Shorai LiPo-batteri: är det bra???

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ja det där låter försäljningssnack. Att cellerna skulle vara special och inbyggd balanserare tror jag först när någon slagit mig i huvudet med det.

Nog låter det som det alltid. :D

Från Aaron Jackson-Wilde
Operations Manager Shorai

"Hello Marcus,
The batteries do not contain a balancing circuit on the battery at this time. However the cells are selected for the highest natural matching balance and will balance themselves from a full charge within a day in most cases"

Fick inget svar ang. överladdningsskyddet som enl. en Shorai representant på ett annat forum sa att dom skulle sätta dit men jag får väl fråga igen.

Inget ont sagt om Shorai men man tycker att deras återförsäljare borde veta vad dom säljer.
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Nog låter det som det alltid. :D

Från Aaron Jackson-Wilde
Operations Manager Shorai

"Hello Marcus,
The batteries do not contain a balancing circuit on the battery at this time. However the cells are selected for the highest natural matching balance and will balance themselves from a full charge within a day in most cases"

Fick inget svar ang. överladdningsskyddet som enl. en Shorai representant på ett annat forum sa att dom skulle sätta dit men jag får väl fråga igen.

Inget ont sagt om Shorai men man tycker att deras återförsäljare borde veta vad dom säljer.

Jag har byggt både batterier för elbil och motorcykelbatterier och om inte shorai har balansering mellan cellraderna så lär de få många reklamationer speciellt om de inte har över eller under laddningskydd. Min erfarenhet är att man måste ha både över och underspänningsskydd på varje individuell cellrad samt balansering. Annars är det inte troligt att de klarar än 500 cykler. Kan du inte fråga hur många cykler deras batterier är testade för när du ändå är på gång?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag skickade det här brevet till
David Radford
Tech, Shorai Inc.
845 Stewart Dr., Suite C
Sunnyvale, CA 94085



Hi again David.

Through one of your dealers I managed to purchase A Shorai LFX09A2-BS12 battery for my racing Yamaha R6. Everything went fine to start with, but after a while some problems occured:

- The secondary injectors started to play up and a fault code (nr 40) appeared. By resetting the fault code I managed to get the bike going again.
- One race later the cables going inte the charging regulator device melted and the bike was drained on battery power and stopped.
- One race later the throttle suddenly stopped functioning, the bike was on idle no matter how i worked the throttle. I stopped the bike to check the wires which was found to be ok. When started again the throttle functioned properly.
- One race later the secondary injectors played up again in the same manner as described above.

I then checked the voltage of my Shorai Battery and found the voltage to be 17,2 volts! Changed back to my ordinary lead battery and the bike has functioned faultlessly ever since.

I have on a couple of occations used an old standard lead/acid charger to boost the battery after periods of not using the bike; I have a permanently installed transponder that uses some power. The charger gives an peak output voltage of 13,2 volts and has at these occations been used for perhaps 12 hours and the meter has showed a charging current of 0,5-1 amp. I also charged the battery after the charging cables melted (as described above) and the battery was drained. Otherwise I have not worked with the battery at all.

Now I wonder if something has happened to the battery, and if the above described faults of my bike might have been caused by the battery? Interesting is that a racing collegue that I talked into buying a Shorai-battery for their endurance racing bike, ALSO had a cable meltdown at the charging regulator device!!!

Looking forward to your reply
Regards
Magnus Mossberg
#22 Superstock 600
Sweden
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag köper ett med garanti...

Jag köpte ett "hemmamicklat" batteri från en kille här på SH (behöver inte hänga ut någon). Själva accarna är det säkert inget fel på, men infästningarna och kablarna pallade inte trycket i mitt fall. De blev överhettade vilket gjorde att materialet runt omkring började smälta.
Efter det köpte jag ett batteri från Biketech i Norrköping (ett som de kallar för ultralätt). Och trots priset så ångrar jag det inte.
Killarna på Biketech har varit bra att ha att göra med (snabb frakt och respons på frågor).
Summering: Är Shorai lika bra som deras så skulle jag välja ett fabrikstillverkat "varje dag i veckan" istället för att mickla ihop ett själv, eller köpa ett hemmamicklat för några hundringar mindre.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja konceptet fungerar för det flesta så det är synd att det inte finns att tillgå seriös data kring specarna.

Inget ont sagt om Shorai men man tycker att deras återförsäljare borde veta vad dom säljer.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag förstår dig fullt ut och håller med till stor del.
Folk som pillar ihop saker själva utan att ha koll kan göra en dyr historia av det hela. Det som irriterar mig mest är att det lovas guld och gröna skogar när det "BARA" är gröna skogar ;)

Sedan om man bränner generator, regulator eller annan elektronik pga batteriet så är det ju bättre att ha o göra med en välettablerad firma många gånger.

