Simoncellis olycka, död och konsekvenser

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
125orna har högre kurvhastighet, varför skulle de inte ha det menar du?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jag vet inte, därav frågetecknet. Men ja de borde ju ha mindre massa och roterande massa.

Det resonemanget hade fungerat om det gick ut på att köra varvet på en idealtid.

Det var uttalanden från bl a Stoner som fick mig att undra. Enligt han skulle det bli säkrare med 1000cc.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag var i Rom i söndags, hyllningsprogrammen - korta men många till antalet - snurrade i förvånansvärt många av de hundrafemtioelva skvalkanalerna.

Super-Sic som ung, på minimoto, som deltagare i lådbilsrejs iförd sitt GP-skinnställ etc, pojken tycks verkligen ha varit omtyckt på ett sätt som sällan framgått i motorpressen. I varje fall inte i samband med den senaste säsongens diskussioner kring hans körning.

Min italienska är verkligen usel men i vart fall TV verkade respektera familjen med hans mor i spetsen. Stort.

Så - visst är han, trots sin ringa ålder, en av de hyfsat stora som gått bort alldeles för tidigt. Förmodligen lite större än de flesta av oss förstått.

Kändes bra att se hyllningarna till Sic vid helgens matcher i Serie A! Man förstår vilken stor idrottsman och personlighet han var...
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07

VA? :va :confused:

Jag försökte få fram att jag tyckte du kunde skita i att vara så envis
med att skriva och få fram att just Rossi körde den motorcykel som
tillfogade Sic skadorna som gjorde att han omkom.

Vad gör det för skillnad ? Varför är du så fascinerad vid att det var
just Rossi som satt på motorcykeln ? Kunde ju hänt vem som helst.

Osmakligt att du envisas med att fortsätta.

Och länken du gav mig, tack, understryker bara att du inte fattade vad jag skrev.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....

att man startar en tråd innebär inte att man har rätt i sin åsikt,efter att läst 8 sidor med "vartannat inlägg" dummare än det andra, skapat av dig gör att jag väljer att lägga mig på din interligensnivå:
du är ibland dum i huvudet,när du skuldlägger en annan förare för hans död så är du riktigt dum i huvudet,att spekulera utan saklig fakta och länka till konspirationsteorier gör dig ännu dummare.
nu kan du sätta dig och argumentera emot mitt inlägg i tron att du vinner någon tävling,jag skiter i vilket.
för oss övriga betraktare så kommer ditt nästföljande inlägg bara att bevisa min teori.nog med tid ödslat på dig.skäms på dig halvvuxna slyngeldjävel

riktigt bra skrivet av kevin swantz,och så tråkigt att se rossis tv intervju,eftersom de ska visa kistan imorgon så kan man nog börja förbereda sig på riktigt tråkiga bilder de närmsta dagarna
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
det kanske verkar fånigt men jag är så sjukt illa berörd av super sic's bortgång att jag skulle vilja hedra honom med ett klistermärke på min hoj. Han var ju färgklicken och framtiden i motogp...den största anledningen till att jag fortsatte kolla på en annars ganska tråkig säsong.

Någon som vet vart man kan trycka upp något liknande det jag bifogar?

+1...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kort inlägg i debatten:
Bara en tvättäkta dåre använder en sån här tråd för att förhärliga sig själv och utföra experiment inom psykologi.

"Radare", är du säker på att du är på rätt planhalva? Det kanske är du som är psykot?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det här är en tråd som handlar om omständigheterna kring Simoncellis dödsolycka.

I en sådan tråd måste man rimligen kunna skriva om vad som faktiskt har hänt: att Rossi körde på (ihjäl) Simoncelli, utan att behöva bli kallad för ”psyko”, ”tvättäkta dåre” och ”halvvuxna slyngeldjävel”.

Att vilja anmäla Aftonbladet är på samma nivå: döda budbäraren.

Det är ju en helt osannolik/bisarr/unik/fruktansvärd händelse att Rossi kör på och ihjäl en annan förare – och att det dessutom är en av hans närmaste vänner! Jag tycker det är intressant att diskutera hur det som har hänt kan påverka Rossi både som person och GP-förare. Och vilka (om några) effekter det kommer ha på andra förare, team och MotoGP i stort. För att kunna diskutera det är det kanske bra att utgå från vad som faktiskt har hänt: 1. Simoncelli blev ihjälkörd och 2. Det var Valentino Rossi (och Edwards) som gjorde det. Det är ju själva kärnan i händelsen och diskussionsämnet! På vilket sätt gör det mig till en ”tvättäkta dåre”? Jag hoppades det skulle finnas tillräckligt många mogna och sansade medlemmar för att kunna diskutera ämnet istället för varandra eller Aftonbladet.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det här är en tråd som handlar om omständigheterna kring Simoncellis dödsolycka.

Jag hoppades det skulle finnas tillräckligt många mogna och sansade medlemmar för att kunna diskutera ämnet istället för varandra eller Aftonbladet.

Jodå finns ett antal mogna och sansade personer men får man en länk
om konspirationsteorier när man diskuterar nyttan med tråden och vad
det skull göra för skillnad så kan jag inte mer än hålla med de som gått
åt dig hårdare än vad jag gjorde.


Det var en tragisk olycka i en sport som kan innebära stora risker då något
går snett, varför inte lämna det där?


Med tanke på det jag läst om sic så är jag nog ganska säker på att
han skulle säga sluta diskutera, ladda för nästa race istället.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
såg nyss på rai sporten. Där fick man se när dom slänger upp han på båren och börjar springa.. Sen snubblar dom och tappar han på gräset. Jag undrar va dom där har för utbildning som jobbar med sånt.

Det kan ju ha varit högsta prioritet att få honom till livsuppehållande vård.
Nacke och rygg samt stil och flärd är inte det första man tänker på om någon har hjärtstillestånd.

Bara en tanke.

För övrigt heter det honom.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...sluta diskutera...
Eller så diskuterar man de ämnen man är intresserad av och låter andra diskutera sådant som man själv inte är intresserad av.

Ett av skälen till att man går tillbaks till 1000 kubik nästa år är att man tror att lägre kurvhastighet kommer att främja säkerheten. Simoncelli vurpade ofta (och även sista gången) för att han försökte behålla för mycket fart in i och genom kurvorna. Aggressiv 250-stil. Det verkar troligt att dödsolyckan kommer att påverka nästa års reglementet specifikt. Att DORNA ännu tydligare kommer försöka att med regler undvika hetsen in i och genom kurvorna och göra det möjligt för förarna att istället förlita sig på acceleration. Som de kunde under de första säsongerna med fyrtakt och 1000 kubik. Kanske kommer DORNA också (paradoxalt nog) bli mycket hårdare med just det som Simoncelli var ökänd för, hänsynslös och farlig körstil, för att undvika närkontakt mellan förarna. Kanske kommer vi också att se en förändring i förarnas beteende och körstil: det blir svårt framöver att köra hårt och ha närkontakt med andra förare, utan att associeras med Simoncelli och det som hände i helgen.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Det kan ju ha varit högsta prioritet att få honom till livsuppehållande vård.
Nacke och rygg samt stil och flärd är inte det första man tänker på om någon har hjärtstillestånd.

Bara en tanke.

För övrigt heter det honom.

För att han ska lära sig till nästa gång är det bra om vi rättar honom på rätt sätt
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Att förminska eller omskriva vad som faktiskt hände är ju också att bagatellisera det ur Rossis perspektiv. Han befinner sig förstås i ett post-traumatiskt chocktillstånd nu och det han säger och gör ska man värdera därefter – med en stor nypa salt.
Har ni haft många terapisessioner tillsammans efter olyckan? Du och Valentino Rossi.


Vem som helst som ser filmen inser att det är troligt att Rossi körde ihjäl Simoncelli. Hur ser du själv på saken?
Jag tycker att om ett rattfyllo mejar ner exempelvis din son gåendes på väg hem från skolan med reflexer och allt (tvekar iofs på att du har några barn) så kan du säga att han/hon "körde ihjäl" honom.

Men om din son plötsligt springer rakt ut framför en bil, med en chanslös förare som håller sig inom hastighetsbegränsningen, och omkommer så är det respektlöst att säga att föraren "körde ihjäl" din son. Han/hon hamnade i en situation där det var omöjligt att påverka utkomsten.


Här får du ett ord. Empati.


Eller så diskuterar man de ämnen man är intresserad av och låter andra diskutera sådant som man själv inte är intresserad av.

Ett av skälen till att man går tillbaks till 1000 kubik nästa år är att man tror att lägre kurvhastighet kommer att främja säkerheten. Simoncelli vurpade ofta (och även sista gången) för att han försökte behålla för mycket fart in i och genom kurvorna. Aggressiv 250-stil. Det verkar troligt att dödsolyckan kommer att påverka nästa års reglementet specifikt. Att DORNA ännu tydligare kommer försöka att med regler undvika hetsen in i och genom kurvorna och göra det möjligt för förarna att istället förlita sig på acceleration. Som de kunde under de första säsongerna med fyrtakt och 1000 kubik. Kanske kommer DORNA också (paradoxalt nog) bli mycket hårdare med just det som Simoncelli var ökänd för, hänsynslös och farlig körstil, för att undvika närkontakt mellan förarna. Kanske kommer vi också att se en förändring i förarnas beteende och körstil: det blir svårt framöver att köra hårt och ha närkontakt med andra förare, utan att associeras med Simoncelli och det som hände i helgen.
...och det är bara vad du tycker och ingen absolut sanning.

Hänsynslös och farlig körstil? Försök inte tillskriva honom något han inte var. Han var djärv, och älskad för det, men hänsynslös mot andra förare var han inte.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top