SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är en knepig fråga, inte desto mindre då ett större svenskt kycklingslakteri ville slakta allt enligt halal. Det blev billigast så tyckte dom. One size fits all liksom.
.
'

Jag har också hört det där men frågat i affären efter garanterat inte halalkyckling, och de svarade att om jag alltid tar svenskt så är det lugnt, och jag har inte sett den där äckliga halalstämpeln på någon Kronfågelförpackning sedan dess i alla fall.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
'

Jag har också hört det där men frågat i affären efter garanterat inte halalkyckling, och de svarade att om jag alltid tar svenskt så är det lugnt, och jag har inte sett den där äckliga halalstämpeln på någon Kronfågelförpackning sedan dess i alla fall.
Men om jag fattade rätt när det debatterades, så är kyckling lätt att halalslakta.
Handlade bara om rätt riktning.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
SD Malmö vill förövrigt stoppa inköp av religiöst betingat kött i Malmö stad. Hejdå och tack för allt påskkyckling, senapssill och julskinka :hihi

Vem äter påskkyckling? Knappast en religiös tradition.
Senapssill äts året runt.
Vilken religion kopplar du till julskinkan?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De maträtter vi äter i samband med olika högtider är inte styrt av vår religion, utan grundar sig på tillgänglighet under de olika perioderna i året de inträffar. I kprt, vi har anpassat oss efter rådande omständigheter. Så är inte riktigt fallet med halal diskussionen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Lite skillnad på att äta fisk på juldagen och slakta efter riter.

Rituell slakt är något som skall bekämpas in i det sista. Slakt skall alltid ske utifrån djurets bästa, inte någon fånig föreställning om religionskrav.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Lite skillnad på att äta fisk på juldagen och slakta efter riter.

Rituell slakt är något som skall bekämpas in i det sista. Slakt skall alltid ske utifrån djurets bästa, inte någon fånig föreställning om religionskrav.
Vad gäller "djurens bästa" så har vi väl större problem en halalstlakt att tänka på väl??
Inte för att jag bryr mig ett enda dugg om halal men jag tror inte att det innebär att köra runt med den i halva Europa, stressa den i stora slakterier o.s.v. Och detta drabbar ju dessutom, utgår jag ifrån, så enormt många fler djur.

Varför inte bara vara eniga om justa metoder, religiösa eller inte?!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad gäller "djurens bästa" så har vi väl större problem en halalstlakt att tänka på väl??
Inte för att jag bryr mig ett enda dugg om halal men jag tror inte att det innebär att köra runt med den i halva Europa, stressa den i stora slakterier o.s.v. Och detta drabbar ju dessutom, utgår jag ifrån, så enormt många fler djur.

Känn dig hedrad, jag lyckades dämpa en stark lust att vara dryg....

Men i de flesta problemlösningar siktar man på att skala bort variabler, inte tillföra.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Det beror ju på... följer man djurskyddslagen så funkar det nog ganska lika oavsett land, även om halalslakten blir mer utdragen. I Sverige där t ex halalslaktade lamm dödas med en elstöt i hjärnan innan skäktningen blir halalslakten bara en religiös ritual där slaktdjuret töms på blod.

Skäktning är en rätt hemsk slaktmetod där djuret långsamt kvävs till döds med öppnad strupe. Att man sedan rabblar böner kan man tycka är en bisak, men du bör veta vad skäktning innebär. I min värld skall djuret avlivas smärtfritt och snabbt.

I Malmös imamers värld skall djuret vara vid medvetande under skäktningen. Hur skall lammet annars kunna höra de böner som utläses?

Låt oss även snabbt säga att även inom Kosherslakt så skäktas djuret.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Känn dig hedrad, jag lyckades dämpa en stark lust att vara dryg....

Men i de flesta problemlösningar siktar man på att skala bort variabler, inte tillföra.
Du får gärna vara dryg men jag förstår egentligen inte vad du syftar på.
Jag utgår ifrån att vi är eniga om att vi gott kan vara justa mot djur som vi slaktar?
I den bästa av alla världar borde antagligen djuren får bli slaktade på den lokala gården eller något men det kommer ju knappast att hända. Och bara för det innebär väl knappast det att det blir en "bra upplevlse" för djuret.

Vad är egentligen det stora problemet med halal (och får jag utgå ifrån kocher)? Jag är ingen expert men jag tror mig ha hört att man vid bägge dessa skär halsen av djuret med en rakbladsvass kniv. Vad skiljer det från när vi högg huvudet av gäss eller höns på gården när jag var liten? eller för den delen hur vi har slaktat djur i Sverige tidigare? Och är det verkligen så mycket sämre för djuret än att lastas in i en lastbil och köras till ett vanligt slakteri?

