FettSnok
96% enligt läkaren
Jag bad egentligen enbart om exempel på särlagstiftning för intressegrupper...
Men för sista gången, har vi några exempel på särlagstiftning som är jämförbara med barngifte för vissa religiösa grupper eller säg högre hastighetsbegränsningar för hojåkare eller något som faktiskt är specifika undantag för specifika grupper som tillkommit efter påstötningar från dessa specifika grupper.
Korvgubbe skrev:Har du hört någon "etablerad", oavsett hur multikultikramande, som argumenterar för att det skulle vara en bra idé att tillta vissa grupper ha egna regler?
För femtioelfte gången, citatet ovan är din initiala fråga. Den omnämnde vare sig religion eller barngifte.Det är ju inte helt enkelt att besvara då du endera inte uttrycker vad du tänkt, alternativt ändrar dig efterhand. Du frågade om det fanns någon intressegrupp som åtnjuter särlagstiftning(det var vad du skrev i alla fall.) Jag svarade som du säkert kan se. Men tydligen var det inte din fråga, då du helt kollrar bort svaret.
Vad jag ämnar poängtera är att vi redan idag, så sent som -85 införde särlagstiftning för en religiös intressegrupp. Vilket skulle kunna medföra yttterligare eftergifter vi ännu inte känner till.
Min fråga var om människorätten eller religionen skulle styra, i frågan. I Sverige sannolikt människorätten. I Irak, tvekan.