Sista idioten är inte född.

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Moneyeater (R6)
Jag hade kollat upp snubbens telefonnr, och sedan ringt och frågat om han brukar hetsa mc-förare. Man behöver ju inte vara otrevlig, bara lugnt förklara att det inte var en särskilt trevlig upplevelse och att han gärna får tänka efter nästa gång.
 

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Nästa år så
Som redan sagts... helt rätt och bra agerat både från din och din handledares sida!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lite respekt? Lite moral? Är det för mycket att begära...?

Hehe.. kasta sten i glashus?
(obs. pekar absolut inte ut dig, men respekt och moral är inga ledord för en stor del av användarna här tyvärr..)

Men ang. incidenten som TS beskriver.. sånt där är så vidrigt.
Försöker själv hålla extra gott avstånd till alla sorters övningsförare oavsett om jag åker hoj eller bil..

Tror inte det känns speciellt kul för 16-åringar som övningskör t ex bil och är jätterädda för allt om man brakar förbi i trippla hastigheten på en skrikande hoj... likaså inte alls kul med en bil som ligger en meter bakom när man är ute och kör hoj :(
 

Fana

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Letar
Tråkig läsning men bra agerat av både handledare och dig. Skumt att så många har erfarenheten att övningskörningsväst etc blir en "måltavla", är folk verkligen så dumma i huvudet? :va Att medvetet utsätta andra, som dessutom är dåligt rustade för att överkomma det, för fara är ju helt skadat.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag övningskör bil med båda mina barn.

Med sonen har jag nästan aldrig haft övningskörningsskylt, han skiter i vilket men han gillar att rödljusrejsa och då kanske det inte är så bra att köra med skylt.
(han tycker förvisso att det är kul att förnedra folk med skylten på)

Med dottern har jag alltid haft skylt (hon är noga med att det ska vara efter reglerna och har bara övningskört i ett par månader) och då drabbas man alltid av puckon som gör idiotgrejor.

Helst skulle jag köra utan skylt med dottern också för att slippa idioterna, vi hade glömt skylten en gång och det märktes direkt skillnad.

Har precis samma erfarenhet av övningskörning med både bil och mc. Sitter skylten på så blir en del väldigt taggade. Grabben vägrade använda skylten. Blev aldrig omkörd när skylten saknades, bara när den satt på.
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Har precis samma erfarenhet av övningskörning med både bil och mc. Sitter skylten på så blir en del väldigt taggade. Grabben vägrade använda skylten. Blev aldrig omkörd när skylten saknades, bara när den satt på.

Har bara varit med innan att bilar tutar bakom mig och kör om, men aldrig något som igår. Känns som om man kanske borde strunta i skylten efter vad man hör nu, fast det är nog inte så bra om man hamnar i någon kontroll.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Har inte läst hela tråden, men kanske ringa polisen och berätta vad som hänt. ÄVEN om dom inte gör något så kanske dom ringer upp personen och berättar att han fått en anmälan mot sig. Kanske har lite mer slagkraft än om man ringer själv. Ett tips bara.

Skittråkigt när sånt händer, men bra att du behöll lugnet iaf.

Annars ta några bikers med dig och knacka på hans dörr och fråga varför han ville preja av dig vägen. Idiot.
 

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
En händelse som utspelade sig mellan örebro - jönköping i sommras.

Låg bakom en långtradare som på alla sorters vis försökte trycka sig för personbilar. Till slut hamnade han bakom en volvo v70 och började blinka å vingla riktigt ordentligt, var över 2gånnger å försökte köra om men avbröt då det kom möte.

Jag å frun övervägde att ringa till polisen, men han i v70'an måst ha ringt för efter knappt 10 minuter kom polisen bakifrån (utan blåljus) och tog honom.

Kontentan är; Idioter finns på alla sorters fordon...........
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har bara varit med innan att bilar tutar bakom mig och kör om, men aldrig något som igår. Känns som om man kanske borde strunta i skylten efter vad man hör nu, fast det är nog inte så bra om man hamnar i någon kontroll.
3 § Om ett fordon uppsåtligen eller av oaktsamhet används vid övningskörning eller körträning utan att detta anges i enlighet med bestämmelserna i 4 kap. 4 § andra stycket, 5 § eller 12 § skall den som har uppsikt över körningen dömas till penningböter.

Enligt andra trådar så är bötesdelen 1000kr. Detta blir då för din handledare (ring polisen och hör om ni vill vara säkra). Men ni kan ju ha skylten med fast inte på och blir ni stoppade förklarar ni varför och hoppas på att polisen är snäll och låter er slippa böter om ni tar på skylten igen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
3 § Om ett fordon uppsåtligen eller av oaktsamhet används vid övningskörning eller körträning utan att detta anges i enlighet med bestämmelserna i 4 kap. 4 § andra stycket, 5 § eller 12 § skall den som har uppsikt över körningen dömas till penningböter.

Enligt andra trådar så är bötesdelen 1000kr. Detta blir då för din handledare (ring polisen och hör om ni vill vara säkra). Men ni kan ju ha skylten med fast inte på och blir ni stoppade förklarar ni varför och hoppas på att polisen är snäll och låter er slippa böter om ni tar på skylten igen.

En metod är att hasa ner skylten under jackan / skinnjackan så att den inte syns. Den skulle ju rent teoretiskt bara kunna ha halkat ner... men du har den ju på dig.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Det är faktiskt sorgligt så mycket idioter som det finns i trafiken. Jobbar själv som chaufför o kör mycket bil dagligen.
Det gäller att vara på sin vakt. Man får se väldigt mycket konstiga saker, igår t.ex. slängde nån upp bildörren ca 5m framför min bil.
Åkte inte så fort så han göra en undanmanöver, men det hade kunnat gå illa.

Men sånt här beteende som du beskriver är nog ändå det värsta. Då någon MEDVETET beter sig riktigt dåligt, dessutom mot en ovan trafikant. Jag hade definitivt ringt upp personen ifråga o tatt mig ett snack.
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Annars ta några bikers med dig och knacka på hans dörr och fråga varför han ville preja av dig vägen. Idiot.

Får väl bli något sånt för frugan vägrade låta mig prata med gubben. Så fort hon svarade och hörde en ung tjej i andra änden verkade hon bli misstänksam. Ska göra ett nytt försök imorgon att få tag i honom.

Enligt andra trådar så är bötesdelen 1000kr. Detta blir då för din handledare (ring polisen och hör om ni vill vara säkra). Men ni kan ju ha skylten med fast inte på och blir ni stoppade förklarar ni varför och hoppas på att polisen är snäll och låter er slippa böter om ni tar på skylten igen.

Känns bara fel att jag ska behöva böta för något om jag tar av mig skylten då jag inte gör något fel utan idioterna som kör som dem gör.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Känns bara fel att jag ska behöva böta för något om jag tar av mig skylten då jag inte gör något fel utan idioterna som kör som dem gör.

Jag betvivlar starkt att någon polis bötfäller en minitoker som fladdrar med ögonfransarna och säger att hon glömt att ta på sig skylten...

Dom är inte helt hjärtlösa poliserna.
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Gubben var, ursäkta ordvalet, TOTALT BLÅST. :mad:
Började lugnt och sansat berätta vem jag var och varför jag ringde. Genast börjar han med dumma bortförklaringar som att han hade bråttom och att vi var 20-talet motorcyklar som tog upp alldeles för lång sträcka av vägen (vi var 5) och just därför ville han komma om.
Därefter beskyllde han min handledare för att ha slagit i bilens högra sida fast min handledare körde om på väster sida. :va
Han tyckte även att jag borde kört ut i kanten så att han hade kunnat trycka sig förbi med bilen. Sen kläcker han ur sig att han tyckte det var läskigt och trångt när min handledare körde förbi. Hur tror han då jag ska känna om en BIL vill köra om mig? :huvet
Gubben hade dessutom noll koll på trafikreglerna och tyckte bland annat att jag höll alldeles för långt in på vägen utan jag ska ju hålla mig på kanten av filen.
Efter en timmes utskällning tror jag lite gick fram i alla fall och jag fick en ursäkt.
Förhoppningsvis tar han lite bättre hänsyn till nästa motorcykel, övningskörare och medtrafikant nästa gång.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Gubben var, ursäkta ordvalet, TOTALT BLÅST. :mad: ......

Bra gjort! :tummenupp

Hoppas att han nu har lärt sig något.

Angående övningskörningsskylt, är inte bästa alternativet att skita i den och säga "hoppsan, den måste ramlat av precis nu!" ?

Tror inte polisen är lika förlåtande om man tar den med sig men inte har den på? Men det är en helt personlig åsikt. :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Gubben var, ursäkta ordvalet, TOTALT BLÅST. :mad:
...

Bra jobbat! Skönt med någon verkligen gör något åt saken istället för att sitta o sura till ingen nytta. :tummenupp

Även om det inte verkade som dina argument gick fram så kommer han nog att tänka sig för vid nästa tillfälle...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top