Shorai LiPo-batteri: är det bra???

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Det låter ju som du har fel på laddningsregulatorn Mozz. Ett batteri kan ju aldrig få högre spänning än regulatorn ger ut och det borde ju inte vara mer än 14,5V typ om den fungerar som den ska. Ett blybatteri är ju mycket tåligare än ett LiPO4 batteri vad gäller överspänning. Ett LiPO4 batteri tål oftast inte mer än 3,8-9V per cell innan det ger upp och då kan du se ganska snabba förlopp där cellspänningen rusar upp till typ 5V i enstaka celler medans andra sjunker mot 0. I ditt fall med 17V har du ju i genomsnitt mer än 4V per cell. När cellerna har nått sådana spänningar så har det ofta byggts bryggor inne i dem och det innebär att de i princip inte lagrar någon energi längre, mao hög spänning men kan inte leverera någon ström. Kan säkert ge upphov till mängder med konstiga fenomen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det låter ju som du har fel på laddningsregulatorn Mozz. Ett batteri kan ju aldrig få högre spänning än regulatorn ger ut och det borde ju inte vara mer än 14,5V typ om den fungerar som den ska. Ett blybatteri är ju mycket tåligare än ett LiPO4 batteri vad gäller överspänning. Ett LiPO4 batteri tål oftast inte mer än 3,8-9V per cell innan det ger upp och då kan du se ganska snabba förlopp där cellspänningen rusar upp till typ 5V i enstaka celler medans andra sjunker mot 0. I ditt fall med 17V har du ju i genomsnitt mer än 4V per cell. När cellerna har nått sådana spänningar så har det ofta byggts bryggor inne i dem och det innebär att de i princip inte lagrar någon energi längre, mao hög spänning men kan inte leverera någon ström. Kan säkert ge upphov till mängder med konstiga fenomen.

Hmmmm..... jag har flera gånger mätt spänningen över batteriet med motorn igång och det brukar hamna runt 13,7-13,9 volt sådär. Jag är mer inne på att några ev cellerna har fått det spel du pratar om här ovan. Med mitt nya batteri är allt väl än så länge. Richo här på forumet ska bygga ett motstånd till mig som ska skicka bort 50-60 W till wärme och det får mig att våga prova att rejsa med Shorai-batteriet igen.
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Jo, men dock rusar ju inte cellerna över spänningen som regulatorn ger ut även om de är felaktiga. När du mäter 13,8-13,9V innebär det ju att du inte har något fulladdat batteri(såvida regulatorn inte bryter vid 14,0V) utan då begränsas ju spänningen du ser av att batteriet ligger parallellt och laddas. Det problem du ser med överspänning kommer ju först när du har ett fulladdat batteri och närmar dig spänningen 14,5V.

Fast om cellerna är dåliga och batteriet inte tar någon ström så måste ju effekten brännas bort i regulatorn och således kan du ju ha rätt i ditt antagande oxå att det bara var dåliga celler. Hur som så tror jag inte effektmotståndet du pratar om egentligen kommer göra nån nytta nu i efterhand men o andra sidan kommer det ju funka som fulfix om något dumt händer igen...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När cellerna har nått sådana spänningar så har det ofta byggts bryggor inne i dem och det innebär att de i princip inte lagrar någon energi längre, mao hög spänning men kan inte leverera någon ström. Kan säkert ge upphov till mängder med konstiga fenomen.
Nog lagrade det energi och levererade ström alltid. På Falken stod vi och startade Mossbergs hoj gång på gång hela dagen när vi felsökte, och den startade så fint varenda gång, och startmotorn hade en jävla scvung :tummenupp
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Ja, det har du ju rätt i. Hade lite otur när jag tänkte där... :)
Detta stärker ju teorin att det enbart är överspänningen som ställer till med problemen för att om batteriet är tillräckligt starkt för att starta hojen så är det ju definitivt starkt nog att försörja resten vid drift.

Du kan ju dock ha friska cellrader i serie med mindre friska och då kan ju dessa leverera gott om ström iaf tillräckligt för att ge skenet av ett friskt batteri.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja, det har du ju rätt i. Hade lite otur när jag tänkte där... :)
Detta stärker ju teorin att det enbart är överspänningen som ställer till med problemen för att om batteriet är tillräckligt starkt för att starta hojen så är det ju definitivt starkt nog att försörja resten vid drift.

Du kan ju dock ha friska cellrader i serie med mindre friska och då kan ju dessa leverera gott om ström iaf tillräckligt för att ge skenet av ett friskt batteri.

