Det är bara önska SH lycka till. Dock behöver inte NYTT innebära framgång.
Jag ska ge ett avskräckande webbexempel
http://eforum.idg.se
Och varför det gick åt h-e med eforums nya design. Jag har en 8/1 adsl som får 6,5Mbit/s med TP-test. Dator med Intel Quad 2,4GHz, 4GB RAM. Routern en Linksys WRT54GL kan hantera ett stort antal parallella nedladdningar samtidigt. Uppskatttar att den är 2 till 3ggr snabbare än tidigare Netgear WGT624.
Kruxet med eforum numera är att om jag har Flash aktivt i webbläsaren så blir eforum så långsamt om jag tex vill skicka ett inlägg "så inget händer". Jag avaktiverar Flash men hur många vet hur det går till.
Naturligtvis har aktiviteten på eforum minskat. Det är bara att titta på antalet nya trådar jämfört med förr.
Vidare har man gjort siten långsammare att använda. Även med Flash inaktiverat. Mycket handlar ju om att hjälpa till med att få datorerna att fungera felsöka. Och nivån på eforums användare är några snäpp under SH. Det behövs ju inget körkort för att få använda en dator. Vilket märks. Så det blir en massa frågor om fabrikat, modell, operativsystem, osv. innan det kan bli några tips för att ölösa problemen.
Förr på eforum så efter man loggat in kunde se man ca 30 egna sista inläggs trådrubrikerna i en spalt till vänster. Genom att mitten klicka på de 10 senaste fick jag upp trådarna i flikar och kunde sedan se i flikarna vad som hänt sen sist. Nu för tiden syns rubriker + en massa text av varje eget inlägg. Och betydligt färre inlägg. Kanske 3 eller 4 Vilket betyder att kapacitén hjälpa minskat betydligt för den som inte sitter vid datorn dygnet runt utan kanske bara nån timme och inte varje dag.
Visst kan man använda sök för att hitta sina 10 senaste inlägg men allt tar tid från annat.
Och eforum har blivit så långsamt att använda (även med Flash inaktiverat) så jag är inte ett dugg förvånad över minskat intresse från allmänheten.
Att jag har Flash inaktiverat beror inte på eforum utan på att det slöar ner min dator allmänt. Vilket inte är konstigt. I ett test med bärbar dator ökade surftiden från 3 timmar till 6 timmar med Flash inaktiverat innan batteriet var slut. Och
Framför allt av att jag irreteras nått fruktansvärt av rörliga bilder bredvid text jag försöker koncentrera mig på.
Det här betyder också att den typen av annonser som glider bredvid eller tom ovanpå texten ger från mig automatiskt ett högerklick och "blockera bilder från den här siten".
Vilket kanske förklarar varför jag just nu inte har en enda annons till höger här. Därför utgivarna blivit blockerade vid nått tillfälle på nån annan site. Jag kollade på en äldre dator som min son använt (för att se om nått kan användas till nästa datorbygge) och konstaterade att på den var en hel rad annonser till höger på SH. Även med Flash inaktiverat.
Inte en annons på min dator. Tyvärr. För jag är intresserad av vad som finns.
Och handlat från Lelles tex. Men det var en del sökande innan jag hittade att Lelles hade vad jag ville ha. Inte via annons på SH. Även om jag genom SH lärt mig existensen av Lelles. Nämnt i inlägg på SH.