Silly Season 250r

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag måste bara säga att det ser kul ut inför nästa år. Mycket blårök och välljud att lukta och lyssna på.....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jag måste bara säga att det ser kul ut inför nästa år. Mycket blårök och välljud att lukta och lyssna på.....

Hoppas vi får se dig lite oftare ute på banorna också ;)

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Teddy skrev:
Tyvärr (eller kanske man borde säga lyckligtvis?) upptäckte jag sprickor i båda bakfälgarna för någon dag sedan. :brinnerup

Det har dock inget med förra ägaren att göra och de är inte lätta att upptäcka. Materialutmattning och felkonstruktion är troliga orsaker. Båda fälgarna är Marvic, alltså icke Honda original, de har samma typ av sprickor på exakt samma ställe runt om båda fälgarna. Förhoppnigsvis går de att laga till en rimlig slant. Annars har skatungen klarat sig ganska bra hittills.

Det där verkar vara standard för Marvic's Honda RS250-fälgar... :mad: Åkte runt med en Marvic bakfälg där ekrarna spruckit och kunde inte fatta varför hojen kändes så läskig... :3freak :va

Antar att det beror på att Marvic tycker att det är värt priset (tror jag det!) att fälgarna spricker efter ett tag, bara de är lätta. :gnissla

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
Det där verkar vara standard för Marvic's Honda RS250-fälgar... :mad: Åkte runt med en Marvic bakfälg där ekrarna spruckit och kunde inte fatta varför hojen kändes så läskig... :3freak :va

Antar att det beror på att Marvic tycker att det är värt priset (tror jag det!) att fälgarna spricker efter ett tag, bara de är lätta. :gnissla

Grejen är ju att marvic-fälgarna ändå väger mer än marceshini(hur fan det nu stavas).
Lägg några extra-kronor på fälgarna, standard eller marceshini är värt det efter som man ska leva med fälgarna ett tag.
Är man riktigt cool köper man ju smidda mag-fälgar, kostar "bara" 30 loppor..

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
oFFkeFF skrev:
Är man riktigt cool köper man ju smidda mag-fälgar, kostar "bara" 30 loppor..
Är man ännu coolare så köper man fälgar i coolfiber! :yoparty Watz har en liggande, väger noll och inget!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:
Är man ännu coolare så köper man fälgar i coolfiber! :yoparty Watz har en liggande, väger noll och inget!

Nope, det är inte coolare, för de smidda magfälgarna väger mindre än coolfiberfälgarna...

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Torkel skrev:

Nu uppmanar vi till fusk, inte trevligt. Visst tycker vi alla det är för jävligt med finska skidåkare och andra drägg. Men när det gäller racing är det tydligen på en del håll ok med fusk.

Lägg inte pengar på kolfiber fälgar som inte är tillåtna i SM.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nordgren skrev:
Nu uppmanar vi till fusk, inte trevligt. Visst tycker vi alla det är för jävligt med finska skidåkare och andra drägg. Men när det gäller racing är det tydligen på en del håll ok med fusk.

Lägg inte pengar på kolfiber fälgar som inte är tillåtna i SM.
Lugn och fin nu! Han har den liggande i garaget sedan något år tillbaka och vet mycket väl att den inte är tillåten i SM, han har inte kört med den överhuvudtaget vad jag vet.
Frågan var inte vad som var tillåtet utan vad som var coolast och jag vidhåller att kolfiberfälgar är coolare än smidda magnesiumfälgar i alla fall, it's all in the looks! :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Hoppas vi får se dig lite oftare ute på banorna också ;)

Jag var uppe i verkstaden idag. Jag har i princip inte varit där sen jag lade ner säsongen i augusti. Det sög ett tag att bara tänka på det ,men.....

Ja jävlar vad sugen man blev....

Snart är det vår och då jävlar ska det åkas....

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Vid gjutning finns det alltid risk för porer och slaggansamlingar som sänker utmattningshållfastheten. (Förövrigt så är även en smidd magnesiumfälg utmattningskänslig även om den är bra mycket bättre utmattningsmässigt än en gjuten.) Mycket troligt att det är ovanstående som är orsaken till sprickorna. Fortsätter man att belasta fälgen så kommer säkerligen ett restbrott som ett brev på posten. En fördel med kolfiberfälgar är att de inte drabbas av utmattning som metalliska material som magnesium gör enligt ovan. Dessutom om det skulle bli en repa i en kolfiberfälg p.g.a. yttre påverkan så propagerar den inte som den gör i metall. Jag skulle vara MYCKET försiktig med en magnesiumfälg som uppvisar sprickor. Använd EJ! Resultat av ett totalhaveri i exempelvis 200 km/h kan ju vem som helst förstå…

Marchesini har väl vad jag vet över tiden varit bättre kvalitetsmässigt än Marvic. Jag tänker bl.a. på Robert Dunlops olycka på Isle of Man då en Marvic fälg totalhavererade på hans RC45 och om jag minns rätt gick det rätt illa för honom. Dog han till och med? (Rätta mig om jag har fel.) (På bilder jag sett såg det ut som om ekrarna gått av nere vid navet.)

Kolfiberfälgar är onekligen coola av flera anledningar, bl.a. p.g.a. att de inte har utmattningsproblem som magnesiumfälgar och är en säkrare produkt. Jag vill dessutom hävda att de är lättare än magnesiumfälgar dels rent statiskt. En BST kolfiberfälg (3,5) fram väger från 1,9 kg och uppåt till ca 2,4 kg beroende på modell. (Sedan har BST en GP1 fälg (MotoGP) också som inte säljs….) Dessutom är det av vikt vart massan finns på en fälg när man väl kör motorcykeln. Fälgbanan och ekrarna på en kolfiberfälg är garanterat lättare än på en motsvarande i magnesium (om så smidd) vilket också resulterar i förbättrade egenskaper på mc:n.

Tyvärr är kolfiberfälgarna för tillfället inte tillåtna i så många klasser (de är tillåtna bl.a. i SOS, MotoGP och i en del klasser i USA) vilket är tråkigt (inte bara för att jag säljer dem :rolleyes: ) för att de är en väldigt bra produkt som det är synd att race-åkare inte får möjlighet att njuta av!

Finns för närvarande inget vettigt skäl till att de är förbjudna. De är prismässigt jämförbara med magnesiumfälgar (jmf smitt som är tillåtet) och de är testade enligt konstens alla regler (utmattningsprov, slagprov etc) och uppfyller även kraven för gatanvändning.

Rent ekonomiskt är de en bättre affär eftersom livslängden och hållbarheten är mycket bättre än för magnesium. Jag hoppas på att de både internationellt och nationellt kommer att tillåtas i framtiden. Något annat vore väldigt konstigt...

/KRK

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Torkel skrev:

Spännande!
Dymag eller BST?
Han borde prova om han inte gjort det ännu!
Han är ju garanterat en förare som borde kunna ha fördel av kolfiberfälgar.

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda rs
Jag tänker bl.a. på Robert Dunlops olycka på Isle of Man då en Marvic fälg totalhavererade på hans RC45 och om jag minns rätt gick det rätt illa för honom. Dog han till och med? (Rätta mig om jag har fel.) (På bilder jag sett såg det ut som om ekrarna gått av nere vid navet.)

ja du har fel :hördu
arm och benbrott
tror att han fick lite stålar av marvic också.

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Torkel skrev:
Tror det var Dymag men är inte säker. Enligt Calle T så är det en demofälg som inte är gjord för att köras på utan bara som reklammaterial, det kan förklara den extremt låga vikten... men jag är som sagt inte säker.
SoS var det ja: http://www.lms.se/Roadraci/classic/2003/0802/P1010217.html :yoparty

Okej, om den var 3-ekrad så var det en Dymag eller möjligen en riktigt gammal Carbon Tek fälg. Både Dymags senaste och BST:s är 5-ekrade. Vad det gäller vikten...de är lätta helt enkelt...första framfälgen jag lyfte av BST var en upplevelse, hehe! Men som du säger det kan ha varit en icke fungerande demofälg som var extralätt.

Schysst hoj! :tummenupp Den hojen lär inte väga många kg! Tycker SOS klassen är väldigt rolig för att de tillåter sånt där, tech freak som man är!

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
nr12 skrev:
Jag tänker bl.a. på Robert Dunlops olycka på Isle of Man då en Marvic fälg totalhavererade på hans RC45 och om jag minns rätt gick det rätt illa för honom. Dog han till och med? (Rätta mig om jag har fel.) (På bilder jag sett såg det ut som om ekrarna gått av nere vid navet.)

ja du har fel :hördu
arm och benbrott
tror att han fick lite stålar av marvic också.

Tack fär rättningen! Var tveksam själv...när var det egentligen? 1994?

Kan tänka mig att Marvic var snabba med plånkan. Usch, måste vara hemskt för en tillverkare att råka ut för sånt.

Sorry om jag spammar tråden...

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
4.5
Torkel skrev:

Att trimma den egna :banana matchvikten är ett alternativ till titan, kolfiber och magnesium.
Men å andra sidan, det ena ehöver ju inte utesluta det andra..hi hi..

:banana

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fler rykten..
Micke Lindfors säljer sin rsv250 för att köpa en ännu nyare värsting-aprilia, som om den "gamla" inte var sketasnabb.
Nordgren har efter en massa jobb alldeles för mycket a-kit prylar för att det ska vara hälsosamt ;)
Jannes hoj är bromsad till 4hk mindre än christian gemmels a-kit honda(bromsat i samma bänk av gemmels team). Då ska man veta att gemmels cykel lämnar över 100hk på bakhjulet...

När det gäller materialet i 250r nästa år i toppen, så har det nog aldrig varit så många dyra och fint kittade cyklar...

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Det skiljer faktiskt ung 6 hästar på bakhjulet när A-kittet på gemmels hoj är rätt injusterat, men det känns ändå som att 97 hkr på bakhjulet skall räcka en bit, hojen blir ju inte lika snabb som Nordgrens hoj inte heller Apriliorna men det är ju bara att köra lite fortare i kurvorna :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
RS250RR skrev:
Det skiljer faktiskt ung 6 hästar på bakhjulet när A-kittet på gemmels hoj är rätt injusterat, men det känns ändå som att 97 hkr på bakhjulet skall räcka en bit, hojen blir ju inte lika snabb som Nordgrens hoj inte heller Apriliorna men det är ju bara att köra lite fortare i kurvorna :D

Dags att införa lite STCC-regler, bänkning av motorn innan kval, de med flest hästar får blyvikter i kalsongerna ;)

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
RS250RR skrev:

Jo, det är ju bara att svänga fortare än Lindfors och Nordgren :tummenupp och bromsa senare också, men då är det väl slut på kurva :dummer

-----------------------------------

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson