SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Möllan? Jag vill helst inte besöka de södra delen av Sverige, mest för att ni inte tillhör Sverige utan mer Danmark.
Är du full eller bara dålig att skriva ut på vad du vill säga? :fyllisar

Att det finns olika åsikter inom religioner är väl inget nytt(?), den sunda delen är att många muslimer accepterar den svenska slakten.
Skillnaden mellan djurtransporter och halalslakt är att djurtransporterna inte är intressant för SD.

Vidare kan du ju kolla dina källor från 2007 och inse att scan har sålt sitt slakteri i Kävlinge och artikeln är därmed värd noll, men du kanske hitta länken i medlemstidningen? :tummenupp

Många muslimer?

Hur många kan det vara när det inte direkt haglar av svenska alternativ.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Många muslimer?

Hur många kan det vara när det inte direkt haglar av svenska alternativ.

Muslimsk tolkning
Muslimerna i Sverige har genom tolkning av de religiösa reglerna kommit fram till att köttet är halal även om det slaktats enligt svensk lag. Det säger Mohammad Fazlhashemi, muslim och professor i idéhistoria vid Umeå universitet.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

Nää, det är ju ovanligt med halalslakt enligt svenska lagar

http://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-djuromsorg/vad-innebar-halalslaktat-i-sverige-/

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article17789444.ab

Upprörda känslor
Därför är den diskussion om slakt som under hösten brutit ut i bland annat Trelleborg och Svedala intressant. Den handlar inte om att smågrisar kastreras utan bedövning eller att höns har för små burar. Inte heller om hur slakten går till av miljontals nötkreatur, kycklingar och grisar i köttindustrin.
Den handlar i stället om halalkött, i det här fallet kycklingar som en imam i Danmark bett en bön över.
Detta har upprört de skånska känslorna så till den milda grad att man i Trelleborg fattat beslut att sluta servera köttet, trots att det är billigast.
I Svedala har kommunen polisanmält hot efter att diskussionen gått fullständigt överstyr.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Djurtransporter har väl diskuterats mycke men inte här kanske.
Men varför två dåliga ting. Jude/muslimmetoden och transporter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det stora problemet är ju att vi tvingas släppa in kött från länder som saknar något som ens liknar vettig djurhållning. Där borde fokus ligga. Sen spelar det ingen roll om det gäller halalad kyckling från turkiet eller om det gäller lastbilstorterad gris från danmark.

I sverige skall vi aldrig tumma på våra djurhållningskrav. Och dessutom borde kraven på det som importeras skärpas. ...och kan vi inte reglera det som importeras generellt borde vi kunna ställa mycket högre krav i det som upphandlas i kommuner och landsting.

Vilket parti driver den frågan då? :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där var så roligt att den får ett plus. :rofl:rofl

Det må vara hur det vill med den saken, men så länge bara dessa medier rapporterar om vissa ämnen så ökar deras popularitet. Är det inte bra om saker granskas?

Det här till exempel, väldigt intressant.

uploadfromtaptalk1395949903696.jpg

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Möllan? Jag vill helst inte besöka de södra delen av Sverige, mest för att ni inte tillhör Sverige utan mer Danmark.
Är du full eller bara dålig att skriva ut på vad du vill säga? :fyllisar

Att det finns olika åsikter inom religioner är väl inget nytt(?), den sunda delen är att många muslimer accepterar den svenska slakten.
Skillnaden mellan djurtransporter och halalslakt är att djurtransporterna inte är intressant för SD.

Vidare kan du ju kolla dina källor från 2007 och inse att scan har sålt sitt slakteri i Kävlinge och artikeln är därmed värd noll, men du kanske hitta länken i medlemstidningen? :tummenupp

Jag bryr mig inte så mycket om SD och vad dom står för. Men okunskapen kring halalslakt och var islam står i frågan är stor i Sverige. Du talar om imslams hållning i Sverige och hänvisar till jordbruksverket. Jag hänvisar till en islamsk religiös organisation (Sveriges muslimska råd). Om man är intreserad av vad islam står för är det en bättre källa än jordbruksverket.

Att Kävlinge slakteri är nedlagt är ju inte positivt för din sak? Eller? Var slaktas nöt och lamm halal i Sverige idag då. 2007 var det bara i Kävlinge Slakteri här nere (som i princip var nedlagt redan då). På vilket sätt har detta faktum gjort svensk islam mer positiv till jordbruksverkets regler?

Du får nog kolla batteriet, det verkar inte ge full spänning just nu... :rofl

Du kan ju även kolla länken till hur många som importerar halalkött till Sverige. Jag gav den ovan. Den är rejält lång.

Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag bryr mig inte så mycket om SD och vad dom står för. Men okunskapen kring halalslakt och var islam står i frågan är stor i Sverige. Du talar om imslams hållning i Sverige och hänvisar till jordbruksverket. Jag hänvisar till en islamsk religiös organisation (Sveriges muslimska råd). Om man är intreserad av vad islam står för är det en bättre källa än jordbruksverket.

Att Kävlinge slakteri är nedlagt är ju inte positivt för din sak? Eller? Var slaktas nöt och lamm halal i Sverige idag då. 2007 var det bara i Kävlinge Slakteri här nere (som i princip var nedlagt redan då). På vilket sätt har detta faktum gjort svensk islam mer positiv till jordbruksverkets regler?

Du får nog kolla batteriet, det verkar inte ge full spänning just nu... :rofl

Du kan ju även kolla länken till hur många som importerar halalkött till Sverige. Jag gav den ovan. Den är rejält lång.

Jo det gör du uppenbarligen eftersom du lägger energi å deras vägnar i den här tråden.

Du läser ju inte alla mina länkar, så det klart du missar något, men nu citera jag det också. Om du tittar ovan på länken till svt, och vem som har uttalat sig så kanske du förstår mer.
Givetvis kan vi diskutera källan till jordbruksverket och hur väl den stämmer med olika sidor av islam i Sverige.

Min strömstyrka är så hög att jag hittar vilka som säljer och tillverkar halalkött i Sverige idag och det är en lång lista, precis som din fina lista.

Vill du börja diskutera importerat halalkött också?

De kristna socialdemokraterna i Broderskapsrörelsen är en av få politiska krafter som slåss för muslimers och judars rätt att få äta svenskt halal- och koscherkött.
– Det är oerhört viktigt att alla svenskar känner att deras religion respekteras fullt ut i Sverige, så att de slipper importera sitt kött, säger broderskaparnas ordförande Peter Weiderud.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jo det gör du uppenbarligen eftersom du lägger energi å deras vägnar i den här tråden.

Du läser ju inte alla mina länkar, så det klart du missar något, men nu citera jag det också. Om du tittar ovan på länken till svt, och vem som har uttalat sig så kanske du förstår mer.
Givetvis kan vi diskutera källan till jordbruksverket och hur väl den stämmer med olika sidor av islam i Sverige.

Min strömstyrka är så hög att jag hittar vilka som säljer och tillverkar halalkött i Sverige idag och det är en lång lista, precis som din fina lista.

Vill du börja diskutera importerat halalkött också?

De kristna socialdemokraterna i Broderskapsrörelsen är en av få politiska krafter som slåss för muslimers och judars rätt att få äta svenskt halal- och koscherkött.
– Det är oerhört viktigt att alla svenskar känner att deras religion respekteras fullt ut i Sverige, så att de slipper importera sitt kött, säger broderskaparnas ordförande Peter Weiderud.

Du bör nog läsa i tråden. Jag lägger sannerligen inte energi å deras vägnar. Tvärtom. Vet inte ens var dom står i frågan. är SD emot svensk halal menar du? Det är inte jag, men jag vill ha den märkt så jag kan undvika den av rena principskäl. (Sekularism, inte rasism då)

Jag har även poängterat att skäktning förekommer både vid koscher och halal. T o m bröden välsignas av ortodoxa judar. Min morbror levde sitt liv på kibbutz där nere. Reglerna är helt snurriga. Men jag är inte särskilt intresserad av teologiska likheter och olikheter i de tre religionerna. Jag är sekulär agnostiker. Jag skiter i Jesus.

Du har hittat en forskare som påstår något... Visst var min artikel 7 år gammal, men tror du diskussionen har stendött?

Så här resonerar jag, citerar mig själv från tidigare inlägg:

Jo men... tänk så här. En liten grupp accepterar inte svensk djurhantering och köper bara importerad halal. Den stora majoriteten bryr sig inte så länge det är halal.

Vad säljer slaktaren? Svensk eller utländsk halal? One size fits all, hen säljer import.

Marginalgruppen av ortodoxa traditionalister har visst betydelse.

Men det är ju så imbecillt. Om jag är emot religiösa motiv för slakt eller andra normer vid livsmedelstillverkning. Om jag är emot skäktning utan bedövning eller hjärndödning. Om jag alltså helt enkelt är sekulär och har genomsnittliga åsikter... Jaha, då är jag sd:are, då är jag förtäckt rasist. Helt sinnessjukt!

Det är ju där du kör i diket. Det måste gå att kritisera svartrockar som vill plåga djur bara av religiösa skäl. (även om dom är muslimer).

Jag är i alla fall konsekvent. Men du har en dubbelmoral av guds nåde. Din arrogans blir ditt fall.

Jisses.

(och innan du börjar svartrock = katolsk präst)

Det är därför kanske, som signaturer som Bonny och korvgubbe faktiskt aldrig tagit avstånd från traditionell ortodox halalslakt i tråden. De vet de blir kallade rasister, haha??? :confused: :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är därför kanske, som signaturer som Bonny och korvgubbe faktiskt aldrig tagit avstånd från traditionell ortodox halalslakt i tråden. De vet de blir kallade rasister, haha??? :confused: :va

NU är du väl ändå ute på bärtur? Var läser du något som tyder på att jag lämnar något som helst utrymme för ortodox halal/koscher?

Var det i något av följande inlägg? :va

Däremot är det ju rätt självklart att vi aldrig skall sänka våra egna krav vid slakt för att religiösa tomtar skall få igenom sina krav..

Jag avskyr tanken på att tomtar och troll skulle göra att vi tummade på reglerna för vår djurhållning.

Jag invänder snarare mot den enöga fokuseringen på just halal, all halal, i syfte att plocka billiga politiska poäng.

Jag får väl vara sådär löjligt överpedagogisk för att poängen skall gå fram:

Hemskhetsskala:

Superjättehemskt: Ortodox Halal/koscher - att plåga djur på grund av religiösa övertygelser är förkastligt.

Jättehemskt: Att låta djur lida och bedriva värdelös djurhållning och slakta obedövat av ekonomiska skäl. Girighet/snålhet/fattigdom är ju mer begripligt en religion, allts inte lika hemskt som halal.

Också jätte hemskt: All övrig svårmotiverat djurplågeri som djurförsök liknande stoppa-tandkräm-under-ögonlocken-på-hundvalpar kosmetikaindustrin. Låta djur lida i risiga förhållanden i allehanda pälsindustri. M.m

Hemskt: Djur som möjligen skötts bra men som utsäts för långa transporter och lidande på grund av vår långväga import/export

Halvhemskt: Djur som bedövats vid slakt, har skötts enligt svenska föreskrifter men som stämplats med halal i kötthyllan.

Fina fisken: Samma som ovan men utan halalstämpel.

....problemet med populisterna är just att man plockar enbart halal, den traditionella och den svenska och gör till ett, sedan ränner man runt i raseri med sitt flammande svärd för att förhindra detta. Samtidigt kallar man alla andra, som även pekar på alla avarter mellan den traditionella halalen och "den svenska halalen", för trädkramarblockflöjtarkommunister.
...så har vi ju bazooka förståss som vill ha dödstraff för halal men som tycker koscher är ok eftersom koscherätarna ogillar muslimer lika mycket som han själv så därmed förtjänar de dispans.

Edit:
"Nu visar en färsk rapport från EU-kommissionen att den obedövade slakten inom EU är mycket större än vad som kan motiveras av efterfrågan på kött som är halal eller kosher-slaktat. En sådan efterfrågan skulle kunna motivera en rituell slakt på mellan 0 och som allra mest 8 procent i olika länder. I realiteten utgör den obedövade slakten upp till 75 procent av all slakt av såväl får som nötkreatur i exempelvis Belgien, enligt EU-kommissionen. I Frankrike slaktas 41 procent av nötkreaturen utan bedövning och på Irland 34 procent."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vanligt-att-slakta-utan-bedovning_6172463.svd

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Hemskhetsskala:

Superjättehemskt: Ortodox Halal/koscher - att plåga djur på grund av religiösa övertygelser är förkastligt.

Jättehemskt: Att låta djur lida och bedriva värdelös djurhållning och slakta obedövat av ekonomiska skäl. Girighet/snålhet/fattigdom är ju mer begripligt en religion, allts inte lika hemskt som halal.

Också jätte hemskt: All övrig svårmotiverat djurplågeri som djurförsök liknande stoppa-tandkräm-under-ögonlocken-på-hundvalpar kosmetikaindustrin. Låta djur lida i risiga förhållanden i allehanda pälsindustri. M.m

Hemskt: Djur som möjligen skötts bra men som utsäts för långa transporter och lidande på grund av vår långväga import/export

Halvhemskt: Djur som bedövats vid slakt, har skötts enligt svenska föreskrifter men som stämplats med halal i kötthyllan.