Så var gärna dryg om du vill bara du samtidigt förklarar för mig vad problemet med slaktmetoderna är, förutom att det finns ett religiöst förtecken. Jag tycker barar det är konstigt att folk som i de flesta fall struntar i hur vi behandlar djur (bara vi får billigt kött) hlet plöstligt blir så enormt engagnerad för djurens rätt bara för att slakmetoderna är religiösa.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Svenska skolkök, äldrekök allmänna kök etc har nog en del att lära. Jag misstänker att det (säkert med vissa goda undantag) slarvas på sina håll.

Inom judendomen förkommer mattraditionen som benämns kosher, som bland annat innebär att man inte äter fläskkött, blodmat eller fisk utan fjäll och fenor (t ex ål och skaldjur). Kött och mjölkprodukter ska inte heller konsumeras vid samma måltid. Inom islam (araber, turkar, kurder, iranier, bosnier, albaner, somalier, eritreaner) äter man inte heller fläskkött eller blodmat, och inom vissa muslimska riktningar undviker man även fisk utan fenor och fjäll. De muslimska matreglerna benämns halal.

Inom ortodox och orientalisk kristendom (assyrier, syrianer, greker, etiopier, serber, ryssar) förekommer det också att man inte äter fläskkött, i övrigt finns inga direkta matförbud. Inom hinduismen (indier) finns ett förbud mot att äta nötkött. Inom såväl hinduism som buddism (kineser, vietnameser, burmeser, thailändare) är det vanligt att man äter vegetariskt (i vissa fall finns restriktioner mot vissa grönsaker såsom svamp och lök, tag gärna reda på vad som gäller för den enskilda).

Taoism förekommer främst bland kineser och vietnameser, och förespråkar bland annat harmoni mellan företeelserna yin och yang. Yin står för det kalla, mörka, slutna och kvinnliga, medan yang är varm, ljus, öppen och manlig. Vegetabiliska livsmedel räknas oftast som yin, kött och animaliska livsmedel är oftast yang, medan spannmålsprodukter och sötsaker är neutrala. Tillagningsmetoder delas också in på detta vis. Kokning och ångkokning räknas som yin, medan genomstekning och grillning är yang.

Avslutningsvis ska återigen påpekas att man inte automatiskt kan utgå från att en person med ett visst etniskt ursprung eller viss religiös identitet lever efter ett visst regelverk när det gäller livsmedelsanvändningen. T.ex. kan personer från den i huvudsak sekulariserade invandrargruppen iranier tvärtom bli förnärmade om man utgår från att de lever efter ett muslimskt regelverk.

Säkrast är alltså att fråga i varje enskilt fall.

http://www.vaxjo.se/Omsorgens-handb...en/Att-anpassa-mat-efter-kultur-och-religion/

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag vet att Kronfågel inte stämplar det Halal, vilket jag tycker alla konsumenter skall meddela dem att de tycker är bra.

Nja, man skall ha en gubbe som rabblar bön också. Men annars är nog kycklingen lättast, det har även jag hört. Man skär väl huvudet av även i vanlig slakt. I halal skall strupen öppnas men nack-kotorna lämnas intakta... men det kan vara frågan om timing.

Jag vill ha märkning, jag är ateist och sekulär. Tycker de kan behålla sin vidskepelse för sig själva, jag vill helst inte hjälpa till att avlöna rabbiner, mullor och imamer.

Halalslakt av lamm och nöt är läskigare... ni kan kolla själva på You Tube om ni har magen till det.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag vill ha märkning, jag är ateist och sekulär. Tycker de kan behålla sin vidskepelse för sig själva, jag vill helst inte hjälpa till att avlöna rabbiner, mullor och imamer.

Halalslakt av lamm och nöt är läskigare... ni kan kolla själva på You Tube om ni har magen till det.
jag är en fegis! Jag vill ha kött, korv och annan manlig mat men jag vill inte veta hur den framställs! Jag vill inte heller ha typ foto på kon eller dessa namn på paketet i affären! Jag vill bara att det ska vara en bit kött.

Jag kommer ihåg när vi slaktade gäss som vi haft på gården ett halvår och lekt och kelat med. Det var likson itenkul att äta upp "Mårten"! Så ett tips: Döp inte djur du planerar att äta!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
jag är en fegis! Jag vill ha kött, korv och annan manlig mat men jag vill inte veta hur den framställs! Jag vill inte heller ha typ foto på kon eller dessa namn på paketet i affären! Jag vill bara att det ska vara en bit kött.

Jag kommer ihåg när vi slaktade gäss som vi haft på gården ett halvår och lekt och kelat med. Det var likson itenkul att äta upp "Mårten"! Så ett tips: Döp inte djur du planerar att äta!

Men du verkade ju vara väl insatt i den traditionella slakterinäringens problem? Av märklig anledning... det kan vara att du är feg, men kanske inte av den anledning du nu påstår? Du säger ju emot dig själv...

Du vet inte vad jag heter irl... :D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag utgår ifrån att vi är eniga om att vi gott kan vara justa mot djur som vi slaktar?
I den bästa av alla världar borde antagligen djuren får bli slaktade på den lokala gården eller något men det kommer ju knappast att hända. Och bara för det innebär väl knappast det att det blir en "bra upplevlse" för djuret.

Vad är egentligen det stora problemet med halal (och får jag utgå ifrån kocher)? Jag är ingen expert men jag tror mig ha hört att man vid bägge dessa skär halsen av djuret med en rakbladsvass kniv. Vad skiljer det från när vi högg huvudet av gäss eller höns på gården när jag var liten? eller för den delen hur vi har slaktat djur i Sverige tidigare? Och är det verkligen så mycket sämre för djuret än att lastas in i en lastbil och köras till ett vanligt slakteri?

Så var gärna dryg om du vill bara du samtidigt förklarar för mig vad problemet med slaktmetoderna är, förutom att det finns ett religiöst förtecken. Jag tycker barar det är konstigt att folk som i de flesta fall struntar i hur vi behandlar djur (bara vi får billigt kött) hlet plöstligt blir så enormt engagnerad för djurens rätt bara för att slakmetoderna är religiösa.

Tror du det blir enklare att lösa djurhantering med eller utan imamers åsikter.

Sen är det osmidigt att hugga huvudet av oxar.....

Det är en jäkla skillnad i att bedöva ett djur före slakt (här avses att huvudet sitter kvar) eller inte, tvivlar du så prova själv.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Man öppnar strupen men nackar inte djuret. På så sätt slår hjärtat och djuret töms på blod. Djuret är också vid medvetande till blodförlusten alternativt syrebristen dödar djuret.

Skäktning och nackning är en väsentlig skillnad.

I svensk djurskyddslag är skäktning förbjudet. Vid svensk halalslakt dödas djuret av en kraftig elstöt varefter strupen skärs upp. På så vis fortsätter hjärtat att pumpa men hjärnan är väck.

Malmös imamer motsätter sig detta då de vill ha djuret vid medvetande då bönerna läses över det. De accepterar inte svensk halalslakt som halal.

Låt oss konstatera att detta har praktisk betydelse. Runt möllan ligger idag 4 charkuterier. En traditionell som säljer fläskkött o korv och sådär. Där var två traditionella men den ene fick slå igen. Så är där tre som säljer halal, varav en pytteliten som säljer svenskt halalkött från Kävlinge (om den ens lever kvar?). De andra två importerar sitt kött.

Du kan fundera över slaktmetoder, transportvägar med mera med den utvecklingen....

Import av halal är ingen liten business...

http://gulasidorna.eniro.se/hitta:halal

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade detta land haft lite stake hade det kunna förhindra import av kött som inte fötts upp, transporterats eller slaktats enligt svensk djurlagstiftning. Det hade endera gynnat inhemsk uppfödning och hantering och/eller bidragit till förbättrad djurhållning från andra producerande länder.

Det är inte på grund av "smidighet och enkelhet" som vi har de regelverk vi har runt djur och mat.

Det är en enorm skillnad på skäktning och nackning, så sant. Religionsfriheten bör inte föregå övriga lagar. Men det skapas en kringgång med ex. köttimport i detta fall.

Religiösa slaktmetodrr som inre sätter gräns för onödigt lidande bör betraktas som plågeri, inget annat.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
I svensk djurskyddslag är skäktning förbjudet. Vid svensk halalslakt dödas djuret av en kraftig elstöt varefter strupen skärs upp. På så vis fortsätter hjärtat att pumpa men hjärnan är väck.
Som sagt: jag ser verkligen inget problem med detta! För det är ju detta som gäller i Sverige och det är väl det vi debatterar!?

Att det finns en eller annan imam som är emot det är ju rätt ointressant, de flesta muslimer har ju accepterat denna metod, åtminstone enligt Wikipedia.

Jag är ingen förespråkare av NÅGOT som plågar djur i onödan, det som stör mig är dubbelmoralen (som en del, långt ifrån alla) har i frågan och som gärna ser bort fråna andra delar av uppfödningen. Får vi bara billigt kött brukar moralen inte vara så stark...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Som sagt: jag ser verkligen inget problem med detta! För det är ju detta som gäller i Sverige och det är väl det vi debatterar!?

Att det finns en eller annan imam som är emot det är ju rätt ointressant, de flesta muslimer har ju accepterat denna metod, åtminstone enligt Wikipedia.

Jag är ingen förespråkare av NÅGOT som plågar djur i onödan, det som stör mig är dubbelmoralen (som en del, långt ifrån alla) har i frågan och som gärna ser bort fråna andra delar av uppfödningen. Får vi bara billigt kött brukar moralen inte vara så stark...

Jag skulle gärna se vi höll ett bättre öga på köttimporten... men frågan är större än halal eller kosher, det medges.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten