SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Wonderboy skrev:
2364069 Du å djm åkte alltså av? :( Låter inge bra det där!

Det kan jag lova att har man brutit nacken så generellt gör man bäst i att ligga helt still, ta inte av hjälmen !

Jag åkte inte av. Min olycka var för länge sedan.. Men det var ett exempel.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Wonderboy skrev:
2364069 Du å djm åkte alltså av? :( Låter inge bra det där!

Det kan jag lova att har man brutit nacken så generellt gör man bäst i att ligga helt still, ta inte av hjälmen !

Antar att många avåkningar kunde förhindrats om man bara hade hållt lite bättre avstånd? Hoppas alla med skador klarade sig bra iaf...

Jag kunde ju inte delta, var dock på sveavägen vid 22-23 tiden. Satt själv å kolla på folk :tungan Ser fram emot nästa onsdag iaf!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, det var den sämsta statistik jag upplevt. Och då har jag ändå upplevt några dåliga statistiker. Kapten Påskägg frågade om jag tyckte att han skulle sluta med onsdagsåkningar, men jag sa att han inte skulle det. Det är deltagarna som måste sluta köra av vägen. Så enkelt är det! Gör det bara!

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Mattias skrev:
2364092 Ja, det var den sämsta statistik jag upplevt. Och då har jag ändå upplevt några dåliga statistiker. Kapten Påskägg frågade om jag tyckte att han skulle sluta med onsdagsåkningar, men jag sa att han inte skulle det. Det är deltagarna som måste sluta köra av vägen. Så enkelt är det! Gör det bara!

Klart man inte ska sluta med det, snarare fler, kör fredagar också !
Nä men det där med avstånd som jag nämnde kan nog vara ngt :rolleyes:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Mattias skrev:
2364092 Ja, det var den sämsta statistik jag upplevt. Och då har jag ändå upplevt några dåliga statistiker. Kapten Påskägg frågade om jag tyckte att han skulle sluta med onsdagsåkningar, men jag sa att han inte skulle det. Det är deltagarna som måste sluta köra av vägen. Så enkelt är det! Gör det bara!

Instämmer!
Nu var vi 5 eller 6 grupper med varierat tempo.
Det vore väl f-n om inte alla dessa testosteron stinna pojkarna inser begränsningarna.
Har dom inte hajat att brewdarna åker i dom långsamma grupperna..:D :D :tummenupp

Men jag håller med dig!
Statistiken ser inte bra ut! Men det får inte vara skäl till att lägga ner verksamheten.

Snarare skulle jag kanske tycka att det är dags att marknadsföra bankörningar, exempelvis, Rörken, Gotland ring m,m m,m

Lite off topic i den hä tråden.. Som om idet inte skett tidigare.. :D
Men vore det inte en bra idé att till nästa sommar kanske försöka anordna en SH.com ban helg.. Med instruktörer, mycket tid på banan..
Kunde vara en bra investering..

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
cl skrev:
2363956 Gänget i första snabba gruppen skötte sig perfekt.
Vi hade en riktigt trevlig runda.
Tråkigt med så många avåkningar.
Hoppas det har gått bra med dom drabbade.

Tack vare grym guidning av CL som vanligt :pannkyss

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Sitter och funderar så här i efterhand (med lite öl & lantchips) om inte tempot i mellangruppen (min grupp) var aningens för högt (för att vara mellan) och/eller för stora temposkillnader.Tänker främst på stolpkrönet i närheten av kårsta: känner man till rätt spårval så är det inga problem (går att trycka på ganska bra), men ligger man bara lite fel (läs: inte valt rätt spår innan krönet) är det lätt att hamna i diket utan pardon. Med tanke på det glapp/luckor som ibland uppstod i mellangruppen så kan jag förstå om man försöker att jaga ikapp, men när man kommer till t ex ovannämnda kurva så krävs det i princip att man känner till den på förhand för att man ska kunna ta den bra (alt. någon framförvarande som visar rätt spårval).

/TM -skamkärrepilot

Disclaimer: Med reservation för att jag är helt ute & cyklar, det var ju trots allt min första ondagskörning

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Kändes som det var endel oerfarna förare i min grupp, den näst snabbaste (olycksgruppen). Var ibland låg fart i öppna kurvor men hög fart i skymda... Fick inte alls någon rytm i körningen.
Jag och Carpe gav upp efter avkörningarna i Billsta, tappade suget då. Skumt nog höll vi en högre medelhastighet på vägen därifrån där vi smög oss över tråkiga transportsträckor än den som hölls på väg till Gottröra.

Det är inte fegt att ta det lugnti en skymd kurva, det är inte heller fegt att hålla avstånd till framförvarande eller att byta grupp.

För övrigt tycker jag att det var bra vägval:tummenupp

Killersnail

En hal typ
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tack Cl för en säker framfart i dom djupa skogarna.
Och, yes det var jag som fotade vi sista kurvan vid Gottröra.
Men det behövs mer smör för att bilderna skall släppas. ;) :nicka

BW, du fastnade på plåten trots enfärgat svart ställ.

KB du skall inte sluta med onsdagskörningarna pga de incidenter som inträffade i någon grupp. :tummenupp :) synd att jag inte fick se dig med knäskrap vid Gottröra.

Semper, kul kväll, ha de.

Blomman hälsar till er alla.

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
Tack alla för en bra kväll (förutom avåkningarna och att vi fick avbryta)
Det var första gången för mig att leda en grupp och jag kan bara säga det att det INTE va speciellt kul att 2 st klotade och jag vet inte om det va för att dom inte visste vägen eller om dom körde för fort??(Eller va det jag som körde för fort?)
Jag hoppas att dom 2, mår efter omständigheterna bra och att vi ses igen på nå'n tur.
Är det nå'n som har synpunkter på mitt ledande så SKRIV GÄRNA....Det vore bra att veta utifall någon vill att jag ska leda igen.
Känns jävligt hårt att det går av folk när man leder en grupp.....:(

mamba71

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
v-strom 06
Valrog skrev:
2364166 Tack alla för en bra kväll (förutom avåkningarna och att vi fick avbryta)
Det var första gången för mig att leda en grupp och jag kan bara säga det att det INTE va speciellt kul att 2 st klotade och jag vet inte om det va för att dom inte visste vägen eller om dom körde för fort??(Eller va det jag som körde för fort?)
Jag hoppas att dom 2, mår efter omständigheterna bra och att vi ses igen på nå'n tur.
Är det nå'n som har synpunkter på mitt ledande så SKRIV GÄRNA....Det vore bra att veta utifall någon vill att jag ska leda igen.

det är inte ditt fel att någon kör av fortsätt med ett bra jobb:tummenupp det är ju allas ensak vilken grupp dom väljer

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bra gjort av KB att blåsa av, ett sant styrkebevis. :yoparty

Tempot i hans grupp var alldeles utmärkt.
Tycker att snabbare tempo än det gränsar till omdömeslöst (eller rentav vårdslöst.)

För mig handlar det inte bara om att hålla sig på vägen, utan även om sin inverkan på omgivningen.
Passerade nog ett 10-tal hundägare, och ett antal hästar, plus lokala befolkningen. Ingen av dessa såg speciellt roade ut, och faktum är att jag förstår dom.
Många säger att dom slår av när dom passerar sånt, men detta ställer jag mig tveksam till hur bra det funkar i praktiken.

Kommer man i hög fart i kurvorna, så vet man inte vad som finns bakom krönet. Och då hinner man inte "slå av" tempot heller.
Tror inte att vi gjorde speciellt bra "reklam" för hojåkarna ikväll.

Bra ordnat av KB, och bra ledarskap, inte minst när han var så stark att han bröt körningen efter sista olyckan. :tummenupp
Synd att det blev som det blev, känner ingen större lust att delta igen.
Föredrar vägar där man får vara mer ifred, och man inte stör folk & djur lika mycket.

Skönt att alla klarade sig så bra som dom ändå gjorde, känns som ett mirakel att det inte blev värre.
Ta hand om er nu, och chansa inte i kurvorna.

M.v.h. Danne

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Valrog skrev:
2364166

Jag vet. Men du har ju inte kört dom av vägen, det klarade dom av alldeles själva.

Det man kan göra som turledare är att vara extra tydlig med spårval och kanske lägga fingrarna på bromsen bara för att tända bromsljuset när man kommer till en knepig kurva, även om man själv inte tänkt bromsa. Med lite tur tror de bakom att du bromsar och då fegar de ur och saktar farten. Var och en tar ansvar för sin egen körning. Det går inte att skylla på killen framför, faktiskt. Jag har hittills inte lyckats vurpa på nån klumpkörning, inte av egen förskyllan iaf. Det är ingen tävling, om alla håller sig på hjulen så vinner alla.

Behöver ni mer klyschor?

Kör så ni kommer hem.
Håll stumt så är du utsatt för risk kortare tid.
Eeeehhh... Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga. Och sån't.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Valrog skrev:
2364166 Är det nå'n som har synpunkter på mitt ledande så SKRIV GÄRNA....Det vore bra att veta utifall någon vill att jag ska leda igen.
Jag har inget att invända mot ditt tempo.

Tycker det var för högt för min smak, men det var ju bara att slå av och sen byta vid nästa stopp.
Den som inte klarar det bör inte köra hoj, alla kör ju efter sina egna begränsningar.

Beklagar om jag lät "irriterad", det var iallafall inte min mening att det skulla gå ut över dig.
Blev bara lite överraskad över tempot, men som sagt, jag styr över min egen gashand och låter mig inte stressas av andra.

Kanske var det lite för stor grupp (dragspel?), men det var ju inte ditt fel.
Bra jobbat Valrog. :tummenupp

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Valrog skrev:
2364166Är det nå'n som har synpunkter på mitt ledande så SKRIV GÄRNA...

Jag tycker det gick prima fint! Lagom tempo, lugnt där det krävdes och fortare där det fanns möjlighet. :tummenupp
Alla måste se sina egna begränsningar och körförmåga. Turledare kan knappast beskyllas för att någon kvaddat, om det sedan går för fort eller man känner hets bakifrån får man kliva åt sidan självmant. Prestige osv får man lämna hemma.

Hoppas Kapten Rövskägg fortsätter med Onsdagskörningarna, det är trotts allt en oas i arbetsveckan :) kreds! :tummenupp

Sen att ni båda är gammla gubbar, det kan vi inte göra något åt :(

Och helvete! Min buff var snabb!!! :fakta

-@ndreas

Last edited:

Killersnail

En hal typ
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Valrog skrev:
2364166 Tack alla för en bra kväll (förutom avåkningarna och att vi fick avbryta)

Åkte inte i din grupp, men du gjorde säkert ett bra jobb, ta inte åt dig för den incidenter som va. Det är upp till var och en att avgöra vilket tempo som passar bäst.

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
TM skrev:
2364136 ......Med tanke på det glapp/luckor som ibland uppstod i mellangruppen så kan jag förstå om man försöker att jaga ikapp, men när man kommer till t ex ovannämnda kurva så krävs det i princip att man känner till den på förhand för att man ska kunna ta den bra (alt. någon framförvarande som visar rätt spårval).

Håller inte riktigt med. Tycker att varje förare ska ta ansvar för sin egen körning och inte litar på någon annans spårval(som kan vara helt fel). Om man inte känner till en viss kurva ska man ta den på ett sätt där man inte riskera att köra av vägen. Om man inte gör det så kör man över sin förmåga och då händer det olyckor.

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Valrog skrev:

Låg också i din grupp och tyckte du skötte ledningen bra. Som andra sagt kan inte du eller någon annan behöva ta ansvar för mer än sig själv i fråga om vilken hastighet man väljer att åka.

Det senaste jag hörde av kille nr 2 vid sista krashen var att han väntade på röntgen. Han lät pigg i telefon, hoppas det också visar sig att allt är bra vid undersökningarna.

Åkningen blev inte enbart rolig idag, men jag fick iaf ännu mer bevis på sjyssta sporthojare och det gör att glädjen att köra finns kvar

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
d1ce skrev:
2364179 Jag tycker det gick prima fint! Lagom tempo, lugnt där det krävdes och fortare där det fanns möjlighet. :tummenupp
Alla måste se sina egna begränsningar och körförmåga. Turledare kan knappast beskyllas för att någon kvaddat, om det sedan går för fort eller man känner hets bakifrån får man kliva åt sidan självmant. Prestige osv får man lämna hemma.

Hoppas Kapten Rövskägg fortsätter med Onsdagskörningarna, det är trotts allt en oas i arbetsveckan :) kreds! :tummenupp

Sen att ni båda är gammla gubbar, det kan vi inte göra något åt :(

Och helvete! Min buff var snabb!!! :fakta

-@ndreas

Klart vi ska fortsätta med Körningarna,FOLK får bara inse deras begränsningar och inte köra över deras förmåga.JAG personligen tycker det är JÄVLIGT tråkigt att folk tror det är någon jävla prestige i det hela och ska vara så jävla bra.
Körning i så här stora grupper för MIG är bara en kul grej och träffa och samtala med folk som har samma intresse.
INTE va nå'n J...VA matcho...:mad:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...