Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
hänsynslös och farlig körstil är väl att ta i. då skulle nog bossar inom motogp ha plockat av honom från banan tidigare. Aggresiv körstil på sin höjd, men farlig? nä, möjligen för sig själv då?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Röstar för årets inlägg 2011.

@Radare/NyTeknik: Kan du inte lägga ner dina egotrippar till inlägg? Du retar ju som vanligt bara upp folk. Denna gång i deras/våran sorg över sin räjserhjälte/idol utan någon som helst anledning. Mår du bra av det eller vad?

Sjävlklart har du rätt att säga/skriva vad du tycker men gör det på ett juste sätt!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Hänsynslös och farlig körstil? Försök inte tillskriva honom något han inte var. Han var djärv, och älskad för det, men hänsynslös mot andra förare var han inte.
Vi kan väl diskutera ämnet istället? Det här är ingen hyllningstråd till Simoncelli.

Och det är Lorenzo du borde rätta. Inte mig.

”Everyone is laughing, but it is not funny because we are playing with our lives and riding at 200mph. On bikes that are very powerful and very heavy. It is not mini-bikes. It is a dangerous sport, so you have to think what you do.”

http://www.crash.net/motogp/news/168821/1/verbal_clash_between_lorenzo_and_simoncelli.html

http://www.motogp.com/en/news/2011/Paddock+opinion+of+Simoncelli+and+Pedrosa+clash
 

Bifogat

  • PA930345.jpg
    PA930345.jpg
    31.7 KB · Visningar: 168
Last edited:

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Oj vad den här tråden vuxit sen jag var här sist....

Det var en del som citerade mig, orkar inte klippa in det.

Det jag vände mig emot var inte att det diskuterades efter krashen, utan.. först och främst så fanns det redan 2 trådar i ämnet.
Skaparen av tråden pratade inte om olyckan i sig, eller rörde något som andra "kan ta lärdom av", som någon skrev.
Utan började varje mening med "Tror", och speculerade endast i hurvida Rossi skulle sluta m.m.
Det var det jag vände mig emot... inget annat.

Att säkerhetsfrågor och annat diskuteras, eller att man pratar runt i ämnet när man utgår ifrån fakta har jag knappast något problem med.


-------------------------
Postade det ovan utan att läsa alla sidor och kan så här i efter att ha läst de sidor jag hoppade över, bara säga att det var just sånna här (idiotiska) speculationer, som trådskaparen om och om igen tjatar om, var det som som jag vände mig emot.
Vissa har inga gränser.

Code:
Det här är en tråd som handlar om omständigheterna kring Simoncellis dödsolycka.

Nej, den handlar om att du TYCKER att det var Rossi som körde ihjäl Sic.

Att du orkar.....
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
@Radare/NyTeknik: Kan du inte lägga ner dina egotrippar till inlägg? Du
retar ju som vanligt bara upp folk. Denna gång i deras/våran sorg över sin
räjserhjälte/idol utan någon som helst anledning. Mår du bra av det eller
vad?

Va? Nu har jag nog missat nåt.

Är radare och NyTeknik samma person? Varför försöker jag då ens
diskutera med någon som ändå aldrig kommer att vilja förstå vad
någon annan menar.

im out.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vi kan väl diskutera ämnet istället? Det här är ingen hyllningstråd till Simoncelli.

Och det är Lorenzo du borde rätta. Inte mig.

”Everyone is laughing, but it is not funny because we are playing with our lives and riding at 200mph. On bikes that are very powerful and very heavy. It is not mini-bikes. It is a dangerous sport, so you have to think what you do.”

http://www.crash.net/motogp/news/168821/1/verbal_clash_between_lorenzo_and_simoncelli.html

http://www.motogp.com/en/news/2011/Paddock+opinion+of+Simoncelli+and+Pedrosa+clash

Där kom den!

Så det är inte din åsikt längre utan Lorenzo:s, och till råge på det någon som sas för flera månader sedan. Du har verkligen fenomenala sätt att gardera dig på.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Lyfter fram en del av texten vars kritik tagits upp i tråden och på andra ställen på nätet nämligen att ambulanspersonalen tappade Marco under räddningsaktionen:

Paolo arrived at the scene of the crash as Marco was being lifted onto a stretcher and carried to the ambulance. He says he had called to his son, but Marco was already dead. He says he also bears no ill will to the bearers, who fumbled the stretcher on their way to the ambulance.

"I was thereabouts, but Marco was dead already. I was 10 metres away, but Marco was already dead, it changed nothing.

"I helped them: when they got back up and passed the stretcher over to my side of the guard rail I took the stretcher to place it in the ambulance and held Marco's hand and called him 'Ciao Marco', but he was gone already.

"There was nothing that could be done. Nothing would have changed in that case. As for the rest, maybe more (attention) is needed, but these people try to do their best, so it's useless... But in our case Marco died on impact.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Lyfter fram en del av texten vars kritik tagits upp i tråden och på andra ställen på nätet nämligen att ambulanspersonalen tappade Marco under räddningsaktionen:

Paolo arrived at the scene of the crash as Marco was being lifted onto a stretcher and carried to the ambulance. He says he had called to his son, but Marco was already dead. He says he also bears no ill will to the bearers, who fumbled the stretcher on their way to the ambulance.

"I was thereabouts, but Marco was dead already. I was 10 metres away, but Marco was already dead, it changed nothing.

"I helped them: when they got back up and passed the stretcher over to my side of the guard rail I took the stretcher to place it in the ambulance and held Marco's hand and called him 'Ciao Marco', but he was gone already.

"There was nothing that could be done. Nothing would have changed in that case. As for the rest, maybe more (attention) is needed, but these people try to do their best, so it's useless... But in our case Marco died on impact.
Hans farsa verkar vara en stor person. Vill påminna om att Viasat motor sänder Höjdpunkter ur Simoncellis karriär från 10.30 till 2.15 idag.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hänsynslös och farlig körstil? Försök inte tillskriva honom något han inte var. Han var djärv, och älskad för det, men hänsynslös mot andra förare var han inte.
Bra inlägg i stort men det sista ser man kanske i skenet av att han nu är död. I början av säsongen (och även under 250 karriären) måste jag nog säga att han körde både hänsynslöst och respektlöst.
Han blev ju faktiskt dömd för just det både i sin körning mot Pedrosa tidigare i år och även för en incident mot Bautista 2009. Lätt att glömma i tider som dessa. Får dock säga att han mognade under säsongen och där tror jag Honda hade ett finger med i spelet.

2009-05-31
The 250cc race at Mugello turned into the usual thriller, with close-fought racing all the way to the flag. The passes were mostly the kind of robust hooliganism we have come to expect from the 250 class, but one move in particular went a little too far. On lap 11, while dicing for the lead with Alvaro Bautista, Marco Simoncelli exited Casanova and tried to dive up the inside of Bautista going into the Savelli corner. It was a move that was never going to be successful, but it didn't prevent him from trying the move anyway.

As Bautista cut back towards the apex of Savelli, he found Simoncelli right in his blind spot, and Bautista smashed into Simoncelli's fairing. Even worse, the collision had unbalanced both riders, and they both ran wide and off into the gravel, handing the lead of the race over to Mattia Pasini, Simoncelli rejoining 5 seconds behind Pasini, and Bautista over 9 seconds behind the leader. Both men were lucky not to have fallen, a testament to their skill and a reward for all the training both men do on motocross bikes.

The incident was serious enough for Race Direction to decide immediately to investigate the matter, and after hearing testimony from the two riders, Race Direction decided to punish Marco Simoncelli with a fine and by issuing the Italian with a warning, meaning that if he tries anything like this again, he could face suspension for one or more races.

The incident does little for Simoncelli's repuation at Mugello. Last year, the Italian swerved violently down the front straight, causing Hector Barbera to clip Simoncelli's fairing with his front brake, catapulting the Spaniard up the straight at over 250 km/h. Simoncelli received a warning for that incident too, and a year later, he is punished for a similarly harebrained move. Perhaps this time Simoncelli will have learned his lesson.

The text of the decision issued by the FIM is displayed below:

"On Sunday 31st May, during the 250cc race, rider Marco Simoncelli (ITA) rode in an irresponsible manner, causing danger to rider Alvaro Bautista (SPA), which is an infringement to the Art. 1.21.2 of the 2009 FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations. The Race Direction has decided to penalize rider Marco Simoncelli with a warning as to his future conduct, which means any further incident of the same nature this year may result in a suspension and to impose him a fine of USD 5,000.

No appeal has been lodged.

The decision of the Race Direction is final."

Källa: http://motomatters.com/news/2009/05/31/simoncelli_fined_and_warned_for_irrespon.html
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Lite osmakligt...
Simoncelli tog ju åt sig av kritiken, även om den var diskutabel (Se väldigt gamla trådar, suck). De senare loppen gjorde Simoncelli verkligen snygga omkörningar och ingen kritiserade honom för detta. Andraplatsen på PI i färskt minne. Inte ens hans värsta kritiker har nämnt något, men däremot själva varit inblandade i kontakt på banan sedan dess. Men framför allt så var det inte någon hänsynslös körning som ledde till hans död!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Lite osmakligt...
Simoncelli tog ju åt sig av kritiken, även om den var diskutabel (Se väldigt gamla trådar, suck). De senare loppen gjorde Simoncelli verkligen snygga omkörningar och ingen kritiserade honom för detta. Andraplatsen på PI i färskt minne. Inte ens hans värsta kritiker har nämnt något, men däremot själva varit inblandade i kontakt på banan sedan dess. Men framför allt så var det inte någon hänsynslös körning som ledde till hans död!
Ingen har väl påstått att det var hänsynslös körning som ledde till hans död? Det är lätt att helgonförklara någon som gått bort så tragiskt i unga år utan att se hela bilden. Marco mognade under säsongen, det är utom tvivel, men att säga som vissa gör: "hänsynslös och farlig körstil är väl att ta i. då skulle nog bossar inom motogp ha plockat av honom från banan tidigare. Aggresiv körstil på sin höjd, men farlig? nä, möjligen för sig själv då?" är att blunda lite för sanningen.

Hans pappa säger ju att Marco lärt sig av sina misstag:

"On top of that he was a warrior, and maybe that's why he died. Had he let the bike go...but last Sunday he wanted to win. He was again the Marco we had at the beginning of the season, but now he knew what to do, he knew everything."
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ingen har väl påstått att det var hänsynslös körning som ledde till hans död? Det är lätt att helgonförklara någon som gått bort så tragiskt i unga år utan att se hela bilden. Marco mognade under säsongen, det är utom tvivel, men att säga som vissa gör: "hänsynslös och farlig körstil är väl att ta i. då skulle nog bossar inom motogp ha plockat av honom från banan tidigare. Aggresiv körstil på sin höjd, men farlig? nä, möjligen för sig själv då?" är att blunda lite för sanningen.

Hans pappa säger ju att Marco lärt sig av sina misstag:

"On top of that he was a warrior, and maybe that's why he died. Had he let the bike go...but last Sunday he wanted to win. He was again the Marco we had at the beginning of the season, but now he knew what to do, he knew everything."
Vart vill du komma? Så han gjorde några misstag, slutligen kostade det honom livet - men det hade absolut ingenting med incidenterna du listade att göra. Jag tycker det är respektlöst på flera sätt och vis att lyfta fram sådant här och nu. Om någon behöver helgonförklara sin idol låt de då göra det utan att skriva ovidkommande saker på deras näsa, jag tycker inte det passar sig.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kul att se hur mkt moral, känsla för rätt och fel och även respekt och hänsyn mot andra som letat sig in på SH. Får vi uppleva allt detta även i sadeln säsongen 2012? Den som lever får se..
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
De saker han gjort som varit farliga är väl lite "old news" och han bättrade sig där men vad han däremot inte förändrade är tyvärr hans krash vana. Han krashade minst en gång per helg (i princip) 3 ggr i Australiens sist.
Ena sidan av det är ju att han var årets krashkung, liksom Dajiro Katoh var och Tomizawa så här ser man ju faktiskt ett mönster. De förare som kör med inställningen "Pokal or Hospital" tar större risker.
Andra sidan av det är att det är så de lär sig i början. Se till Rossis första säsong 2000 då var han krashkung och flera undrade om han ens kunde köra en 500 ännu, om det var för tidigt för honom att gå upp och vad har han gjort sedan dess. Kolla Stoner efter hans första katastrof säsong när folk totalt sågade honom och sa att han aldrig skulle bli en toppförare.
Detta året har alla pratat om Sic, alla har haft förväntningar på nästa år. Samma sak var det med Katoh och även med Tomizawa. Det var även så med Rossi och med Lorenzo (hans första var heller ingen höjdare) förare med sådan körstil att man kunnat se att dom skulle bli något stort.
Honda har kritiserat Sic mycket under året, främst inte för att han var vårdslös eller hänsynslös utan för att han låg på för hårt och därmed krashade, Hondas vd kallade även hans sista pall plats för Tur, vilket retade Sic väldigt mycket, med tur menades, vad jag läser in i det, att han höll sig på hjulen hela racet.

Alla vi som älskade att se Sic's spretiga körstil, inte alls olik Rossi i hans inledning av MotoGP, anade att när 1000 cc kommer skulle han förmodligen sälla sig till de stora legenderna och vi alla bara längtade till Mars nästa år.......Detta har redan förstört en stor del av nästa säsong för egen del......det man sett fram emot händer nu inte....
Tänk att få se Stoner, Sic och Rossi som trio slåss om pallen i varje race...jag som haft den förhoppningen.

Att en konsekvens skulle bli att Rossi skulle lägga av tror jag inte för en sekund. Ett dröm senario hade ju klart varit att han bytt till Gresini pga omständigheterna men det kommer ju aldrig inträffa, men visst hade det varit en häftig start på säsongen 2012 då, Rossi hos Gresini med både nummer 46 och 58 på Hojen....då hade man nog fått tårar i ögonen igen.

Olyckor händer och kommer att hända...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"There was nothing that could be done. Nothing would have changed in that case. As for the rest, maybe more (attention) is needed, but these people try to do their best, so it's useless... But in our case Marco died on impact.

Om nu Paolo, Marcos egen far som dessutom var tätt inpå kan inse att ingen kan bäras skyldig för sin sons bortgång, vore det trevligt om alla "idiotförklaringar" av det ena och det andra upphörde.

Jag är helt övertygad om att det inte går att göra något för att undvika denna typen av olyckor i framtiden heller, såvida man inte lägger ner racing på två hjul.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Colin kommenterar på nåt inofficiellt fan-forum:

"Dear Everyone,

Not sure I've ever actually posted here, but now I'm compelled.......
I want to thank everyone "from the bottom of my heart" for all the support in the last couple days.
My heart has been heavy for everyone affected by the tragic accident on Sunday. When I say everyone, i mean family to fans. Marco was a great guy and if you ever met him, he always had a smile on his face.
Motorcycle racers are a different breed.......we know the risks and we know the "ultimate price" in fulfilling our passion.....we're all aware of it and proceed forward anyways.
For those of you worried about me and my health, my wounds will heal. I know some folks are worried because I was involved I might feel some responsibility. There was simply nothing I could do and it was a tragic accident.
If I was involved or not, I'd feel exactly the same right now......I lost a friend and the MotoGP community lost a colorful star and legend in the making.
God Speed Sic 58, you will be missed!!!!!

Sincerely,

Colin Edwards II "

http://www.colinedwards.com/forum/index.php?/topic/469-thanks-for-all-the-love/
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top