Shorai LiPo-batteri: är det bra???

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har det vatt sommar men märker du nån skillnad på batteriet förmåga att snurra runt startmotorn när det blir kallare??

Jag kan märka att hastigheten initialt går ngt långsammare när det som nu är runt 10 plus. Men redan efter ngn sekund så snurrar veven fortare, battreriet värmer fort upp sig mao. Det är ju ca 200 ampere som går genom ett batteri som bara väger 960 gram.

Men min hoj är ju inte representativ i raceforumet, För er som kör bana är det nog bättre att höra med ngn som kör banhoj.

Men Shoraibatteriet har iaf inga problem att dra runt min 1640cc twin med sitt ganska höga komp när det som nu är hösttemperaturer. Åas använder ju jag det största Shorai mc-batteriet, dvs det som reommenderas till 1200 HD-original sportster och andra luftkylda HD-modeller.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ok - hehe är lite utvecklingstörd då ja kan pipa iväg mitt i vintern me tält,bärs och så och utan kick kan man sitta lite i skiten när man ska hem om de e minus 15.

Jag tror jag konverterar till LiFePo4 , om man blir sittande där ute kan man ju alltid koka upp vatten me gasköket och hälla i batterilådan så e man snart på rull igen.

Sitter och spånar på ett tvådelat batteri med nån häftig bms(övervakning) som är separerat när motorn står stilla så man inte riskerar använda allt till ladda mobil,dator när man är i fält - ska bli intressant o se om det bär

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok - hehe är lite utvecklingstörd då ja kan pipa iväg mitt i vintern me tält,bärs och så och utan kick kan man sitta lite i skiten när man ska hem om de e minus 15.

Jag tror jag konverterar till LiFePo4 , om man blir sittande där ute kan man ju alltid koka upp vatten me gasköket och hälla i batterilådan så e man snart på rull igen.

Sitter och spånar på ett tvådelat batteri med nån häftig bms(övervakning) som är separerat när motorn står stilla så man inte riskerar använda allt till ladda mobil,dator när man är i fält - ska bli intressant o se om det bär

Om det är så kallt att det inte orkar dra runt motorn (har inte hänt mig än denna höst), så tror jag att det, som i filmerna på YT, räcker med att trycka på starten, sedan vänta några sekunder, sedan starta igen. LiFePo-Batterier (som tex Shorai) värmer snabbt upp sig när de belastas. De har så låg massa i förh till startströmmen. Man hör tex hur startern går snabbare redan efter 1 sekund vid en vanlig start så här års. Upplever Shorai-batteriet som kraftfullare än min motsvarande blyack (19Ah CCA 300 Amp) , iaf så här sent på säsongen. Men vintertemperaurer och hoj som stått ute över natten kan jag inte yttra mig om.

Men sö på "cold start lifepo" eller "cold start shorai" eller linande på tex YT. Finns nog en del.

Dock beror det ju på hur mycket CCA det är i förhållande till motorn när folk experimenterar.

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Då får du prata med ngn som lött, finns många trådar om det här och på andra mc-forum. Jag har inte lött ihop ngn egen packe.
Fördelen med Shorai är ju att det är självbalanserade via interna kretsar, om man använder shorailaddaren, och att det har ett fordonsanpassat robust hölje. Man kan alltså använda samma kabelskor som till det befintliga batteriet, om man tex vill gå tillbaks till det konventionella batteriet.

nej tänkte inte på om du hade lött själv utan om det ens var nån speciell teknik i dessa lådor eller om det är samma teknik som om man lödde ett eget så det bara är det yttre som skiljer dem.

men det med laddare du snackar om är ganska lätt att löda dit en kontakt så den balancerar cellerna enskilt med en laddare.

hittade en nytt märke som verkar spinna vidare med denna teknik

http://www.youtube.com/watch?v=A0QGNZwir4U

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag kör med 9Ah-varianten (alltså en modell mindre än rekommenderat till tex R6 eller R1), och det har nu snurrat igång motorn så glatt i 700 mil. Det är märkbart mer krut i startströmmen än mitt nya Yuasa originalbatteri (som för övrigt är till salu).

Livslängden får framtiden utvisa.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag kan märka att hastigheten initialt går ngt långsammare när det som nu är runt 10 plus. Men redan efter ngn sekund så snurrar veven fortare, battreriet värmer fort upp sig mao. Det är ju ca 200 ampere som går genom ett batteri som bara väger 960 gram.

Men min hoj är ju inte representativ i raceforumet, För er som kör bana är det nog bättre att höra med ngn som kör banhoj.

Men Shoraibatteriet har iaf inga problem att dra runt min 1640cc twin med sitt ganska höga komp när det som nu är hösttemperaturer. Åas använder ju jag det största Shorai mc-batteriet, dvs det som reommenderas till 1200 HD-original sportster och andra luftkylda HD-modeller.

Nja du har inte det största batteriet Jörgen, jag säljer även 24, 27 och 36 ah till Harley hojar och race fordon :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nja du har inte det största batteriet Jörgen, jag säljer även 24, 27 och 36 ah till Harley hojar och race fordon :tummenupp

Hej
Jo jag vet, jag menade mer att av de modeller som fanns i batteriväljararen till (oem-) motorcyklar på Shorais hemsida (när jag beställde för ett år sedan) så var den modell jag har den största.
Men hursomhelst så verkar den (LFX 18 BS12) orka med min gat-HD rätt bra.

Har du sett om de nya batterierna har kraftigare poler?

Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hej
Jo jag vet, jag menade mer att av de modeller som fanns i batteriväljararen till (oem-) motorcyklar på Shorais hemsida (när jag beställde för ett år sedan) så var den modell jag har den största.
Men hursomhelst så verkar den (LFX 18 BS12) orka med min gat-HD rätt bra.

Har du sett om de nya batterierna har kraftigare poler?

Dom större batterierna har annat typ som är kraftigare. på dom andra har jag inget hört om, har inte heller hört att att dom skulle gå i sönder i polerna, dom reklamationer som varit har varit av annan typ.
Nu senast och en aning irriterande har jag sålt laddare med den amerikanska nätsladden för 110 volt som inte passar i våra utag, och Shorai eu är tröga på att svara :mad:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har kört mitt shorai hela säsongen utan några uppenbara nackdelar jmf med blybatt. Även nu med höstens lägre temp, framför allt på morgonen, känner jag inte någon noterbar skillnad. Polerna verkar lika stabila som "vanligt batteri".. mitt shorai är nog 2:a generationen.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Team DART bombat runt med sina Shorai i år o de inte exploderat lr konstrat ett dugg vid laddning/körning. Ärligt talat känns som din + Fivers laddningsregulatorer/generatorer varit nåt vajsing på! Vad kom ni fram till efter felsökning av hela elsystemet?

BorisJR hade väl nån bra lösning på problemet med för hög polspänning med "landsvägsgenerator" (med för hög effekt) när du kör RR med den, läste jag nånstans för länge sedan, har jag för mig...bestämt.

Ja.... om jag säger så här:

-När jag satte i Shorai-batteriet så fungerade allt perfekt tills
1. Secondary injectors slutade fungera, hojen stannade. 2 gånger.
2. Gasreglaget slutade fungera
3. Kablarna in i laddregulatorn smälte samman.

När jag då kollat allt jag kunnat i elsystemet utan att hitta något konstigt, så bytte jag tillbaka till blybatteriet och allt har sedan dess fungerat perfekt.
Brevet jag skickade till Shorai (http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5306760&postcount=63) har resulterat att ett nytt batteri är på väg från USA. Jag tolkar detta som att de menar att det kan ha varit fel på batteriet.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Intressant.
Hur funkar batteriet till båtar tro? Tål de fukt och skump?

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nu har jag kört lite mer sedan sist och kan inte klaga på Shorai.
Hojen puttas igång utan tvekan varje gång, GSX 1500cc 11,7 i komp.

