Singeltråden

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Till saken hör att jag inte riktigt vet om det ens är en dejt. Jag menar, jag bor numera 45 mil härifrån, så det känns lite, hmm.. Konstigt. Men jag tror vi har rätt lika humor och vi är bägge rätt smarta. Hmm. Aja, vi får se. Om någon är nyfiken kan jag rapportera hur det gick.. ;)

1479137_10151897470331647_1344414404_n.jpg

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kan inte minnas att de och dem var ett problem fordom? När hände detta?
Tjitan och kattan: ja, det är riktigt men jag fikar efter en mer vetenskaplig förklaring. Fast nu har rätt ändå.

Tjita1

Guest
Jag har inga problem med de och dem, men jag brukar skriva dom ändå, för det låter inte så himla formellt.

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Jag kan inte minnas att de och dem var ett problem fordom? När hände detta?
Tjitan och kattan: ja, det är riktigt men jag fikar efter en mer vetenskaplig förklaring. Fast nu har rätt ändå.

Hitta något, fast massa text.

Av Siv Strömquist - Vart är vart på väg? Skriver vi de, dem eller dom?

Hur är det egentligen med orden de, dem och dom? Är alla dessa ord numera gångbara eller vad gäller?

Svaret är att alla tre är gångbara, men i olika sammanhang. Det är språksituationen som avgör om man ska skriva de/dem eller dom.

Det initiativ som för ett antal år sedan togs i våra skolor för ett införande av enhetsformen dom i svenskt skriftspråk kom snart av sig. Och tur var det. Eleverna kunde med all rätt känna sig lurade om de i skolan fått veta att det går bra att skriva ”dom” i alla sammanhang.
I det formella skriftspråk som vi möter i medierna, i samband med högre studier och i yrkeslivet är andra former än de (subjektsform) och dem (objektsform) otänkbara. I närspråket däremot, i det informella meddelandet på köksbordet eller i det privata brevet, använder vi troligen dom lite till mans – både som subjekt och objekt.
Självklart ska också de små barnen i sitt tidiga skrivande genomgående kunna använda dom. Det gäller bara för den skrivansvariga läraren att så småningom komma ihåg att upplysa om att skriftspråket har andra uttryckssätt.
I det avancerade skrivandet är valet mellan de/dem och dom en stilfråga. Med dom markerar författaren/skribenten att texten ska uppfattas som informell – eller att syftet är att återge talat språk. Av det skälet växlar ordformerna ofta i en roman. I själva berättelsen (relationen) förekommer de/dem, medan dom återfinns i dialoger och när personerna tänker. Avsikten hos författaren är då att vi ska uppfatta det talspråkliga, informella i replikerna och tankarna.

I det här sammanhanget kan det vara på sin plats att påminna om att det inte är givet att dom alltid är det bästa valet om man vill återge talat språk. Många svenskar använder i sitt naturliga, regionala talspråk hellre former som di eller däm.

I vissa skönlitterära texter använder författarna genom*gående dom utan att skilja på löpande berättelse och återgivet tal. I sådana fall pekar ordvalet ut en speciell stilistisk nivå: den informella, lite intima. Samma stildrag utnyttjas av en del av våra dagstidnings- och tidskriftskrönikörer.

Tjita1

Guest
När vi ändå är inne på det, vad bjuder man en tjej på utan att bli ruinerad (student jö) men att det ändå blir lite fint?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ja. Vad annars? :va Edit: eller jaha, du tänkte så.. Men ja, i matväg.

Haha ja, vadå "vad annars"? ;)

Nu är ju alla tjejer olika, och jag vet inte hur hon är, men jag hade blivit glad för vad som helst som inte är en snabbmatskedja. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
När vi ändå är inne på det, vad bjuder man en tjej på utan att bli ruinerad (student jö) men att det ändå blir lite fint?

Smakar det så kostar det dessvärre.. Drar alltid iväg om man vill ha det lite "finare"..

Men kör typ Texas Longhorn eller nåt då? Är ju iaf riktig mat och inte spec. dyrt.
Annars kanske tapas funkar (om ni inte behöver bli mätta).

Mina tips är iofs sånt som JAG tycker är gott, så det finns ju inget som säger att tjejer gillar det, så är nog bäst att lyssna på kvinnorna i tråden :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Nu är ju alla tjejer olika

Ja, ni borde fan komma med manual så att man åtminstone har en chans att göra rätt.
Det enda jag vet är att PippiT kan man bjuda på en påse med bullar så blir hon glad, och Plåthinken kan man bjuda på 500g kvarg och en proteinshake. :mattias

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping