Visst har vi haft parallella kulturer, det är ingen ko på isen så länge det inte blir ohanterbart, vilket jag tycker våra "utanförskapsområden" verkar ha blivit. Att jämföra Jehovas Vittne med religiösa poliser i Rinkeby är inte direkt äpplen och äpplen heller, men jag noterar - apropå vittnen - att den gruppen är mycket PK att bespotta, förarga sig över, håna, klaga på och rent av öppet hata - medan balkongkastare och könsstympare är "problematiskt". Än en gång, svensk ynklighet.
Apropå vittnena... jag är besviken på de delar av vänstern som lägger locket på i religionskritiken. Vänstern har varit pålitligt sekulär, idag hummlar och mummlar man. Jag ställde frågan en gång på ett forum till en intellektuellt hederlig vänsterkille. Frågan var varför man är så försiktig med religionskritik mot islam och muslimska samfund. Svaret var på ett ungefär att varje gång man försöker så kommer hela mässandet om muslimer igång på ett otrevligt sätt.
Så grejen är ju att hummlandet kan ha en bakgrund i mer "osunda" påhopp på muslimer, invandring och annat.
Att ordet "kulturskillnad" idag kan uppfattas som kontroversiellt kan ju ha sin grund i att främlingshatande rasister idag använder ordet "kulturberikare" på ett nedvärderande och kränkande sätt.
Jag håller med om att debatten ideligen hamnar i det ena eller andra diket, men du är lite enögd om du skyller allt på en (påhittad?) "PK-maffia".
Vi som (jag inkluderar gärna dig) försöker hålla debatten på en vettig och konstruktiv nivå borde kanske säga ifrån oftare på ett bättre sätt? En gång för ett inte så länge sedan var det kontroversiellt att använda svenska flaggan i skolan. Det var nedvärderande mot invandrarna, och då måste man ju i rättvisans namn hissa även "deras" flaggor. Här har men rejäl otur när kuggarna mal i tankemaskinen, eller hur? Snacka om att exkludera invandrare från det svenska samhället! Flaggan måste ju inkludera alla landets medborgare annars är det på tok. Idag är nog flaggning mer tillåtet, men visst lever tankesättet kvar, inte minst vad gäller skolavslutning i kyrkan (som naturligtvis måste vara frivillig när den förekommer).
Det är viktigt att ta debatten mot den där typen av stupida inlägg. Men det är också viktigt att påpeka fel och utbilda när folk blandar ihop könsstympning med islam. Sedan kan det vara många östafrikaner som tolkar det som ett religiöst påbud, men det hindrar ju inte att 99% (typ) av alla muslimer inte anser könsstympning av flickebarn vara sharia utan snarare haram. Den typen av fördomar är skadliga i debatten.
Åter till Karlskrona vet jag inte om det var kulturskillnader som orsakade tragedin. Kanske, kanske inte...
Men det finns mycket att snacka om vad gäller kulturskillnader. Jag såg en gång tre barn med något slags utländsk härkomst. En flicka typ 12, en yngre syster och en yngre bror. De skulle gå över Nobelvägen i Malmö (4-filig matarväg inne i staden med högt tempo och tät trafik). De var ca 50 m från ett övergångsställe och alla tre barnen rusar ut i gatan och sedan tillbaka när jag kommer körande. I backspegeln ser jag hur de springer i luckan bakom mig. Det såg jävlarimig inte bra ut... Generalen är lillgrabben, det var han som bestämde. Han var nog yngre än 10 år. Hade den 12-åriga systern fått lov att ha ett ord med i laget hade det säkert funkat bättre.
Sådant är naturligtvis helt absurt.
Nå. Nog.