SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ja, precis som det finns elaka kristna, litar du inte på mig finns det regioner i Afrika du bör förlägga nästa semester.

Men att man tillhör en kyrka måste inte innebära att man utövar religionen fanatiskt, visar man tecken på det skall man ut ur alla området man kan bringa oreda.

Frågan var inte om det finns elaka kristna. Frågan var om du inte tycker det är skillnad på risk gällande en troende i Svenska Kyrkan och en islamist. Om du inte gör det måste du nog ha en av de mest extrema åsikterna i frågan.

Varför ska man alltid dra in nån extremsekt inom kristendomen med typ 20 medlemmar så fort islamister dras upp? Det finns miljoner och åter miljoner galna islamister. Hotet och omfattningen är inte jämförbara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De flesta muslimer är väl ändå inte islamister?

Exakt DÄR ligger pudelns kärna mellan oss som tycker oss se överväldigande många tecken på att en mycket oroande stor del av muslimer anammar en mycket främmande livssyn, jämfört med andra som tycker att det handlar om avarter.

Personligen tycker jag alltså att en alldeles för stor del muslimer verkar extremt omoderna, och jag kan ge otaliga exempel om det skulle behövas, vilket jag egentligen betvivlar.

På ett högre plan kan jag förundras över varför så många verkar vara totalt främmande för att en viss grupp människor faktiskt kan tänkas ha helt andra värderingar, det är inget förvånande alls för mig.

Å andra sidan vet jag att vad än jag skriver om mina iakttagelser kommer det viftas bort och förklaras som fel, ovidkommande eller både och.

Med det inte sagt att:
man är en dålig människa för att man tror på Allah
man automatiskt är ett hot för att man kommer från ett muslimskt land
man nödvändigtvis är fundamental för att man är muslim

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag skiljer ju på islamister och muslimer. Islamism är för mig en politisk inriktning där man vill ha religiösa lagar i samhället.

Islamister är politiskt aktiva icke-sekulära muslimer. Sedan finns det moderata och extrema militanta islamister.

De flesta muslimer är väl ändå inte islamister?

Islamismen är en politisk fiende för mig, men muslimer har jag inget emot.

Helt rätt, så bör man nog se det.

Tänkte mer på de som ger sin tro till islam oavsett vilken gren de må tillhöra.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Frågan var inte om det finns elaka kristna. Frågan var om du inte tycker det är skillnad på risk gällande en troende i Svenska Kyrkan och en islamist. Om du inte gör det måste du nog ha en av de mest extrema åsikterna i frågan.

Varför ska man alltid dra in nån extremsekt inom kristendomen med typ 20 medlemmar så fort islamister dras upp? Det finns miljoner och åter miljoner galna islamister. Hotet och omfattningen är inte jämförbara.

Sorry, likaställde islamister med muslimer, eller något....

Se ovan.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

(Svar även till Markus)

Som det är idag så är ju kristna den mest förföljda religiösa gruppen i världen och det är mestadels muslimer som står för hackandet. Den muslimska världen tycks bada i extremism och strikthet i den religiösa tillämpningen. Så jag antar att du har rätt, och finns det en miljard muslimer motsvarar några miljoner ändå bara promille av befolkningen.

Men det har inte alltid varit så, och kommer heller inte alltid att vara på det viset. En muslimsk fd arbetskamrat berättade någon gång om den palestinska by i nuvarande Jordanien där han har sin släkt. På gamla bilder från 70-talet syntes inga slöjor eller andra religiösa symboler. Idag bär alla kvinnor slöja.

Anledningen till att islamismen har växt sig stark vet jag inte, men det verkar som man hyser en djup misstro till såväl västerländska ideologier som den arabnationalism som var stark på 50- till 70-talen. Någonstans har jag läst att förlusterna vid sexdagarskriget skapade en stark revanschism som stärkte islamismen.

Jag vet inte helt enkelt, men jag är säker på att islamismen inte består. Den kommer att få makt, mer makt, och den kommer att misslyckas. Folk kommer att tröttna och förstå att en vettig samhällsbyggnad inte kommer ur bannbullor och suror. Vanligt folk har alltid tröttnat på prästerskap och svartrockar när dessa väl fått makt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok, det förklarar ju en del. Men ändock, se Markus inlägg. Kan backa det han skriver till 100%.

Ja, det finns kanske en poäng i det, det får framtiden utvisa.

Lustigt är att den religionen stod för de flesta framstegen till för fem hundra år sedan, sen tog kristendomen över och nu är det protestantismen.

Det är nästan som om religioner har ett bäst före datum. ...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det står väl ändå bortom allt tvivel varifrån dessa mördare i decennier fått sin blodtörstande näring.
http://www.svt.se/agenda/folj-med-till-jordens-farligaste-plats

Nej, det håller jag inte med om är glasklart. Du får gärna förklara. Men sätt dig in i islamismens ideologi och historia först.

Islamismen riktar i första hand sitt svärd mot andra muslimer, som man vill tvinga in i ett auktoritärt och totalitärt samhällssystem. I detta system är alltid icke-muslimer andra klassens människor.

Visst förekommer en konflikt med väst, men i första hand är islamismen en intern muslimsk historia. De flesta offren för islamismen är andra muslimer.

Men visst. Västmakternas och kommunisternas inblandning i muslimska länder har nog bidragit till islamismens framväxt. Kina och Sovjet har mycket att svara för t ex.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Var i ligger inkompetensen i detta fallet?

"När en person på så sätt flygs från Sverige till Afghanistan kostar själva flygresan mellan 44 000 och 58 000 kronor. – Det är så beställaren bestämt, i det här fallet polisen, säger Claes Nöjd"

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
"När en person på så sätt flygs från Sverige till Afghanistan kostar själva flygresan mellan 44 000 och 58 000 kronor. – Det är så beställaren bestämt, i det här fallet polisen, säger Claes Nöjd"

Det kostar väl i regel två extra T-R biljetter, så så värst dyrt är det väl inte?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det kostar väl i regel två extra T-R biljetter, så så värst dyrt är det väl inte?

Det är fullt möjligt att tycka. Dock i mina ögon inte helt rea billigt hehe. Fast jag undrar vad ett bättre begagnat plan kan kosta? När summorna nu drar i väg till höjder som "241,6 miljoner kronor i ett särskilt migrationsanslag" etc .. Vore det inte läge att åtminstone undersöka vad ett bättre begagnat plan skulle landa på?

Kollade uppp lite snabbt hur det ser ut på beg plan marknaden.

http://www.globalplanesearch.com/jets/airliners/boeing/737_200.htm

Bland annat en Boeing 737 från Kazakhstan på ca: 2.567.500kr räknat på att Dollarn ligger på 6.50.

Klappat och klart som flicka sa ..

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är fullt möjligt att tycka. Dock i mina ögon inte helt rea billigt hehe. Fast jag undrar vad ett bättre begagnat plan kan kosta? När summorna nu drar i väg till höjder som "241,6 miljoner kronor i ett särskilt migrationsanslag" etc .. Vore det inte läge att åtminstone undersöka vad ett bättre begagnat plan skulle landa på?

Fast det är personalen som skall följa med som kostar, inte själva flygstolen.

Att de valde att hyra ett plan har säkert sina förklaringar, det skall ju samordnas med personal på andra sidan oxå, inte alltid de är så sugna att få tillbaka ett gäng.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Kollade uppp lite snabbt hur det ser ut på beg plan marknaden.

http://www.globalplanesearch.com/jets/airliners/boeing/737_200.htm

Bland annat en Boeing 737 från Kazakhstan på ca: 2.567.500kr räknat på att Dollarn ligger på 6.50.

Klappat och klart som flicka sa ..

Driftskostnaderna är nog höga på ett gammalt beggat plan tror jag?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fast det är personalen som skall följa med som kostar, inte själva flygstolen.

Att de valde att hyra ett plan har säkert sina förklaringar, det skall ju samordnas med personal på andra sidan oxå, inte alltid de är så sugna att få tillbaka ett gäng.

Visst, betalt ska personalen såklart ha rätt till. Artikeln tog även upp där enbart flygresan kostade 271 000 kronor per person. Vilket i alla hänseenden måste ses som exemplariskt dyr flygbiljett!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst, betalt ska personalen såklart ha rätt till. Artikeln tog även upp där enbart flygresan kostade 271 000 kronor per person. Vilket i alla hänseenden måste ses som exemplariskt dyr flygbiljett!
Ett gammalt flygplan är inte som en gammal trampcykel.
Det kan inte stå parkerat bakom polisstationen i väntan på att någon behöver skjutsas hem av random konstapel.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S