Så, du som kan sådant här, med ett nytt batteri OCH en sådan där effekt"förstörare"... kommer det att bli bra då?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Så, du som kan sådant här, med ett nytt batteri OCH en sådan där effekt"förstörare"... kommer det att bli bra då?

har herrn mätt upp regulatorn enligt konstens alla regler ?

min gamla förgarar r6-a går utan generator, men insprutarna kanske drar för mkt ström så att det inte håller att köra då ?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
har herrn mätt upp regulatorn enligt konstens alla regler ?

min gamla förgarar r6-a går utan generator, men insprutarna kanske drar för mkt ström så att det inte håller att köra då ?

Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det? Finns det anvisade mätvärden för det någonstans. Någon förståsigpåare sa att det är en antingen/eller-funktion på regulatorn. Är den trasig funkar inte hojen. Funkar hojen är regulatorn hel. Riktigt?
Sen har jag mätt med hojen igång och aldrig haft konstigt höga värden (med blybatteri eller med det nya Shorai-batteriet)
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Så, du som kan sådant här, med ett nytt batteri OCH en sådan där effekt"förstörare"... kommer det att bli bra då?

njae, så enkelt är det inte tyvärr. Det kommer säkert fungera inledningsvis men hur det funkar i längden beror på ett flertal parametrar. Först måste du givetvis kolla så att generatorn inte ger för mycket spänning eller laddström! Effektmotståndet kommer ju bara avlasta regulatorn och batteriet till en viss del.

1. Balansering. Kraftiga strömuttag(startmotor) ger obalans mellan cellrader och denna måste kompenseras av antingen aktiv balansering eller extern laddare som laddar alla cellrader lika. Som jag förstod har du med shorai möjlighet till detta via kontaktdon. Se till att ha samma spänning på alla cellrader mao ladda till 3,6V med typ 1-2A. Utan balansering har man ca 500 ladd/urladd-cykler med balansering ca2000(givetvis olika för olika celltillverkare)
2. Över och underspänning. 3,6V *4 = 14,4V eller 2,4*4= 9,6V är ju siffror som helst man bör hålla sig emellan. Cellernas livstid minskar markant om dessa överskrids. Så se till o underhållsladda under vintern.
3. Laddström. Beroende på celltyp har man en viss maxström som inte bör överskridas. Jag kan inte exakt vad en motorcykelregulator ger ut eller dina celler tål men den bör ju typ inte gå över 10A för då lär batteriet inte bli långrandigt.
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det? Finns det anvisade mätvärden för det någonstans. Någon förståsigpåare sa att det är en antingen/eller-funktion på regulatorn. Är den trasig funkar inte hojen. Funkar hojen är regulatorn hel. Riktigt?
Sen har jag mätt med hojen igång och aldrig haft konstigt höga värden (med blybatteri eller med det nya Shorai-batteriet)

Har du mätt vid olika varvtal? Ju högra varvtal ju mer kräm.
Snabbtest:
http://www.ehow.com/video_4874557_test-car-voltage-regulator.html
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det? Finns det anvisade mätvärden för det någonstans. Någon förståsigpåare sa att det är en antingen/eller-funktion på regulatorn. Är den trasig funkar inte hojen. Funkar hojen är regulatorn hel. Riktigt?
Sen har jag mätt med hojen igång och aldrig haft konstigt höga värden (med blybatteri eller med det nya Shorai-batteriet)

Nej man får inte köra utan laddning i SST600. Reglementet tillåter inte att man ändrar generatorn. Annars är kittgenerator som inte laddar så hemskt mycket en god investering.

Antingen så fungerar en regulator eller ej, men cykeln kan gå utmärkt även med en regulator som är kass det beror lite på hur brett volt-spann elektroniken är designad för och hur mycket stryk batteriet tål. Själv brände jag en regulator så det laddade satan, cykeln gick precis som vanligt men det stackars förslutna gel-batteriet blev runt som en fotboll och varmt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det?
Jag bläddrade lite i servicemanualen till R6 -06, men jag sätter en slant på att det är exakt samma prylar på din, och allt som står om hur man testar regulatorn är att hålla 5000rpm på motorn, då ska du ha 14V över batteriet.

Här är infon om regulatorn:
Regulator type: Semi conductor-short circuit
Model/manufacturer: SH678–11/SHINDENGEN
Regulated voltage (DC): 14.1–14.9 V
Rectifier capacity: 22.0 A

Om rectifier capacity är den strömming som den levererar så kan ju batteriet få det ganska svettigt utan alla lampor mm, beroende på hur mycket hojen i sig drar då. På bana så ligger man ju oftast alltid i det högre varvtalsregistret, så generatorn levererar nog nära max konstant.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nu har det vatt sommar men märker du nån skillnad på batteriet förmåga att snurra runt startmotorn när det blir kallare??
Jag har provat mitt nyligen inköpta (dec-11) Shorai och kan bara konstatera att
mina tester hittills bara har bekräftat att det fungerar som utlovat dvs:
Det har en helt otrolig CCA i förhållande till vikt/storlek.
Det klarar kallstarter mycket bra MEN med vissa förbehåll; Batteriet måste värmas först för att prestera.

Mitt batteri (14Ah) hade klara problem att knuffa runt twinnen vid -5 grader. Men efter att ha belastat med en
liten kupefläkt i någon minut så blev det en jäkla snurr, 2 kolvslag så brummade häxan igång.
Start i garagetemp (13-15 grader) går hur bra som helst.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag bläddrade lite i servicemanualen till R6 -06, men jag sätter en slant på att det är exakt samma prylar på din, och allt som står om hur man testar regulatorn är att hålla 5000rpm på motorn, då ska du ha 14V över batteriet.

Här är infon om regulatorn:
Regulator type: Semi conductor-short circuit
Model/manufacturer: SH678–11/SHINDENGEN
Regulated voltage (DC): 14.1–14.9 V
Rectifier capacity: 22.0 A

Om rectifier capacity är den strömming som den levererar så kan ju batteriet få det ganska svettigt utan alla lampor mm, beroende på hur mycket hojen i sig drar då. På bana så ligger man ju oftast alltid i det högre varvtalsregistret, så generatorn levererar nog nära max konstant.

Shindengen har en mycket trevlig mosfet regulator som sitter på r1an och den eldar inte upp överskottet som en resistor. Därför tål den betydligt mer stryk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
NU såg jag denna fråga! Så här var det: Meckade med ALLT på Falken, hittade felkoderna från secondary injector men , fattade inget varför de dök upp. Många experter delade dock glatt med sig av sina ideer; trasig kabelhärva var en av de mer vanliga ideerna. Kom hem, satte på en annan secondary injector, allt funkade (tjoho!!!), köpte en ny på ebay, monterade, allt väl, kom till Sviestad, smälte kablaget in till spänningsregulatorn, byggde en kylfläns till den, kom till Åsen, gasen slutade funka ibland (!!!), fick sedan samma felkod igen (secondary injector), mätte fram 17,3 volt på batteriet, satte i blybatteri och har levat happily ever after.

Och hojen går fint med det nya Shoraibatteriet. Men vågar jag köra med det?
mvh
mozz

Du mätte 17,3 V på gamla Shoraibatteriet (Min anmärkning: efter kört med hojen?)
Min slutsats: Du har fel på laddningsregulatorn. Laddningsregulatorn på hojen levererar för hög spänning/ström för Shoraibatteriet . #
Resultatet är att hojen dör. För anslutna prylarna tål inte så här hög spänning.
Men med blyackumulator så tål blyackumulatorn den spänning/ström som kommer från regulatorn och spänningen stiger inte till de nivåer som det blir med Shoraibatteriet.
Varpå allt funkar som det ska med blybatteri.

Så min slutsats blir att vill du köra med Shorai så blir det att byta laddningsregulator på hojen.
Till en som inte ger så hög spänning så det nya Shoraibatteriet förstörs.

# Eller blir det låg batterispänning när hojen körs (kortis i någon Shoraicell, varpå regulatorkablarna smälter, spänningen sjunker, motorn stannar) och den höga batterispänningen kommer när hojen står stilla? Och "kortisen" försvinner?
Det hade nog varit kul att följa batterispänningen med en digital voltmeter när du kör. Givetvis en voltmeter utan automatisk avstängning.
Tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33
Men allra helst med en logger
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-707-92&toc=19397

Jag tror att när du underhållsladdade det gamla Shoraibatteriet förra vintern 15(?)minuter/dygn med en laddare som ger ca 12V mätt med vanlig medelvärdes likspännings voltmeter. Vilket innebär ca 17 till 18V toppspänning.
Så kördes det gamla Shoraibatteriet sönder.
Eller du uttryckt på annat sätt med fikonspråk jag sett på webben batteriet korroderade sönder.
 
Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Inte fattat riktigt men så som jag förstår det så levererar ett shorai batteri mycket högre start ström än motsvarande vanligt batteri?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inte fattat riktigt men så som jag förstår det så levererar ett shorai batteri mycket högre start ström än motsvarande vanligt batteri?

++Större startström och mycket lägre vikt.
-- Dyrare och inte helt okänsligt för ful-laddning, .
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Bumpar denna trån nu!

Tänkte beställa ett Shorai batteri till Rc8:an.

Kan jag ladda den med en Ctek laddare om det behövs & har dessa batterier funkat för er som kör med dom?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top