Singeltråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Det där är ju "problemet" med alla djur. Dom har sina instinkter.
Så oavsett hur väldresserade och snälla de är eller alltid har varit så kan de helt plötsligt göra något helt otippat.

Jag blir ju inte mindre skärrad för det liksom även om jag är medveten om att djur har egen vilja.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag blir ju inte mindre skärrad för det liksom även om jag är medveten om att djur har egen vilja.

Klart man inte blir mindre skärrad men man får se det som en olycka istället för brist på ansvar. Sen visst, kan man ju alltid ta med sig nåt man lärt sig, som att inte ha hunden bakom dig vid ridturer. Men det är ju sånt man oftast inte tänker på förrän det faktiskt händer nåt. De flesta gånger går det ju bra.

Kan ju säga att ena hunden på mitt jobb höll på att stryka med härom dagen, när han fick nåt ryck och skulle springa efter en häst och missade att det kom fyra hästar till bakom i full galopp... Tack och lov lyckades de allihop sprattla sig över hunden utan att trampa på honom, men det var nära att det gick illa. Och ja, det går att undvika en sån olycka - genom att aldrig ha hunden lös på gården. Men är det värt det? Nej, troligtvis inte, för hunden mår garanterat bättre av friheten.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Nu kanske det låter lite elakt, men det är inte menat så.

Men curlar du din hund?

Om han aldrig går nära vägen och blir skraj av att en bil åker förbi så kommer han aldrig att lära sig att passa sig.

Jag trodde att hästfolk var lite hårdhudade?

Och hunden gör ju inget fel, om han avviker från dig så är ju det ju faktiskt så att han inte följer sin ledare. För att ledaren inte ledde?

Jag förstår att det inte är lika enkelt när man inte hör om jycken tussar iväg, men det innebär väl bara att du får ha uppsikt över honom på annat sätt.

Det där löser du, styr in han på rätt väg bara så rättar han sig i ledet.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Nu kanske det låter lite elakt, men det är inte menat så.

Men curlar du din hund?

Om han aldrig går nära vägen och blir skraj av att en bil åker förbi så kommer han aldrig att lära sig att passa sig.

Jag trodde att hästfolk var lite hårdhudade?

Och hunden gör ju inget fel, om han avviker från dig så är ju det ju faktiskt så att han inte följer sin ledare. För att ledaren inte ledde?

Jag förstår att det inte är lika enkelt när man inte hör om jycken tussar iväg, men det innebär väl bara att du får ha uppsikt över honom på annat sätt.

Det där löser du, styr in han på rätt väg bara så rättar han sig i ledet.

Ett kort svar på din fråga om jag curlar: Nej, aldrig i livet. Förmodligen hade han redan sedan länge varit död om jag curlade honom (sett från mina egna ögon) eftersom han aldrig skulle fungera i en normal vardag. Han har sina rädslor. Han har haft otur den lille vovven :( Påsprungen av häst, påhoppad av en hund och inte minst sagt fått smällare kastad på sig. Men han kan ändå vistas i stallet, han kan umgås med hundar och gå på hala golv och gå ut trots att det smäller. För att inte tala om att gå på hala golv. Hade ingenting av det hänt hade han förmodligen varit annorlunda idag.

Jag vet inte varför han avvek helt enkelt. Han är inte rädd för bilar, det är det som är problemet, han flyr ju inte av att en bil passerar. Det är därför jag har lärt honom att han inte får vistas på en asfalterad väg utan mig. Vi har ridit längs små vägar och mött bilar, inga problem men då var jag ju på vägen och kunde kommendera honom att hålla till höger. Nu stack han ut på en större landsväg själv och vägrade komma när jag ropade.

Hästfolk är inte alltid hårdhudat, jag vet sjukt många som curlar sina djur. Jag hatar folk som ser djur som porslinsdockor eller någon jävla accessoar.

Men ja, som sagt, jag får helt enkelt köra några lydnadspass och se var problemet ligger i och helt enkelt hålla honom framför mig när jag rider. Förhoppningsvis är det bara engångshändelse.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Klart man inte blir mindre skärrad men man får se det som en olycka istället för brist på ansvar. Sen visst, kan man ju alltid ta med sig nåt man lärt sig, som att inte ha hunden bakom dig vid ridturer. Men det är ju sånt man oftast inte tänker på förrän det faktiskt händer nåt. De flesta gånger går det ju bra.

Kan ju säga att ena hunden på mitt jobb höll på att stryka med härom dagen, när han fick nåt ryck och skulle springa efter en häst och missade att det kom fyra hästar till bakom i full galopp... Tack och lov lyckades de allihop sprattla sig över hunden utan att trampa på honom, men det var nära att det gick illa. Och ja, det går att undvika en sån olycka - genom att aldrig ha hunden lös på gården. Men är det värt det? Nej, troligtvis inte, för hunden mår garanterat bättre av friheten.

Det är just den biten jag har sjukt svårt att se. Jag gjorde ju fel genom att för en gångs skull ha honom bakom mig. När han ALLTID ska vara framför mig. Men jag är ju så jävla duktig på att anklaga mig själv. Får bli en ridtur ute i skogen ikväll igen med honom så ska det släppa för mig.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tack Pippi och Kärringen för era svar och stöd!

Ni har ju rätt, jag vet ju själv att jag inte borde tänka så mycket. Men det är lite svårt eftersom en av stallets hästar fick somna in igår och man liksom blev berörd av alla gamla minnen av djuren som fått somna in i ens famn och nu var ju inte hunden heller långt ifrån det.

Det får gå ett par dagar så släpper det. Jag kommer aldrig ha honom bakom mig igen heller på mina ridturer. Det är min största läxa.

Det värsta är väl att jag inte känner att jag kan stödja upp hans klena mentalitet. Men det får jag se som en utmaning istället, han har trots allt blivit bättre under de här tre åren och kan vara i stallet och leka även om det står hästar inne. När han var valp och blev översprungen av en häst kunde han inte ens vara i stallet utan att ligga och skaka i ett hörn av rädsla.

Lägg han över sadeln framför dig. :D

:krama

Sådärja då har man ätit bruna bönor med fläsk. Mumma. :)

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Lägg han över sadeln framför dig. :D

:krama

Sådärja då har man ätit bruna bönor med fläsk. Mumma. :)

:D Om det bara vore att ponnyn var pålitlig men det är inte han riktigt :rolleyes:

Nu blev jag lite gladare också. Hittat en fin klänning till finfesten i april. Ska beställa den och ett par skor, blir billigt, 800 spänn alltihop. Men jag hittade också ett par skor (DITT FEL SOM NÄMNDE HAVE2HAVE!!!!!) med klackhöjden 18 cm och platå på 8 cm. Jag VILL ha dem. Men när kommer jag använda dem? :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag kan intyga att plåtis vovve är väldigt lydig i vanliga fall :)

Blev positivt överraskad första gången jag träffade dom att hunden duktigt stannade vid vägkanten och väntade tills vi hunnit ikapp innan han gick över :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
:D Om det bara vore att ponnyn var pålitlig men det är inte han riktigt :rolleyes:

Nu blev jag lite gladare också. Hittat en fin klänning till finfesten i april. Ska beställa den och ett par skor, blir billigt, 800 spänn alltihop. Men jag hittade också ett par skor (DITT FEL SOM NÄMNDE HAVE2HAVE!!!!!) med klackhöjden 18 cm och platå på 8 cm. Jag VILL ha dem. Men när kommer jag använda dem? :D

MITT fel? Jag är ALLTID oskyldig. ;)

Nu ska jag på möte. Wohooo

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
woohooo en timme in på jobbet efter haft 6 dagar ledigt, och är fortfarande ganska glad.. finns hopp om den här dan med :D

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag kan intyga att plåtis vovve är väldigt lydig i vanliga fall :)

Blev positivt överraskad första gången jag träffade dom att hunden duktigt stannade vid vägkanten och väntade tills vi hunnit ikapp innan han gick över :)

Trodde inte någon här antog att han var olydig :) Men hundar är ju djur och som redan nämnts finns egen vilja. Dumt bara att det hände precis i en skarp situation :( Men nu har jag släppt det iallafall och tar det som en lärdom.

MITT fel? Jag är ALLTID oskyldig. ;)

Nu ska jag på möte. Wohooo

JA DITT FEL :6surkart

Nästan så jag klickar hem dem nu. Men måste till jobbet nu så jag hinner KANSKE ändra mig :3freak

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ja, jag skrev att jag hade möte, du skrev date, jag skrev nae möte o att jag inte sagt det här om det varit en dejt. Vilket i och för sig va precis det jag gjorde. Hmm. :va

Du är bara sååå blond asså... :rolleyes

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...