Nu kanske det låter lite elakt, men det är inte menat så.
Men curlar du din hund?
Om han aldrig går nära vägen och blir skraj av att en bil åker förbi så kommer han aldrig att lära sig att passa sig.
Jag trodde att hästfolk var lite hårdhudade?
Och hunden gör ju inget fel, om han avviker från dig så är ju det ju faktiskt så att han inte följer sin ledare. För att ledaren inte ledde?
Jag förstår att det inte är lika enkelt när man inte hör om jycken tussar iväg, men det innebär väl bara att du får ha uppsikt över honom på annat sätt.
Det där löser du, styr in han på rätt väg bara så rättar han sig i ledet.
Ett kort svar på din fråga om jag curlar: Nej, aldrig i livet. Förmodligen hade han redan sedan länge varit död om jag curlade honom (sett från mina egna ögon) eftersom han aldrig skulle fungera i en normal vardag. Han har sina rädslor. Han har haft otur den lille vovven
Påsprungen av häst, påhoppad av en hund och inte minst sagt fått smällare kastad på sig. Men han kan ändå vistas i stallet, han kan umgås med hundar och gå på hala golv och gå ut trots att det smäller. För att inte tala om att gå på hala golv. Hade ingenting av det hänt hade han förmodligen varit annorlunda idag.
Jag vet inte varför han avvek helt enkelt. Han är inte rädd för bilar, det är det som är problemet, han flyr ju inte av att en bil passerar. Det är därför jag har lärt honom att han inte får vistas på en asfalterad väg utan mig. Vi har ridit längs små vägar och mött bilar, inga problem men då var jag ju på vägen och kunde kommendera honom att hålla till höger. Nu stack han ut på en större landsväg själv och vägrade komma när jag ropade.
Hästfolk är inte alltid hårdhudat, jag vet sjukt många som curlar sina djur. Jag hatar folk som ser djur som porslinsdockor eller någon jävla accessoar.
Men ja, som sagt, jag får helt enkelt köra några lydnadspass och se var problemet ligger i och helt enkelt hålla honom framför mig när jag rider. Förhoppningsvis är det bara engångshändelse.