SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Att klaga på för högt eller lågt tempo är ju bara fånigt, det är ju som sagt bara att byta grupp eller att vinka förbi den som nosar dig i rumpan. Om man ska göra nåt för att öka säkerheten så tycker jag att man ska porta folk som kommer i gympadojor och jeans. :7peta

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
0x2142 skrev:
2364191Om man ska göra nåt för att öka säkerheten så tycker jag att man ska porta folk som kommer i gympadojor och jeans. :7peta

Det måste också, lixom hastighet, vara upp till var och en att välja...

-@ndreas

Dr.Bike

Guest
Synnnerligen trist historia ikväll med alla avåkningarna.

Ett par reflektioner:

- Som så många gånger förr, jag vet inte HUR många gånger vi tjatat om det, iaf jag och KB: KÄNN AV hur du ligger till i gruppen!
Får du lucka till framförvarande: Försök INTE köra ikapp! Det ÄR ingen tävling.
Behåll luckan! Vinka förb de bakom, eller vänta med att åka iväg vid nästa stopp så att de bakom kan passera dig där och då!

Är denna regel SVÅR att förstå?

- Släpp prestigen! Det verkar som om man inte vill åka i en långsammare grupp än vad egot kräver! Idag var det med en del nya, som gick direkt in i snabb grupp, ooch körde sen i diket.
Osis?
Nix.
Fetfel val av grupp.

En kille jag såg (kan minnas fel) var ju i diket inte bara EN gång utan två.
Detta stämmer ju till eftertanke..."är jag i rätt grupp?"

Tempot idag var inte högt.
Jag åkte i båda snabba grupperna, och även i den medelsnabba gruppen.
Min bedömning är att det inte skilde SÅ förfärligt i fart ens mellan grupperna.

Uppenbarligen tillräckligt i kväll när oturen samt oskickligheten var närvarande i var kurva tamigf-n. Inte kul.
Eller hur förklarar man att TRE hojar går av samtidigt i samma kurva?
Kölvattennavigering!
Ett misstag som även jag mitt klantarsle har gjort... :gnissla
Misstag ETT: Kunde de så kan jag...

HELT fel.

Jag såg några byta grupper till lägre fart.

Ni är föredömen och mina idoler! :krama

Prestigelöst och korrekt agerat.
Vissa dagar ÄR åkningen bara fyrkantig och allt känns fel.
Själv har jag även gått på DEN niten, d.v.s misstag nummer TVÅ:

Jag KAN det här...

Jag har kört här förr, och vet hur vägen är o.s.v
Ett gruvligt misstag.
Varje dag är NY. Varje repa på favoritvägen blir aldrig som den förra.
Trötthet, stelhet, tankarna på annat, kissnödig, ljusförhållanden, hojens skick, osv gör att man aldrig tar samma kurva på samma sätt.

Jag ärden förste att beklaga - jag var upp till "Falken" idag på röda KOrsets sjukhus nere i stan, och ja, man får sig en tankeställare.

Det lutar alltmer åt bana.

EN banhoj att skoja med.
En mer komfortabel (mer prestigelös) gathoj att forsa runt med. De har änå så mycket väghållning som ma VÅGAR utnyttja iaf. Se på Kenneth med sin gamla SX1100F med packväskor och allt! Det hela sitter i huvudet på föraren, och givetvis skicklighet, rutin osv.
Men jag vågar aldrig utnyttja min standard gammelblade fullt ut på allmän väg iaf, så varför ska jag ha en sån?
På bana lägger jag ner helt osv, men vem vet nåt om nästa kurva ute på vägen?

Rullgrus sedan sist?
Möte med skördetröska?
Osv, ja ni hajar.

Så låt inte den obekanta kurvan bli den sista.
Oavsett era intentioner och pretantioner, bröder och systrar!
Jag BER er:

Läs Benkars sticky om gruppkörning!
Läs ambulans sticky om hur du agerar på en olycksplats!

Må nu ni som var i diket ha klarat er bra! Om ni skadats, läka fort, och ffa känna att ni naturligtvis SKA vara med igen!
När skammens rodnad lagt sig, och allt kommer omkring, så har ni ju lärt er något. Ta vara på det, och gör det till en GOD lärdom.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Alltså jag blir lite ledsen när jag hör att grabbarna som varit ledare tar det på sig att det var 8 avåkningar. Det är inte ert fel killar. Shit happens...

Alla som åker med är vuxna.

Inte alla olyckor beror på att man är ovan eller dålig förare..men många avåkningar sker just pga man inte känner till vägen o tex misskalkylerar en kurva. Jag måste säga att jag tycker tex Bogan är jävligt obehaglig att köra och kan förstå att man känner press då det är hojar bakom som ligger o vill åka fortare.

Men jag hoppas att folk i fortsättningen (speciellt med kvällens eskapader i åtanke) kan vara säkra nog i sig själva att acceptera att man kanske inte kör på ett säkert sätt..sakta ner..låta folk som pressar dra förbi. Vem bryr sig? Ingen kommer att tänka si eller så för att man taggar ner, lämnar företräde till snabbare förare...alla är vi ju vuxna...och vill bara ut o åka med likasinnade. Det är ingen tävling alls.

Så kram på er som arrangerat och leder och tar initiativ. Avåk får inte ändra på det. Folk får sluta överskatta sina förarförmågor istället.

Hoppa sdet har gått bra för alla som åkte av och detta var inte menat som en moralpredikan alls. Jag vill bara inte att snubbarna som ledde skall känna det tungt.

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
Dr.Bike skrev:
2364206 Synnnerligen trist historia ikväll med alla avåkningarna.

Ett par reflektioner:

- Som så många gånger förr, jag vet inte HUR många gånger vi tjatat om det, iaf jag och KB: KÄNN AV hur du ligger till i gruppen!
Får du lucka till framförvarande: Försök INTE köra ikapp! Det ÄR ingen tävling.
Behåll luckan! Vinka förb de bakom, eller vänta med att åka iväg vid nästa stopp så att de bakom kan passera dig där och då!

Är denna regel SVÅR att förstå?

- Släpp prestigen! Det verkar som om man inte vill åka i en långsammare grupp än vad egot kräver! Idag var det med en del nya, som gick direkt in i snabb grupp, ooch körde sen i diket.
Osis?
Nix.
Fetfel val av grupp.

En kille jag såg (kan minnas fel) var ju i diket inte bara EN gång utan två.
Detta stämmer ju till eftertanke..."är jag i rätt grupp?"

Tempot idag var inte högt.
Jag åkte i båda snabba grupperna, och även i den medelsnabba gruppen.
Min bedömning är att det inte skilde SÅ förfärligt i fart ens mellan grupperna.

Uppenbarligen tillräckligt i kväll när oturen samt oskickligheten var närvarande i var kurva tamigf-n. Inte kul.
Eller hur förklarar man att TRE hojar går av samtidigt i samma kurva?
Kölvattennavigering!
Ett misstag som även jag mitt klantarsle har gjort... :gnissla
Misstag ETT: Kunde de så kan jag...

HELT fel.

Själv har jag även gått på DEN niten, d.v.s misstag nummer TVÅ:

Jag KAN det här...

Jag har kört här förr, och vet hur vägen är o.s.v
Ett gruvligt misstag.
Varje dag är NY. Varje repa på favoritvägen blir aldrig som den förra.
Trötthet, stelhet, tankarna på annat, kissnödig, ljusförhållanden, hojens skick, osv gör att man aldrig tar samma kurva på samma sätt.

Jag ärden förste att beklaga - jag var upp till "Falken" idag på röda KOrsets sjukhus nere i stan, och ja, man får sig en tankeställare.

Det lutar alltmer åt bana.

EN banhoj att skoja med.
En mer komfortabel (mer prestigelös) gathoj att forsa runt med. De har änå så mycket väghållning som ma VÅGAR utnyttja iaf. Se på Kenneth med sin gamla SX1100F med packväskor och allt! Det hela sitter i huvudet på föraren, och givetvis skicklighet, rutin osv.
Men jag vågar aldrig utnyttja min standard gammelblade fullt ut på allmän väg iaf, så varför ska jag ha en sån?
På bana lägger jag ner helt osv, men vem vet nåt om nästa kurva ute på vägen?

Rullgrus sedan sist?
Möte med skördetröska?
Osv, ja ni hajar.

Så låt inte den obekanta kurvan bli den sista.
Oavsett era intentioner och pretantioner, bröder och systrar!
Jag BER er:

Läs Benkars sticky om gruppkörning!
Läs ambulans sticky om hur du agerar på en olycksplats!

Må nu ni som var i diket ha klarat er bra! Om ni skadats, läka fort, och ffa känna att ni naturligtvis SKA vara med igen!
När skammens rodnad lagt sig, och allt kommer omkring, så har ni ju lärt er något. Ta vara på det, och gör det till en GOD lärdom.

Kan bara säga KANON INLÄGG.....:tummenupp

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Valrog: Vill bara klargöra att mitt tidigare inlägg inte var menat som kritik mot någon (varken dig specifikt eller någon annan), snarare ett försök att förklara/förstå olyckan. Tycker att gruppkörningen fungerade bra i övrigt och att du gjorde ett utmärkt jobb i vår grupp :tummenupp

English Bloke: Det är klart att varje förare skall ta ansvar för sin egen körning och inte lita blint på någon annans spårval. Men just nämnda kurva/krön är något av en gråzon i sammanhanget, många hamnar tydligen i diket där (både bilar & motorcyklar) varje år. En möjlig förklaring är att el/teleledningen går diagonalt över vägen precis över krönet, vilket leder till att förare luras (medvetet/omedvetet) att tro att vägen inte svänger vänster (ung. som en optisk synvilla). Innan krönet står stolpen på vänster sida om vägen (till höger om vägen bortom krönet), när du närmar dig krönet söker du (återigen medvetet/omedvetet) efter en referens för att kunna avgöra åt vilket håll vägen svänger (bortom krönet). Din hjärna registrerar att elledningnen går åt höger , samtidigt ser du inte hela vägpartiet. Du väljer ett mittspår med hojen upprest (kör rakt fram) för att gardera och efter krönet landar du i diket (förhoppningsvis, annars mitt i stolpen). Man måste påbörja vänstersvängen strax innan krönet för att hamna rätt, vilket kan vara svårt nog om man håller lagligt tempo (70km/h). Tänk då på hur svårt det är vid inspirerat tempo:näsblod

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Dr.Bike skrev:

Närå, jag var bara långsam som vanligt. :D
Jag skäms ju inte ens när jag blir omkörd av EU-mopeder.

Håller med Valrog, bra inlägg. :tummenupp

Nursey skrev:
2364209Alla som åker med är vuxna...
Hmm.. jo, det borde iallafall vara så. :rolleyes:

Tack för kramen, made my day. :)

Last edited:

Ingeli64

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
SV650S
Dr.Bike skrev:
2364206 Synnnerligen trist historia ikväll med alla avåkningarna.

Ett par reflektioner:

Det var otroligt bra refletktioner som du har skrivit.
Det verkar emellanåt som om folk försöker köra över sin förmåga.
Hoppas folk fattar att detta är en körning där vi ska ha kul inte klota ut i dikena. :yoparty

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
0x2142 skrev:
2364191 Att klaga på för högt eller lågt tempo är ju bara fånigt, det är ju som sagt bara att byta grupp eller att vinka förbi den som nosar dig i rumpan. Om man ska göra nåt för att öka säkerheten så tycker jag att man ska porta folk som kommer i gympadojor och jeans. :7peta

vare någon som gjorde det? :confused:

Edit: jeans alltså.

Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Ja vad fan säger man, känns så jävla kuktungt just nu :(

Ska vi fortsätta med onsdagskörningarna???
MÅNGA kloka ord har sagts här tråden sen vi kom hem, vet att det inte är mitt fel men fatta hur nära det var att nån dog idag.

Får inte till orden riktigt, ledsen och förbannad......återkommer

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
TM skrev:
2364215 En möjlig förklaring är att el/teleledningen går diagonalt över vägen precis över krönet, vilket leder till att förare luras (medvetet/omedvetet) att tro att vägen inte svänger vänster (ung. som en optisk synvilla)...
TRO kan man göra i kyrkan...

Förstår inte hur man kan ladda på i kurvor som man inte ser igenom.
Tänk om det ligger rullgrus, eller är ett potthål, eller en igelkott där?

Förstår att synvillor kan luras, men tills man ser vägen med egna ögon, så bör man ta det lugnt tycker jag.

Dr.Bike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2364223 Ja vad fan säger man, känns så jävla kuktungt just nu :(

MÅNGA kloka ord har sagts här tråden sen vi kom hem, vet att det inte är mitt fel men fatta hur nära det var att nån dog idag.

Precis det ansvaret en god ledare känner för sin "trupp"
Du vet likaväl som jag om krisreaktioner, och att vi redan talat om att "detta skulle kunna hända när monstret växt upp".
Du är en god människa KB, och ingen skugga vilar över dig.

Du tillhandahåller en underbar aktivitet, där folk MÅSTE lära sig att välja RÄTT.
Det kan man inte alltid göra åt folk.
Det du gör är ju att ge dem ett antal ledstänger och rättesnören.

Men jag förstår SÅ VÄL dina känslor min vän.
Been there...

:kramar

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Kapten Blåskägg skrev:
2364223 Ja vad fan säger man, känns så jävla kuktungt just nu :(

Jag tycker beslutet ligger hos dig, du känner själv hur du vill göra.

Men så länge du känner att du vill fortsätta själv, så tycker jag du ska göra det.
Jag gillar ditt sätt att styra verksamheten, och tycker inte du ska lastas av avkörningarna.
Rent statistiskt så borde det nästan t.o.m. vara fler/allavarligare olyckor, med tanke på antalet sporthojar.
Synd bara att så många ska bekräfta statistiken, och inte tänka efter före.

Ta inte åt dig, det är inte ditt ansvar att folk inte klarar av att behärska sig, eller köra med huvet på skaft.
Att du bröt körningen visar bara att du är ett föredöme när det gäller ledarskap & ansvar.
Respekt. :tummenupp

Keep up the good work.

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dr.Bike skrev:
2364229 Precis det ansvaret en god ledare känner för sin "trupp"
Du vet likaväl som jag om krisreaktioner, och att vi redan talat om att "detta skulle kunna hända när monstret växt upp".
Du är en god människa KB, och ingen skugga vilar över dig.

Du tillhandahåller en underbar aktivitet, där folk MÅSTE lära sig att välja RÄTT.
Det kan man inte alltid göra åt folk.
Det du gör är ju att ge dem ett antal ledstänger och rättesnören.

Men jag förstår SÅ VÄL dina känslor min vän.
Been there...

:kramar

Tack kompis!!!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Kapten Blåskägg skrev:
2364223 Ska vi fortsätta med onsdagskörningarna???

Finns bara ett givet svar här :) Klart vi ska... Ett kanon initiativ är vad det är och det ska inte stupa iom detta.

-@ndreas

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Aj....Är hemma nu efter några timmar på Danderyds... Jättesöta sköterskor där fresten ;)
Iaf, jag är komplett o hel på alla vis... bortsett från en oförmåga att kunna använda vänster halva av ryggen, speciellt ur en taktil synvinkel! O så bjöd ambulansvårdaren på en satans tripp i form av ket...blabla nånting, satan i gatan vad obehagligt!!
Iaf, vad som hände:
Ligger i ett för mig behagligt tempo, stortrivs o känner mig avslappnad o nöjd med körningen. Ser ett dammoln torna upp sig bakom kröken, anar oråd o går på bromsen i kurvan. Allt väl änsålänge...kommer runt krönet, inser att det är dags att öka bromstrycket lite, eftersom det står en hoj typ tio meter framför i min väg.. funkar fint tills jag antar att jag kommer till en grussträng för plötsligt känner jag hur marken dänger till min rygg o all luft försvinner...
Vill passa på o tacka alla för hjälpen!!!Kan inte allas namn men ni vet vilka ni är. Lovar att vara tillbaks så fort hojen är körklar igen...

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Inskickat av Kapten Blåskägg

S J Ä L V K L A R T!!!

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
War-psycho skrev:
2364233 Jag tycker beslutet ligger hos dig, du känner själv hur du vill göra.

Men så länge du känner att du vill fortsätta själv, så tycker jag du ska göra det.
Jag gillar ditt sätt att styra verksamheten, och tycker inte du ska lastas av avkörningarna.
Rent statistiskt så borde det nästan t.o.m. vara fler/allavarligare olyckor, med tanke på antalet sporthojar.
Synd bara att så många ska bekräfta statistiken, och inte tänka efter före.

Ta inte åt dig, det är inte ditt ansvar att folk inte klarar av att behärska sig, eller köra med huvet på skaft.
Att du bröt körningen visar bara att du är ett föredöme när det gäller ledarskap & ansvar.
Respekt. :tummenupp

Keep up the good work.

Tack som fan!!! Jag har varit inställd på att det skulle bombas, särskilt när antalet deltagare har stigit, men ikväll känns det som det var några för många. Man står där och pratar med ambulans, brandkår och polis de frågar om vi verkligen måste köra så in i helvete hela tiden.......ja, vad fan svarar man på det :va
Fick väl fram nåt klädsamt om att vi skulle lugna ner oss, det tråkiga är ju att vi alla vet att det kommer hända igen....

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...