SH går fort nu?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
hmmm visst går det fortare nu, mycket fortare. men ändå inte riktigt i klass med hur det var före problemen började komma (några månader sen va?)

kommer att sakna OT-tråden men förstår att det var ett nödvändigt ont att den försvann :(

//-Rosen- på niklas inloggnin

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3024930 Bara en fråga, det ligger en jävla massa trådar som är gamla som gatan. Tar inte det mycket på kapaciteten? Tänkte om man tog bort trådar som är ca 1 mån gammal, om dom inte används förstås??

Och som sagt mysql??
Kanske Oracle hade passat bättre?? Kostar la pengar förstås...

Men just nu känns det som det flyter på bättre:tummenupp
Jo på sätt och vis. Men ändå inte. Det är inte förrän trådarna används som de tar enormt med tid att läsa igenom. För trådarna är inte bara rakt på information in och ut. Utan varje query är unik per användare med egna inställningar osv. Så t.ex när någon väljer att göra en query på en OT-tråd i 125-forumet t.ex som är 70.000 inlägg lång!!!! så självfallet blir laddningstiden ibland oerhört extrem om säg 2,3 eller 10 st väljer att göra query mot den samtidigt som att 100 andra gör queries mot andra trådar. Det blir rena flaskhalsen som korkas igen mer och mer för folk har en förmåga att även klicka 2 eller fler gånger bara för att det första gången går segt... vilket ger mer queries mot databasen som är oavslutet men ändå kräver tid av servern.

Och att ta bort gamla trådar är inte på tanke, förutom kanske i OT-forumet som inte är direkt bundet till sajten vad gäller innehållet. Men det gör en sån liten del att i det stora hela så kommer det inte göra någon skillnad.

.NET, asp osv är NO NO. Det kostar massa pengar i licenser osv. Ja, jag får in pengar från sajten. Men faktiskt inte nog för vad det troligen skulle ta att driva en MS-baserad servermiljö. Jag kan inte ett jota om det så att plocka in extern hjälp varje gång jag behöver något gjort? Näe... jag kan php och mysql, dock inte tweaka mysql-servrar fullt. Men jag lär mig mer för varje gång SH kraschar... :)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tjohej!

Är det så att Sporthoj.com går fort för er oxå? Jag surfar här med näst intill ett leende på läpparna. Det går ju som smort. Ibland kanske några sekunders längre laddning, men annars kommer sidorna upp rätt så direkt faktiskt.

Berätta för mig! :shrules

Det går väl inte som "pit*en i Greta" precis, men duktigt mycke snabbare är det.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3024930 Bara en fråga, det ligger en jävla massa trådar som är gamla som gatan. Tar inte det mycket på kapaciteten? Tänkte om man tog bort trådar som är ca 1 mån gammal, om dom inte används förstås??

Och som sagt mysql??
Kanske Oracle hade passat bättre?? Kostar la pengar förstås...

Men just nu känns det som det flyter på bättre:tummenupp
Det är ju som att elda upp ena halvan av lexikonet för man har aldrig läst längre än till N... :)

Finns säkert sånt som kan slängas, men det är ju sånt som gör ett sådant här stort forum så pass bra som det är, allt som bara ligger här å väntar på att nån ska orka söka reda på all denna information istället för att göra nya trådar... :)

Forumet går ju tokfort nu, hoppas bara det kan bli en permanent lösning utan några större flaskhalsar i framtiden! :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Mer inputs!

Jag gjorde än fler ändringar igårkväll efter att läst på ytterligare.

För en gångs skull börjar jag göra ändringar där jag näst intill vet vad jag gör :D

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mer inputs!

Jag gjorde än fler ändringar igårkväll efter att läst på ytterligare.

För en gångs skull börjar jag göra ändringar där jag näst intill vet vad jag gör :D

En bild säger mer än ...: :tummenupp

SciFi

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
R6 -99
Av ren nyfikenhet. Vad är det för hårdvara SH körs på?

Skulle man inte kunna lägga gamla trådar i en separat databas? något slags arkiv på trådar som är 1 år eller äldre.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
e lite rappligt till o från... sista 30 min har de tatt upp till en minut o ladda en sida för mig.
men nu sista 5 min har de tatt nån sek. :va

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
e lite rappligt till o från... sista 30 min har de tatt upp till en minut o ladda en sida för mig.
men nu sista 5 min har de tatt nån sek. :va
Samma här. Det växlar mellan snabbt och idiotsegt om vartannat.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Ja, det är lite egendomligt. Sajten är snabb som sjutton för det mesta, men rätt som det är så fastnar det, och så lossnar det igen. Någon som använder sökfunktionen just då kanske? :)

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Många har skriverierna varit att sh går sakta.. jag har aldrig haft det problemet sidorna poppar upp direkt. kan det bero på var man bor??

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...