SH.com Grupp/Onskörningar, några tankar...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
benkar skrev:
2325996 Det hela kommer i olika steg.... :hihi

1. Först så är man odödlig och bryr sig inte alls...

2. Sedan så tänker man lite längre, men gör inget större väsen av det...

3. Efter det kommer en vilja att dela med sig av sina erfarenheter, det en del (dom som inte är intresserad av att höra kring andras erfarenheter) kallar att moralisera.

4. Efter det inser man att ingen (eller få) ändå lyssnar, och då bryr man sig inte alls utan väljer istället att åka så långt bort det bara går, där det är ont om andra hojar, och kör där med några likasinnade.

Har vid sidan av det nog inte med åldern som sådan att göra, utan handlar nog mer kring hur länge man kört hoj.

/B

Klockrent!
/J
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Anderzzon skrev:
2325991Några tips till er som tycker framförvarande kör för sakta, fråga vid ett av de flera stoppen som blir under kvällen om ni kan byta plats? Är man neewbie så kanske man inte kikar i backspegeln så ofta utan koncentrerar sig på spårval, att hålla sig på sin sida eller för att man helt enkelt saknar dem eller känner sig stressad av att titta i dem osv?

Tycker att när man stannar vid en korsning eller dylikt och väntar så bör dom som är erfarna och ligger bakom nån långsam smita förbi! Är ju inte alltid en ny kille tänker på att släppa förbi med vinkningar och dylikt ( kommer dock alltid minnas det själv :) ) tror inte nån tar illa upp om man smiter sig förbi..

motardnisse skrev:
2326012 Mmm var det i den skarpa högerkurvan?

Körde en Orange KTM!

EDIT: Har backspegel på min och har inga planer på att ta bort den!

Minns inte säkert men en ktm körde om mig på bogen med en grön ryggsäck om jag inte missminner mig? För mig gjorde det inget då jag antagligen körde för långsamt :hihi och du inte "störde" mig på nått sätt!
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Cervantes skrev:
2326017 Tycker att när man stannar vid en korsning eller dylikt och väntar så bör dom som är erfarna och ligger bakom nån långsam smita förbi! Är ju inte alltid en ny kille tänker på att släppa förbi med vinkningar och dylikt ( kommer dock alltid minnas det själv :) ) tror inte nån tar illa upp om man smiter sig förbi..

Nä de tror inte ja heller :) men om man åker upp två och två i korsningar så kan det nog bli lite missförstånd den nya kanske känner sig osäker om den andra ska om eller inte..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Anderzzon skrev:
2326034 Nä de tror inte ja heller :) men om man åker upp två och två i korsningar så kan det nog bli lite missförstånd den nya kanske känner sig osäker om den andra ska om eller inte..

Nja jag vart passerad av nån vid en korsning där föraren försiktigt men tydligt rullade förbi när vi stannade och jag förstog direkt att han ville om..
:tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2326017
Minns inte säkert men en ktm körde om mig på bogen med en grön ryggsäck om jag inte missminner mig? För mig gjorde det inget då jag antagligen körde för långsamt :hihi och du inte "störde" mig på nått sätt!

Ok då var det jag!
:tummenupp
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Bra tråd... plågas av prestigedjävulen o är medveten om det. Därför blir jag mycket tacksam om nån kommenterar om jag kör över min förmåga... är inte alls sugen på att köra ihjäl mig faktiskt.
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
benkar skrev:
2325996 Det hela kommer i olika steg.... :hihi

1. Först så är man odödlig och bryr sig inte alls...

2. Sedan så tänker man lite längre, men gör inget större väsen av det...

3. Efter det kommer en vilja att dela med sig av sina erfarenheter, det en del (dom som inte är intresserad av att höra kring andras erfarenheter) kallar att moralisera.

4. Efter det inser man att ingen (eller få) ändå lyssnar, och då bryr man sig inte alls utan väljer istället att åka så långt bort det bara går, där det är ont om andra hojar, och kör där med några likasinnade.

Har vid sidan av det nog inte med åldern som sådan att göra, utan handlar nog mer kring hur länge man kört hoj.

/B


Muuaahaha :tummenupp
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Gixxer Rolle skrev:
2325207 Jag har varit med tvågånger och tycker det har fungerat bra men allt går och förädla. Det ni har skrivit är mycket bra :tummenupp och om vi alla sväljer våran stolthet och följer detta kommer vi att slippa hämta upp någon ur diket.

Jag vill inte att alla skall kontrolleras men när någon skriver detta bör han inte få åka med på körningarna, om han är med vill inte jag vara med. Givetvis skall han vara med när hojen är försäkrad.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128798

Ingen jävla snack om saken, folk som åker med på "mina" körningar ska ha körkort(alt övningskörning) och trafikförsäkrad hoj :fakta
 

njelger

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2326304 Ingen jävla snack om saken, folk som åker med på "mina" körningar ska ha körkort(alt övningskörning) och trafikförsäkrad hoj :fakta

Det är väl det minsta man kan kräva.
:3freak
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
benkar skrev:
2325996 Det hela kommer i olika steg.... :hihi

1. Först så är man odödlig och bryr sig inte alls...

2. Sedan så tänker man lite längre, men gör inget större väsen av det...

3. Efter det kommer en vilja att dela med sig av sina erfarenheter, det en del (dom som inte är intresserad av att höra kring andras erfarenheter) kallar att moralisera.

4. Efter det inser man att ingen (eller få) ändå lyssnar, och då bryr man sig inte alls utan väljer istället att åka så långt bort det bara går, där det är ont om andra hojar, och kör där med några likasinnade.

Har vid sidan av det nog inte med åldern som sådan att göra, utan handlar nog mer kring hur länge man kört hoj.

/B


Jag känner till alla stegen efter att själv ha befunnit mig där och har uppenbarligen nått steg 4 efter 36 år i hojsadeln. Undviker numera slingerbulten, Bogesund m.m. där man ständigt möter MC-förare?? av typen "vilja men inte kunna" på fel sida vägen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
IngvarB skrev:
2347546 Jag känner till alla stegen efter att själv ha befunnit mig där och har uppenbarligen nått steg 4 efter 36 år i hojsadeln. Undviker numera slingerbulten, Bogesund m.m. där man ständigt möter MC-förare?? av typen "vilja men inte kunna" på fel sida vägen.

Ja tyvärr kommer vi få stå ut med sådana förare!!!
 

userland

Onion boy!
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Solna
Hoj
XR650R SM -02
Många tänkvärda saker har sagts. Inser att jag själv har en del hormoner kvar att lära mig kontrollera.

Skulle dock vilja kasta ut en grej till som skulle göra mig lite mer intresserad att göra gruppkörningar (med i stort sett okända) till ett permanent nöje.

Håll koll på er utrustning. Gympadojor, blanka däck och lösa ataraljer är enligt mig inte lämpligt när tempot går upp. Ole do lyckan kommer men man behöver ju inte bjuda in honom.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Eftersom jag själv trivs bäst i lite mindre snabba gruppen plågas jag väl inte direkt av någon hets att visa mig snabb. Däremot om jag jämför min körning när jag kör själv mot att köra i grupp finns en del skillnader som denna tråd fått mig att tänka på.

Ofta börjar det med att jag lägger mig bakom någon som kör i lagom tempo. Jag är rätt aktiv och känner efter om det funkar och jag hänger med. Sedan slappnar jag av lite och hakar på mest. Jag gör antagandet att om jag utan problem kan hänga på den framför mig så är vi på ungefär samma nivå körmässigt. Sedan en eller två gånger under gruppkörningen kommer den där kurvan där det går lite för fort och där det ibland kan bli farligt.

När jag skriver det så blir det rätt så uppenbart att jag gör antaganden om den som ligger framför vilket påverkar min körning. Det är rätt skönt att låta den som ligger framför bestäma hastighet och spårval inför kurvorna. Men om den som ligger framför hamnat i fel grupp eller just idag vill ta det lite lugnt så kanske inte det är min måttstock för hur generatorkurvan ska tas på bogan.

Bara en reflektion jag hade efter några gruppkörningar, bra tråd :tummenupp
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top