SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Då är vi ju så gott som eniga även om din skeptisism möjligen är större än min.
Med det sagt lämnar jag tråden då jag inte kan hålla den höga nivå som efterfrågas.
För att citera en mycket klok medlem:
- "Trevlig helg!"

Du klär t o m i martyrkåpa!

Du vet vad jag anser om din nivå och jag tänker inte smickra dig offentligt.

-"Detsamma!"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kan på sätt och vis beundra korvgubbe's och AGV's idealistiska synsätt men det är svårt att inte tänka på skygglappar simultant.

Få svenskar försvarar könsstympning, visst. Å andra sidan vill många kalla invadrade somalier gör svenskar så det håller väl inte då?

Och även om alla i PK-eliten vill klaga lite på könsstympning så glömmer de att tex Rädda Barnen censurerade en rapport om hedersvåld för att slippa störa den korrekta världsbilden.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Man kan på sätt och vis beundra korvgubbe's och AGV's idealistiska synsätt men det är svårt att inte tänka på skygglappar simultant.

Få svenskar försvarar könsstympning, visst. Å andra sidan vill många kalla invadrade somalier gör svenskar så det håller väl inte då?

Och även om alla i PK-eliten vill klaga lite på könsstympning så glömmer de att tex Rädda Barnen censurerade en rapport om hedersvåld för att slippa störa den korrekta världsbilden.

Det där är väl ett lite krystat resonemang... men vad vill Du förändra som du inte tror jag vill? Hur skiljer vi oss åt i denna fråga?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där är väl ett lite krystat resonemang... men vad vill Du förändra som du inte tror jag vill? Hur skiljer vi oss åt i denna fråga?

Jag tror helt enkelt att våra respektive verklighetsuppfattningar skiljer sig fundamentalt, jag anser att det finns en röd tråd av beröringsskräck och politisk korrekthet som i princip uppmuntrar könsstympning, det gör nog inte du.

Det samma kan med enkelhet illustreras vad gäller den förkastliga manliga stympningen:

[...]Samtidigt är vi också medvetna om att det vore oansvarigt av Rädda Barnens Ungdomsförbund att verka för ett omedelbart förbud. Manlig omskärelse är en djupt rotad tradition och ett förbud hade troligtvis lett till att traditionen levt kvar oavsett, men under sämre förutsättningar för pojken. Risken är stor att omskärelsen hade utförts av andra än behöriga läkare och sjukvårdspersonal, under bristfällig bedövning och under sämre medicinska och hygieniska förhållanden. Därför uppmanar vi istället att religiösa ledare och samfund tar upp frågan och diskuterar en åldersgräns på 18 år.

Mer PK än så där blir det inte, ett praktexempel på svensk feghet.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag tror helt enkelt att våra respektive verklighetsuppfattningar skiljer sig fundamentalt, jag anser att det finns en röd tråd av beröringsskräck och politisk korrekthet som i princip uppmuntrar könsstympning, det gör nog inte du.

Det samma kan med enkelhet illustreras vad gäller den förkastliga manliga stympningen:

[...]Samtidigt är vi också medvetna om att det vore oansvarigt av Rädda Barnens Ungdomsförbund att verka för ett omedelbart förbud. Manlig omskärelse är en djupt rotad tradition och ett förbud hade troligtvis lett till att traditionen levt kvar oavsett, men under sämre förutsättningar för pojken. Risken är stor att omskärelsen hade utförts av andra än behöriga läkare och sjukvårdspersonal, under bristfällig bedövning och under sämre medicinska och hygieniska förhållanden. Därför uppmanar vi istället att religiösa ledare och samfund tar upp frågan och diskuterar en åldersgräns på 18 år.

Mer PK än så där blir det inte, ett praktexempel på svensk feghet.

Kanske våra verklighetsuppfattningar skiljer sig åt, jag vet inte. Jag är nog krassare än du tror. Diskussionen har ju berört övergreppen mot flickor av östafrikanskt ursprung (felaktigt inriktat på islam) och jag ställer frågan vad som är bäst för dessa flickor. Det är inte naivt. Det är inte PK. Det är konstruktivt.

Men vi kommer inte längre i frågan.

Men bara för att... :

Manlig omskärelse har existerat i Sverige i många hundra år och ingen har brytt sig alls. Frågan tas upp pga av den kvinnliga omskärelsen av uppenbara juridiska skäl.

Av princip är jag emot, omskärelsen bör utföras frivilligt i vuxen ålder, men det är av principskäl jag är emot. Några medicinska skäl finns väl egentligen inte? Är det närmast inte att likna vid exempelvis piercing?

Det blir lite moralpanik över det hela.

(notera att jag avser manlig omskärelse, inte kvinnlig)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske våra verklighetsuppfattningar skiljer sig åt, jag vet inte. Jag är nog krassare än du tror. Diskussionen har ju berört övergreppen mot flickor av östafrikanskt ursprung (felaktigt inriktat på islam) och jag ställer frågan vad som är bäst för dessa flickor. Det är inte naivt. Det är inte PK. Det är konstruktivt.

Men vi kommer inte längre i frågan.

Men bara för att... :

Manlig omskärelse har existerat i Sverige i många hundra år och ingen har brytt sig alls. Frågan tas upp pga av den kvinnliga omskärelsen av uppenbara juridiska skäl.

Av princip är jag emot, omskärelsen bör utföras frivilligt i vuxen ålder, men det är av principskäl jag är emot. Några medicinska skäl finns väl egentligen inte? Är det närmast inte att likna vid exempelvis piercing?

Det blir lite moralpanik över det hela.

(notera att jag avser manlig omskärelse, inte kvinnlig)

Om det vore en förutsättning att komma långt i frågor på SH så kunde Swedie bommat igen för länge sedan. ;)

Din fråga om vad som är bäst för flickorna är bra, det finns ingen motsägelse i det och pamfletten du tidigare insinuerade. Men det handlar inte bara om flickorna, det handlar om att det uppstår parallella samhällen med olika normer. Det är djupt skadligt för en nation tror jag, men det går hand i hand med förd politik, förstås.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Om det vore en förutsättning att komma långt i frågor på SH så kunde Swedie bommat igen för länge sedan. ;)

Din fråga om vad som är bäst för flickorna är bra, det finns ingen motsägelse i det och pamfletten du tidigare insinuerade. Men det handlar inte bara om flickorna, det handlar om att det uppstår parallella samhällen med olika normer. Det är djupt skadligt för en nation tror jag, men det går hand i hand med förd politik, förstås.

Utanförskapsområdena är inte bra och en cementering av rådande förhållenden över generationer vore riktigt illa.

Men vi har alltid haft parallella samhällen med olika normer. Jehovas t ex och kanske Hells Angels?

Har svårt att tro att sedvänjan med kvinnlig omskärelse får fäste i Sverige över generationer dock, nästan oavsett hur illa det går med utanförskapsområdena.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Utanförskapsområdena är inte bra och en cementering av rådande förhållenden över generationer vore riktigt illa.

Men vi har alltid haft parallella samhällen med olika normer. Jehovas t ex och kanske Hells Angels?

Har svårt att tro att sedvänjan med kvinnlig omskärelse får fäste i Sverige över generationer dock, nästan oavsett hur illa det går med utanförskapsområdena.

Visst har vi haft parallella kulturer, det är ingen ko på isen så länge det inte blir ohanterbart, vilket jag tycker våra "utanförskapsområden" verkar ha blivit. Att jämföra Jehovas Vittne med religiösa poliser i Rinkeby är inte direkt äpplen och äpplen heller, men jag noterar - apropå vittnen - att den gruppen är mycket PK att bespotta, förarga sig över, håna, klaga på och rent av öppet hata - medan balkongkastare och könsstympare är "problematiskt". Än en gång, svensk ynklighet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här har ni dagsfärskt exempel på exakt det jag menar, tragedin i Karlskrona med den mördade 8-åringen:
Kommunens utredning nämner "kulturskillnader", direkt dyker den "godhjärtade" södermalmsjournalisten upp:

Finns det en fara med att man använder sådana begrepp som kulturskillnader? Det här hade ju kunnat hända någon annanstans också.

Man bryr sig alltså mer om "faran" att sprida fördomar än att bottna ett mordfall. Vedervärdigt, ynkligt och PK - precis som vanligt när det gäller svensk PK-media.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-anhallna-for-flickas-dod_3519882.svd?sidan=9

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Visst har vi haft parallella kulturer, det är ingen ko på isen så länge det inte blir ohanterbart, vilket jag tycker våra "utanförskapsområden" verkar ha blivit. Att jämföra Jehovas Vittne med religiösa poliser i Rinkeby är inte direkt äpplen och äpplen heller, men jag noterar - apropå vittnen - att den gruppen är mycket PK att bespotta, förarga sig över, håna, klaga på och rent av öppet hata - medan balkongkastare och könsstympare är "problematiskt". Än en gång, svensk ynklighet.

Apropå vittnena... jag är besviken på de delar av vänstern som lägger locket på i religionskritiken. Vänstern har varit pålitligt sekulär, idag hummlar och mummlar man. Jag ställde frågan en gång på ett forum till en intellektuellt hederlig vänsterkille. Frågan var varför man är så försiktig med religionskritik mot islam och muslimska samfund. Svaret var på ett ungefär att varje gång man försöker så kommer hela mässandet om muslimer igång på ett otrevligt sätt.

Så grejen är ju att hummlandet kan ha en bakgrund i mer "osunda" påhopp på muslimer, invandring och annat.

Att ordet "kulturskillnad" idag kan uppfattas som kontroversiellt kan ju ha sin grund i att främlingshatande rasister idag använder ordet "kulturberikare" på ett nedvärderande och kränkande sätt.

Jag håller med om att debatten ideligen hamnar i det ena eller andra diket, men du är lite enögd om du skyller allt på en (påhittad?) "PK-maffia".

Vi som (jag inkluderar gärna dig) försöker hålla debatten på en vettig och konstruktiv nivå borde kanske säga ifrån oftare på ett bättre sätt? En gång för ett inte så länge sedan var det kontroversiellt att använda svenska flaggan i skolan. Det var nedvärderande mot invandrarna, och då måste man ju i rättvisans namn hissa även "deras" flaggor. Här har men rejäl otur när kuggarna mal i tankemaskinen, eller hur? Snacka om att exkludera invandrare från det svenska samhället! Flaggan måste ju inkludera alla landets medborgare annars är det på tok. Idag är nog flaggning mer tillåtet, men visst lever tankesättet kvar, inte minst vad gäller skolavslutning i kyrkan (som naturligtvis måste vara frivillig när den förekommer).

Det är viktigt att ta debatten mot den där typen av stupida inlägg. Men det är också viktigt att påpeka fel och utbilda när folk blandar ihop könsstympning med islam. Sedan kan det vara många östafrikaner som tolkar det som ett religiöst påbud, men det hindrar ju inte att 99% (typ) av alla muslimer inte anser könsstympning av flickebarn vara sharia utan snarare haram. Den typen av fördomar är skadliga i debatten.

Åter till Karlskrona vet jag inte om det var kulturskillnader som orsakade tragedin. Kanske, kanske inte...

Men det finns mycket att snacka om vad gäller kulturskillnader. Jag såg en gång tre barn med något slags utländsk härkomst. En flicka typ 12, en yngre syster och en yngre bror. De skulle gå över Nobelvägen i Malmö (4-filig matarväg inne i staden med högt tempo och tät trafik). De var ca 50 m från ett övergångsställe och alla tre barnen rusar ut i gatan och sedan tillbaka när jag kommer körande. I backspegeln ser jag hur de springer i luckan bakom mig. Det såg jävlarimig inte bra ut... Generalen är lillgrabben, det var han som bestämde. Han var nog yngre än 10 år. Hade den 12-åriga systern fått lov att ha ett ord med i laget hade det säkert funkat bättre.

Sådant är naturligtvis helt absurt.

Nå. Nog.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Du får inte svindel däruppe på din piedestal?

Du lyfter förvisso en och annan relevant omständighet.

(Jodå, härskartekniker är identifierbara även när du smyger in dem.)

Ditt inlägg tyder på att du inte är medveten om att du är en översittare.... Det är du som hackar på mig. Det är du som kommer med svepande och nedsättande anklagelser. Fundera lite över ditt eget beteende ett ögonblick!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ditt inlägg tyder på att du inte är medveten om att du är en översittare.... Det är du som hackar på mig. Det är du som kommer med svepande och nedsättande anklagelser. Fundera lite över ditt eget beteende ett ögonblick!

Jag tycker att vi har en röstning om vem som har rätt.
Jag röstar på blueridge.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag vill inte störa denna spännande omröstning men detta är ju lite intressant.

Man kan hävda att alla partier är lika goda kålsupare (kålsuparteori eller what-about-ism). Men det finns grader i helvetet kan jag tycka...

http://www.dn.se/valet-2014/bjorn-soder-man-behover-inte-beratta-allt-for-alla/

Partikamrater uppger att han har mörkat sin brottslighet även i andra sammanhang.

– Man behöver inte berätta allt för alla. Det viktiga är att partiet känner till det.

Jimmie Åkessons stabschef Linus Bylund sade i måndags att han inte känt till detta, men att han borde ha gjort det.

– Det borde han väl inte, eftersom han inte sitter i vårt verkställande utskott där detta diskuterats, säger Björn Söder.

Jag kan nog tycka att det ligger i bl a väljarnas intresse att få reda på om någon i sitt förflutna varit grovt yrkeskriminell. Framförallt om han sitter i den interna valberedningen och ansvarar för att bedöma andras vandel.

Enda anledningen att Söder behöver veta det är ju så han kan avgöra om han kan hantera situationen om det hela skulle komma till offentlig kännedom. Men det är verkligen inte han som til syvende og sidst avgör om det är viktig information eller inte. Då i väljarnas ögon.

Jag tror ju Rosenberg hade kunnat göra något smart av sin situation. Han har ju onekligen lagt sim gamla karriär bakom sig. Han hade kunnat engagera sig typ i KRIS och kommit ut med sin historia frivilligt i offentligheten. Det hade stärkt hans etos i en hel del samhällsfrågor och alla uppskattar en underdog som hittar rätt i livet. Han hade fått sympati. SD hade fått en profil...

Men detta smusslet... hmpf... jag hoppas folk blir förbannade på SD och Söder (dryg jävla skåning) och inte dömer Rosenberg för hårt. Ja, eller döm Rosenberg, han verkar ha rymligt samvete den killen, men ni förstår?

Om SD stärker sina väljarsiffror efter detta smäller jag av. Då går jag i "Tusind stykker" för att tala med Anne Linnet.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...