Vi skall inte glömma att en hederlig blyack må vara tung men troligtvis i de flesta fall mer stabil än ett litium pack. Vart fall ett par år till...

Jag personligen tänker inte köpa ett enda blyack till som det ser ut idag.
Men jag har alltid med mig ett extra lipopack till banan osv. Dock ännu inte fått problem skall väl tilläggas 1,5 säsong på litium.

Det är vättigt kolla batteriets status 2-4ggr per år och kontrollera cellernas balans och i vissa fall justera om dem saknar intern balansering. Du tjänar ock 4 kg och dem kostar mindre än original. Jag personligen har varit tvungen att balansera 1 gång på ett år. Då efter att batteriet dragit ur sig. Antagligen krypström efter som dem inte har självurladdning om dem är i bra skick.

Om ett par år kommer cellerna vara ännu stabilare och med stor sannolikhet ha över/underladdningsskydd och stabiliserare eller varning för detta. Om inte nu Shorai redan har det?! verkar ovisst.

Urs nu svamlar jag igen. Over and out!

Jag köpte ett "hemmamicklat" batteri från en kille här på SH (behöver inte hänga ut någon). Själva accarna är det säkert inget fel på, men infästningarna och kablarna pallade inte trycket i mitt fall. De blev överhettade vilket gjorde att materialet runt omkring började smälta.
Efter det köpte jag ett batteri från Biketech i Norrköping (ett som de kallar för ultralätt). Och trots priset så ångrar jag det inte.
Killarna på Biketech har varit bra att ha att göra med (snabb frakt och respons på frågor).
Summering: Är Shorai lika bra som deras så skulle jag välja ett fabrikstillverkat "varje dag i veckan" istället för att mickla ihop ett själv, eller köpa ett hemmamicklat för några hundringar mindre.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hej på er gossar och gubbar (välj själva). Jag vilja be er i här i tråden att inte blanda ihop äpplen och päron då detta är förenat med livsfara

LiPo = Vedertagen förkortning för Litium-polymer. Denna typ av batterier används typiskt i laptops, mobiltelefoner RC- leksaker. Detta är inte vad Shorai säljer. Använd inte LiPo som blyacks- ersättning i hojar. Det kommer att sluta med elbrand (grillade ballar) när ni ligger och gasar i 200+.

Shorai säljer LiFePO4 d.v.s. 'Litium-Järn-Fosfat' batterier, Ibland kallat lite slarvigt 'Litiumjärn- batterier' (LiFe). Detta är inte LiPo batterier LiFe batterier har ett uppladdninsbeteende som liknar blyackens, och kan därför användas som ersättningsbatteri i en hoj. Detta gäller inte LiPo- batterier

Mardrömen är att en glad hemmafixare meckar in ett 12V LiPo batteri som han har 'hittat billigt' på eBay. Ut med blyacken, in med LiPo batteriet. Under första hojturen överladdar laddningsregulatorn batteriet (vilket kommer att hända), och då händer det här:

http://www.youtube.com/watch?v=6vYn2lbBh0Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4&feature=related

Ett RC-flygplan som exploderar:
http://www.youtube.com/watch?v=K_zic7tvbfM&feature=related

1. Tala inte om LiPo när ni menar LiFePO4(Litium-järn-fosfat). Skillnaden är enorm.
2. Använd inte LiPo i hojen som startbatteri (om ni inte verkligen vet vad ni håller på med)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bra där. Slarvat och varit otydlig. Dock är de nya Liposarna mkt stabilare än förr. Det var mest den äldre genereation som var såpas labil. Grundspänningen är även lite fel för ersättning av blyackar. Provade dock i brist på annat förra säsongen och det fungerade bra. Inget jag rekomenderar dock då LiFe finns och har flera fördelar.

Allt jag skrivit om är självklart Litium Järn. Inget annat.

Dock att laddningsregulatorn laddar över bara för att det är LiPo? öhm snacka och blanda äpplen och päron. Kolla vad grundspänningen är på LiFe och LiPo.

A123 batterierna och annat som är refererat till är LiFe och inget annat.

ber om ursäkt dock om jag varit otydligt.

Har för övrigt handskas med både LiPo och LiFe ganska mkt genom åren och aldrig haft något våldsamt haveri men filmen på flygplanet var häftigt.

De andra övningarna visar ju bara att man KAN få batteriet att reagera.
Och att det även kan bli våldsamt.

Det kan även en bensinläcka och för all del ett blybatteri också orsaka.
Polaren blybatteri i bilen exploderade för ett par år sedan. Hängde endast kvar polerna där batteriet satt, och en mindre brand som självdog.

Min styvfar överladdade ett blybatteri av misstag och var nära att mista synen när det exploderade i nyllet på honom. Fick gå med vita luddlock över ögonen i ett par veckor efter operation.
Så ett blybatteri kan vara väl så farligt.

Men som sagt. Jättebra att poängtera att vi inte skall blanda benämningarna. My bad.

Hej på er gossar och gubbar (välj själva). Jag vilja be er i här i tråden att inte blanda ihop äpplen och päron då detta är förenat med livsfara

LiPo = Vedertagen förkortning för Litium-polymer. Denna typ av batterier används typiskt i laptops, mobiltelefoner RC- leksaker. Detta är inte vad Shorai säljer. Använd inte LiPo som blyacks- ersättning i hojar. Det kommer att sluta med elbrand (grillade ballar) när ni ligger och gasar i 200+.

Shorai säljer LiFePO4 d.v.s. 'Litium-Järn-Fosfat' batterier, Ibland kallat lite slarvigt 'Litiumjärn- batterier' (LiFe). Detta är inte LiPo batterier LiFe batterier har ett uppladdninsbeteende som liknar blyackens, och kan därför användas som ersättningsbatteri i en hoj. Detta gäller inte LiPo- batterier

Mardrömen är att en glad hemmafixare meckar in ett 12V LiPo batteri som han har 'hittat billigt' på eBay. Ut med blyacken, in med LiPo batteriet. Under första hojturen överladdar laddningsregulatorn batteriet (vilket kommer att hända), och då händer det här:

http://www.youtube.com/watch?v=6vYn2lbBh0Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4&feature=related

Ett RC-flygplan som exploderar:
http://www.youtube.com/watch?v=K_zic7tvbfM&feature=related

1. Tala inte om LiPo när ni menar LiFePO4(Litium-järn-fosfat). Skillnaden är enorm.
2. Använd inte LiPo i hojen som startbatteri (om ni inte verkligen vet vad ni håller på med)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen K kör väl med ett sådant på sin HD och han brukar ha stenkoll på prylarna han köper till den så han kanske har koll.

Hej
Jo jag har den största (Naturligtvis!!!:banana) Shorai-acken i min spruttster. och det har hittills funkat ok. Men jag använder en Shorai-laddare jag köpt från Lasse (PTB59 i tråden). Mitt intryck är gott, framförallt är det en stor fördel med lätt batteri på en vass HD, batteriet jumpar inte runt på HD:s gummiupphängda batterihylla så mycket när det väger 960 g isf 6.5 kg som originalbatteriet. Härvid slipper man det vanligaste HD-motorstoppet: polskruvarna släpper/glappar upp.

Men jag har en dragrace-garagegranne som kör PTB (ProTwinBike) som haft sönder ett Shorai-batteri. I hans fall brände startreläet ihop, så att startern gick som generator några sekunder. Detta brände ihop elektroniken i Shoraibatteriet, Lasse hjälpte dock honom med ett nytt. Så mitt ovetensklapliga intryck (trots dåligt konfidensintervall) är att Shoraibatteriet klarar att ösa ur sig mycket ström (starta vass HD), men är kinky på vad man stoppar in (laddkvalitén).
Med kännedom om vad Shorai skriver i sina instruktioner, tycker jag dock att TS borde få ett nytt Shorai-batteri. Shorai har sålt så fantastiskt mycket av dessa ackar att de borde ta vara på kunderferenheter och vässa produkten, pengar kan inte vara ett problem i denna framgångssaga.

Mina negativa erfarenheter av Shorai är att polerna är för veka, även om de bockade plåtblecket tål strömmen, så är det för flimsiga ift till de styva startkablarna på den genomsnittliga hojen.
Jag har dock läst att Shorai tagit åt sig av denna synpunkt och att den nya generationen ska ha stadigare poler. Inte minst är detta viktigt när gemene man drar åt eller lossar polskruvarna utan att använda mothåll (som vi luttrade yxmekare :gnissla).
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nån som provat dom i kyla?? - alltså nedåt 10 eller 20???
Det är det garanterat, det är 12 här i Göteborg just nu 11 augusti vid 7-tiden. :D

Men du tänkte kanske på -10 till -20 och råkade sladda på tangenterna? :va
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha ja det var väl så jag mena , kör även vintern ibland och då kan det va så jävla ruggigt , pallar dom att ge startström även då är nog batteriet en succe
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det ska ju funka om man "värmer" batteriet lite först genom att slå på tändningen och låta lyset vara på i ca 30 s innan man trycker på startknappen.
Annars är det bara att värma batteriet genom att använda startknappen några gånger tills motorn hoppar igång.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hej
Jo jag har den största (Naturligtvis!!!:banana) Shorai-acken i min spruttster. och det har hittills funkat ok. Men jag använder en Shorai-laddare jag köpt från Lasse (PTB59 i tråden). Mitt intryck är gott, framförallt är det en stor fördel med lätt batteri på en vass HD, batteriet jumpar inte runt på HD:s gummiupphängda batterihylla så mycket när det väger 960 g isf 6.5 kg som originalbatteriet. Härvid slipper man det vanligaste HD-motorstoppet: polskruvarna släpper/glappar upp.

Men jag har en dragrace-garagegranne som kör PTB (ProTwinBike) som haft sönder ett Shorai-batteri. I hans fall brände startreläet ihop, så att startern gick som generator några sekunder. Detta brände ihop elektroniken i Shoraibatteriet, Lasse hjälpte dock honom med ett nytt. Så mitt ovetensklapliga intryck (trots dåligt konfidensintervall) är att Shoraibatteriet klarar att ösa ur sig mycket ström (starta vass HD), men är kinky på vad man stoppar in (laddkvalitén).
Med kännedom om vad Shorai skriver i sina instruktioner, tycker jag dock att TS borde få ett nytt Shorai-batteri. Shorai har sålt så fantastiskt mycket av dessa ackar att de borde ta vara på kunderferenheter och vässa produkten, pengar kan inte vara ett problem i denna framgångssaga.

Mina negativa erfarenheter av Shorai är att polerna är för veka, även om de bockade plåtblecket tål strömmen, så är det för flimsiga ift till de styva startkablarna på den genomsnittliga hojen.
Jag har dock läst att Shorai tagit åt sig av denna synpunkt och att den nya generationen ska ha stadigare poler. Inte minst är detta viktigt när gemene man drar åt eller lossar polskruvarna utan att använda mothåll (som vi luttrade yxmekare :gnissla).

Roligt att du är nöjd Jörgen.
kan hålla med dej om polerna som verkar vara lite veka, blecket är ingjutet och kraftiga silicon kablar är lödda på undersiden till kretskortet och går nog inte sönder i första taget, skulle vara utmattning på grund vibrationer i så fall,(har dock inte hört ännu att det hänt) Typ 3 batterierna(24,27,36 ah) har en helt annan konstruktion som är stabilare.
Batteriet som JY hade som slutade fungera berode nog tyvärr på han själv tyvärr, start relä historien är en annan och förstörde aldrig batteriet. utan det var start knappen som aldrig bröt startmotorn efter ett motorstopp på start plattan, en kombination av hög puls och fel typ av knapp.
Min erfarenhet hitintills från Shorai är att dom tar sitt fulla ansvar, jag fick mail om en tillverknings serie som hade ett fel som jag fick skicka tillbaka för att få nya batterier bland annat, men självförvållade skador som djuppurladdning, kortslutning, överladdning osv blir svårt att få förstås men har ju inget med batteritypen att göra :tummenupp
//Lasse
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nu har en säsong snart passerat där en del nu fått sig en bild av hur bra/dålig Shorai batterierna är.

Dela gärna med er då jag är väldigt intresserad av era "recensioner"
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag skickade det här brevet till
David Radford
Tech, Shorai Inc.
845 Stewart Dr., Suite C
Sunnyvale, CA 94085

...WALL OF TEXT...

...AND THEN SOME...


Looking forward to your reply
Regards
Magnus Mossberg
#22 Superstock 600
Sweden

Team DART bombat runt med sina Shorai i år o de inte exploderat lr konstrat ett dugg vid laddning/körning. Ärligt talat känns som din + Fivers laddningsregulatorer/generatorer varit nåt vajsing på! Vad kom ni fram till efter felsökning av hela elsystemet?

BorisJR hade väl nån bra lösning på problemet med för hög polspänning med "landsvägsgenerator" (med för hög effekt) när du kör RR med den, läste jag nånstans för länge sedan, har jag för mig...bestämt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har en säsong snart passerat där en del nu fått sig en bild av hur bra/dålig Shorai batterierna är.

Dela gärna med er då jag är väldigt intresserad av era "recensioner"

Mitt funkar fortfarande bra, har kört ca 500 mil med det den här sommaren.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mitt funkar fortfarande bra, har kört ca 500 mil med det den här sommaren.

okej!

För man undrar vad som är speciellt med detta batteri. för kan tänka mig att löda ett eget för en billigare slant ifall det inte är några speciella delar i den som gör den unik. För om det är så löder jag gärna ett eget :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
okej!

För man undrar vad som är speciellt med detta batteri. för kan tänka mig att löda ett eget för en billigare slant ifall det inte är några speciella delar i den som gör den unik. För om det är så löder jag gärna ett eget :)

Då får du prata med ngn som lött, finns många trådar om det här och på andra mc-forum. Jag har inte lött ihop ngn egen packe.
Fördelen med Shorai är ju att det ska vara självbalanserade via interna kretsar, om man använder shorailaddaren, och att det har ett fordonsanpassat robust hölje. Man kan alltså använda samma kabelskor som till det befintliga batteriet, om man tex vill gå tillbaks till det konventionella batteriet.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top