SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag bad egentligen enbart om exempel på särlagstiftning för intressegrupper...

Men för sista gången, har vi några exempel på särlagstiftning som är jämförbara med barngifte för vissa religiösa grupper eller säg högre hastighetsbegränsningar för hojåkare eller något som faktiskt är specifika undantag för specifika grupper som tillkommit efter påstötningar från dessa specifika grupper.

Korvgubbe skrev:
Har du hört någon "etablerad", oavsett hur multikultikramande, som argumenterar för att det skulle vara en bra idé att tillta vissa grupper ha egna regler?

För femtioelfte gången, citatet ovan är din initiala fråga. Den omnämnde vare sig religion eller barngifte.Det är ju inte helt enkelt att besvara då du endera inte uttrycker vad du tänkt, alternativt ändrar dig efterhand. Du frågade om det fanns någon intressegrupp som åtnjuter särlagstiftning(det var vad du skrev i alla fall.) Jag svarade som du säkert kan se. Men tydligen var det inte din fråga, då du helt kollrar bort svaret.

Vad jag ämnar poängtera är att vi redan idag, så sent som -85 införde särlagstiftning för en religiös intressegrupp. Vilket skulle kunna medföra yttterligare eftergifter vi ännu inte känner till.

Min fråga var om människorätten eller religionen skulle styra, i frågan. I Sverige sannolikt människorätten. I Irak, tvekan.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad jag ämnar poängtera är att vi redan idag, så sent som -85 införde särlagstiftning för en religiös intressegrupp. Vilket skulle kunna medföra yttterligare eftergifter vi ännu inte känner till.

Ok, men om det bästa exemplet på särlagstiftning är att Jehovas slapp lumpen då är jag inte sådär jätteorolig med tanke på att även jag är stark motståndare till särlagstiftning. Som jag sa tidigare hoppas jag mans er till att snabbt täppa till luckorna som gjort att vissa kunnat undantas åldesreglerna för gifterml utomlands o.s.v.. Kan man sluta klippa kroppsdelar från gossebarn vore det bra det med.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
..
då är jag inte sådär jätteorolig med tanke på att även jag är stark motståndare till särlagstiftning..

:tummenupp utmärkt! Då du skriver lagarna känns det helt riskfritt.

Det har väl gjorts försök till särlagstiftning för muslimer i just Sverige (sharia?) med någon radikal imam i muslimska förbundet nångång 2006. Det blev dock stoppat och imamen avgick och satsade på valet.. så visst finns det intressegrupper som verkar för den mer omfattande formen av särlagstiftning. Det kommer garanterat begäras igen.
Det rörde vem som kan upplösa ett äktenskap, att barn skulle undervisas av imamer, införa arbetfria dagar som stämmer överens med muslimska högtider...

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
FettSnok;5979812Det har väl gjorts försök till särlagstiftning för muslimer i just Sverige (sharia) med någon radikal imam i muslimska förbundet nångång 2006. Det blev dock stoppat och imamen avgick och satsade på valet.. så visst finns det intressegrupper som verkar för den mer omfattande formen av särlagstiftning. Det kommer garanterat begäras igen.[/QUOTE skrev:
En av alla jättejobbiga konsekvenser med att ha demokrati och religionsfrihet: religiösa kan använda sig av sina rättigheter att försöka förändra lagar och regler!

Självklart kommer det att begäras igen och lika självklart kommer det att stoppas igen. Precis som de flesta andra förslag om särlagstiftning eller andra förslag om att göra Sverige mer religiöst. Inkl. om någon skulle vilja införa morgonbön i skolan.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
:tummenupp
Det har väl gjorts försök till särlagstiftning för muslimer i just Sverige (sharia?) med någon radikal imam i muslimska förbundet nångång 2006. Det blev dock stoppat och imamen avgick och satsade på valet.. ...

...och det kommer fortsätta stoppas. Du får gärna gå ut och begära särskillda hastighetsgränser för motorcyklar, hela forumet med alla de tusentals medlemmar som finns kommer stödja dig. Du skulle säkert fp lite publicitet, ngra TV-intervjuer, folk skulle twittra, blogga och skriva arga kommentarer i kommentarsfält om påhittet...
Att du har rätt och möjlighet att kräva denna förändring är inte detsamma som att någon kommer ta dig på allvar. Att många nätkommentatorer blir upprörda och startar forumtrådar är inte detsamma som att du kommer få igenom ditt förslag.

Samma sak gäller islamister i allehanda källarmoskéer. De kan propagera och önska vilka lagförändringar de vill. Lika självklar är vår rätt att kritisera förslagen och dessutom lär vår grundtro på "likhet inför lagen" göra att särlagstiftning aldrig blir aktuell.

Undantaget är just när staten instiftar allehanda undantag på grund av det som de själva anser ligga i "nationens intresse" där typexempel kan vara just värnplikt eller för den delen, krogmoms (som jag inser är ett rätt osmakligt tilltag)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Visst kommer det med all sannolikhet stoppas. För att återkoppla frågeställningen, den initiala; hur integrera människor med så fundamentalt olikt synsätt på mänsklig rättighet och därtill skyldighet. Det är snarare det som är grundproblemet, inte de icke applicerbara lagförändringsförslagen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Visst kommer det med all sannolikhet stoppas. För att återkoppla frågeställningen, den initiala; hur integrera människor med så fundamentalt olikt synsätt på mänsklig rättighet och därtill skyldighet. Det är snarare det som är grundproblemet, inte de icke applicerbara lagförändringsförslagen.

