Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är det nån mer än jag som funderar på om Marcos ymniga frisyr på något sätt bidrog till att hjälmen kunde slitas av? Han måste ju fått hjälmen anpassad till sig med den yviga manen och i Malaysia blötte han håret för att kunna hålla huvudet kallt. Då måste ju passformen blivit något sämre? Tror knappast de justerar stoppningen mellan rejsen, eller?
Jag jämför med när jag har kebba på mig och är långhårig (förhållandevis då alltså), när jag sen klipper mig sitter kepsen märkbart lösare på skallen.
Hans yviga hår borde också göra att hjälmen i normalfallet sitter lite lösare på huvudet, det måste ju vara rätt mycket flex i den frisyren.

Någon som har erfarenhet av att ha riktigt tjockt hår och sedan klippt sig kort? Hur har hjälmen passat efteråt och är det någon som vet om man fortfarande gör "avdragningstester" innan rejs? Jag har själv aldrig varit med om det i Sverige vid tävling, jag blev dock testad på en bandag med Fiver.

I mina ögon hade Simoncelli förmodligen inte överlevt kraschen oavsett om hjälmen stannat kvar på huvudet eller ej. Kraften från Edwards + hoj och Rossi + hoj i den hastigheten måste varit fruktansvärd. Man ser t.o.m. hur Rossis hoj hoppar till åt höger när han smäller in i Marcos nacke / huvud.

R.I.P Marco Simoncelli

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har väldigt tjockt hår i normala fall och kan intyga att det är en väldig skillnad mellan att ha afro och 10mm stubb. Hjälmen känns en storlek eller två för stor. Inte riktigt så att jag kan dra av mig den från nacken men betydligt lösare än vad den är i normala fall.

Att Marco fuktat på håret för att svalka sig kan definitivt ha bidragit till att hjälmen satt lösare, dock tror jag inte att det hade spelat någon roll i slutändan. Det där krockvåldet tror jag inte ens att nacken klarar av med ett regelrätt nackskydd, men han kanske hade behållt hjälmen på, inte för att det är någon tröst...

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Att Marco fuktat på håret för att svalka sig kan definitivt ha bidragit till att hjälmen satt lösare, dock tror jag inte att det hade spelat någon roll i slutändan. Det där krockvåldet tror jag inte ens att nacken klarar av med ett regelrätt nackskydd, men han kanske hade behållt hjälmen på, inte för att det är någon tröst...
Nej, jag håller som sagt med dig, varken hjälm eller nackskydd hade förmodligen räddat honom. :(
Men det där med stor friss är kanske nåt vi vanliga skall fundera på när vi ska köra hoj? Hur sitter hjälmen på huvudet i normalfallet då, märker du att den rör sig eller sitter den stenhårt?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag har spelat och hockey väldigt mycket, upp till 25 år ungefär och kan säga att även där så blir det en avsevärd skillnad om man klipper bort hår.

Varje gång jag klippte mig under pågående säsong, så fick jag ställa om hjälmen.

Tror dock att i det här fallet så spelade det nog ingen roll.

Vila i frid.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och vad har dessa två friheter med saken att göra?

AB och EX får välja vilka bilder de vill men när omdöme och respekt helt verkar saknas är det bra om någon säger det till dem.

Vad nog ungefär vad de sa till Voltaire och Diderot också.. Faktiskt.

Det finns faktiskt inte mkt att gnälla om i artiklarna. Det finns alltid nån som blir ledsen av att det skrivs om saker, men nu råkar det vara något just vi brinner för och då jäklar??

För en vecka sen gottade halva SH i sig om Juholt-affären, förmodligen ingenting hans barn uppskattade. Bilder på fotbollsspelares knän som petar åt alla håll är ok, men inte en RR-krasch?

Jag kan dock hålla med om Ghadaffi.. det var över gränsen. Men det var ju inte direkt närbilder från amulensen på Sic heller, utan en bild tagen från det som sändes (live?) i TV.

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Kanske dags för lite självransakan här innan man klager på media.

Fler har här på SH lagt upp bilder och länkar till både tuben och liveleak.com som visar olyckan. (dom på tuben försvann fort) Med tanke på hur många som analyserat händelseförloppet så kan man konstatera att man inte bara sett sändningarna på TV utan inspelningar man själv har gjort eller på filmer som är upplagda på nätet. För intresse finns tydligen för att se både filmer och bilder.

Så innan ni klagar på nån bild i kvällsblaskorna så kanske ni ska tänka på att klaga på liveleak.com som visar olyckan i slow-motion och dom som lagt upp bilderna här på SH.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nej, jag håller som sagt med dig, varken hjälm eller nackskydd hade förmodligen räddat honom. :(
Men det där med stor friss är kanske nåt vi vanliga skall fundera på när vi ska köra hoj? Hur sitter hjälmen på huvudet i normalfallet då, märker du att den rör sig eller sitter den stenhårt?

Min Shoei XR1100 sitter bra oavsett frisyr på mig, men som sagt, den sitter aningen lösare i vertikal-led när man rör på den (upp och ner). Jag brukar kompensera med hjälmluva när jag klippt mig.

Funktionärerna och arrangören i blåsväder igen...

http://www.twowheelsblog.com/post/7879/simoncelli-like-tomizawa#continua

Jag är helt säker på att det inte påverkade utgången av olyckan i det här fallet i alla fall, men kritiken är väldigt befogad tycker jag. Nästa gång kanske det spelar roll...

Ja det där var ju snyggt. Blir nästan illamående.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Om vi pratar om konsekvenser, på ett so i somras var det en killes hoj som drog in i iaf 2 personer efter rakan på gelleråsen. Det fick iaf mig att fundera om det är klokt att som mig som igentligen har igenting att vinna att vara med o tävla. För mig så lutar det nog mot att jag endast kommer träna och sätta mina varvtider där.

Hade simoncellis lowsider hänt på varv 5-6 hade kanske inte utgången blivit som den blev. Det var samma på åsen, alla vill ju upp och kriga så äre ju. När man har känning på pallen så vill man dit. Och det var väl bara tur att PRO-SBK kraschen iår slutade så bra som den gjorde.

När man läser så vill ju alla ha tät racing och då får man väl bara berädd på att det kan hända.

Har inte föjlt motogp sen eurosport slutade sända det. Men detta är ju sjukt trist, speciellt att 2 andra förare kör över honom.... :(

• Gilla
Reaktioner: SGM

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gresini kommer till Valencia ändå. Men man kommer bara att ställa upp Simonchellis cykel i depåboxen. Man har inte bestämt om någon av förarna kommer köra racet.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
För en vecka sen gottade halva SH i sig om Juholt-affären, förmodligen ingenting hans barn uppskattade. Bilder på fotbollsspelares knän som petar åt alla håll är ok, men inte en RR-krasch?
Men nu blandar du äpplen och päron. Det är resultatet av det som visas som är intressant. Att Zlatan inte kan sparka boll på 2 månader för att han sträckt sig är en en sak, att se honom få huvudet bortskjutet något helt annat.

Att Ljugholts barn inte gillar att deras pappa hängs ut i media är en sak, men att se honom mosas av en buss är en helt annan.

För min del handlar det om respekt och AB kunde ha valt någon fin bild på Marco istället för en där han kläms till döds under två motorcyklar. Det handlar inte ett dugg om yttrandefrihet!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men nu blandar du äpplen och päron. Det är resultatet av det som visas som är intressant. Att Zlatan inte kan sparka boll på 2 månader för att han sträckt sig är en en sak, att se honom få huvudet bortskjutet något helt annat.

Att Ljugholts barn inte gillar att deras pappa hängs ut i media är en sak, men att se honom mosas av en buss är en helt annan.

För min del handlar det om respekt och AB kunde ha valt någon fin bild på Marco istället för en där han kläms till döds under två motorcyklar. Det handlar inte ett dugg om yttrandefrihet!

Bananer och rotfrukt..

Du har givetvis rätt i den etiska frågan, och jag håller med dig. Jag tror att alla som har en relation till sporten håller med dig.

Men AB är inget etiskt råd, varken när en förare kraschar eller när ett fotbollsproffs blir rullstolsbunden. De säljer lösnummer, det tragiska i det här är i så fall att bilderna faktiskt SÄLJER lösnummer. Å andra sidan är vi på SH de sista att hytta näven åt det för vi lär ju site räknat ligga på topplistan i sverige över största länkspridarna på både det ena och det andra som är allt annat än etiskt rätt.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
"Sometimes tragic accident just happens" förklarar en idrottsläkare om Peter Lenz olycka för Amerikansk tv. Där var det en del på tal om förarnas låga ålder, 12 och 13 år. Men olyckan kunde inte förklaras på annat sätt än att det ibland kan hända. Samma typ av olycka som hände Tomizawa och Marco. (påkörd av annan)

[YOUTUBE-ID]2aHFYXtmypY[/YOUTUBE-ID]

I Danmark efter Thomas Hardings dödsfall i sommras så införde man tvång på airfence/softfence i alla kurvor på banorna. Eftersom man är så få som kör rr där så kör dom ihop med bilrace. Men bilarna vill inte ha arifence och rr vill inte få dom förstörda. Så det blev att rr kör på tex lördagen med kval och dubbla race och bilarna sina kval och race på söndagen. Så stora problem att hålla tidschema om någon gör en stor krasch eller spiller olja mm.

Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
såg nyss på rai sporten. Där fick man se när dom slänger upp han på båren och börjar springa.. Sen snubblar dom och tappar han på gräset. Jag undrar va dom där har för utbildning som jobbar med sånt.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...