Shorai LiPo-batteri: är det bra???

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
4,2AH 600:- hemma i brevlådan färdiglött pack.
Om jag inte beställer fler saker samtidigt då blir ju frakten billigare så att säga.

Räcker mer än väl då CCA är mkt starkare än original 7AH blyack.

Kan du slå det priset?

Dessuom är cellerna mkt smidigare att placera...

Hur mycket har ditt hemgjorda batteri kostat dej och hur många ah är det på?
// Lasse
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns inte så många tillverkare av liposar, Om Shorai är en av dessa tillverkare låter jag vara osagt.
Varför skulle de vara specialtillverkade när vanliga liposar duger alldeles utmärkt? 30C och bättre på 14v och 4.2A är 1600W ger 126A vid ganska långa perioder förhållandevis. Vilken startmotor behöver mer kräm?

Självstabiliserande krets som inte drar ur batteriet när det står stilla?
Har du schema eller dylikt på det? Mest för att stilla min nyfikenhet.

Normalt sätt är dessutom liposar ganska stabila så att om man inte överladdar eller drar ur dem helt är det sällan man behöver stabilisera.

Missuppfatta mig inte. Tycker det är kanon med Shorai's batteri lösning som sådant. Dock inget för mig personligen.
Jag vill heller inte att felaktig info sprids. Det behövs inte.
Lösningen är bra nog som den är och talar för sig själv.

Batterierna är billigare än original och du sparar ~4kg.
Dem är lättare att koppla in jämfört med andra viktsparande lösningar. Framförallt som du köper helt lösa celler.

Oftast får du mkt starkare startström och ingen självurladdning jämfört med original.

Good enough!

(varning till er som har larm och dylikt när bågen står stilla, dem mår skit av att dras ur helt)

Det sitter ett kretskort i Shorai som håller ordning på cellerna till viss mån som inte finns i hemlödda cellpaket.
Shorai cellerna är dessutom specialtillverkade som startceller och går inte köpa vad jag förstått, är enbart tillverkade för Shorai, det är alltså inte samma typ som finns att köpa till rc modeller och borrmaskiner o liknande.
Givetvis är Shorai laddaren optimal om man nödvändigtvis måste ladda batteriet utanför fordonet men som sagt flera gånger duger en vanlig till ändamålet men skall kopplas i från när spänningen är 14, 4 volt om den inte gör det själv.
// Lasse
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
4,2AH 600:- hemma i brevlådan färdiglött pack.
Om jag inte beställer fler saker samtidigt då blir ju frakten billigare så att säga.

Räcker mer än väl då CCA är mkt starkare än original 7AH blyack.

Kan du slå det priset?

Dessuom är cellerna mkt smidigare att placera...
lägg till 300 kronor och du får ett fabrikstillverkat batteri på 7 ah med riktiga anslutning och 2 års garanti.
// lasse
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Riktiga anslutningar? Hmm undra varför mina är oriktigta :O
Gjorde till och med om mina med glädje på bågen så det vart seriösare i min mening.

2års garanti går jag bet på men så som jag byggt om min underdel får jag inte plats med Shorai/original längre. Får nästan 2 batterier för samma pris om jag beställer dem samtidigt. dvs 1 frakt.

Men skämt åt sido så är det ett bra koncept. Säger inget om det.
Har ju inga personliga erfarenheter av Shorai men recensioner mm är bra och lipos är bra ersättare för blyackar.
Inget för mig dock.

Du får gärna svara på mina andra fråger...


lägg till 300 kronor och du får ett fabrikstillverkat batteri på 7 ah med riktiga anslutning och 2 års garanti.
// lasse
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Riktiga anslutningar? Hmm undra varför mina är oriktigta :O
Gjorde till och med om mina med glädje på bågen så det vart seriösare i min mening.

2års garanti går jag bet på men så som jag byggt om min underdel får jag inte plats med Shorai/original längre. Får nästan 2 batterier för samma pris om jag beställer dem samtidigt. dvs 1 frakt.

Men skämt åt sido så är det ett bra koncept. Säger inget om det.
Har ju inga personliga erfarenheter av Shorai men recensioner mm är bra och lipos är bra ersättare för blyackar.
Inget för mig dock.

Du får gärna svara på mina andra fråger...

113'58'89 mm är mindre än orginal och är så litet att det nästan går in framlampan :tummenupp.
Du kan få batteriet med antingen pluss polen till vänser eller höger och orginal kablarna på hojen är bara till att skruva fast.
Sen missar du visentliga saker, Cellerna är inte den typ du har utan är special designade för just startbatterier, det har även inbygd elektronik som balanserar batteriet (har ej shema på det)

// Lasse
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har Shorai verkligen inbyggd balanserare? Är det inte ett överladdningsskydd dom satt in? Låter konstigt med en extern laddkontakt för deras egna laddare/balanserare om dom redan har en inbyggd balanserare.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja det där låter försäljningssnack. Att cellerna skulle vara special och inbyggd balanserare tror jag först när någon slagit mig i huvudet med det.

Har Shorai verkligen inbyggd balanserare? Är det inte ett överladdningsskydd dom satt in? Låter konstigt med en extern laddkontakt för deras egna laddare/balanserare om dom redan har en inbyggd balanserare.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kan inte denhär återförsäljaren svara på TS fråga om vad han gjort för fel med batteriet istället för att bara kringgå det och påpeka hur bra det är hela tiden :va
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
150-50-40 Är mitt på 4,2Ah.
Får inte plats med mkt större så jag får inte ner några 89.
Tror du på allvar att Shorai specialtillverkar batterier när vanliga liposar är fullgoda? Sedan att inte vilket lipo som helst uppfyller kraven må så vara men har det tillräckligt med C och Ah så är det inget problem.

Var god återkom med FAKTA då jag gärna lär om när jag verkligen har fel. Vad är det som är så unikt med dem om dem är specialtillverkade till ändamålet? Högre C? Ja högre C uppskattas för de flesta applikationer så det torde inte vara så unikt mer än att man ställer krav på det.

Med FAKTA menar jag specifikation där det står om kemisk blandning, utformning eller scheman.



113'58'89 mm är mindre än orginal och är så litet att det nästan går in framlampan :tummenupp.
Du kan få batteriet med antingen pluss polen till vänser eller höger och orginal kablarna på hojen är bara till att skruva fast.
Sen missar du visentliga saker, Cellerna är inte den typ du har utan är special designade för just startbatterier, det har även inbygd elektronik som balanserar batteriet (har ej shema på det)

// Lasse
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Har Shorai verkligen inbyggd balanserare? Är det inte ett överladdningsskydd dom satt in? Låter konstigt med en extern laddkontakt för deras egna laddare/balanserare om dom redan har en inbyggd balanserare.

Det finns inget överladningsskydd i dom, kretsen balanserar cellerna till vissdel så mycket att det klarar laddas av fordonet laddström utan att försämras och behöver ingen annan laddkälla då batteriet i princip har 0 % självurladning
Laddaren har mer avancerad elektronik som balanserar det till nyskick varje gång.
Klart tydligt har jag märkt att det där med att ladda batterier är något som är djupt rotat i alla då bly batterier har självurladning och för sämras ganska fort...glöm det med med denna typ av batteri...ny teknik och nytt sätt att tänka och hantera :tummenupp
// Lasse

150-50-40 Är mitt på 4,2Ah.
Får inte plats med mkt större så jag får inte ner några 89.
Tror du på allvar att Shorai specialtillverkar batterier när vanliga liposar är fullgoda? Sedan att inte vilket lipo som helst uppfyller kraven må så vara men har det tillräckligt med C och Ah så är det inget problem.

Var god återkom med FAKTA då jag gärna lär om när jag verkligen har fel. Vad är det som är så unikt med dem om dem är specialtillverkade till ändamålet? Högre C? Ja högre C uppskattas för de flesta applikationer så det torde inte vara så unikt mer än att man ställer krav på det.

Med FAKTA menar jag specifikation där det står om kemisk blandning, utformning eller scheman. Inte försäljningstugg och lösa ord.

Texten är översatt med Googel translate.
// Lasse



Andra är stamtavla. Medan power-verktyg celler kan vev ett fordon med framgång, de var inte ursprungligen avsett för hög ström urladdningar i startmotorn system. Som ett resultat veva prestanda lider jämfört med Shorai LFX, och batterierna slits ut mer per varje start. Däremot Shorai LFX är resultatet av år av vår egen forskning och utveckling, och är utformade och tillverkade i vår egen hårt styrda fabriken. Shorai LFX har använts i några av de mest extrema höga pågående projekt i världen, inklusive autonoma flygplan, båtar och ubåtar, elektromagnetiska järnväg pistol forskning och mycket mer. Kort sagt, har LFX utformats från "grunden" till en motorsport startbatteri med lång livslängd och hög prestanda under ett brett temperaturområde.

Slutligen finns kvalitetskontroll. Varje Shorai LFX är inbyggd i vår egen ISO 9000:2008 certifierad fabrik. Den primära celler ingredienserna kommer från Japan, som tillåter oss att producera de mest konsekventa och pålitliga celler. Då kan vi göra individuell styrning cellernas kvalitet och matchning under en sexveckorsperiod för varje cell vi gör. Detta test period är två till fyra gånger längre än vanliga och är dyrt för oss. Men det är värt det, i termer av produktkvalitet i det långa loppet.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Saxat från Shorais hemsida:
"Shorai-proprietary eXtreme-Rate Lithium Iron prismatic cells "

Dvs de har egna celler som de äger rättigheterna till.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det finns inget överladningsskydd i dom, kretsen balanserar cellerna till vissdel så mycket att det klarar laddas av fordonet laddström utan att försämras och behöver ingen annan laddkälla då batteriet i princip har 0 % självurladning
Laddaren har mer avancerad elektronik som balanserar det till nyskick varje gång.
Klart tydligt har jag märkt att det där med att ladda batterier är något som är djupt rotat i alla då bly batterier har självurladning och för sämras ganska fort...glöm det med med denna typ av batteri...ny teknik och nytt sätt att tänka och hantera :tummenupp
// Lasse



Texten är översatt med Googel translate.
// Lasse



Andra är stamtavla. Medan power-verktyg celler kan vev ett fordon med framgång, de var inte ursprungligen avsett för hög ström urladdningar i startmotorn system. Som ett resultat veva prestanda lider jämfört med Shorai LFX, och batterierna slits ut mer per varje start. Däremot Shorai LFX är resultatet av år av vår egen forskning och utveckling, och är utformade och tillverkade i vår egen hårt styrda fabriken. Shorai LFX har använts i några av de mest extrema höga pågående projekt i världen, inklusive autonoma flygplan, båtar och ubåtar, elektromagnetiska järnväg pistol forskning och mycket mer. Kort sagt, har LFX utformats från "grunden" till en motorsport startbatteri med lång livslängd och hög prestanda under ett brett temperaturområde.

Slutligen finns kvalitetskontroll. Varje Shorai LFX är inbyggd i vår egen ISO 9000:2008 certifierad fabrik. Den primära celler ingredienserna kommer från Japan, som tillåter oss att producera de mest konsekventa och pålitliga celler. Då kan vi göra individuell styrning cellernas kvalitet och matchning under en sexveckorsperiod för varje cell vi gör. Detta test period är två till fyra gånger längre än vanliga och är dyrt för oss. Men det är värt det, i termer av produktkvalitet i det långa loppet.

Inga källhänvisningar, inget om tekniken bakom. Bara påståenden om att cellerna i powertools inte tål så höga strömmar.
Kanske de syftar på A123 cellerna vem vet.

Nej ingen självurladdning. Korrekt. Fungerar inte som blyaccar. Korrekt.
Bör ej överladdas som man lätt gör med vissa blyladdare. Korrekt.
____________________________________________________
Troligen skulle TS inte ha sådana problem om han gav fan i att ladda cellerna löst och/eller hade något som drog mer ström på bågen. Eller så är batteriet deffekt. Det behöver inte ha något med Shorai att göra som sådant. Alla batterier kan gå sönder. Inga belägg utan spekulation!
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Mer källa än något hittills.

"Shorai-egenutvecklade eXtreme-Rate Litium Järn prismatiska celler"

Järn och prismatiskt är ju inte unikt. Att det är egenutvecklat må så vara. Vi får väl se om 5år om Shorai batterierna bara går och går och "hobby" batterierna dör... (för mc bruk)

Saxat från Shorais hemsida:
"Shorai-proprietary eXtreme-Rate Lithium Iron prismatic cells "

Dvs de har egna celler som de äger rättigheterna till.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är ju sällan något är helt unikt, utan högst troligt så finns det väldigt snarlika celler märkta med andra namn. Shorai påstår också att de är de enda som kör med fyrkantiga celler, och i så fall är de ju lite unika. Men vad formen har för betydelse låter jag vara osagt.
http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
prismatiska och rektangulära finns att få tag på från andra tillverkare.

De kanske är utgrävda från fyrkantiga Shoraigrottan dock fast det står annat på dem. Skulle dem vara så unika som det vill påskinas så skulle man inte vilja välja ett annat batteri. Så är dock inte fallet.
Återigen så vill jag poäntera att jag inte tycker dem är dåliga.


Det är ju sällan något är helt unikt, utan högst troligt så finns det väldigt snarlika celler märkta med andra namn. Shorai påstår också att de är de enda som kör med fyrkantiga celler, och i så fall är de ju lite unika. Men vad formen har för betydelse låter jag vara osagt.
http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx
 

Bohmen

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2009
Ort
Tärnsjö
Hoj
Yamaha
Självklart inte, men däremot står det i 3.4.21 att batteriet ska vara av samma typ som original.

SST600 kör efter IDM reglemente och där står:

20. Battery
The size, type and position of battery may be changed and relocated. Additional batteries may be added.

Tyvärr har svemo lyckats tryckt 2009 års reglemente för SST600.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jaha men det var ju goda nyheter för dem som vill lätta bågen och vår återförsäljare i tråden.

SST600 kör efter IDM reglemente och där står:

20. Battery
The size, type and position of battery may be changed and relocated. Additional batteries may be added.

Tyvärr har svemo lyckats tryckt 2009 års reglemente för SST600.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är ju sällan något är helt unikt, utan högst troligt så finns det väldigt snarlika celler märkta med andra namn. Shorai påstår också att de är de enda som kör med fyrkantiga celler, och i så fall är de ju lite unika. Men vad formen har för betydelse låter jag vara osagt.
http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx

Här finns det ganska mycket bra i ämnet. Även länkar för att få till ett bra batteri med rätt voltantal.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=221934
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
SST600 kör efter IDM reglemente och där står:

20. Battery
The size, type and position of battery may be changed and relocated. Additional batteries may be added.

Tyvärr har svemo lyckats tryckt 2009 års reglemente för SST600.
Ja men det är ju lysande. :död
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top