Service 2000 mil Yamaha R1-16

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Tjena, vet någon vad ett rimligt pris för 2000 mil service för en yamaha r1 - 16? då ska alltså olja, oljefilter , tändstift och bromsvätska bytas. Det billigaste jag har fått hittils är 4700 kr. Men vad är det mest rimliga priset?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Byta Olja = ASLätt som en PläTt
Byta Oljefilter = samma som ovan fast ännu lättare
Byta bromsvätska = Liiite tuffare men finns 5000 videos på youtube.
Kolla bromsklossar ev byte = lätt.

Kom igen nu, ta hand om din baby själv, då kan du lite på att den får vad den förtjänar. :)

Rimligt pris annars tycker jag är 3000-4000SEK.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Inbillar mig att det inte "bara" är en service utan de kollar över hojen och läser felkoder mm. Helt enkelt kollar så allt sitter på rätt plats och ordentligt mm.
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Byta Olja = ASLätt som en PläTt
Byta Oljefilter = samma som ovan fast ännu lättare
Byta bromsvätska = Liiite tuffare men finns 5000 videos på youtube.
Kolla bromsklossar ev byte = lätt.

Kom igen nu, ta hand om din baby själv, då kan du lite på att den får vad den förtjänar. :)

Rimligt pris annars tycker jag är 3000-4000SEK.
Ja grejen är att jag vill byta själv men måste få stämpeln på service boken. Sen måste man byta tändstiften utöver det du skrev där uppe på 2000 mil servicen. Yamaha center vill ha 8700 kr men nej tack till den offerten
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inbillar mig att det inte "bara" är en service utan de kollar över hojen och läser felkoder mm. Helt enkelt kollar så allt sitter på rätt plats och ordentligt mm.
Det är extremt sällan det har varit ett problem att saker på mina hojar att flyttat på sig till andra platser på hojen :va

Felkoder kan väl inte vara en utmaning att läsa ut, sitter det inte OBDII-uttag på hojen? Det gör det ju tom på frugans Tiger.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska det bytas tändstift också så är 4700 ett ok pris. Ska inte tjata men du har ju ingen garanti kvar så om du sparar kvitton från serviceinköp är detta samma som en stämpel i min värld.

Fan de e ju kul att serva ju! Det är en relation man har med sin motorcykel, den måste man underhålla. Kan inte bara köra hela tiden. Man måste se till att få garagetid med hojen också, annars kommer den att tröttna på en och byta ägare! Det är bådas ansvar att en relation ska funka och inte sluta i skilsmässa! Hohoh
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Det är extremt sällan det har varit ett problem att saker på mina hojar att flyttat på sig till andra platser på hojen :va

Felkoder kan väl inte vara en utmaning att läsa ut, sitter det inte OBDII-uttag på hojen? Det gör det ju tom på frugans Tiger.
Har sett några och legat bakom en R1 på Mantorp som plötsligt hade mycket saker från motorn i underkåpan???
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
4700 lät helt ok enligt mig men ska tändstiften bytas utan att göra ventilkollen? (Tror det ingår i de 8700 från Yamaha)?
Själv ska jag tydligen betala 3900 kr för en ktm 690 2021 mellanservice (olja o filter). Det är dock galet dyrt o funderar på att skita i att garantin antaglen ryker ett år tidigare.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
8700 lät mycket ändå, jag tror jag fick ett pris på 9000 på storservice på min viffer från någon Hondamek (ventilkollen är kräkjobbig på VTEC-VFR).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Har du överhuvudtaget demonterat en luftburk och de variabla trumpeter som sitter på moderna sporthojar...?

Det är ingenting som går på fem minuter och det krävs för att komma åt tändspolar och de tändstift som ska bytas vid 2000 mil...och det ska helst inte göras av någon amatör som inte får ihop trumpetlänkaget efteråt...

4700 :- låter som ett helt OK pris.

Kontroll av ventilspel kommer först vid 4000 mil och det lär hamna på ungefär det dubbla priset, något dyrare om det mot förmodan måste justeras.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har du överhuvudtaget demonterat en luftburk och de variabla trumpeter som sitter på moderna sporthojar...?
Om en 04:a räknas som modern: Ja annars Nej men tror inte det är raketforskning men inget en som inte har skruvat förut ska göra dock.
 
Last edited:

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Ska det bytas tändstift också så är 4700 ett ok pris. Ska inte tjata men du har ju ingen garanti kvar så om du sparar kvitton från serviceinköp är detta samma som en stämpel i min värld.

Fan de e ju kul att serva ju! Det är en relation man har med sin motorcykel, den måste man underhålla. Kan inte bara köra hela tiden. Man måste se till att få garagetid med hojen också, annars kommer den att tröttna på en och byta ägare! Det är bådas ansvar att en relation ska funka och inte sluta i skilsmässa! Hohoh
Jag tänkte också på att garantin är slut och att jag fixar den själv istället men aah du har rätt. Jag fixar det själv, tack för dina svar :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har du överhuvudtaget demonterat en luftburk och de variabla trumpeter som sitter på moderna sporthojar...?

Det är ingenting som går på fem minuter och det krävs för att komma åt tändspolar och de tändstift som ska bytas vid 2000 mil...och det ska helst inte göras av någon amatör som inte får ihop trumpetlänkaget efteråt...

4700 :- låter som ett helt OK pris.

Kontroll av ventilspel kommer först vid 4000 mil och det lär hamna på ungefär det dubbla priset, något dyrare om det mot förmodan måste justeras.
Som sagt - det är mkt som skall monteras bort för att komma åt att byta stiften. Men är man metodisk och noggrann, så är det inte svårt. Ladda ner servicemanualen från nätet, och ta god tid på dig.
Gjorde precis 2000-mila servicen på min R1M -15.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis. Att demontera och sedan återmontera tank, luftburk och trumpeter är varken omöjligt eller svårt. Men det tar tid, även för en erfaren mekaniker som gjort det förr.

Kostnaden för ett simpelt oljebyte kan därför inte jämföras med en service som även innehåller tändstiftsbyte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Själv ska jag tydligen betala 3900 kr för en ktm 690 2021 mellanservice (olja o filter). Det är dock galet dyrt o funderar på att skita i att garantin antaglen ryker ett år tidigare.

Måste man ta ut motorn ur ramen för att komma åt oljepluggen och filtret?
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Som sagt - det är mkt som skall monteras bort för att komma åt att byta stiften. Men är man metodisk och noggrann, så är det inte svårt. Ladda ner servicemanualen från nätet, och ta god tid på dig.
Gjorde precis 2000-mila servicen på min R1M -15.
Vet du om det finns någon bra länk på youtube om hur man byter tändstiften ? Hade hjälpt som fan
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om åket har ABS, kan det vara bökigt att byta bromsvätska.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top