Edit:
"Nu visar en färsk rapport från EU-kommissionen att den obedövade slakten inom EU är mycket större än vad som kan motiveras av efterfrågan på kött som är halal eller kosher-slaktat. En sådan efterfrågan skulle kunna motivera en rituell slakt på mellan 0 och som allra mest 8 procent i olika länder. I realiteten utgör den obedövade slakten upp till 75 procent av all slakt av såväl får som nötkreatur i exempelvis Belgien, enligt EU-kommissionen. I Frankrike slaktas 41 procent av nötkreaturen utan bedövning och på Irland 34 procent."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vanligt-att-slakta-utan-bedovning_6172463.svd

Jo, det är ju billigare att slakta utan bedövning. Så man slaktar mer halal än vad som efterfrågas. En ohelig allians mellan kapital och religion. Men ansvaret ligger hos lagstiftaren som gett efter för religiöst tokstolleri. Ansvaret och skulden ligger hos Europas politiker.

Sedan fattar jag inte vad du har emot halalmärkning. Eller om jag missförstår din fina pedagogik.

Jag rasar ju inte mot all halal eller ens islam. Tycker bara prästerna skall lämna sina skrifter i kyrkan och i övrigt inte lägga sig i debatten. Och inkonsekvensen vi har med jämna mellanrum tror jag värvar röster åt SD och göder näthatet.

Exempel 1:

Religiösa skolavslutningar skall vi inte ha! Många vill inte ens använda kyrkobyggnader. Men att servera halalköttbullar av kyckling till alla barn är tydligen okej. Mullan kan välsigna barnens mat, men prästen får inte välsigna barnen. Detta har ju inget med djurhållning att göra utan handlar om barnens rätt till religionsfrihet. Vilket ju inkluderar rätten att slippa religiösa ritualer i skolan.

Religionsfriheten förutsätter märkning av religiös mat. Right to know. Men visst, det är mycket vi inte får veta.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Eftersom du brukar vara både klok och nyanserad så ska jag kommentera detta, även om jag tycker att det är ett fulknep.
Först och främst är jag extrem ateist, jag anser aldrig att religiösa motiv har någon speciell ställning då religion för mig bara är ytterligare en av en massa åsikter. Å andra sidan är jag inte heller emot något religiöst bara för sakens skull, delvis för att jag i så fall faktiskt skulle ge religiösa åsikter en särställning.

Vill folk slakta ett djur utifrån en eller annan ritual så får de gärna göra det för mig, så länge som det följer svensk lag och inte utsätter djuret för onödigt lidande. Det bästa hade väl varit, så som Markus skrev i ett inlägg, att man själv jagade djuren eller slakta på gården. Problemet är att den tiden är ju förbi och även det innebär ju risk för lidande för djuret. Lidande är dessutom en ganska naturlig del av djurens liv, det behöver dock inte vara onödigt lidande! Tittar vi på naturfolk så slaktar inte de alltid efter svenska normer, jag kommer inte att fördöma dem heller.

Samtidigt är det, som Korivs och en del andra varit inne på, att djur idag utsätts för massor av onödigt lidande och även om det sker under en annan fana än religionen så är det inte ett dugg bättre i min värld, men det leder ju i stort aldrig till några starkare reaktioner, vilket öppnar för att det kanske inte är "djurens bästa" som styr...

Dubbelmoral är det för mig när man använder djuren som ett argument när det egentligen rör sig om att man vill hindra en eller annan trosåskåding. Då kan man väl stå för det?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dubbelmoral är det för mig när man använder djuren som ett argument när det egentligen rör sig om att man vill hindra en eller annan trosåskåding. Då kan man väl stå för det?

Kan bara svara för mig själv, då jqg varit part i diskussionen. Jag är emot all form av misskötsel och plågerier i djurhållningen. Härav ser jag eftergifter oberoende av grund, som påverkar eller riskerar påverka djurens djuren negativt som något som skall bekämpas. Att exempelvis ge eftergifter för, eller importera otrevligt hanterat kött ger således ett incitament till försämrad djurhållning, snarare än förbättrad.

Skiter högaktningsfullt i om det är av religion eller ekonomi. Det är sopslut oavsett.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Samtidigt är det, som Korivs och en del andra varit inne på, att djur idag utsätts för massor av onödigt lidande och även om det sker under en annan fana än religionen så är det inte ett dugg bättre i min värld, men det leder ju i stort aldrig till några starkare reaktioner, vilket öppnar för att det kanske inte är "djurens bästa" som styr...

Fast så där är det ju verkligen inte. Det förekommer ingen stor debatt i media angående halalslakt. Det nämns emellanåt i mindre format. Däremot har det så länge jag kan minnas funnits en het debatt gällande djurens väl/slaktmetoder, djurtransporter etc etc. UTAN religiösa förtecken! En debatt som i många fall har lett till våldsamheter till och med. McDonalds-attentat, Scanbilar i brand, mordhot osv.

Så det är ju snarare en mycket mildare kritik mot islams djurhållning än mot vår vanliga. Men det är ju som vanligt i dagens mediaklimat. Visa mig gärna exempel där Ahmeds halalbutik blir nedbränd av djuraktivister eller en muslimsk köttbutiks ägare får familjen mordhotad, eller deras bilar flyger i luften. Nej - Alltid frikort.

Som vanligt när frågor tabubeläggs av de mer normala nyhetskanalerna/diskussionsforumen så anammas frågan av lite mer radikala grupper. Inget nytt under solen så det är konstigt att folk inte lär sig av det. Alla ska vara lika inför lagen oavsett hur mycket tex Korvgubbe vill att somliga ska ha förmildrande omständigheter för allt för att det är synd om dem.

NU är du väl ändå ute på bärtur? Var läser du något som tyder på att jag lämnar något som helst utrymme för ortodox halal/koscher?

Jag invänder snarare mot den enöga fokuseringen på just halal, all halal, i syfte att plocka billiga politiska poäng.

Hemskhetsskala:

....problemet med populisterna är just att man plockar enbart halal, den traditionella och den svenska och gör till ett, sedan ränner man runt i raseri med sitt flammande svärd för att förhindra detta. Samtidigt kallar man alla andra, som även pekar på alla avarter mellan den traditionella halalen och "den svenska halalen", för trädkramarblockflöjtarkommunister.
...så har vi ju bazooka förståss som vill ha dödstraff för halal men som tycker koscher är ok eftersom koscherätarna ogillar muslimer lika mycket som han själv så därmed förtjänar de dispans.

Först och främst tycker jag det är rätt tråkigt att du tar till boråsknep för att försöka vinna poäng. Jag tror du är intelligentare än så egentligen.

Men till saken. Det du beskriver, med din något barnsliga skala, är en rakt igenom subjektiv känsla som just du har. Återigen ser du debatten genom dina färgade ögon och det är ju som sagt tidigare inte första gången du rycker ut och pekar på utsattheten hos just muslimer så fort deras kulturer innebär något dåligt. Som jag skrev till Bonny har det alltid varit en het fråga för att folk i allmänhet bryr sig om djur.

Om det är någon fråga gällande djurhållning/djurens rätt som inte diskuteras tillräckligt mycket så är det just halal. Och alla vet varför. För att så fort någon kritiserar någonting dåligt som har med islam att göra så kommer såna som du och slänger epitet i ansiktet på dem. I ditt inlägg behövdes inte ens det utan du slängde ett rassekort i ansiktet på mig ändå för någon gammal oförrätt antagligen.

Inga religiösa tomtar ska få några som helst rättigheter att behandla djuren extra illa. Men när man beter sig på ditt manér så får de frikort för att debatten blir tabu. Inte för att du och dina gelikar kanske egentligen tycker att djuren ska behandlas illa utan för att ni får skygglappar i er iver att hitta dumma sverigedemokrater och annat pack. Med andra ord - Det slår snett.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Kan bara svara för mig själv, då jqg varit part i diskussionen. Jag är emot all form av misskötsel och plågerier i djurhållningen. Härav ser jag eftergifter oberoende av grund, som påverkar eller riskerar påverka djurens djuren negativt som något som skall bekämpas. Att exempelvis ge eftergifter för, eller importera otrevligt hanterat kött ger således ett incitament till försämrad djurhållning, snarare än förbättrad.

Skiter högaktningsfullt i om det är av religion eller ekonomi. Det är sopslut oavsett.
Jag har passat på att leta efter studier kring detta och det ser ut som att det är problematiskt att påstå att KORREKT utförd slakt enligt halal eller koscher skulle vara speciellt plågamt för djuret, delvis för att man skär av blodflödet till hjärnan. Tydligen är detta kollat bl.a. med EEG mätningar, d.v.s. mätningar av hjärnans aktivitet. Vissa vill dock skilja på hjärnaktivitet och smärta (som ryckningar och annat som kroppen kan ha för sig efter att hjärnan är död.)
Problemet är om den inte är korrekt utförd, ett problem som är vanligare för halal än koscher eftersom judarna tydligen använder speceillt utbildade personer till slakten och en bättre kniv. Fast så är det väl med alla metoder.

För övrigt ser det ju ut som att vi i grund och botten egentligen tycker relativt likt och nu önskar jag alla en trevlig helg...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten