Simoncellis olycka, död och konsekvenser

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
lyckats hålla mig ifrån att gråta, varit väldigt ledsen över det här, men i sista klippet när Kate, hans flickvän, höll tal brast det. Även fast jag knappt förstår vad hon säger så förstår jag varje ord hur knasigt det än låter. Såg hennes förtvivlan när han gick omkull och de filmade henne live. Fyfan, ingen ska behöva gå igenom något sådant.

“He only had good qualities. He was a perfect person and perfect people cannot live with us ordinary mortals”

http://www.corriere.it/english/11_o...l _98a49872-0156-11e1-994a-3eab7f8785af.shtml

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
lyckats hålla mig ifrån att gråta, varit väldigt ledsen över det här, men i sista klippet när Kate, hans flickvän, höll tal brast det. Även fast jag knappt förstår vad hon säger så förstår jag varje ord hur knasigt det än låter. Såg hennes förtvivlan när han gick omkull och de filmade henne live. Fyfan, ingen ska behöva gå igenom något sådant.
Do only the good die young?
Apparently the girlfriend of one of the superstars of the motorcycling world thinks there is truth in that statement.
Her beau's name was Marco Simoncelli, he was killed in the Malaysian Grand Prix this past week.
Outside the church of his funeral, Simoncelli's girlfriend Kate quoted from the song, Starry Starry Night by Don McLean.
"He had only qualities - he was perfect. And those who are too perfect cannot live amongst us mere mortals," Kate said.
Many have died young, and when they do often people think the same thing, what do you think?
Here are the lyrics to that song Simoncelli's girlfriend was quoting:
Starry, starry night.
Paint your palette blue and grey,

Look out on a summer's day,

With eyes that know the darkness in my soul.

Shadows on the hills,

Sketch the trees and the daffodils,

Catch the breeze and the winter chills,

In colors on the snowy linen land.

Now I understand what you tried to say to me,

How you suffered for your sanity,

How you tried to set them free.

They would not listen, they did not know how.

Perhaps they'll listen now.

Starry, starry night.

Flaming flowers that brightly blaze,

Swirling clouds in violet haze,

Reflect in Vincent's eyes of china blue.

Colors changing hue, morning field of amber grain,

Weathered faces lined in pain,

Are soothed beneath the artist's loving hand.

For they could not love you,

But still your love was true.

And when no hope was left in sight

On that starry, starry night,

You took your life, as lovers often do.

But I could have told you, Vincent,

This world was never meant for one

As beautiful as you.

Starry, starry night.

Portraits hung in empty halls,

Frameless head on nameless walls,

With eyes that watch the world and can't forget.

Like the strangers that you've met,

The ragged men in the ragged clothes,

The silver thorn of bloody rose,

Lie crushed and broken on the virgin snow.

Now I think I know what you tried to say to me,

They would not listen, they're not listening still.

Perhaps they never will...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sitter med en öl och smälter begravningen!
Visst var där många "prällor" (gillar inte präster, eller religon), men annars var det en riktigt härlig/vacker/fridfull stämmning! Kör med akustisk gura....Dessa italienare, de kan verkligen göra låtar som berör, fast man inte begriper ett ord! Jag blev först lite undrande till den "avslappnade" klädseln, men sen kändes det bara helt rätt! Pappa Sic, som jag led något fruktansvärt med i söndags, blev ju till en solstråle i mörkret. Och det jag gillade allra mest, applåderna! För visst är han värd en applåd.... #58

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag gör precis samma sak,men blev förvånad att lorenzo var bortklippt på versionen jag hittade.de filmade balonger istället...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Do only the good die young?
Apparently the girlfriend of one of the superstars of the motorcycling world thinks there is truth in that statement.
Her beau's name was Marco Simoncelli, he was killed in the Malaysian Grand Prix this past week.
Outside the church of his funeral, Simoncelli's girlfriend Kate quoted from the song, Starry Starry Night by Don McLean.
"He had only qualities - he was perfect. And those who are too perfect cannot live amongst us mere mortals," Kate said.
Many have died young, and when they do often people think the same thing, what do you think?
Here are the lyrics to that song Simoncelli's girlfriend was quoting:
Starry, starry night.
Paint your palette blue and grey,

Look out on a summer's day,

With eyes that know the darkness in my soul.

Shadows on the hills,

Sketch the trees and the daffodils,

Catch the breeze and the winter chills,

In colors on the snowy linen land.

Starry, starry night.

Flaming flowers that brightly blaze,

Swirling clouds in violet haze,

Reflect in Vincent's eyes of china blue.

Colors changing hue, morning field of amber grain,

Weathered faces lined in pain,

Are soothed beneath the artist's loving hand.

For they could not love you,

But still your love was true.

And when no hope was left in sight

On that starry, starry night,

You took your life, as lovers often do.

But I could have told you, Vincent,

This world was never meant for one

As beautiful as you.

Starry, starry night.

Portraits hung in empty halls,

Frameless head on nameless walls,

With eyes that watch the world and can't forget.

Like the strangers that you've met,

The ragged men in the ragged clothes,

The silver thorn of bloody rose,

Lie crushed and broken on the virgin snow.

Now I think I know what you tried to say to me,

They would not listen, they're not listening still.

Perhaps they never will...

Ut praeclarus populus intereo they adepto magnus speech.Ut vulgaris valde populus intereo usitas nemo narro quisquam.Dico mihi quare !?.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Att Lorenzo var där hedrar honom (och Simocelli) väldigt mycket. De må ha haft sina duster men spela roll när någon tragiskt går bort. Alla är männsikor i grund och botten och Lorenzo visade det väldigt tydligt igår. Ge honom 10 år till så kanske jag t om hejar på honom. ;) Jobbar han på som det senasteåret tar det nog f*n bara 3 år!

Vad jag har fattat så var inte alla förare där och jag tycker faktiskt det är skamligt! Hade man jobbat på ett företag med 17 anställda hade man nog fan gått på arbetskamratens begravning om någon "checkade in"? Oavsett.

Jag har alltid ogillat Pedrosa och hoppas han mår ännu sämre nu nu han sitter och begrundar att han inte tog Marco i hand när denne ville be om ursäkt tidigare i år.
Jag kan svälja Stoners spydighet mot Rossi och jag kan ta Lorenzons "gnäll" mot Simoncelli men jag kan inte någonstans acceptera Pedrosas äckliga arrogans när Marcos ville säga förlåt och skaka hand.

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
xt660r
Jag undrar VERKLIGEN hur motogp kommer bli nu i framtiden när han som alltid vinkade och gjorde små fina gester/hälsningar nu har gått bort. Det var Marco och Rossi samt Edwards som alltid var roliga att kolla på (iaf i depåboxen :)). Stoner ser bara förbannad ut. Pedrosa tjurar i sitt hörn.
Nej detta är otroligt tråkigt! En färgklick är borta.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Aftonblaskan svarar på kritiken angående hur man visat bild/film på Marco Simoncelli.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/ny...ik/ojvilkenvecka/article13848179.ab?start=840

Börjar efter 16 minuter.

Konstigt att mongot tycker det är en stor nyhetshändelse i internationell racing när någon dör. Stoners VM-titel på hans födelsedag och på hemmaplan verkar inte ha varit det veckorna innan...

Kom precis på att jag klickat in mig på aftonbladet... Måste gå och spy, duscha och bränna mina kläder.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Konstigt att mongot tycker det är en stor nyhetshändelse i internationell racing när någon dör. Stoners VM-titel på hans födelsedag och på hemmaplan verkar inte ha varit det veckorna innan...

Kom precis på att jag klickat in mig på aftonbladet... Måste gå och spy, duscha och bränna mina kläder.

Glöm inte att kasta datorn också!

Smagatusk

Guest
Vad jag har fattat så var inte alla förare där och jag tycker faktiskt det är skamligt! Hade man jobbat på ett företag med 17 anställda hade man nog fan gått på arbetskamratens begravning om någon "checkade in"? Oavsett.

Och med de orden kanske vi kan sluta prata om "hur stort" det var av Lorenzo att gå på hans begravning.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Missförstå mig rätt nu, det är svårt att skriva vad jag eg. menar utan att man framstår som helt hjärtelös & dum i hövve! Men jag må säga att jag håller med Jan Hellin i sitt resonemang ang. att det inte är en omfattande nyhet innan det verkligen händer något. Framförallt när det kommer till svensk dagsmedia som vanligtvis inte rapporterar om RR-VM. Fråga runt bland dina arbetskamrater hur många som vet vem Simoncelli var? Jag tror inte ens hälften av alla som skrivit i denna tråd här på SH vet vilket märke han körde för i 250? Ännu färre vet hur han stekte Biaggi på Imola..Slutsatsen är att det är ingen nyhet värd att sprida på löpsedlar så länge det handlar om det normala, det finns inget intresse bland läsarna helt enkelt, så länge det förväntade sker. Det blir däremot en helt annan sak när det sker något utöver det normala, då är det en nyhet. Jag var själv in på Aftonbladets hemsida efter Stoner vunnit VM & såg att dom inte skrivit någonting alls, men handen på hjärtat.. Hur många utöver oss väldigt få bryr sig om att Stoner vann VM? Intresset för RR-VM är ju mindre än VM i curling, sjukt eg. men trots det sant.

Jag kan själv applicera precis samma resonemang på F1 (om det nu hade varit händelsen). Jag är inte ett dugg intresserad av F1 men trots det vet jag att Vettel just nu är "the shit", förmodligen nästa Schumacher? Om Vettel vinner VM i år igen, och? Skulle däremot Vettel förolyckas så är det ett helt annat läge, då blir det en nyhet värd att uppmärksamma för massorna, även för dom som inte alls har ett intresse av själva sporten. Du kan ta samma resonemang på fotboll. Christian Vieri (spelar han ens fortf?) är helt ointressant om han gör ett mål i serie A, däremot om han dör på plan, that's news!

Sen att valet av bild & framförallt bildtext var lite osmakligt, det köper jag. Men dom tjänar pengar på reklam & lösnummer så vad kan man förvänta sig eg? Både AB & EXP är företag med krav på vinst, vilket speglar deras produkt.

Dock skulle jag vilja skita i allt & bara få tillbaka Marco! Jag kan inte påstå att jag var hans största fan (#46 FTW!) men han var en förare med en otrolig talang för att köra motorcyckel & karisma. När jag såg själva olyckan så kan jag ärligt säga att jag tänkte, "Fuck, hoppas han snart är tillbaka" & "Sumpa krasch-hatten, fuck vad illa det där såg ut!". Men det är inte förrän jag sett begravningen och alla hyllningar på YT som jag förstått vad som eg. hänt. Förmodligen har jag fortf. inte förstått då jag senast idag tänkte att han skulle steka Dovi på Valencia.. Att han verkligen dog, en RR-förare dog mitt i livesändningen. Marco Simoncelli är borta, vad fan?! Craig Jones har jag fortf. i färskt minne då jag (äntligen) lyckats få min sämre hälft att kolla RR med mig, då omkommer en kille.. Nu fick jag henne att kolla både FP & kval och sen omkommer Super-Sic.. Fy fan, piss & skit & åt helvete med det mesta!

PS. www.motogp.com har en väldigt bra video på sin förstasida. "Hi! I'm Marco Simoncelli. The throttle engineer for team Honda San Carlo Gresini "... Ciao ciao #58 Super Sic!

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Missförstå mig rätt nu, fortsätter i ett mycket välskrivet inlägg...

Visst, jag förstår lösnummrens vikt i det hela. Jag kan även förstå att folk inte är speciellt insatta om motorsport och VM i groddodling.
Varför är de inte det? Jo, för att svensk media inte skriver om det, svensk TV (som jag tidigare spydde galla på :tungan) visar det inte (motorsporten då, groddodlingen skiter jag faktiskt i... :)).

Den genomsnittlige svensken lever ju faktiskt i tron om att Robinsson (igen), Bonde söker fru (igen!) och halv åtta hos mig är det roligaste som finns att fördriva kvällarna med. Varför då? Jo, för de matas med skiten i all allsköns media, hela tiden. IMHO har de inte ens orken till att fundera ut vad de faktiskt tycker är roligt.
Säger inte att motorsport skulle bli världens populäraste hobby, men som media fungerar fungerar den stora massan, så enkelt är det.

Det jag blir riktigt äcklad över är AB:s rubrikval "Här kör roadracingstjärnan ihjäl sin bästa vän" eller vad fan de skrev. De kan ju faktiskt visa lite jävla respekt och välja orden bättre t ex "Här sker den tragiska olyckan" eller vad som helst. Det är precis lika förbannat lågt som när de, i rubriken, skriver "Här körde MC-föraren ihjäl sig" och sedan när man läser texten handlar den om att en bil "inte såg MC:n" och svängde ut framför.

Blir så förbannad på denna "hyena-journalistik". De flesta som faktiskt engegerat sig och t ex är medlemmar på ett forum har ofta tänkt steget längre än att köpa sådan skit. Dock finns det en 90%-ig del av befolkningen som inte orkar tänka, och de har rösträtt nästan hela bunten...

Smagatusk

Guest

Jag håller inte med dig, riktigt. Att man inte skriver om Simoncelli före hans död kan jag köpa. Han har inte åstadkommit nåt värt att nämna för nån som inte är motorcykelintresserad. Det är bara vi som följer MotoGP som ser hur han växte.
Men att inte skriva ett ord om när Stoner tar hem guldet på sin födelsedag är fan skandal. Det borde ju ge nån sensationsrubrik i nån artikel? MotoGP har väl ungefär hälften så många tittare som F1 vilket jag tycker kan ge upphov till nån artikel varannan måndag i alla fall.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Kombinationerna av rubriker och bilder tycker jag det är det tråkiga i ABs rapportering, det är så utstuderade chockera-rubriker, enbart ekonomiska.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...