Se abstruse få på käften...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Magnus skrev:
Vilken viktklass går du i då? (så jag vet om jag får chansen att boxa lite på dig i klubbmästerskapet) :D

Åhå, en klubbkamrat! :tummenupp

80kg fördelat på 187cm. Själv då?

Är dock ganska grön, är blott inne på min tredje termin, har orange och graderar till grönt i december. Hur länge har du själv hållt på?

Kommer gå några matcher mest på kul, det är ju sparring som är det roligaste. Ska nog vara med på klubbmästerskapet, som en kul grej, och får väl blott hoppas man inte åker ut det första man gör. Jag antar de kör med någon form av sidningsystem? Så man inte får möta en svartbältare direkt?

Första gången jag graderade gjorde jag det i Göteborg och har även varit med Stefan på dennes svartbältsträning och kikat några gånger, så vi kanske har setts utan att veta om det.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
abstruse skrev:
Åhå, en klubbkamrat! :tummenupp

80kg fördelat på 187cm. Själv då?

Är dock ganska grön, är blott inne på min tredje termin, har orange och graderar till grönt i december. Hur länge har du själv hållt på?

Kommer gå några matcher mest på kul, det är ju sparring som är det roligaste. Ska nog vara med på klubbmästerskapet, som en kul grej, och får väl blott hoppas man inte åker ut det första man gör. Jag antar de kör med någon form av sidningsystem? Så man inte får möta en svartbältare direkt?

Första gången jag graderade gjorde jag det i Göteborg och har även varit med Stefan på dennes svartbältsträning och kikat några gånger, så vi kanske har setts utan att veta om det.

70kg så vi går nog inte i samma klass. Skall nog vara med på KM'et. Har ju inte gått nån match innan så det skall bli kul och prova.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Magnus skrev:
70kg så vi går nog inte i samma klass. Skall nog vara med på KM'et. Har ju inte gått nån match innan så det skall bli kul och prova.

Ska du inte komma över och vara med den 17:e då? Vi kommer ju dessutom till er och tävlar i Götet lite senare i höst. Kom igen nu! :banana
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
abstruse skrev:

Trodde slåss var en manlig sysselsättning. Hopprep lixom...

Vad gäller efteråt, är det pizza och öl på Herrljunga hospitalet, eller avser herrn att ta sig till staden efteråt?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
abstruse skrev:
Ska du inte komma över och vara med den 17:e då? Vi kommer ju dessutom till er och tävlar i Götet lite senare i höst. Kom igen nu! :banana

Jag har ju hoj så just nu är kickboxningen inte så högprioriterad just nu. Skall köra igång på måndag så 1 månad behöver man för att komma igång igen. Iallafall så man är redo att gå upp i ringen.

Vi kanske ses på tävlingen i Götet istället.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
t-rex skrev:
Trodde slåss var en manlig sysselsättning. Hopprep lixom...

Vi pratar inte om några fjolliga leksaksrep nu. Det är stora trähandtag med grov plastslang som gäller. Det är macho! :rolleyes: Skämt åsido, det tar djäkligt bra.

t-rex skrev:
Vad gäller efteråt, är det pizza och öl på Herrljunga hospitalet, eller avser herrn att ta sig till staden efteråt?

Att vi ska krubba något efteråt är spikat. Att jag ska till Götet efteråt kan jag inte ge svar på i skrivande stund, vill du ha co-driver med tillbaka?
 

MikkE

Guest
hihi.. sparkas på varandra, kul. hoppas att det kommer att gå vägen. be någon filma allt också så vi ansdra får se!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Måste säga att tanken är ganska lockande. Fast jag tror du åker på en fet förkylning och blir sängliggande minst en vecka så det är väl inte värt att boka en tågbiljett?
Moahahahaha :rofl
 

MikkE

Guest
men hur ska detta gå egentligen? när abs har blivit nerkickad och inte kan röra sig längre.. hur ska han då kunna lira CS på kvällarna??? va va va!!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
abstruse skrev:
Jag kör bara lättkontakt så det är inte fighting à la K1 som gäller. Dessutom har man full utrustning på sig, d v s tandskydd, huvudskydd, suspensoar, benskydd och 16 oz boxhandskar så man tar ingen skada, vilket givetvis inte är meningen, att skada varandra. En del man pratat med har ju fördomen om att man skadar varandra och att man går upp för att "piska skiten ur varandra", vilket är helt felaktigt. Visst, det känns ju när man får en ren träff, men det är inget man inte kan skaka av sig. De skador som väl sker är småpotatis i förhållande till skador inom RR eller fotboll.

Skulle kunna tänka mig att gå upp i semicontact längre fram, men fullkontakt är uteslutet, särskilt utan skydd som i K1, som sagt. Dessutom börjar man bli för gammal. Hade jag varit tio år yngre hade jag satsat stenhårt och börjat tävla på allvar. Nu tänker jag träna så mycket som möjligt för att det är kul. Måhända blir det ett gäng matcher framöver och väldigt mycket sparring. Men det gör jag bara för att det är grymt kul, jag har inga ambitioner utöver att ha roligt.

Man upplever det inte som att man blir "sparkad och slagen" (även om det givetvis stämmer i bokstavlig mening) när man väl sparras. Det känns mer som en kul lek där man försöker lura sin motståndare. Till stor del spelar man schack med varandra. Förvisso bör man kanske ha någon gnutta "fighter-mentalitet" i sig för att uppskatta sparring/match-momentet. Exempelvis finns det jätteduktiga killar och tjejer i klubben som är duktiga på teknikerna, men är lite "strykrädda" och backar väldigt mycket när de sparras. Detta är ju emellertid helt ok då ingen tvingar dem att tävla. De går istället till träningen för de tycker alla övriga bitar är kul. De vill lära sig fler tekniker, i vissa fall få upp självförtroendet och andra går dit för att lära sig självförsvar. Att sedan bitar av träningen i mångt och mycket påminner om stenhård aerobics gör att många uppskattar den för att det är ypperligt för att komma i form. Fysbiten är tuff och det är exempelvis väldigt mycket hopprep, vilket jag hatade första terminen men nu tycker är kul och nästan avkopplande.

För egen del började jag för att få upp flåset och vara i trim till årets RR-säsong, det var syster som fick mig att börja. Dessvärre gick det ju som det gick med jobbet och istället för RR kunde jag då fortsätta med kickboxning som är väldigt billigt när man väl köpt all utrustning. Det är nog det roligaste jag hållt på med förutom RR.

Döm det inte förrän du provat.

Kan avslöja att jag själv var fördomsfull och i stort sett föraktade boxning tidigare och fann inget värde av att se det på Eurosport, ansåg det vara våld och inget annat, mer eller mindre. Denna fördom är dock borta nu och jag ser på det med helt andra ögon, är snarare intressant att se hur och vilken teknik de olika boxarna nyttjar. Likväl, just proffsboxning är nog den farligaste fullkontaktssporten med tanke på att man i denna sport har mest slag mot huvudet. På samma sätt är jag lite ambivalent mot K1. Tycker det är grymt spännande och givande att se på, särskilt duktiga och tekniska fighters. Likväl, känner avsmak de gånger man ser någon sätta ett knä i huvudet och den senare gå ner för räkning.

Avslutningsvis, lättkontakt med full skyddsutrustning är inte i närheten av det du ser på TV, som K1 etc. Se det snarare som en grövre form av kuddkrig... ;)

Edit: Stavfle.

Jag såg Jörgen Kruth och platta näsor framför mig. Det du beskriver låter inte så farligt. Får man ett annorlunda förhållande till våld och aggressivitet, tycker du?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
abstruse skrev:
Att vi ska krubba något efteråt är spikat. Att jag ska till Götet efteråt kan jag inte ge svar på i skrivande stund, vill du ha co-driver med tillbaka?
Nej, boka inget. Tänk om det dyker upp någon 30-årsfest, eller förkylning.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Nyteknik skrev:
Jag såg Jörgen Kruth och platta näsor framför mig. Det du beskriver låter inte så farligt. Får man ett annorlunda förhållande till våld och aggressivitet, tycker du?

Träningen är positiv på många sätt. Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att vi alla till mans har aggressioner inom oss, i varierande grad. Vissa förtränger dessa, andra använder dem på ett negativt sätt: går över gränsen på fyllan när de är på krogen och startar bråk, ungdomsgäng/killar som hamnat snett och ska ut på sta'n och slå folk, etc. Sedan kan man ta ut sina aggressioner på ett bra sätt och under kontrollerade former. Många sporter/idrotter tillåter det senare och kampsport är IMHO en ypperlig väg att göra det på.

Många yngre som börjar med kampsport får inte bara ett break från TV-tittandet med chipspåsen i handen eller en paus från datorspelandet och därmed bättre fysik (vilket är särskilt viktigt i dagsläget med tanke på att skolan drar in på gymnastiktimmarna), utan också en fostrande instans då i stort sett all kampsport/-konst har "det att visa respekt" för sin omgivning och sina kompisar som en viktig del.

På träningen är det full kraft i teknikerna som gäller när man kör mot säckar och mitsar, men med mindre kraft men full kontroll när man kör mot sin kompis och sparras. Vi är ju där för att ha skoj, inte för att skada varandra.

För att återgå mer direkt till din fråga. Jag vill absolut inte jämställa vår träning med våld, men jag tror jag förstår vart du vill komma och tror inte heller du menade detta, hoppas jag. Jag känner mig betydligt tryggare i att exempelvis gå ute på sta'n i Göteborg/Stockholm/whatever mitt i natten etc, om jag exempelvis skulle stöta på en bråkstake som skulle vilja klå upp mig. I en dylik situation ska man alltid försöka prata sig ur den, i andra hand springa därifrån. Men om möjligheterna till detta är dåliga känner jag mig i dagsläget betydligt bättre rustad till att försvara mig än vad jag gjorde för två år sedan. Om det var den här aspekten du menade vet jag inte?

Om det var hur jag ser på våld i övrigt så har det inte påverkat mig alls, och om det har det så är det snarare i motsatt riktning. Gatuvåld och scener där någon blir misshandlad gör idag måhända ett än större intryck på mig än tidigare. Jag vet hur en "halvhård" spark eller ett slag med hyffsad kraft kan kännas med full skyddsutrustning. Att då bli utsatt för detsamma utan skydd och med full kraft kan få förödande konsekvenser.

På så vis är boxningsmatcher och K1 nästan "missvisande". Framför allt för yngre som ser matcherna och själva inte tränar. De som fightas i exempelvis K1 som Kruth, Holm, Hoost, etc är extremt vältränade och kan ta mycket stryk. Men även dessa åker givetvis på pumpen ibland. Jämför en spark under match mot huvudet på Hoost som har ordentliga nackmuskler och är med i ringen på vad som händer, vet hur han ska ta smällen på bästa sätt, etc, mot en småligist som på sta'n sparkar ner en medelålders otränad man som kanske inte ens ser sparken komma. Den senare kan i värsta fall bli förlamad eller rent av bryta nacken. (Givetvis kan man bli knockad i fullkontakt, men det var bara ett exempel på hur olika förutsättningarna är.)

Så svaret får bli att våld skrämmer mig helt klart, jag har aldrig tyckt om våld. Men jag känner mig idag bättre förberedd för om jag själv skulle råka ut för det, men jag tycker idag lika illa eller än mer illa om det än före jag började med kickboxning.

Dessutom måste ju tillläggas att det i vissa situationer inte hjälper vem man är eller vad man tränat, man är körd i alla fall. Kommer det tio snubbar med kniv i en mörk och trång gränd så är det få som har en chans om det inte finns en rimlig chans att fly därifrån. Likaså sker de flesta misshandelsfall nattetid, där offren är berusade män i 18-35 års åldern som är på väg hem från krogen, medelst varierande slalomgång. Skulle man själv vara askalas gör det vare sig till eller från om man är mästare i Fia med knuff eller har svart bälte i vilken kampsport som helst.

Vad gäller aggressiviteten är väl de flesta sporter/idrotter där man har moment där man blir fysiskt utmattad eller får en väldigt hög adrenalinkick bra, tror jag, för att bli av med aggressioner. Kampsport bjuder på doser av båda dessa faktorer och dessutom att man just "slår och sparkar" på något är ett ypperligt sätt att bli av med spänningar i kropp och själ, vilket troligtvis härstammar från långt tillbaka i människans utveckling. Allt detta parat med att det sker under kontrollerade former, samt i en atmosfär som uppmanar att visa vördnad och respekt för sina medkamrater gör kampsport till en av de bättre träningsformer som finns. Träningen har gjort mig såväl mer ödmjuk som självsäker.

Men, givetvis finns det kampsporter och klubbar som är dåliga. Detta beror dock inte på tekniken eller organisationen i sig, utan på att vissa tränare/instruktörer på dessa klubbar är rötägg. Precis som det finns dåliga poliser och rötägg till advokater finns det givetvis instruktörer som är mindre lämpade till att lära ut kampsport. Alla de sorter finns representerade överallt.

Oavsett om man tränar för att öka på sitt självförtroende eller inte, så tror jag alla får ett ökat självförtroende, i och med kampsportstränande, oavsett om de var ute efter detta eller inte. Jag ser faktiskt bara fördelar, man träffar nya människor, man får bättre fysik, kondition, blir vigare, kan försvara sig i högre grad, etc.

Nackdelen säger kanske någon är att dessa småligister söker sig till vissa klubbar för att här lära sig slåss och sedan applicera detta ute på sta'n under kvällstid. Något som jag dock ställer mig tveksam till. Träningen är ofta så hård, disciplinerad och ställer krav på respekt att dessa småbråkare ofta inte hänger kvar mer än kanske någon termin innan de slutar. Fortsätter de brukar de ofta göra en helomvändning och få andra värderingar.

Oj, det här blev långt och jag känner mig väl inte riktigt "klar" än, men måste strax rusa iväg till sparring-träningen.

Ställ gärna fler frågor, eller än hellre: Ryck tag i Offknuff så han får ta med dig på någon träning. Även om han själv inte är aktiv i nuläget kan han säkert ta med dig till sin gamla klubb och visa vad det handlar om.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Alla detaljer klara.
 

Bifogat

  • kick_final_web.jpg
    kick_final_web.jpg
    111.8 KB · Visningar: 107

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vekken skitsport, Börje. I EMR behöver en allri vare rädder, för vi SCHLÖÖÖR NER den söm våger säj fram.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top