SH går fort nu?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Fungerar fint nu Swedie. Antagligen är det de stora trådarna som tar upp allt minne. Jag tycker du borde slopa mySQL helt, och köra på en kraftfull databas. Det tjänar du på när fler och fler medlemmar kommer. Alltid bättre att rusta sig hårt för framtiden

Dr.Bike

Guest
Allt är relativt.

Fortare än förr, men långt ifrån fort.

Bra jobbat hur som helst.

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Visst går det snabbare... Mycket bättre än före iaf. Då var det ibland så illa så jag inte ens orkade vänta utan stängde ner istället.

Bra jobbat! :tummenupp

Edit: Jag ändrar åsikt! Det varierar mer än förut iaf! När jag skrev detta inlägg tog det över 1 minut efter jag tryckte på svaraknappen. Men att hoppa mellan trådar verkar gå snabbare iaf. :va

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Så fort någon skapar en tråd, så säger någon att det redan finns 7 trådar om detta, och tvingar därmed in personen i den gamla. Och det finns alltför många zombie-trådar där antalet inlägg är så många att man helt enkelt inte pallar att läsa igenom dem.

Så kanske dags för lite kulturändring här på SH. För inse att trådar på 300+ sidor är aaaaningen för långa att leta relevant information i.

Bättre då att arkivera värdefull info som sticky, eller som arkiv eller kanske rentav i wiki-form som någon föreslog...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3024758 Fungerar fint nu Swedie. Antagligen är det de stora trådarna som tar upp allt minne. Jag tycker du borde slopa mySQL helt, och köra på en kraftfull databas. Det tjänar du på när fler och fler medlemmar kommer. Alltid bättre att rusta sig hårt för framtiden
mja, det vore ju som att säga att man ska fimpa vbulletin som är grunden för ett välfungerande forum. Det finns andra forum som är i närheten av användarvänligheten och möjligheterna att modifiera enligt önskemål.

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Så fort någon skapar en tråd, så säger någon att det redan finns 7 trådar om detta, och tvingar därmed in personen i den gamla. Och det finns alltför många zombie-trådar där antalet inlägg är så många att man helt enkelt inte pallar att läsa igenom dem.

Så kanske dags för lite kulturändring här på SH. För inse att trådar på 300+ sidor är aaaaningen för långa att leta relevant information i.

Bättre då att arkivera värdefull info som sticky, eller som arkiv eller kanske rentav i wiki-form som någon föreslog...

Eller bara ha fler, aktivare och mer faschistaktiga moderatorer i forumen som håller rent från dubbla inlägg och tokigheter .. dock kan hanteringen av ett forum så stort som detta medföra vissa problem om inte systemet i sig tillhandaåller relevanta verktyg. (btw Swedie så gör du ett bra jobb :tummenupp )

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
sporthoj går fort nu.

jasså gör det:va

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
mja, det vore ju som att säga att man ska fimpa vbulletin som är grunden för ett välfungerande forum. Det finns andra forum som är i närheten av användarvänligheten och möjligheterna att modifiera enligt önskemål.

Jag vet inte om du har kollat på de skalbara lösningarna som .NET-plattformen erbjuder. Det finns "gratis" versioner som får vBulletin att blekna i prestanda och möjligheter. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har med programmering.

Detta forumet är ju helt gratis att surfa på, jag vet inte hur mycket pengar du genererar via reklamen.

Självklart kan man köra vBulletin, men nu har SH varit segt ett tag och lösningen du gjort är väl endast en nödlösning? Det blir alltid mer problem om prestandan är problemet.

Du kan ju göra en queryanalyze och simulera X antal queries / sekund och se vart det strular till sig. Antar att du har en kopia av databasen lokalt.

http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

Antar att du har provat den förr. MySQL Query Browser

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Själv tycker jag det gårt fortare nu. Hårdare tester väntas kanske ikväll då antalet besökare ökar...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Än så länge går det väldigt bra.
Något till det bättre har hänt Swedie för CPU usage och antalet processor har sjunkit drastiskt i statistik och diagnostik jämnfört med tidigare veckordagar.
Alla grafer ser nöjda och glada ut nu utan varningar! Får väl se ikväll som sagt :tummenupp

/Nitrous

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag vet inte om du har kollat på de skalbara lösningarna som .NET-plattformen erbjuder. Det finns "gratis" versioner som får vBulletin att blekna i prestanda och möjligheter. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har med programmering.

