Text...
Vi kan väl diskutera ämnet istället? Det här är ingen hyllningstråd till Simoncelli.Hänsynslös och farlig körstil? Försök inte tillskriva honom något han inte var. Han var djärv, och älskad för det, men hänsynslös mot andra förare var han inte.
Det här är en tråd som handlar om omständigheterna kring Simoncellis dödsolycka.
@Radare/NyTeknik: Kan du inte lägga ner dina egotrippar till inlägg? Du
retar ju som vanligt bara upp folk. Denna gång i deras/våran sorg över sin
räjserhjälte/idol utan någon som helst anledning. Mår du bra av det eller
vad?
Vi kan väl diskutera ämnet istället? Det här är ingen hyllningstråd till Simoncelli.
Och det är Lorenzo du borde rätta. Inte mig.
”Everyone is laughing, but it is not funny because we are playing with our lives and riding at 200mph. On bikes that are very powerful and very heavy. It is not mini-bikes. It is a dangerous sport, so you have to think what you do.”
http://www.crash.net/motogp/news/168821/1/verbal_clash_between_lorenzo_and_simoncelli.html
http://www.motogp.com/en/news/2011/Paddock+opinion+of+Simoncelli+and+Pedrosa+clash
Hans farsa verkar vara en stor person. Vill påminna om att Viasat motor sänder Höjdpunkter ur Simoncellis karriär från 10.30 till 2.15 idag.Lyfter fram en del av texten vars kritik tagits upp i tråden och på andra ställen på nätet nämligen att ambulanspersonalen tappade Marco under räddningsaktionen:
Paolo arrived at the scene of the crash as Marco was being lifted onto a stretcher and carried to the ambulance. He says he had called to his son, but Marco was already dead. He says he also bears no ill will to the bearers, who fumbled the stretcher on their way to the ambulance.
"I was thereabouts, but Marco was dead already. I was 10 metres away, but Marco was already dead, it changed nothing.
"I helped them: when they got back up and passed the stretcher over to my side of the guard rail I took the stretcher to place it in the ambulance and held Marco's hand and called him 'Ciao Marco', but he was gone already.
"There was nothing that could be done. Nothing would have changed in that case. As for the rest, maybe more (attention) is needed, but these people try to do their best, so it's useless... But in our case Marco died on impact.
Bra inlägg i stort men det sista ser man kanske i skenet av att han nu är död. I början av säsongen (och även under 250 karriären) måste jag nog säga att han körde både hänsynslöst och respektlöst.Hänsynslös och farlig körstil? Försök inte tillskriva honom något han inte var. Han var djärv, och älskad för det, men hänsynslös mot andra förare var han inte.
Ingen har väl påstått att det var hänsynslös körning som ledde till hans död? Det är lätt att helgonförklara någon som gått bort så tragiskt i unga år utan att se hela bilden. Marco mognade under säsongen, det är utom tvivel, men att säga som vissa gör: "hänsynslös och farlig körstil är väl att ta i. då skulle nog bossar inom motogp ha plockat av honom från banan tidigare. Aggresiv körstil på sin höjd, men farlig? nä, möjligen för sig själv då?" är att blunda lite för sanningen.Lite osmakligt...
Simoncelli tog ju åt sig av kritiken, även om den var diskutabel (Se väldigt gamla trådar, suck). De senare loppen gjorde Simoncelli verkligen snygga omkörningar och ingen kritiserade honom för detta. Andraplatsen på PI i färskt minne. Inte ens hans värsta kritiker har nämnt något, men däremot själva varit inblandade i kontakt på banan sedan dess. Men framför allt så var det inte någon hänsynslös körning som ledde till hans död!
Vart vill du komma? Så han gjorde några misstag, slutligen kostade det honom livet - men det hade absolut ingenting med incidenterna du listade att göra. Jag tycker det är respektlöst på flera sätt och vis att lyfta fram sådant här och nu. Om någon behöver helgonförklara sin idol låt de då göra det utan att skriva ovidkommande saker på deras näsa, jag tycker inte det passar sig.Ingen har väl påstått att det var hänsynslös körning som ledde till hans död? Det är lätt att helgonförklara någon som gått bort så tragiskt i unga år utan att se hela bilden. Marco mognade under säsongen, det är utom tvivel, men att säga som vissa gör: "hänsynslös och farlig körstil är väl att ta i. då skulle nog bossar inom motogp ha plockat av honom från banan tidigare. Aggresiv körstil på sin höjd, men farlig? nä, möjligen för sig själv då?" är att blunda lite för sanningen.
Hans pappa säger ju att Marco lärt sig av sina misstag:
"On top of that he was a warrior, and maybe that's why he died. Had he let the bike go...but last Sunday he wanted to win. He was again the Marco we had at the beginning of the season, but now he knew what to do, he knew everything."
"There was nothing that could be done. Nothing would have changed in that case. As for the rest, maybe more (attention) is needed, but these people try to do their best, so it's useless... But in our case Marco died on impact.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |