Silly Season 250r

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mavve är fan en av de mest naiva människorna jag träffat på.... :rolleyes:

Nu ska han bygga en racer som utmanar Poggialis fabriks :huvet :D aprilia för 350 lök...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chris Ash skrev:

Nu ska han bygga en racer som utmanar Poggialis fabriks :huvet :D aprilia för 350 lök...

250 tvitakt har jag ingen större lust att sätta mig in i men jag menade 600orna.

Skaffa en riktig hoj istället för den där moppen och börja trimma den så kanske du lär dig vad det kostar och hur mycket MER en 350k kronorstrimning gör.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:

Ähh, det är ju lugnt, vilken bondtrimmare som helst kan ju hitta de tre-fyra sekunderna i motor och chassi som sexhundrorna ligger efter 250 i vm... :D

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Mavve skrev:
250 tvitakt har jag ingen större lust att sätta mig in i men jag menade 600orna.

Skaffa en riktig hoj istället för den där moppen och börja trimma den så kanske du lär dig vad det kostar och hur mycket MER en 350k kronorstrimning gör.
Kan du vara snäll att sluta snacka en massa dynga som du inte har en aning om? Det börjar bli tjatigt...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Varför kan inte alla bara göra som jag?
se på mavve som en artist, en underhållare... skratta o bli glada när ni läser hanns inlägg istället för att reta er på dem ;)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
kajlyl skrev:
se på mavve som en artist, en underhållare... skratta o bli glada när ni läser hanns inlägg istället för att reta er på dem ;)
Varför kan han inte hålla spam där det ska vara? Varför måste han provocera i onödan? På vilket vis är han en artist? I att snacka skit? :kocko

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
kajlyl skrev:

Därför det inte är roligt, inte underhållande och framför allt inte särskillt smart att sabba seriösa trådar med påstående som de ovan. Lever man i en drömvärld kan man göra det i OT.

/Joakim

Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Honda CBR 1000
oFFkeFF skrev:
Förmodligen för att en aprilia kostar c:a 1.7 miljoner ny. D.v.s man ska ha en fet jäkla plånbok, även om man köper en beggad cykel.

Att man inte åker aprilia är ganska lätt att förstå. Det kostar för mycket, är skitsvårt att få dom att gå ordentligt och sen är det inte så många som åker dom vilket gör att det blir ännu dyrare om nåt litet skulle gå sönder som man inte har.

En helt standard -04 yamaha kostar ut till kund i Sverige ca: 250 000:- inkl. moms. Om man vill ha kittet + lite loggsystem osv är det inga problem att lägga ut 200 000:- till på den.
Standard tz 250 -04 har 93 hkr. Med kittet kanske 3-5 hkr till. Aprilian har säkert 105-110 hkr.
Att jag valt att köra tz är att det är enklare att hålla i gång en sådan vilket ger mer körtid och bättre varvtider. Visst är det bra med många hästar men jag är hellre duktig på att köra fort i kurvor än på rakor. Här även hört från vissa aprilia förare att chassit inte är lika bra som i tz:ans. Jag vet inte men det är vad jag har hört. TZ:ans chassi anses ju vara det bästa av dom tre. om man tittar på dom tre främsta i SM i år var alla tre yamaha. Även 1: an och 2:an i EM körde yamaha. Dessutom vann 1:an alla deltävlingar i årets EM...

Vad gäller företagsbiten tycker jag att man ska starta ett HB elr ett Enskilt företag. Enda skillnaden är att flera kan vara delägare i ett HB. Annars är allt likadant. Ett AB kan kanske vara bra men då får man nog ha en riktigt stor budget. Annars lönar sej det heller inte. Det kostar ju 100 000 att starta. Men för deom flesta i Sverige räcker det med ett enkilt bolag.

/AM

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ryktet säger att Lindfors aprilla lämnar 97 ponnys på bakhjulet, vilket ju blir en iofs ointressant fakta en bit över 100hk på veven.
Nya yamaha är bra köp på både sm och em-nivå, likaså honda, det blir nog inte tre yammor i topp i sm nästa år iaf ;)

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
martensson70 skrev:
Vad gäller företagsbiten tycker jag att man ska starta ett HB elr ett Enskilt företag. Enda skillnaden är att flera kan vara delägare i ett HB. Annars är allt likadant. Ett AB kan kanske vara bra men då får man nog ha en riktigt stor budget. Annars lönar sej det heller inte. Det kostar ju 100 000 att starta. Men för deom flesta i Sverige räcker det med ett enkilt bolag.

/AM

Vilka exakta fördelar har det för sponsorerna att man har ett bolag? Blir det i högre grad avdragsgillt för dem eller är det enklare att fakturera dem och på så sätt få pengar/produkter? Jag har läst en del om det här, men ingen som drar in några större summor har deltagit i de diskussionerna...

Tyst i klassen, jag vill ha ett ordentligt svar från Mårtensson :näsblod

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Förlåt om jag svarar ändå men :p
Det är ju ett tecken på att du är seriös, vilket säkert hjälper lite när man ska ragga ny spons

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
När det gäller AB (Aktiebolag) har det smugit sig in en felaktighet här i tråden på ett par ställen.
Det är inte alls så att det kostar 100 tusen att regga ett AB. Kostnaden är en eller ett par tusenlappar. Däremot måste man ha ett rörelsekapital på minst 100 papp.
Det är sällan eller aldrig ett nystartat AB har de pengarna tillgängliga i kontanter, o det är heller inte meningen, utan dessa 100 tusen ska hela tiden finnas som tillgångar i bolaget.
Faktum är att man kan starta AB utan pengar. Om man har tillgångar som är nyttiga i bolagets verksamhet kan de föras in i AB´t som sk. apportegendom.

Dock är det tveksamt om det finns någon fördel med att ha AB! Det blir lite krångligare, man måste ha en revisor t.ex, och AB´s fördel om begränsat betalningsansvar är knappast aktuellt eftersom de flesta kreditgivare vill ha personlig borgen när de handlar med små AB.
Man ska ha ett ganska stort team innan HB eller enskild firma inte räcker.

/ Racerpelle

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Racerpelle skrev:
När det gäller AB (Aktiebolag) har det smugit sig in en felaktighet här i tråden på ett par ställen.
/ Racerpelle
helt rätt.. har man hoj, buss, verktyg och liknande till ett värde av över 100 000 så går det bra, det svettiga är väl att ett AB måste redovisa vinst(eller iaf inte förlust), annars riskerar man konkurs... Detta plus allt som måste ordnas runt ett AB och alla omkostnader där gör att det inte är att rekomendera för en liten hobby verksamhet :brinnerup

Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Honda CBR 1000
Pålle skrev:
Vilka exakta fördelar har det för sponsorerna att man har ett bolag? Blir det i högre grad avdragsgillt för dem eller är det enklare att fakturera dem och på så sätt få pengar/produkter? Jag har läst en del om det här, men ingen som drar in några större summor har deltagit i de diskussionerna...

Tyst i klassen, jag vill ha ett ordentligt svar från Mårtensson :näsblod

Som någon annan sa så är det för att det ska verka som man är väldigt seriös i sin satsning. Om sponsorerna inte tycker att det är seriöst får man ju heller inga pengar/saker. En annan fördel är att man får dra av momsen på det man köper. För sin egen del är det inte dumt heller att ha koll på ekonomin genom ett bolag så inte pengarna bara flyter iväg.

Till offkeff: Lite på att det blir yammor i topp även nästa år!
:tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
På tal om Silly season, vad har Watz på G ? Ska han köra samma hoj nästa år?

Ingen som riktigt vet om han får ihop till en em-säsong nästa år eller inte. Men hoppas han lyckas lira ihop något iaf.

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
martensson70 skrev:
Som någon annan sa så är det för att det ska verka som man är väldigt seriös i sin satsning. Om sponsorerna inte tycker att det är seriöst får man ju heller inga pengar/saker. En annan fördel är att man får dra av momsen på det man köper. För sin egen del är det inte dumt heller att ha koll på ekonomin genom ett bolag så inte pengarna bara flyter iväg.

Men hur ställer sig Skatteverket (fd RSV) till en konstant förlust? Eller lyckas du redovisa vinst i ditt enskilda bolag? Hur är det med avdragsrätten när vinst saknas?

//MVH
H

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sepahewe skrev:
Men hur ställer sig Skatteverket (fd RSV) till en konstant förlust? Eller lyckas du redovisa vinst i ditt enskilda bolag? Hur är det med avdragsrätten när vinst saknas?

//MVH
H
Man får gå med färlust i ett bolag- Dock inte för mycket och ofta. Avdragsrätten påverkas inte av förlust. Dessutom finns det "insättning av eget kapital" som man kan göra för att få ett noll eller plusresultat.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa