Hej!
Jag arbetar till vardags som webbstrateg, så jag tror och hoppas att jag kan tillföra en del här. Jag har dessvärre inte haft tid att läsa ikapp i tråden, så jag ber om ursäkt för eventuella plagiat.
Generellt är det ingen bra idé att ha ett överflöd med knappar för navigering fixerat i menyn, tendensen är att dessa inte används i den utsträckning man kan tro (mäter Ni kanske trafiken på dessa idag?).
Jag skulle rekommendera att Ni i princip halverar antalet knappar i menyn. Istället bör man satsa på en källkod som är lättindexerad i kombination med en bra sökfunktion. Jag hoppas att vi slipper taggar i nästa version, dessa skall inte behövas om man har en god sökfunktionalitet.
Ju mer städad siten är, ju bättre observationsvärde kommer annonsörerna att få på sina banners (här generaliserar jag vilt). Högre observationsvärde är direkt översättbart i en högre CTR (Click trough rate) och mer bang for the buck för annonsörerna.
Bra att Ni kör 980 px bredd då detta är ett av de standardformat )980 x 120/240 px) som de större annonsörerna använder sig av. Genom att ha standardformat minskar man eventuella trösklar med dubbel produktion för att annonsera. När vi talar högerbanners rekommenderar jag 250 px i bredd.
En oerhört viktig del är att göra social delning så enkel som möjligt. Genom delningslänkar ökar man trafiken till siten samt ökar varumärkeskännedomen. På Facebook, Google+ och Twitter rör man sig ofta i grupper med människor som har liknande intressen som en själv, så att på ett enkelt sätt kunna dela med sig av roliga trådar och liknande är en god idé här.
Läsarkommentarer som har "Gillats" flest gånger bör lyftas fram för att skapa mer engagemang på siten, förslagsvis på startsidan. Veckans medlem eller liknade kan bli en morot för användarna att deltaga mer aktivt och skriva bra saker.
FB-connect och liknande inloggningstjänster kan vara en god idé.
// Calle Sirén, a.k.a. Afterburner