Genom att hålla den populationen med avvikande tankesätt så liten och spridd som möjligt, luriga grejer det där.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Genom att hålla den populationen med avvikande tankesätt så liten och spridd som möjligt, luriga grejer det där.

Eller att det framgår med all önskvärd tydlighet att särlagstiftning är och förblir aldrig ett alternativ i vårt samhälle, att religionsfriheten är underordnad och inte överordnad. Det som du föreslår är tyvärr glömt, eller negligerat för länge.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det kommer ju aldrig att stoppa grupper från att försöka.

Men menar du att man nu är öppna för särlagstiftning?

Att det sitter islamister i Riksdagen är väl ändå lie anmärkningsvärt, liiiiiite i alla fall? Fullt accepterade av de etablerade partierna. Jag utgår förresten att de inte är där så ofta, det kan nog Yahya Hassan skriva en dikt om. :D

Någon som köpt hans bok förresten, översatt till svenska redan eller inom kort tydligen. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Att det sitter islamister i Riksdagen är väl ändå lie anmärkningsvärt, liiiiiite i alla fall? Fullt accepterade av de etablerade partierna. Jag utgår förresten att de inte är där så ofta, det kan nog Yahya Hassan skriva en dikt om. :D

Någon som köpt hans bok förresten, översatt till svenska redan eller inom kort tydligen. :)

Si5ter det personer med religiösa övertygelser i regeringen är det absolut obra.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Spelar det någon roll vilken religiös övertygelse? Ser du en troende i tex Svenska Kyrkan likvärdig med en islamist?

Jag du, det finns nötter inom svenska kyrkan oxå. Men medlem i en kyrka likställer jag inte med religiös övertygelse.

Men om jag likaställer en kristen med islamist, absolut, allt ligger i handlingarna dom utför.

Sen styrs handlingarna oftast hårdare i en av religionerna.....

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag du, det finns nötter inom svenska kyrkan oxå. Men medlem i en kyrka likställer jag inte med religiös övertygelse.

Men om jag likaställer en kristen med islamist, absolut, allt ligger i handlingarna dom utför.

Sen styrs handlingarna oftast hårdare i en av religionerna.....

Men eftersom du pratade om regeringen så borde det väl även vad för potentiell skada de kan åsamka. Då borde ju rimligtvis deras grundvärderingar vara relevanta. Och då tycker åtminstone jag att det är milsvid skillnad på en troende i Svenska Kyrkan och en islamist. Det enda de har gemensamt är väl i princip att de tror på en tomte. Så att kritisera epitetet religion håller inte riktigt. Man får nog vara mer specifik än så.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men eftersom du pratade om regeringen så borde det väl även vad för potentiell skada de kan åsamka. Då borde ju rimligtvis deras grundvärderingar vara relevanta. Och då tycker åtminstone jag att det är milsvid skillnad på en troende i Svenska Kyrkan och en islamist. Det enda de har gemensamt är väl i princip att de tror på en tomte. Så att kritisera epitetet religion håller inte riktigt. Man får nog vara mer specifik än så.

Finns ju en mängd olika islamister, man skall inte lutas att tro att alla islamister är lika.

Skall jag rangordna religioner så ligger väl protestantismen mig närmast, och då ser jag ju naturligtvis den som säkrast.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Finns ju en mängd olika islamister, man skall inte lutas att tro att alla islamister är lika.

Skall jag rangordna religioner så ligger väl protestantismen mig närmast, och då ser jag ju naturligtvis den som säkrast.

Mm, finns snela islamister.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mm, finns snela islamister.

Ja, precis som det finns elaka kristna, litar du inte på mig finns det regioner i Afrika du bör förlägga nästa semester.

Men att man tillhör en kyrka måste inte innebära att man utövar religionen fanatiskt, visar man tecken på det skall man ut ur alla området man kan bringa oreda.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag skiljer ju på islamister och muslimer. Islamism är för mig en politisk inriktning där man vill ha religiösa lagar i samhället.

Islamister är politiskt aktiva icke-sekulära muslimer. Sedan finns det moderata och extrema militanta islamister.

De flesta muslimer är väl ändå inte islamister?

Islamismen är en politisk fiende för mig, men muslimer har jag inget emot.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Islamismen är en politisk fiende för mig, men muslimer har jag inget emot.

:fakta - What he said!

Att vi har religiösa dårfinkar av alla sorter i riksdagen är lixom myntets baksida när vi lever i ett land med religionsfrihet, det är alltså något vi får acceptera.

Om någon riksdagsledamot, under sin tid som förtroendevald, börjar propagera för religiöst baserade ställningstaganden som står i strid med partiprogram och övriga demokratiska värderingar hoppas jag att denne kastas ut rätt omgående.
Jag hade helst sett att den däringa Waberi aldrig valts in frn första början men å andra sidan är det som sagt inte något märkligt med att även religiösa väljs in. OM han däremot börjar använda sin plattform som riksdagsman till att propagera för t.ex barngifte och att det skall vara ok att slå sin fru bör han tjäras och fjädras och kastas ut ur riksdagen med huvudet före.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S