Fast det var ju just det som var problemet för Tech3, att Yamaha hade lovat att Rossi skulle få ta över deras hojar, när han ville. Varför tror du annars att Herve valde att lämna? Samma situation kommer ju att uppstå för vem som än tar över. Om nu inte Dorna utökar med två gridslots för Rossis skull. Så har jag uppfattat situationen iallafall.
Det kan vara en delorsak, men precis som i analysen nedan så tror jag det mer handlar om nivån på stödet från fabriken och den ökade konkurrensen. Honda och Ducati har ju ett par fabrik-light-team/förare (Pramac/LCR) till skillnad mot Yamaha som har en (konkurrerande) kund (Tech3). De får helt enkelt inte samma nivå av stöd som motsvarande team i Honda/Ducati-sfären. I och med dealen med KTM så blir de ett junior factory team med ökat stöd som resultat.
Visst, det går att argumentera att KTM inte är lika konkurrenskraftiga som Yamaha i dagsläget, men de verkar ju villiga att ösa in pengar i projektet och de är ju inte helt åt helvete off.
https://motomatters.com/analysis/2018/03/09/carmelo_ezpeleta_s_grand_plan_or_the.html