Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Stigefelts kommentar:

”Jag skulle inte bli förvånad om Valentino lägger av efter detta. Han har redan vunnit allt och han har kraschat mer i år än vad han har gjort de tio senaste åren. Behöver han ta de riskerna mer? Jag blir inte förvånad om han kastar in handduken. Hur klarar Gresini detta? Detta är deras andra dödsolycka, det är ett oerhört svårt slag för dem. Den här olyckan kan förändra sporten.”

http://mobil.aftonbladet.se/sportbladet/motor/mc/article13827410.ab

Bifogat

• John_Stigefelt_small.jpg
    John_Stigefelt_small.jpg
    197.2 KB · Visningar: 80

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Smakfullt... :(

\Masonit
En del av er reagerar som om Aftonbladet skrev:

”Här mördar stjärnan sin bäste vän”

Jag tänker på Kejsarens nya kläder. Aftonbladets rubrik talar om vad som har hänt, men många låtsas som om det är något annat som har hänt. Rossi (och Edwards) körde på Simoncelli. Simoncelli dog. Rossi (och Edwards) körde ihjäl Simoncelli. Det är inget värderande av vad som har hänt, utan ett konstaterande av faktum. Det som hände är förstås en chockerande tragedi, men varför försöka förvanska vad som faktiskt hände? Att förminska eller omskriva vad som faktiskt hände är ju också att bagatellisera det ur Rossis perspektiv. Han befinner sig förstås i ett post-traumatiskt chocktillstånd nu och det han säger och gör ska man värdera därefter – med en stor nypa salt. När han (och Edwards) har fått möjlighet att bearbeta detta lite grundligare (vilket kan ta mycket längre än många säkert tror) kommer de säkert att tycka och säga ganska annorlunda än de gör nu.

Bifogat

• IMG_0317.jpg
    IMG_0317.jpg
    232.9 KB · Visningar: 91
  • marco-simoncelli-crash-accident-image4.jpg
    marco-simoncelli-crash-accident-image4.jpg
    42.4 KB · Visningar: 137
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Valentino Rossi
“Quit? I do not know who said it, but it wasn't me … Maybe it was to sell more newspapers."

http://www.crash.net/motogp/news/174355/1/rossi_emphatically_denies_quit_rumours.html
Han dementerar att han har sagt att han ska sluta.

Han säger inte att han ska fortsätta.

Kanske fortsätter han. Kanske kör han de återstående racen 2011. Kanske kör han även 2012. Jag tror vi får vänta och se. Det här kommer nog röra om en hel del i huvudet på Rossi.

Smagatusk

Guest
En del av er reagerar som om Aftonbladet skrev:

”Här mördar stjärnan sin bäste vän”

Jag tänker på Kejsarens nya kläder. Aftonbladets rubrik talar om vad som har hänt, men många låtsas som om det är något annat som har hänt. Rossi (och Edwards) körde på Simoncelli. Simoncelli dog. Rossi (och Edwards) körde ihjäl Simoncelli. Det är inget värderande av vad som har hänt, utan ett konstaterande av faktum. Det som hände är förstås en chockerande tragedi, men varför försöka förvanska vad som faktiskt hände? Att förminska eller omskriva vad som faktiskt hände är ju också att bagatellisera det ur Rossis perspektiv. Han befinner sig förstås i ett post-traumatiskt chocktillstånd nu och det han säger och gör ska man värdera därefter – med en stor nypa salt. När han (och Edwards) har fått möjlighet att bearbeta detta lite grundligare (vilket kan ta mycket längre än många säkert tror) kommer de säkert att tycka och säga ganska annorlunda än de gör nu.

Du kan analysera hur du vill, det enda faktum som står klart än så länge är att ingen vet vem av Rossi och Edwards som var anledningen till att han dog. Rossi var inblandad i en dödskrasch, ja. Men att säga att det var han som var den livsavslutande faktorn för Simoncelli är bara spekulationer.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan lika gärna ha dött när dom tappade båren. Ingen som vet.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Du kan analysera hur du vill, det enda faktum som står klart än så länge är att ingen vet vem av Rossi och Edwards som var anledningen till att han dog. Rossi var inblandad i en dödskrasch, ja. Men att säga att det var han som var den livsavslutande faktorn för Simoncelli är bara spekulationer.
Jag har inte analyserat det som hände. Det kommer däremot DORNA att göra.

Jag konstaterar bara det alla vet – att Rossi körde på Simoncelli – och att detta enkla faktum är alltför beska droppar för många att svälja.

Smagatusk

Guest
Han dementerar att han har sagt att han ska sluta.

Han säger inte att han ska fortsätta.

Från crash.net:

"Valentino Rossi says he will not be retiring from competition in the wake of the accident that claimed the life of Marco Simoncelli."

Jag konstaterar bara det alla vet – att Rossi körde på Simoncelli – och att detta enkla faktum är alltför beska droppar för många att svälja.

Hur ska du ha det? Körde han på honom eller ihjäl honom?

Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Ni som skriver bra grejer här om Aftonbladets osmakliga rapportering, skriv gärna en kommentar till artikeln också :tummenupp

EDIT: http://fotboll.expressen.se/internationellt/1.2601598/inter-profilerna-hyllar-den-dode-foraren

Kändes bra att se hyllningarna till Sic vid helgens matcher i Serie A! Man förstår vilken stor idrottsman och personlighet han var.

(Det skulle aldrig hänt i Sverige, här måste man ju tydligen förakta fotboll om man gillar motorsport och tvärtom.)

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Hur ska du ha det? Körde han på honom eller ihjäl honom?
Vem som helst som ser filmen inser att det är troligt att Rossi körde ihjäl Simoncelli. Hur ser du själv på saken?

Från crash.net:

"Valentino Rossi says he will not be retiring from competition in the wake of the accident that claimed the life of Marco Simoncelli."
Han säger att han är felciterad.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Last edited:

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Det kanske verkar fånigt men jag är så sjukt illa berörd av Super Sic's bortgång att jag skulle vilja hedra honom med ett klistermärke på min hoj. Han var ju färgklicken och framtiden i MotoGP...den största anledningen till att jag fortsatte kolla på en annars ganska tråkig säsong.

Någon som vet vart man kan trycka upp något liknande det jag bifogar?

Bifogat

• Super Sic.jpg
    Super Sic.jpg
    5.4 KB · Visningar: 1,020

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt

Kan du inte tala om nåt annat som inte vi vet också. Fan skärp dig.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Vem som helst som ser filmen inser att det är troligt att Rossi körde ihjäl Simoncelli. Hur ser du själv på saken?

Han säger att han är felciterad.

Då är iallafall inte jag vem som helst.

Jag kollade noga på onboardfilmen från bautistas hoj på den sekvens där
man såg när det släppte över curbsen för att försöka förstå vad som
hände när han tappade fästet, det kan vara nåt att fundera på men det andra?

Om två motorcyklister kör på en tredje i en så tajt situation som det
var hur kan man ens ställa sig frågan: Undrar vem av dom som körde på
han orsakade den dödande skadan?

Finns det ens en konstaterad detaljerad dödsorsak annat än att han dog av skadorna
som uppstod i kraschen och är det intressant för oss att veta VEM som
satt på den motorcykel som orsakade den skadan? Nej

Vad förändras för våran del om det var Rossi eller Edwards som
satt på den mc som hade mest krockvåld? Inget.

Var det ens någon av de påkörande motorcyklarna som var den huvudsakliga
orsaken att han omkom eller lossnade tex hjälmen för lätt och han
då fick såna skador när huvudet slog i asfalten att han omkom därför?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...