SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad är det du vill ha besvarat?
Om det verkligen var denna passus som du initialt hänvisade till, så förstår jag ännu mindre vad du gnäller om.
Jag anser att man skall kunna fråntas sitt medborgarskap.
Du anser att det är ovillkorligt.
Inget konstigt med det.
BTW: Jag besvarar bara frågor när jag får dem.
Sluta svamla och skriv klart och tydligt vad det är du undrar över.

Men härrejösses, frågan var om det anses som propaganda att hänvisa till partiprogram, nya eller gamla, om du nu vill ha mer exakt spec. på vad som frågas efter.

Ett Ja/Nej skulle räckt, eller har du satt det som princip att aldrig svara?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Står inget om att medborgarskap kan hävas. Att en infödd svensk kan upphöra att vara del av nationen har inte med medborgarskapet att göra, om du hade bemödat dig med att läsa hela texten. Så, din tidigare hävdan var alltså i enlihet med Skrotnisses åsikt, just svammel.

citat ur andra stycket sid 12 ur pdf du nyss länkat till.

"Sverigedemokraterna skiljer på medborgarskap i den svenska staten och tillhörighet till den svenska nationen, men anser samtidigt att alla medborgare oavsett nationstillhörighet skall vara lika inför lagen och ha samma rättigheter och skyldigheter."

Samt definitionen av densamma enligt sid 11.
"Sverigedemokraterna defnierar den svenska nationen i termer av lojalitet, gemensam iden- titet, gemensamt språk och gemensam kultur. Medlem av den svenska nationen kan man enligt vår uppfattning bli genom att antingen födas in den eller genom att senare i livet aktivt välja att uppgå i den."

Om en ska lägga ut dragna slutsatser, är det rimligen lämpligast att läsa hela innehållet. I detta fall hade det räckt att du läst styckena ur "Sverigedemokraterna och nationen".

Så, en blir inte av med nåt medborgarskap på grund av "osvenskhet" som du hävdat, i vart fall inte med den källhänvisning du själv uppkommit med.

Jag friskar upp ditt minne, från inlägg #1678, idag.
Skäggot skrev:
"Men svara istället på hur man bryter mot den svenska traditionen och blir av med medborgarskapet."

Det får du nog nöja dig med att hitta på ett eget svar på, också.

Du som kan skriva så fint borde väl förstå att antidemokratiskt styre inte är någon lösning. Du ser inte det absurda i att låta antidemokratiska partier ställa upp i demokratiska val ?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skäggot,

Eftersom du lyckades misstolka dem så grovt, eller bara tog ett stycke ur sin kontext tror jag inte jag är rätt individ att vägleda dig genom textmassan.

Men.
En medborgare har svenskt pass, en nationsmedlem identifierar sig som del av nationen, dess kultur, språk, värderingar...

Ja, det jag tycka är skillnad på nåt konstigt sätt. Även om jag inte röstar på dem.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Du som kan skriva så fint borde väl förstå att antidemokratiskt styre inte är någon lösning. Du ser inte det absurda i att låta antidemokratiska partier ställa upp i demokratiska val ?

Vari finner du detta? Nu när skäggot varit så behjälplig att förmedla partiprogrammet, förlåt principprogrammet.
Jag ser inte att det omnämns att ändra statsskicket och frångå fria val?

Ett enkelt citat ur part.. principprogrammet duger gott.

Graden av påhittade tokigheter överträffar varandra, och detta bara idag. Inte konstigt att Internet översvämmas av disinformation, eller dess oavsiktliga syskon missinformation, beroende på sagesman...

Jag tycker det av princip är olyckligt att bara acceptera felaktigheter även om jag inte personligen bryr mig om vad konsekvenserna blir. Det är lite av frukten att tillhöra ett någerlunda rättsamhälle. Det jag menar är att sd, såväl som alla andra ska ha kritik för det som de faktiskt uttrycker och inte för sådant som är felaktigt/påhittat av dess motståndare. Är det så fel?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Eftersom du lyckades misstolka dem så grovt, eller bara tog ett stycke ur sin kontext tror jag inte jag är rätt individ att vägleda dig genom textmassan.

Men.
En medborgare har svenskt pass, en nationsmedlem identifierar sig som del av nationen, dess kultur, språk, värderingar...

Ja, det jag tycka är skillnad på nåt konstigt sätt. Även om jag inte röstar på dem.

Skillnad är det absolut, varför man måste poängtera det i ett partiprogram är vad som förbryllar mig.

Eller om jag skall förtydliga, i ett partiprogram från ett parti som absolut inte är avogt inställda till dem, längre.

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

demokratin kan bara visa sin överlägsenhet om även DOM får höras.

Tycker själv att SD är lite små otäcka faktiskt...:/

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men härrejösses, frågan var om det anses som propaganda att hänvisa till partiprogram, nya eller gamla, om du nu vill ha mer exakt spec. på vad som frågas efter.

Ett Ja/Nej skulle räckt, eller har du satt det som princip att aldrig svara?
Men arrejösse, var det så svårt att precisera den frågan?
Det är inte propaganda att hänvisa till ett partiprogram (även om partiprogram till stor del består av propaganda), men att använda det som "bevis" för en åsikt genom att använda lösrykta meningar kryddat med saker man "läst mellan raderna" är definitivt propaganda.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Du ser inte det antidemokratiska i att motarbeta demokratiskt invalda partier?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men arrejösse, var det så svårt att precisera den frågan?
Det är inte propaganda att hänvisa till ett partiprogram (även om partiprogram till stor del består av propaganda), men att använda det som "bevis" för en åsikt genom att använda lösrykta meningar kryddat med saker man "läst mellan raderna" är definitivt propaganda.

Så man bör inte hänge sig till att tolka partiprogrammen, utan man skall lita blint på vad som står i dom.:rolleyes:

Ok, då vet jag, och tack till slut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Skillnad är det absolut, varför man måste poängtera det i ett partiprogram är vad som förbryllar mig.

Eller om jag skall förtydliga, i ett partiprogram från ett parti som absolut inte är avogt inställda till dem, längre.

Driver du med dig själv nu? För uppenbarligen finns det ett behov av just det förtydligandet, då du uppenbarligen och även själv konstaterat att du missförstått när väl innehållet togs ur sin kontext. Fan vad jag upprepar mig, men nu vet jag inte ens om det faktiskt spelar nån roll.

Kort summering av dagen.

Skäggot: Svara på hur man kan bli av med sitt medborgarskap genom att bryta mot svenska traditioner
FettSnok: Bra fråga, inte vet jag. Hittar inget om det i partiprogrammet.
Skäggot: Det står där, leta längre bak
FettSnok: Hittar inte, lite hjälp?
Skäggot: hittar pdf, länkar
FettSnok: eh, nä så står det ju inte
Skäggot: Jag kanska förhastade, men vad är skillnaden på en medborgare och nationen (ja, det skrev du.)
FettSnok: förklarar i koŕthet vad skillnaden är enligt sds partiprogram
Skäggot: jag förstår skillnaden, fattar inte varför den behöver definieras
FettSnok:???

Ridå

Nu räcker det för mig. Jag har nått vägs ände i denna något utdragna och tämligen schizofrena frågeställning.:3freak

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Du ser inte det antidemokratiska i att motarbeta demokratiskt invalda partier?

Nej. Inte då hudfärg är avgörande för om Du är välkommen. Inte då hat mot flyktingar har legitimitet högt upp i partitoppen. Visst. Demokrati är att låta folket vara med och bestämma. Men inte för att bära upp rasister som gömmer sig bakom uppenbart främlingsfientliga principprogram.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Driver du med dig själv nu? För uppenbarligen finns det ett behov av just det förtydligandet, då du uppenbarligen och även själv konstaterat att du missförstått när väl innehållet togs ur sin kontext. Fan vad jag upprepar mig, men nu vet jag inte ens om det faktiskt spelar nån roll.

Kort summering av dagen.

Skäggot: Svara på hur man kan bli av med sitt medborgarskap genom att bryta mot svenska traditioner
FettSnok: Bra fråga, inte vet jag. Hittar inget om det i partiprogrammet.
Skäggot: Det står där, leta längre bak
FettSnok: Hittar inte, lite hjälp?
Skäggot: hittar pdf, länkar
FettSnok: eh, nä så står det ju inte
Skäggot: Jag kanska förhastade, men vad är skillnaden på en medborgare och nationen (ja, det skrev du.)
FettSnok: förklarar i koŕthet vad skillnaden är enligt sds partiprogram
Skäggot: jag förstår skillnaden, fattar inte varför den behöver definieras
FettSnok:???

Ridå

Nu räcker det för mig. Jag har nått vägs ände i denna något utdragna och tämligen schizofrena frågeställning.:3freak

Det sista var ingen fråga, men tack för engagemanget.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det sista var ingen fråga, men tack för engagemanget.

Sen när påstod jag att ett påstående var likställt med en fråga?
Både du och jag vet att du begriper vad jag skrivit.

Kan du vänligen acceptera att det inte fanns någon förutsättning för din grundfrågeställning a inlägg #1678, har du fler saker du behöver raljera kring, eller kan tråden få återgå till sådant som står och inte sådant som kunde stått?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sen när påstod jag att ett påstående var likställt med en fråga?
Både du och jag vet att du begriper vad jag skrivit.

Kan du vänligen acceptera att det inte fanns någon förutsättning för din grundfrågeställning a inlägg #1678, har du fler saker du behöver raljera kring, eller kan tråden få återgå till sådant som står och inte sådant som kunde stått?

Ja, vi kan återgå till frågan varför det är av vikt att skilja på en med svenskt medborgarskap, och en svenskanationentillhörare.

Inte avsett till dig, till någon som vet vad dom svävar efter.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vi har ju bara som exempel en hel del "svenska medborgare"som för närvarande befinner sig i
Syrien och lär sig massor med bra saker:tummenupp

Jag är inte helt övertygad om att dom passar in i ett demokratiskt sekulärt samhälle när dom
kommer "hem"men jag kan ju ha fel.

Fenomenet som alla tankeläsare med åsikter om SD verkar ha går ju tydligen ut på att
"läsa mellan raderna"och kolla historik långt bak i tiden?
Nutidsfakta verkar tydligen vara helt irrelevant?

Gäller samma regler och slutsatser för samtliga partier så borde ju alla vara extremt oroade överlag?

Etanolpartiet 2014 :yoparty

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej. Inte då hudfärg är avgörande för om Du är välkommen. Inte då hat mot flyktingar har legitimitet högt upp i partitoppen. Visst. Demokrati är att låta folket vara med och bestämma. Men inte för att bära upp rasister som gömmer sig bakom uppenbart främlingsfientliga principprogram.

Vad har du fått associationerna till hudfärg ifrån?
Varför tror du att dina fantasier är verklighetsgrundade?
En vacker dag kommer du att inse att dina misslyckande beror på dig, inte på att alla andra är rasister.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ja, vi kan återgå till frågan varför det är av vikt att skilja på en med svenskt medborgarskap, och en svenskanationentillhörare.

Inte avsett till dig, till någon som vet vad dom svävar efter.

Jag skulle bli förvånad om grunden till detta inte är en del av den nationalistiska ideologin. Där är den sortens kriterier och beskrivningsr framträdande.

Det

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad har du fått associationerna till hudfärg ifrån?
Varför tror du att dina fantasier är verklighetsgrundade?
En vacker dag kommer du att inse att dina misslyckande beror på dig, inte på att alla andra är rasister.

Vilken tur för mig då att "alla andra" inte är rasister. Jag talar (som Du så väl förstår men Du vill som vanligt ta rygg på att vara drygast) om den grupp personer som representerar SD. Angående hudfärg så är det tyvärr inte bara mina "associationer." SD är tyvärr ett parti som med emfas hävdar att allt är den muslimska invandrarens fel. Det är vad som hörs i riksdagsdebatter. Det är vad som kan läsas som debattinlägg av anhängare till detta rasistiska parti.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S