Får väl låta den stå ute ngn natt i vinter bara för att kolla köldegenskaperna :tungan

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Nu har jag fått ett nytt batteri. Då är bara frågan: Vågar jag använda det? Vill ju inte bli stående igen...

Eftersom du kör racing så är det väl bara att du håller koll på batteriet, som man gör när man kör racing och har nått nytt/lättare/bättre.Mät volten före och efter varje träning tills du tycker att det är stabilt..eller kör med det tyngre Std. batteriet!
ps. kör med ett batteri i min gatmoppe, funkat perfekt hitills!

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Köpte ett 27Ah Shorai av Westspeed Racing för att köra med i min bruks/banbil. Det ska bli intressant att se hur det lirar när det blir kallt i vinter. Än så länge funkar det klanderfritt för att veva igång en 2-liters radfyra med 11,0 i komp.

55e110ae-20a2-46dc.jpg

Last edited:

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Vintertestet av mitt 27 Ah Shorai som jag kör med i bilen fungerar hittills bra. Efter 10 timmar utomhus i -7 grader så var det inga problem att få bilen att starta. Visst snurrar det lite snabbare när det är varmare, men än så länge räcker det iallafall till att dra igång min relativt tungsnurrade 2-litersmotor.

Jag fortsätter med uppdateringar vartefter temperaturen sjunkit utomhus (om den någonsin gör det i år).

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja.... om jag säger så här:

-När jag satte i Shorai-batteriet så fungerade allt perfekt tills
1. Secondary injectors slutade fungera, hojen stannade. 2 gånger.
2. Gasreglaget slutade fungera
3. Kablarna in i laddregulatorn smälte samman.

När jag då kollat allt jag kunnat i elsystemet utan att hitta något konstigt, så bytte jag tillbaka till blybatteriet och allt har sedan dess fungerat perfekt.
Brevet jag skickade till Shorai (http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5306760&postcount=63) har resulterat att ett nytt batteri är på väg från USA. Jag tolkar detta som att de menar att det kan ha varit fel på batteriet.
Kom secondary injectors igång igen med ett vanligt blybatteri? Hann du köpa några nya och prova med? Har du provkört nånting med det nya Shorai-batteriet?

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Jag fortsätter mitt konsumenttest där jag använder ett Shorai 27Ah-batteri i bus/bruksbilen som är en Honda Civic Type R från 2004.

-15 grader kallt på termometern imorse. Testade att starta som vanligt genom att bara vrida på nyckeln. Det var för kallt. Batteriet orkade dra runt motorn men bara knappt. Lät det vila lite och testade igen. Ingen lycka nu heller.
Eftersom jag vet att dessa batterier inte är så vassa när det är kallt och att det gäller att värma dem lite, så drog jag på fläkten på fullt och väntade ett par minuter. Testade startmotorn igen och på andra eller tredje försöket var det full snurr på batteriet och motorn hoppade igång.

Med lite tålamod så går det alltså bra att starta bilen ända ner vid -15 grader med ett 27Ah Shorai-batteri!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kom secondary injectors igång igen med ett vanligt blybatteri? Hann du köpa några nya och prova med? Har du provkört nånting med det nya Shorai-batteriet?

NU såg jag denna fråga! Så här var det: Meckade med ALLT på Falken, hittade felkoderna från secondary injector men , fattade inget varför de dök upp. Många experter delade dock glatt med sig av sina ideer; trasig kabelhärva var en av de mer vanliga ideerna. Kom hem, satte på en annan secondary injector, allt funkade (tjoho!!!), köpte en ny på ebay, monterade, allt väl, kom till Sviestad, smälte kablaget in till spänningsregulatorn, byggde en kylfläns till den, kom till Åsen, gasen slutade funka ibland (!!!), fick sedan samma felkod igen (secondary injector), mätte fram 17,3 volt på batteriet, satte i blybatteri och har levat happily ever after.

Och hojen går fint med det nya Shoraibatteriet. Men vågar jag köra med det?
mvh
mozz

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping