Du som har bäst insikt i dessa pöjkar och frågor.
Är det någon speciell som man bör hålla ögonen på?
Någon som det pratas lite extra om i "korridorerna" så att säga.
Moto2 har ju utvecklats till en klass där ingen vinner mästerskapet under sitt första år. De senaste mästarna Bagnaia, Morbidelli, Zarco och Rabat hade ju en till tre säsonger i klassen innan allt föll på plats det år man vann.
Nästa säsong har man dessutom en stor osäkerhetsfaktor i själva motorbytet. De två motorkonstruktionerna är brutalt olika och monteras på helt olika sätt vilket också innebär att samtliga chassietillverkare behöver helt nya konstruktioner. Vilken chassietillverkare kommer att lyckas bättre, vilken chassietillverkare kommer att lyckas sämre och vilken chassietillverkare kommer att behöva lite tid innan allt faller på plats...?
Utifrån detta skulle jag hålla Brad Binder som favorit. Han har ju vunnit race i år och han sitter på en KTM som med tanke på sin budget bör ha ett hyfsat fungerande koncept redan vid säsongsstarten...? Sedan skulle jag hålla Luca Marini och Tom Luthi som dark horses. Luca har ju också visat att han kan vinna race och att han kan spöa Bagnaia och Oliveira, men även varit ojämnare än Binder emellanåt. Tom Luthi jagade ju Morbidelli såväl som Zarco ändå in på mållinjen i föregående mästerskap så han är ju bevisligen ingen dålig Moto2-förare, bara lite frågetecken kring hur en förare fungerar rent mentalt då han "degraderas" från MotoGP.
Och hur pass "nytänd" är en nytänd Sam Lowes, tillbaka hos Gresini efter två skitår på två skithojar...? Han kunde ju bevisligen vinna flera race med denna konstellation och dessutom åka åttor runt Zarco vid enskilda tillfällen, men det duger ju inte riktigt om man spenderar lika mycket tid i gruset...Och hur rutinerad är numera Alex Marquez som ju gör sin femte raka säsong i Moto2...? Det börjar sannerligen bli dags att leverera snart...
Helt omöjligt att spekulera kring nykomlingarna i klassen då det ju visat sig att det tar minst en säsong innan man vet vad man gör på en Moto2-hoj. Någon kan vara snabb vid enstaka tillfällen men knappast under ett helt mästerskap. Kanske att just motorbytet kan vara en shake-up som gör att någon plockar hem hela skiten redan under sin första säsong...? Eller blir det tvärt om då tanken med motorbytet ju är att Moto2 ska bli mer likt MotoGP...?
Samma sak med Moto3. Flera försvinner till Moto2 och flera av de etablerade förarna som stannar byter i princip plats med varandra och hoppar mellan Honda och KTM. Svårt att se en tydlig favorit, men om jag måste gissa så är det naturligt att ta någon av Rodrigo, Dalla Porta, Ramirez eller Canet. Alla har ju varit med och dragit i toppen den här säsongen.