Detta är inget personligt mot dig, Anders (A-förare som du är), Det är inte ens skrivet eller riktat till dig, trots att jag citerar dig. Det råkade bara vara så att ditt citat var ett bra avstamp till en OT-debatt i den här tråden. Du refererar bara till regelboken som även jag känner till och jag håller med dig om att när det finns regler så är de till för att följas och att rätt ska vara rätt. Det är inte menat som en argumetation mot ditt inlägg utan är mina egna funderingar om hur nybörjare och toppförare kan samsas och hur viktigt det är för sportens framtid.
Visst är det så att det finns regler, men att benhårt följa regler för att i största möjliga mån utesluta långsamma deltagare till förmån för de som slåss om topplatserna genom att använda en %-reglel eller genom att svartflagga är inte något som gynnar sporten. Det är redan idag ett problem med återväxten i RR och att gynna toppförarna är desamma som att missgynna nybörjare. I en perfekt värld för toppförare finns inte plats för nybörjare utan där tävlar toppförarna mot varandra och har fria varv så att de slipper varva nybörjare. Skulle man benhårt följa reglerna om uteslutning av långsamma ekipage hamnar 250R ute i kylan med fem förare som håller samma snabba tempo. Detsamma gäller 250SP och 125R. Tänk om 125R som klass bara skulle bestå av en enda deltagare, nämnligen Håkan Olsson! Dessutom tycker jag att man som förare får tänka på vilken klass man väljer att köra i. Väljer man att köra i en klass som är öppen för all, även nybörjare, ska man inte som jag med egna ögon och öron hört och sett gnälla över långsamma ekipage. Har man problem med mångfald, må det vara kön, ålder, hudfärg eller förarskicklighet, ska man inte välja en öppen klass, då kan man välja att köra i någon av de klasserna som är öppna för enbart vissa. Det finns två vägar att gå. Antingen begränsar man och tar död på de redan små 2-taktsklasserna eller så ger man dem lite respit genom att tillåta fler att delta. Att begränsa fungerar bara bra när det finns ett överflöd, då kan en begränsning faktiskt skapa tillväxt, alla-vill-in-symtomet, men finns inget överflöd kommer en begränsing verka självdödande. På sikt blir den enda möjligheten att rädda 2-taktsklasserna att slå dem samman. Då blir skilnaderna ännu större med 125R, 250R och 250SP i samma gryta. Kort och gott tror jag att det ligger i allas intresse, eller i alla fall borde ligga i allas intresse att så många som möjligt ges tillträde till 2-taktsklasserna så att de lever vidare så länge som möjligt. Det kanske inte är uppenbart för de fem snabbaste i respektive 2-taktsklass att även den långsammaste nybörjaren hjälper dem, men det gör den, inte minst ekonomiskt genom att vara med och dela på de fasta gemensamma kostanderna. Genom ett intensivt lobbyingarbete av flera förare, t ex Henrik Nordgren och vårt forums alldeles egna OffKeff, har det skett en rekryterning av nybörjare till en klass som saknar motstycke under de senare åren. Det stod klart för 250R-förarna redan under säsongen 2002 att om det inte blev någon förändring av antalet startande så skulle man vara tvungen att "göra något" från Svemos sida. Vad det där "göra något" betydde kan man bara gissa att det är sammanslagning med annan klass (125R) eller att stryka klassen helt och hållet från tävlingarna. Jag tror och hoppas att 250R-förarna inser att det är tack var tillskottet av nybörjare som deras egna klass överhuvudtaget finns kvar i Sverige. Därför säger jag; hellre en långsam förare på banan än tio A-förare i skogen.