Silly Season 250r

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Kör Watz SM i år? Trodde det var EM för hela slanten för hans del.

Är 250 R lite speciellt i det att A- och B-förare med helt olika erfarenhet och tempo tävlar mot varandra?
125R, 250SP och 250R blandar A och B-förare fast ingenstans är nog skillnaden så stor som i racerklasserna, i 250SP har ju alla samma material, så är det inte riktigt i 125R & 250R... :hihi
Watz planer vet jag inte så mycket om mer än att det förstås är EM som är viktigast, men sen ska man ha pengar till det också.
(Sidvagn blandar också A & B kom jag på)

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Svårt att sia, det är många a-förare som är ungefär lika snabba nästa år, även om Watz/Palle är outstanding fortfarande.
Maskinmaterialet är ganska brutalt nästa år, en hel del f.d VM-material, och mycket fint kittade cyklar. Många nya b-förare nästa år, där är det svårare att gissa om folk kommer vara snabba från början, eller om det kommer gå lite långsammare, inte helt enkelt att få en racer och sig själv snabb utan erfarenhet.
Jag tror nog alla tävlar på allvar, även om alla får sätta sina mål efter sina resurser/kompetens, men vart man än kommer vara i fältet, kommer det nog vara hårda fighter..
Vissa race kan det bli över 30 förare, men skulle gissa snittet blir nånstans runt 22-25 startande. Blir nog flest a-förare även om det kommer vara en halvstor grupp b-förare.

Har du koll på 125? Blir det 11-12 startande där nästa år också?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
125R, 250SP och 250R blandar A- och B-förare fast ingenstans är nog skillnaden så stor som i racerklasserna, i 250SP har ju alla samma material, så är det inte riktigt i 125R & 250R... :hihi

Det låter som det borde uppstå rätt hårresande kontraster till följd av skillnader i körstil, fart och erfarenhet - orsaker inte detta problem?

Jämför med hur det hade sett ut om Rookie 600 hade körts samtidigt som Veidec Trophy. Låter nästan farligt...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Det låter som det borde uppstå rätt hårresande kontraster till följd av skillnader i körstil, fart och erfarenhet - orsaker inte detta problem?

Jämför med hur det hade sett ut om Rookie 600 hade körts samtidigt som Veidec Trophy. Låter nästan farligt...

Jo, ett problem är att man blir omkörd hela tiden, det är iofs jävligt häftigt.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är man för långsam så har arrangören rätt att neka start eller så kommer dom svartflagga den som är långsam under racet om d är en fara eller om det kan påverka resultatet för dom andra..

I Scandinavian Open har d funnits både 110% och 115% som man ska klara av för att få köra racet!

Inge kul för tex Watz att behöva varva samma förare vart 4:de varv.
Har hänt mer än en gång att en varvning kommit ivägen för en uppgörelse för dem i toppen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Jävligt häftigt att bli omkörd? Som att betala skatt, menar du? Häftigt...

:3freak

När jag körde min första tisdagsträning på Sviestad så blev jag omkörd av Watz i högern ut ur esset. Jag låg och pressade och han blåste om på yttern, på bakhjulet.

Det coolaste jag var med om den dagen! :Bugar

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
När jag körde min första tisdagsträning på Sviestad så blev jag omkörd av Watz i högern ut ur esset. Jag låg och pressade och han blåste om på yttern, på bakhjulet.

Det coolaste jag var med om den dagen! :Bugar

Jo, det är klart. Men kanske inte lika coolt om det får dig ur balans i ett läge där marginalerna är små och farten hög?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Kan säga som såhär, jag har åkt som ensam b-förare bland watz, fransson, nordgren, lindfors, Janne etc. Har känt mig väldigt säker, de har sådan rutin och fart, att de åker förbi långsammare förare utan problem.
Kände mig betydligt säkrare med dem än i rookie600..
Även om du är långsam och håller dina spår, utan att vingla är det ingen fara. Så som långsam rookieförare, skit i dem som ska om dig, sköt din körning, och lämna några decimeter av banan på bägge sidor om dig så är det lugnt. Blir du nervös för sådant kanske du ska sikta på en annan sport..

Ett exempel är när jag låg bakom Magnus lindgren, då dånar Watz om på yttern, mange ligger långt ut till vänster ut ur sviestadböjen, då använder watz gräset som omkörningsyta i 160+...

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Axxexs skrev:
Är man för långsam så har arrangören rätt att neka start eller så kommer dom svartflagga den som är långsam under racet om d är en fara eller om det kan påverka resultatet för dom andra...
Detta är inget personligt mot dig, Anders (A-förare som du är), Det är inte ens skrivet eller riktat till dig, trots att jag citerar dig. Det råkade bara vara så att ditt citat var ett bra avstamp till en OT-debatt i den här tråden. Du refererar bara till regelboken som även jag känner till och jag håller med dig om att när det finns regler så är de till för att följas och att rätt ska vara rätt. Det är inte menat som en argumetation mot ditt inlägg utan är mina egna funderingar om hur nybörjare och toppförare kan samsas och hur viktigt det är för sportens framtid.

Visst är det så att det finns regler, men att benhårt följa regler för att i största möjliga mån utesluta långsamma deltagare till förmån för de som slåss om topplatserna genom att använda en %-reglel eller genom att svartflagga är inte något som gynnar sporten. Det är redan idag ett problem med återväxten i RR och att gynna toppförarna är desamma som att missgynna nybörjare. I en perfekt värld för toppförare finns inte plats för nybörjare utan där tävlar toppförarna mot varandra och har fria varv så att de slipper varva nybörjare. Skulle man benhårt följa reglerna om uteslutning av långsamma ekipage hamnar 250R ute i kylan med fem förare som håller samma snabba tempo. Detsamma gäller 250SP och 125R. Tänk om 125R som klass bara skulle bestå av en enda deltagare, nämnligen Håkan Olsson! Dessutom tycker jag att man som förare får tänka på vilken klass man väljer att köra i. Väljer man att köra i en klass som är öppen för all, även nybörjare, ska man inte som jag med egna ögon och öron hört och sett gnälla över långsamma ekipage. Har man problem med mångfald, må det vara kön, ålder, hudfärg eller förarskicklighet, ska man inte välja en öppen klass, då kan man välja att köra i någon av de klasserna som är öppna för enbart vissa. Det finns två vägar att gå. Antingen begränsar man och tar död på de redan små 2-taktsklasserna eller så ger man dem lite respit genom att tillåta fler att delta. Att begränsa fungerar bara bra när det finns ett överflöd, då kan en begränsning faktiskt skapa tillväxt, alla-vill-in-symtomet, men finns inget överflöd kommer en begränsing verka självdödande. På sikt blir den enda möjligheten att rädda 2-taktsklasserna att slå dem samman. Då blir skilnaderna ännu större med 125R, 250R och 250SP i samma gryta. Kort och gott tror jag att det ligger i allas intresse, eller i alla fall borde ligga i allas intresse att så många som möjligt ges tillträde till 2-taktsklasserna så att de lever vidare så länge som möjligt. Det kanske inte är uppenbart för de fem snabbaste i respektive 2-taktsklass att även den långsammaste nybörjaren hjälper dem, men det gör den, inte minst ekonomiskt genom att vara med och dela på de fasta gemensamma kostanderna. Genom ett intensivt lobbyingarbete av flera förare, t ex Henrik Nordgren och vårt forums alldeles egna OffKeff, har det skett en rekryterning av nybörjare till en klass som saknar motstycke under de senare åren. Det stod klart för 250R-förarna redan under säsongen 2002 att om det inte blev någon förändring av antalet startande så skulle man vara tvungen att "göra något" från Svemos sida. Vad det där "göra något" betydde kan man bara gissa att det är sammanslagning med annan klass (125R) eller att stryka klassen helt och hållet från tävlingarna. Jag tror och hoppas att 250R-förarna inser att det är tack var tillskottet av nybörjare som deras egna klass överhuvudtaget finns kvar i Sverige. Därför säger jag; hellre en långsam förare på banan än tio A-förare i skogen. :)

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
E oftast inga problem för dom snabba att komma förbi en långsam!
Har man inte samma tempo och material som dom i toppen så ska man göra som offkeff säger, alltså "köra sitt eget race".

Börjar man tänka på att släppa förbi eller rätt vad d e byta spår för att man inte vill vara ivägen kan d bli problem med missbedömningar från den som ska köra om.

Största problemet e att en seriös kille som vill vinna SM och som har lagt ut tex ett 6 siffrigt belopp på att ha bra material och resurser för att också kunna vinna SM/NM/EM inte vill riskera sig själv eller andras investerades pengar på att få göra en riskabel omkörning som kan gå illa...

Att rätt va d e få göra en panikbromsning mitt i en kurva för att föraren framför aldrig verkar släppa på bromsen gör att det varvet blir kasserat som ett varv som bara kostat mycket pengar på att inte kunna fått ut maximal tid/träning/utvärdering. Koncentrationen kan ha försvunnit och även tempot till att även göra nästa varv bra.

Kan verka tufft från dem som blivit omkörda att det skett på största dramatiska sättet, men från den som körde om så är nog historien lite annorlunda..

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Nä jag tar d inte personligt teddy! Tycker bara d e bra att bådas sidor kommer fram och angående regelboken i år så finns ingen kvalgräns att kvala in på i varken SM eller SO!

115% klarade nästan alla utom kanske dom riktigt nya förarna.

Innan när gränser fanns så både följdes dom på hundradelen på alla klasser inkl 125r och 250SP likaväl som att man såg att förarna som inte klarade den gränsen ändå fick va med men att dom fick vara beredda på att kunna bli svartflaggade om d bedömdes som att d kunde bli ivägen.

Ps: D finns långsamma A-förare med! :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Man kan ju som sagt skilja på farlig förare och långsam förare med svartflaggan.
Sen är det ju inte heller helt ovanligt att det är långsamma ekipage på banan i 125 och 250 på grund av inkörning av kolvar etc, under kvalpass, träning och warm-up, det är något man får ta, och det gör alla också..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jävligt häftigt att bli omkörd? Som att betala skatt, menar du? Häftigt...

:3freak

Snacka nu inte om sånt du inte vet något om! På Falkenberg i somras kom Gram,Olsson,Pekkannen,Haseger i tätfighten och varvade mig, två kommer på innern med milimeterprecision och de andra två på yttern! Så jävla coolt att jag bara garvade innaför visiret , det är såna otroliga omkörningar samtidigt som det känns 100% säkert.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
inkörning av kolvar etc, under kvalpass, träning och warm-up

Vart försvann d att man kör in kolvarna tidigt på morgonen eller sent på kvällen i depån? :tungan

Har inte några missat att man kan va förberedd med att ha kört in ett par kolvar som bara e färdiga att sättas i om det skulle krisa till ett kval/race?

Verkar lite "onödigt" att köra in på ett kval.. Visserligen syns d tydligt att förare kör in så d kanske inte är någon fara för dom andra.. men ändå?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:
Vart försvann d att man kör in kolvarna tidigt på morgonen eller sent på kvällen i depån? :tungan

Har inte några missat att man kan va förberedd med att ha kört in ett par kolvar som bara e färdiga att sättas i om det skulle krisa till ett kval/race?

Verkar lite "onödigt" att köra in på ett kval.. Visserligen syns d tydligt att förare kör in så d kanske inte är någon fara för dom andra.. men ändå?

Det går ju att köra slut på det lagret ibland ändå..
Sviestad 2002, gick 4st kolvar för mig. 02 körde fransson sönder 10-11 kolvar på mantorp.. Sen kan det ju vara inkörning av nya cylindrar/nicasil etc också.
Men som sagt, det syns, och man håller sig undan..

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa