Bara man slipper logga in via fakeboken så får det se ut
hursomhelst
Nu är jag inte så insatt, men de siter med FB-connect jag känner till kräver ett FB-konto för att man ska kunna regga sig. Skulle tappa en stor mängd användare på det viset.FB-connect och liknande inloggningstjänster kan vara en god idé.
Tack, kan inte mer än säga att det mesta är "check" på och tänkt påHej!
Jag arbetar till vardags som webbstrateg, så jag tror och hoppas att jag kan tillföra en del här. Jag har dessvärre inte haft tid att läsa ikapp i tråden, så jag ber om ursäkt för eventuella plagiat.
Generellt är det ingen bra idé att ha ett överflöd med knappar för navigering fixerat i menyn, tendensen är att dessa inte används i den utsträckning man kan tro (mäter Ni kanske trafiken på dessa idag?).
Jag skulle rekommendera att Ni i princip halverar antalet knappar i menyn. Istället bör man satsa på en källkod som är lättindexerad i kombination med en bra sökfunktion. Jag hoppas att vi slipper taggar i nästa version, dessa skall inte behövas om man har en god sökfunktionalitet.
Ju mer städad siten är, ju bättre observationsvärde kommer annonsörerna att få på sina banners (här generaliserar jag vilt). Högre observationsvärde är direkt översättbart i en högre CTR (Click trough rate) och mer bang for the buck för annonsörerna.
Bra att Ni kör 980 px bredd då detta är ett av de standardformat )980 x 120/240 px) som de större annonsörerna använder sig av. Genom att ha standardformat minskar man eventuella trösklar med dubbel produktion för att annonsera. När vi talar högerbanners rekommenderar jag 250 px i bredd.
En oerhört viktig del är att göra social delning så enkel som möjligt. Genom delningslänkar ökar man trafiken till siten samt ökar varumärkeskännedomen. På Facebook, Google+ och Twitter rör man sig ofta i grupper med människor som har liknande intressen som en själv, så att på ett enkelt sätt kunna dela med sig av roliga trådar och liknande är en god idé här.
Läsarkommentarer som har "Gillats" flest gånger bör lyftas fram för att skapa mer engagemang på siten, förslagsvis på startsidan. Veckans medlem eller liknade kan bli en morot för användarna att deltaga mer aktivt och skriva bra saker.
FB-connect och liknande inloggningstjänster kan vara en god idé.
// Calle Sirén, a.k.a. Afterburner
Facebook kommer börja dö om 1-2 år, så jag vill inte förlita mig på något sådant. Bättre att göra eget och kunna stå på egna ben då.Absolut, det bör vara valbart.
Dock kan det vara en god idé för nya användare och personer som känner sig bekväma med öppna identiteter.
Jag sitter själv på 1920x1280 så nog är 980 i minsta laget. Samtidigt tror jag att 980 blir alldeles utmärkt. Jag kommer laborera lite fram o tebax med layoutens bredd för att se vad som till slut blir bäst.
Wiseguy skrev:Det börjar bli ganska många olika forum lite här och var. Borde vi inte ordna upp dem lite effektivare?
Mitt förslag i korthet:
4 huvudkategorier med forumdelar.
T.ex. Allmänt Snack, Mc-Forum, Mc-grupper i Sverige & Annat / Sajtrelaterade Forum.
Lite omflyttningar av kategorier samt några nya.
-------------
Detaljerat förslag på forumstruktur:
Allmänt Snack
-Mc-relaterade Diskussioner
--Motorrad - Tidningen
*Flytta ut "Modellspecifika diskussioner" till MC-forum
*Flytta ut "MC Resor / Historier / Äventyr" till egen kategori under Allmänt Snack
-The English / non Swedish forum
-Filmer och Bilder (Endast MC)
--(behåll alla nuvarande underforum som de är)
-Racingforum
--(behåll alla nuvarande underforum som de är)
-Bandagar / Kurser-forum
*Flytta ut "Turbo & Dragracing" till MC-forum
*Flytta ut "Streetfighters & Caféracers" till MC-Forum
-Stuntforumet
-Träffar / Events / Samåkning
*Flytta ut "Supermotard / Offroad" till Mc-forum
*Flytta ut "Minimoto / Fiddy -forumet" till Mc-forum
*Flytta ut "125-klassen" till Mc-Forum
-MC Resor / Historier / Äventyr (Ny utflyttad huvudkategori)
-Försäkringsfrågor / SMC-frågor här (utflyttad från huvudkategorin hjälpforum)
-Utrustning / Säkerhet / Nybörjarfrågor (utflyttad från huvudkategorin hjälpforum)
-Stulet/Upphittat Forumet (utflyttad från huvudkategorin hjälpforum)
-Jag är ny - forumet
-Överflödiga Diskussioner
--(behåll alla nuvarande underforum som de är)
MC-forum
-Teknik- och Mekhörnan
-Hojbyggen
-Styling / Utseende
-Modellspecifika diskussioner (utflyttad ifrån Mc-relaterade diskussioner)
-Turbo & Dragracing
-Streetfighters & nakenhojar (plocka bort caféracers och lägga dit nakenhojar)
-Supermotard / Offroad
-Minimoto / Fiddy -forumet
-125-klassen
-Caféracers / Trackers / Retro (ny kategori för retrohojarna)
-Glidare (ny kategori för glidare)
MC-grupper i Sverige
(Behåll alla kategorier som de är)
Annat / Sajtrelaterade Forum
(Behåll alla kategorier som de är)
*Plocka bort "testforum" då den ändå är låst.
-------------
Detta är som sagt mitt förslag på hur man skulle kunna ordna upp det hela.
Så vad tror ni?
Är jag ute och cyklar helt eller är det någonting som skulle kunna tänkas fungera?
Har ni några bättre förslag?
Eller är det bra som det är?
Nu är jag inte så insatt, men de siter med FB-connect jag känner till kräver ett FB-konto för att man ska kunna regga sig. Skulle tappa en stor mängd användare på det viset.
Tack, kan inte mer än säga att det mesta är "check" på och tänkt på
Den sociala delen ska ökas på.
Sen tyvärr så vBulletin är ju grunden och de är kända för att ha en riktigt kass sökmotor. Tråkigt, men så är det. Det är bättre att söka via google för att få fram resultat. Så får se om jag i så fall byter ut söksidan till en google-söksida istället.
Facebook kommer börja dö om 1-2 år, så jag vill inte förlita mig på något sådant. Bättre att göra eget och kunna stå på egna ben då.
Samt, inte säker på att vBulletin är kompatibel med FB-connect på rätt sätt.
Facebook kräver även att användarens uppgifter INTE lagras. Så tar personen bort sitt FB så försvinner allt content. Se det lite som Disquss. Osökbart, ej användbart för andra saker än lista kommentarer.
Så FB och liknande (OpenID) går bort.
Gällande sökfunktionen går det att lägga in en sökruta från Google som är begränsad till SH. På detta sätt får Ni en patentlösning utan att behöva gräva för mycket i vBulletin-koden.
// Afterburner
Det är inte söklogiken som är dålig utan datamodellen och kanske även databasen.
Kanske inte ens finns index i databasen eller så var det länge sedan de byggdes upp. Ett bra index kan förbättra sökprestandan i databasen med tusentals procent.
Man kan inte direkt tro att det räcker med att skapa några tabeller för att få en bra prestanda utan vidare tuning.
//DBA
Är väl bara att knyta till https://www.internetgirot.se/ ?
Det vore omöjligt att ha ett forum för varje modell. Enda som kan göras vore att skapa ett forum för varje märke, därunder får man sedan ha en tråd per modell man önskar diskutera.Hejsan kan ni inte dela upp forumet i "Modellspecifika diskussioner" som Mercedes Scandinavian har gjort för sina modeller, typ "E-Klass" -> w212 W211 W210 W124t.ex.
och då typ som så här.
"Yamaha" -> FZ serien, R serien mfl.
så man slipper alla enorma trådar som det näst intill är omöjligt att hitta i och svårt att söka på sporthoj tycker jag det är åxå.
bildexempel från mbsca.com/forum
[img=http://forumbilder.se/thumbs/471920111220262316.jpg]
vBulletin är erkänt dåligt för sökningar och få ut relevant information. Så många sajter, troligen inklusive SH, kommer välja att ha en sökruta som går via Google's sökresultat då själva domänen sporthoj.com är väl indexerad och bra rankad av Google.Det är inte söklogiken som är dålig utan datamodellen och kanske även databasen.
Kanske inte ens finns index i databasen eller så var det länge sedan de byggdes upp. Ett bra index kan förbättra sökprestandan i databasen med tusentals procent.
Man kan inte direkt tro att det räcker med att skapa några tabeller för att få en bra prestanda utan vidare tuning.
//DBA
Om du ändå är i städartagen, kanske dax att städa upp i alla stickytrådar, vissa är helt inaktuella.
Testa att Googla efter en fras i kombination med att skriva SH, jag kan garantera ett bättre sökresultat än den befintliga söktjänsten. Detta handlar inte bara om index, utan om sökalgoritmen.
Hade man kunnat bygga om allt från början hade man givetvis skapat ett finfint index.
// Afterburner
Det vore omöjligt att ha ett forum för varje modell. Enda som kan göras vore att skapa ett forum för varje märke, därunder får man sedan ha en tråd per modell man önskar diskutera.
Det blir inte bra att göra så. Det sprider ut allting för mycket i en oerhörd mängd forum och överblicken blir inte bättre. Det får om något bli per tillverkare. Men även där, bara de största.Behöver ju inte vara för ALLA modeller, utan man har underforum för de vanligaste hojmärkena, och under varje tillverkare så har man underforum för de vanligaste modellerna + övriga trådar liggandes nedanför subforumen.
Skulle inte det kunna vara något?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |