Hej
Jo jag har den största (Naturligtvis!!!
) Shorai-acken i min spruttster. och det har hittills funkat ok. Men jag använder en Shorai-laddare jag köpt från Lasse (PTB59 i tråden). Mitt intryck är gott, framförallt är det en stor fördel med lätt batteri på en vass HD, batteriet jumpar inte runt på HD:s gummiupphängda batterihylla så mycket när det väger 960 g isf 6.5 kg som originalbatteriet. Härvid slipper man det vanligaste HD-motorstoppet: polskruvarna släpper/glappar upp.
Men jag har en dragrace-garagegranne som kör PTB (ProTwinBike) som haft sönder ett Shorai-batteri. I hans fall brände startreläet ihop, så att startern gick som generator några sekunder. Detta brände ihop elektroniken i Shoraibatteriet, Lasse hjälpte dock honom med ett nytt. Så mitt ovetensklapliga intryck (trots dåligt konfidensintervall) är att Shoraibatteriet klarar att ösa ur sig mycket ström (starta vass HD), men är kinky på vad man stoppar in (laddkvalitén).
Med kännedom om vad Shorai skriver i sina instruktioner, tycker jag dock att TS borde få ett nytt Shorai-batteri. Shorai har sålt så fantastiskt mycket av dessa ackar att de borde ta vara på kunderferenheter och vässa produkten, pengar kan inte vara ett problem i denna framgångssaga.
Mina negativa erfarenheter av Shorai är att polerna är för veka, även om de bockade plåtblecket tål strömmen, så är det för flimsiga ift till de styva startkablarna på den genomsnittliga hojen.
Jag har dock läst att Shorai tagit åt sig av denna synpunkt och att den nya generationen ska ha stadigare poler. Inte minst är detta viktigt när gemene man drar åt eller lossar polskruvarna utan att använda mothåll (som vi luttrade yxmekare
).