Detta forumet är ju helt gratis att surfa på, jag vet inte hur mycket pengar du genererar via reklamen.

Självklart kan man köra vBulletin, men nu har SH varit segt ett tag och lösningen du gjort är väl endast en nödlösning? Det blir alltid mer problem om prestandan är problemet.

Du kan ju göra en queryanalyze och simulera X antal queries / sekund och se vart det strular till sig. Antar att du har en kopia av databasen lokalt.

http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

Antar att du har provat den förr. MySQL Query Browser

Tråkigt nog så kräver .NET M$ i botten vilket liscensmässigt är ohållbart ... dessutom så är det så att när ett system får för mycket last så flyttas det inte TILL M$ utan FRÅN M$ till OS som kan skala långt utöver begränsningarna av Intel/Amd arkitekturen ..

mina 2c

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jo, det verkar gå fortare nu men kommer de bli segare på kvällen som det brukar vara?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Tråkigt nog så kräver .NET M$ i botten vilket liscensmässigt är ohållbart ... dessutom så är det så att när ett system får för mycket last så flyttas det inte TILL M$ utan FRÅN M$ till OS som kan skala långt utöver begränsningarna av Intel/Amd arkitekturen ..

mina 2c

Ja, under tiden jag jobbade på IBM hade vi deras RS-servrar. Låg på 16 processorer och hanterade enbart databaser. Men nu pratar vi om miljontals transaktioner i sekunden. MySQL är hobbyverksamhet och kommer alltid förbli så. Det duger till mycket dock.

Vem säger att du behöver köra MS Server + SQLServer på egen licens? Visste du att det är billigt att hyra en dedikerad server med MS och SQL-server.
Kostar inte speciellt mycket mer än att hyra en server med stöd för PHP och MySQL.

Erfarenheten jag har med Linux/PHP kontra Windows / .NET är helt annorlunda när det gäller att leverera optimalt för kunden.

PHP är scriptbaserat språk, .NET är objektorienterat. Det är säkert inte flaskhalsen. Men koden man skriver mot databasen är helt sinnessjukt mycket snabbare än PHPkoden. Att sedan SQLServer är kraftigare än mySQL behöver väl inte diskuteras.

Men .NET är väl kanske på gränsen till för kraftigt för Sporthoj. Men nu flyter det på bra. hoppas det fortsätter så bara.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ja, under tiden jag jobbade på IBM hade vi deras RS-servrar. Låg på 16 processorer och hanterade enbart databaser. Men nu pratar vi om miljontals transaktioner i sekunden. MySQL är hobbyverksamhet och kommer alltid förbli så. Det duger till mycket dock.

Vem säger att du behöver köra MS Server + SQLServer på egen licens? Visste du att det är billigt att hyra en dedikerad server med MS och SQL-server.
Kostar inte speciellt mycket mer än att hyra en server med stöd för PHP och MySQL.

Erfarenheten jag har med Linux/PHP kontra Windows / .NET är helt annorlunda när det gäller att leverera optimalt för kunden.

PHP är scriptbaserat språk, .NET är objektorienterat. Det är säkert inte flaskhalsen. Men koden man skriver mot databasen är helt sinnessjukt mycket snabbare än PHPkoden. Att sedan SQLServer är kraftigare än mySQL behöver väl inte diskuteras.

Men .NET är väl kanske på gränsen till för kraftigt för Sporthoj. Men nu flyter det på bra. hoppas det fortsätter så bara.

huh?:va

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Bara en fråga, det ligger en jävla massa trådar som är gamla som gatan. Tar inte det mycket på kapaciteten? Tänkte om man tog bort trådar som är ca 1 mån gammal, om dom inte används förstås??

Och som sagt mysql??
Kanske Oracle hade passat bättre?? Kostar la pengar förstås...

Men just nu känns det som det flyter på bättre:tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...