Singeltråden

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag behöver en karl som kan laga växlarna på min. :3freak

Vad är det för fel på dom? Växlar den inte alls eller är det som att dom hamnar mittimellan?

Det är en pinne där det ska vara en pedal så det funkar utmärkt att cykla :tummenupp

Men det är lite tungcyklat ja, jag har haft en liten tanke på att smörja kedjorna inom snar framtid. Men den är smidig, behöver inte ha ringklocka för det hörs ju när jag kommer ;)

Du kan få hjälpa mig göra iordning bilen istället :D

Haha nä plåtis en pinne istället för pedal duger inte. Får se hur jag gör med min cykel för jag har extra pedaler till den om jag bestämmer mej för att ha kvar mina SPD pedaler på.
Tar ju trots allt bara 5 minuter att båda byta pedaler och smörja kedjan.

Vad är det för fel på bilen då? Bara det inte är bromsarna för det har jag fått nog av :död

tkdrille

Guest
Jag visste... och visst, pinnsvetsning är väl bland det mest grundläggande men inte så värst skoj fast de är behändiga de där små apparaterna.

Gassvets däremot, satan vad man får jobba på då.

Annars är ju som sagt Tig roligt.... eller äsch, vafan, all svetsning är kul, man får känna sig som en man med all utrustning helt klart. :)

/IT-nörd och säljare men som kan det där ändå. ;)

Allt med verktyg är jättemanligt. Så fort jag har sånt i händerna så får tjejerna hålla truten när jag leker :D

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Vad är det för fel på dom? Växlar den inte alls eller är det som att dom hamnar mittimellan?

Är det så att växlarna inte hamnar rätt är det ju bara att justerera med växelvajern

Haha nä plåtis en pinne istället för pedal duger inte. Får se hur jag gör med min cykel för jag har extra pedaler till den om jag bestämmer mej för att ha kvar mina SPD pedaler på.
Tar ju trots allt bara 5 minuter att båda byta pedaler och smörja kedjan.

Vad är det för fel på bilen då? Bara det inte är bromsarna för det har jag fått nog av :död

Jag vill helst ha min cykel för mig själv, här i Halmstad blir cyklar snodda jävligt fort. Förvara din inlåst om du kan! Även brukscykel.

Om nu besiktningen säger att bromsarna inte är ok tror jag att det är bromsokarna som kan behöva bytas. Och jag vet inte om jag kan byta dem själv, bromsbelägg kan jag byta själv.
Mitt största problem med mekandet är helt enkelt att jag saknar verktyg :näsblod

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag vill helst ha min cykel för mig själv, här i Halmstad blir cyklar snodda jävligt fort. Förvara din inlåst om du kan! Även brukscykel.

Om nu besiktningen säger att bromsarna inte är ok tror jag att det är bromsokarna som kan behöva bytas. Och jag vet inte om jag kan byta dem själv, bromsbelägg kan jag byta själv.
Mitt största problem med mekandet är helt enkelt att jag saknar verktyg :näsblod

Bromsokarna? :hihi Sött. :)

Vad var det för bil?

En fulmeck är ju att ta lös oken, pumpa ut kolvarna lite och smörja/rengöra satan. Då kanske du klarar besiktningen och ett år till.

tkdrille

Guest
Du är alltså villig att ta risken :hihi

Jag behöver bara hjälp med att fixa bromsarna IFALL de inte är ok på besiktningen.
Byta batteri och däck kan jag göra själv.

Haha jo alltså jag är ju utbildad bilskruvare. Sådana enkla saker gör man på en kort stund.

Här har du förresten en redig pedal till din trampecykel så kommer du fram snabbare.
cykelpedal-spd.jpg

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Bromsokarna? :hihi Sött. :)

Vad var det för bil?

En fulmeck är ju att ta lös oken, pumpa ut kolvarna lite och smörja/rengöra satan. Då kanske du klarar besiktningen och ett år till.

Troligen är att den har hängt sig lite... Så gnisslar bilen lite när man kör :näsblod
Men kan ju testa fulmecket innan besiktningen. Hursomhelst måste den vara körbar inom två veckor.

Det är en arbetshäst, Volvo 740 så det är ju enkelt att meka med.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Problemet med bromsok som suttit så länge att det rostat/kärvat ihop helt (om det är det som är problemet) är att alla bultar osv troligtvis också är helt fastrostade och kan behöva värmas loss.

Bytte mina bromsok bak nu innan jul och jag insåg vilket helvete det skulle bli att få loss dem. Så jag köpte beggade ok från nätet och lämnade in till en fulverkstad som fixade själva jobbet.

På äldre dar har jag kommit till insikten att en del grejer är det faktiskt värt att pröjsa för att nån annan ska få slita med det.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Tack för fulquoten ;)
Och ja min cykel är lite dyrare och har redan varit snodd en gång så vi får se om jag tar med den ner eller om jag säljer den och köper en skruttcykel.

Fast har man ett lås som inte går öppna med en tång så kanske den inte blir snodd så ofta :7peta

Kan du byta belägg så kan du nog byta ok(arna)
Man måste ju trots allt skruva loss oken för att byta belägg så det är bara koppla loss slangen (och vajer om det är bak) och byta.

En klämtång på slangen så det inte läcker för mycket bromsvätska och en luftning när dom nya sitter på så är det klart :)

Själv ska jag iväg nu och kika om verkstan vill fixa mina bromsar som jag gav upp på själv. :död

tkdrille

Guest
Tack för fulquoten ;)
Och ja min cykel är lite dyrare och har redan varit snodd en gång så vi får se om jag tar med den ner eller om jag säljer den och köper en skruttcykel.

Fast har man ett lås som inte går öppna med en tång så kanske den inte blir snodd så ofta :7peta

Man måste ju trots allt skruva loss oken för att byta belägg så det är bara koppla loss slangen (och vajer om det är bak) och byta.

En klämtång på slangen så det inte läcker för mycket bromsvätska och en luftning när dom nya sitter på så är det klart :)

Själv ska jag iväg nu och kika om verkstan vill fixa mina bromsar som jag gav upp på själv. :död

Du är inte en riktig man som lämnar iväg på verkstad för lite bromsar :7peta

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r

Allt är fel... :tungan Trean funkar klanderfritt, men ska man växla upp eller ner måste man sluta trampa, bromsa till, rulla en bit till, och hålla på så ett bra tag innan den KANSKE växlar upp eller ner. En gång när jag hade växlat upp till fyran och trampat vidare ett tag för att sedan rulla, och sedan till sist bromsa för att det kom en bil så funkade inte bromsen heller, utan jag trampade bara baklänges. :gnissla

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Allt är fel... :tungan Trean funkar klanderfritt, men ska man växla upp eller ner måste man sluta trampa, bromsa till, rulla en bit till, och hålla på så ett bra tag innan den KANSKE växlar upp eller ner. En gång när jag hade växlat upp till fyran och trampat vidare ett tag för att sedan rulla, och sedan till sist bromsa för att det kom en bil så funkade inte bromsen heller, utan jag trampade bara baklänges. :gnissla

Haha ja just det, den historien minns jag :p
Antar att din cykel har navväxel då så den är nog bara trasig :p
Ingen aning om hur dom funkar.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Problemet med bromsok som suttit så länge att det rostat/kärvat ihop helt (om det är det som är problemet) är att alla bultar osv troligtvis också är helt fastrostade och kan behöva värmas loss.

Bytte mina bromsok bak nu innan jul och jag insåg vilket helvete det skulle bli att få loss dem. Så jag köpte beggade ok från nätet och lämnade in till en fulverkstad som fixade själva jobbet.

På äldre dar har jag kommit till insikten att en del grejer är det faktiskt värt att pröjsa för att nån annan ska få slita med det.

Problemet med verkstaden är att det blir snordyrt. Jag är student och är inte gjord av pengar även om jag har två extrajobb. Får jobba alldeles för få timmar. Har en kompis så jag betalar honom billigt. Den frivilliga får ju betalt oavsett men det blir ju billigare totalt sett än hos en verkstad.

Tack för fulquoten ;)

Ta ner den du men se till att förvara den inomhus om du inte är hemifrån. Min cykel kan stå olåst, det har hänt och kommer hända idag igen när jag ska iväg :D

Och jo jag kan nog fixa jobbet på nåt vänster men jag saknar som sagt verktyg och garage så då tar jag gärna hjälp av en kompis som har allt det där.

Men en pinne. Får du inte ont i foten när du trampar då ? Låter sjukt jobbigt haha .

Jag får ta ett kort och visa hur det ser ut då hör jag. Och nej det gör inte ont, man har ju skor på sig :7peta

tkdrille

Guest
Jo när kolven ser ut som 7 svåra år och är så långt ut att dammskyddet knappt räcker till, då ger jag upp.
Har dessutom inget garage att vara i och snö är kallt :p

Haha vad är de för bil? När sånt händer för mig så köper jag renoveringssats med nya kolvar och packningar. Inget roligt men verkstäder vill tömma kontot för en ju.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!