SH.com Grupp/Onskörningar, några tankar...

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
icko skrev:
2323532 Kan peka ut en handfull som borde ta åt sig, men avstår. Har påpekat detta för KB, därav trådens uppkomst antar jag!?
//Micke

Ja bland annat därför, men du är långt ifrån ensam :)

icko skrev:
2323532
De e dock inge moralgnäll, mest för allas säkerhet, alla kan ju göra misstag.
//Micke

:fakta

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
icko skrev:
2323532 Tog dock en tur till Vaxholm o vände, mötte ett gäng på Boge på hemvägen. Blev ganska tight i en högerkurva för min del, kom ett helt led genandes där.

//Micke

Hepp!

Mycket bra synpunkter i tråden o viktigt att det tas upp innan det händer nåt galet!
Alla har vi vårt egna sätt o se på hojkörningen.

Angående Micke/Ickos synpunkt så blir det lätt så att genar en så genar alla efterföljande,
kanske just för att man ligger för tätt.
Räcker med att en i ledet bromsar lite mer än bakomvarande så blir det rena "gummisnodds"-
effekten genom hela kurvan som inte är så underhållande direkt...

Just det där me avstånd när kurvor ska avverkas snyggt e en svår bit tycker jag.
Om man släpper av för att få för egen del "bekväm" lucka till framförvarande så kan
man få bakomvarande hojåkare obekvämt nära då bakomvarande tänker lite anorlunda..

Så om ALLA kunde räkna 1001,1002,1003 lite då o då för att ha koll på sin lucka så vore det mumma!?
Kanske påminna om just 3 sek regeln innan varje avfärd i större grupp?

/Rickard

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Don Tomaso skrev:
2324677 Angående Micke/Ickos synpunkt så blir det lätt så att genar en så genar alla efterföljande,
/Rickard

Det där håller jag med om. Att ha folk nära inpå framför mig in i en böj är något jag alltmer kommit att ogilla. Det tar uppmärksamhet från böjen och efteråt vet jag inte om ett ev lyckat spårval var mitt eller framförvarandes verk. (Det är skillnad för mig att tex följa efter en instruktör på Rörken för att lära mig nya saker. Men på nya för mig "okörda" kurvor vill jag praktisera vad jag lärt mig och lita till sin rutin)
Har jag fått någon nära framför mig på en gruppkörning men jag vet att han eller hon generellt eldar på rakorna så brukar jag se det goda i det nuförtiden. Jag kan ju då unna mig att slippa en riskabel omkörning genom att istället ta det lungt på efterföljande raka bara för att öka luckan så jag får ha nästa böj ifred. Iaf om jag på det stora hela känner mig nöjd med min plats i gruppen och inte prompt vill längre fram. Vid uppsamlingsstoppen brukar jag fråga bakomvarande om de vill köra om, det är ju enklast och prestigelöst att bara rulla om då.

Nåväl, seriöst, så önskar även jag att få höra personlig kritik om ngn tycker att jag kör/kört illa!!!

Sothoran går dock som en full snok över hela vägen, i synnerhet med nuvarande offroaddäck. Så jag kommer skylla aaaallt på henne!! :)
Plusset är dock att jag får fina bonuskurvor även på rakorna till skillnad från er med ramar styva som I-balkar :tungan

Bra tråd!!

Hilsen

J

Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Don Tomaso skrev:
2324677
Angående Micke/Ickos synpunkt så blir det lätt så att genar en så genar alla efterföljande,
Räcker med att en i ledet bromsar lite mer än bakomvarande så blir det rena "gummisnodds"-
effekten genom hela kurvan som inte är så underhållande direkt...

Just det där me avstånd när kurvor ska avverkas snyggt e en svår bit tycker jag.
Om man släpper av för att få för egen del "bekväm" lucka till framförvarande så kan
man få bakomvarande hojåkare obekvämt nära då bakomvarande tänker lite anorlunda..

/Rickard

De e ju så att vissa känner till vägen bättre än andra, men vet man de när man bara ligger bakom o följer framförvarandes spår????? :confused:

O e dessutom framförvarande lite osäker o bromsar mitt i kurvan o den som ligger bakom "kan" vägen o e lite "het" ligger nära, vad händer då!!?? O så ett möte på de!? :brinnerup

O hitta rätt spår på en landsväg, hur faaan gör man de!!?? :va Bland grusträngar, spåriga vägbanor o tjälskott, bussar(för att inte tala om skördetröskor!! HUA!! :skrämd ), skymda kurvor o annat skit!! :mad: Bygg en bana i Stockholm NU!! :4skrika

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Jag har varit med tvågånger och tycker det har fungerat bra men allt går och förädla. Det ni har skrivit är mycket bra :tummenupp och om vi alla sväljer våran stolthet och följer detta kommer vi att slippa hämta upp någon ur diket.

Jag vill inte att alla skall kontrolleras men när någon skriver detta bör han inte få åka med på körningarna, om han är med vill inte jag vara med. Givetvis skall han vara med när hojen är försäkrad.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128798

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Tack för en jättekul kväll :) det var både roligt och lärorikt

Jag har bara en liten tanke om kommande gruppindelningar...

Jag som har ett helt färskt kort kör inte särskillt fort och lade mig i långsamma gruppen, då jag trodde skulle bli en ganska lugn körning. Jag kännde att jag hade kapacitet att klara i snitt ca hastighetsgränsen +20 vilket också gick bra.

Den främre delen av gruppen försvann väldigt fort varje gång vi väntats in vid riktningsbyten.

Min fundering kring detta är att det kanske borde vara ytterligaren en indelning så att det blir en långsam grupp och en "långsammaste" grupp. Då jag misstänker att det inte kan ha varit så kul att stå och vänta in oss hela tiden :)

Jättebra initiativ både till körningarna och till den här tråden så att man kan vädra lite tankar

//Maria

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Marytwice skrev:
2325324Min fundering kring detta är att det kanske borde vara ytterligaren en indelning så att det blir en långsam grupp och en "långsammaste" grupp. Då jag misstänker att det inte kan ha varit så kul att stå och vänta in oss hela tiden :)

Nu var inte jag med på sista gruppkörningen, men som jag förstod det så blev det tre grupper. snabb, mellan, långsam.

Oftast beror indelningen på hur många som kommer, är det 74 hojar så är nog 3 grupper ett måste. Kommer det 10 hojar blir det bara en grupp.

Dock är det ingen som bryr sig om man får stå och vänta i 3 minuter på den sista personen. Alla är medvetna om att inte alla har samma förutsättningar när det kommer till hastighet och kurvtagning. Inga problem!

Dessa gruppkörningar ser jag mest som "ett kul tillfälle att träffa likasinnade inför framtida körningar". Alltså, får man vänta lite så spelar det ingen roll!

Dr.Bike

Guest
xfader skrev:
2325362 Nu var inte jag med på sista gruppkörningen, men som jag förstod det så blev det tre grupper. snabb, mellan, långsam.

Oftast beror indelningen på hur många som kommer, är det 74 hojar så är nog 3 grupper ett måste. Kommer det 10 hojar blir det bara en grupp.

Dock är det ingen som bryr sig om man får stå och vänta i 3 minuter på den sista personen. Alla är medvetna om att inte alla har samma förutsättningar när det kommer till hastighet och kurvtagning. Inga problem!

Dessa gruppkörningar ser jag mest som "ett kul tillfälle att träffa likasinnade inför framtida körningar". Alltså, får man vänta lite så spelar det ingen roll!

Bra talat!

+ det jag själv sa om dels tresekundersregeln, och att känna av läget och låta snabbare köra om genom en handvink, eller vid nästa stopp.

Vi försöker ju enas i denna tråden att det inte ska vara prestige UNDER körningen, då skall det inte heller vara det när man stannar.
Så precis som X-Fader säger, så skall väntan inte ses med irritation.
Samtidigt ska inte den som kommer sist känna sig stressad och ha en känsla av att ha sinkat gruppen osv.

Slår ÅTERIGEN ett slag för Rapidos gruppkörnigsregler!
De är inte tillkomna av en slump, och jag vet: De fungerar! :tummenupp
Benkar har även lagt dessa regler som sticky i detta forum.

Ta nu alla och ladda ner sommarens viktigaste dokument!! :mattias

http://www.rapido.se/docs/pdf_viewer.php4?id=109&PHPSESSID=68cb8ceeec29c2769d3dab5d163f57fe

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gixxer Rolle skrev:
2325207 Jag har varit med tvågånger och tycker det har fungerat bra men allt går och förädla. Det ni har skrivit är mycket bra :tummenupp och om vi alla sväljer våran stolthet och följer detta kommer vi att slippa hämta upp någon ur diket.

Jag vill inte att alla skall kontrolleras men när någon skriver detta bör han inte få åka med på körningarna, om han är med vill inte jag vara med. Givetvis skall han vara med när hojen är försäkrad.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128798

Jag kan hålla med. Men om du visste hur många unga sporthojskillar jag känner till som kör utan körkort här i sthlmstrakten. Och då menar jag inte att de kör med ett indraget körkort, utan de har aldrig brytt sig om att ta ngt. Och de kör på sprittans R-hojar och flashiga ställ. Klart att jag "skäller" farbroderligt på dem när vi ses, att de ska ta ställa av hojen och ta kortet eller börja köra bana men då får jag en sån där plågad blick. Jag tror det kickar dem att köra utan.

Ja man håller på att bli gammal det är helt klart. Många 80-talister har ibland en helt annan syn på i vilken ordning man gör saker jämfört med mig.

Nåväl.
Vill inte starta en moraltråd, bara säga det som kanske inte alla vet.

Mvh
J

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
Jörgen Karlsson skrev:
2325770 Jag kan hålla med. Men om du visste hur många unga sporthojskillar jag känner till som kör utan körkort här i sthlmstrakten. Och då menar jag inte att de kör med ett indraget körkort, utan de har aldrig brytt sig om att ta ngt. Och de kör på sprittans R-hojar och flashiga ställ. Klart att jag "skäller" farbroderligt på dem när vi ses, att de ska ta ställa av hojen och ta kortet eller börja köra bana men då får jag en sån där plågad blick. Jag tror det kickar dem att köra utan.

Ja man håller på att bli gammal det är helt klart. Många 80-talister har ibland en helt annan syn på i vilken ordning man gör saker jämfört med mig.

Nåväl.

Mvh
J

Ja, idioter finns det gott om...

Det finns få jag ser ned på lika mycket som de som kör utan körkort.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Dr.Bike skrev:
En god skrift är den som Benkar här på forumet skrivit (skall länka när jag hittar den) Och undrar om det inte är han som även skrivit rapidos gruppkörningsregler.
Gå in på Rapidos hemsida och ladda ner det dokumentet!!
Svinbra!

Tack :) Min och glada klubbkompisen Monikas (Hon finns nog ej här på SH, men på Rapido) tips kring att "köra i grupp" finns upplagd här på SH: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888

Den är inte 100%-ig, men finns nog en del matnyttigt, framförallt när man är ett gäng som inte känner varandra som kör tillsammans. Svagheten i det hela är bl.a att det ibland uppfattas som "regler" och att "regler" sticker i ögonen på en del, samt att det är omöjligt att överbrygga faktumet att alla har olika erfarenhet, både kring hojåka överhuvudtaget och kring en specifik väg, vilket gör att man lätt drar på hyfsat på en väg man kan, man vet vart utfarterna ligger, vilka kurvor som är knepiga, vart det brukar ligga grus osv. medans deltagarna inte kört där förut.

Drog i en del SH-rundor bakåt i tiden, men slutade tyvärr med en del olyckor, kändes trist, oavsett om det var mitt (som tur/lekledare) fel eller att ngn körde för forts fel, så jag har valt lämna walkover kring det hela.

Oavsett, SH-rundorna verkar kuliga!

/B

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Jörgen Karlsson skrev:
2325770 Jag kan hålla med. Men om du visste hur många unga sporthojskillar jag känner till som kör utan körkort här i sthlmstrakten. Och då menar jag inte att de kör med ett indraget körkort, utan de har aldrig brytt sig om att ta ngt. Och de kör på sprittans R-hojar och flashiga ställ. Klart att jag "skäller" farbroderligt på dem när vi ses, att de ska ta ställa av hojen och ta kortet eller börja köra bana men då får jag en sån där plågad blick. Jag tror det kickar dem att köra utan.

Nåväl.

Mvh
J

Jag vill inte heller predika för mycket moral, det är väll så att man börjar bli gammal och sur :tungan

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Gixxer Rolle skrev:
2325849 Jag vill inte heller predika för mycket moral, det är väll så att man börjar bli gammal och sur :tungan

Klart man får gnälla på idioter som kör utan lapp! :fatta! :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan erkänna att jag genade på ett ställe i en vänsterkurva varpå mötande hoj kom, hade vett kvar att inte ta hela hans körbana och allt slutade bra denna gång! Nu var det första gången jag körde med detta sällskap "mellan gruppen" och vissa av de vägar på norra sidan hade jag inte kört vilket skärpte min uppmärksamhet ytterliggare vilket var tur. En del av kurvorna var riktigt läbbiga om man inte är på sin vakt!

Men de 2 st omkörningar jag gjorde på bogesund gjorde jag med marginal om de är någon som misstycker!

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Jag åkte för första gången med på en gruppkörning i onsdags och jag förberedde mig som så att läsa Benkars tråd :tummenupp

När vi sen skulle avgå från donken så uppmanades vi av Kapten att verkligen hålla oss på vår sida om banan, vilket jag därefter satte som motto för kvällen!

Vissa av vägarna är väldigt smala så möter man en bil där fast man är på sin sida i en vänsterkurva så vill man nästan vinkla upp iaf..

Hur snabbt folk ville köra visades med handuppräckning. Kapten såg lite förvånad ut när större delen bikers ville åka med honom :D Nåja snabbaste gruppen brände iväg och jag tänkte att jag borde kunna hänga på i snabbare gruppen men börjar långt bak i den till en början...

Lite oväntat hamnade jag direkt bakom Biifer som var gruppledare :va vilket inte var min mening men det funkade bra ändå.

Sa åt en kille på en gixxer 1000 att han kunde rulla om mig när vi stannat vid en korsning.

Låg därefter trea bakom gruppledaren och det tyckte jag funkade fint.

Hoppas jag inte bromsade upp Dr. Bike för mkt när vi närmade oss Vaxholm när jag började bli lite seg :)

Några tips till er som tycker framförvarande kör för sakta, fråga vid ett av de flera stoppen som blir under kvällen om ni kan byta plats? Är man neewbie så kanske man inte kikar i backspegeln så ofta utan koncentrerar sig på spårval, att hålla sig på sin sida eller för att man helt enkelt saknar dem eller känner sig stressad av att titta i dem osv?

Avslutningsvis så hoppas jag det blir många fler körningar och att det för första gången känns trist att gå på semester och åka från stan på Ons :va :)

Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Gixxer Rolle skrev:
2325849 Jag vill inte heller predika för mycket moral, det är väll så att man börjar bli gammal och sur :tungan

Det hela kommer i olika steg.... :hihi

1. Först så är man odödlig och bryr sig inte alls...

2. Sedan så tänker man lite längre, men gör inget större väsen av det...

3. Efter det kommer en vilja att dela med sig av sina erfarenheter, det en del (dom som inte är intresserad av att höra kring andras erfarenheter) kallar att moralisera.

4. Efter det inser man att ingen (eller få) ändå lyssnar, och då bryr man sig inte alls utan väljer istället att åka så långt bort det bara går, där det är ont om andra hojar, och kör där med några likasinnade.

Har vid sidan av det nog inte med åldern som sådan att göra, utan handlar nog mer kring hur länge man kört hoj.

/B

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
motardnisse skrev:
2325952 Kan erkänna att jag genade på ett ställe i en vänsterkurva varpå mötande hoj kom, hade vett kvar att inte ta hela hans körbana och allt slutade bra denna gång! Nu var det första gången jag körde med detta sällskap "mellan gruppen" och vissa av de vägar på norra sidan hade jag inte kört vilket skärpte min uppmärksamhet ytterliggare vilket var tur. En del av kurvorna var riktigt läbbiga om man inte är på sin vakt!

Men de 2 st omkörningar jag gjorde på bogesund gjorde jag med marginal om de är någon som misstycker!

Misstyckte inte det minsta att du körde om :) Tvärt om då jag inte va helt inne på att vinka förbi så är jag glad att du körde i ditt tempo :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Anderzzon skrev:
2325991 Några tips till er som tycker framförvarande kör för sakta, fråga vid ett av de flera stoppen som blir under kvällen om ni kan byta plats? Är man neewbie så kanske man inte kikar i backspegeln så ofta utan koncentrerar sig på spårval, att hålla sig på sin sida eller för att man helt enkelt saknar dem eller känner sig stressad av att titta i dem osv?

Håller med! Jag mfl, speciellt kanske motarder, saknar ju speglar. Inte hör jag något annat än min egen motor heller :3freak
Jag vrider därför huvudet bakåt så ofta jag kan, men det blir ju mest på rakorna. Känns som det är risk för en totalupplevelse annars...
/J

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2326003 Misstyckte inte det minsta att du körde om :) Tvärt om då jag inte va helt inne på att vinka förbi så är jag glad att du körde i ditt tempo :tummenupp

Mmm var det i den skarpa högerkurvan?

Körde en Orange KTM!

EDIT: Har backspegel på min och har inga planer på att ta bort den!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...