Sitta på hoj i bilkö

Varför står man i bilkö med sin MC?


  • Antal röstningar
    0

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kör oxå södra länken -> essingeleden varje morgon, svänger av vid essingeöarna.

Hur jag gör beror lite på tempot. Står det helt still så smiter jag självklart i alla luckor som dyker upp. Om bilarna dock rör på sig fortare än typ 20 kmh så börjar jag vara jävligt på min vakt.

Just essingeleden där det är 3-4 filigt.. där byts det fil helt okontrollerat (givetvis utan förvarning) bland bilförarna när det dyker upp en lucka som förhoppningsvis är stor nog..

Så att köra mellan bilarna i de lägena undviker jag.
Däremot så har både södra länken och iaf början på essingeleden en fin 2 meter bred väggren som går utmärkt att köra hoj i.. (ja jag vet att man inte får det, men som nån sa.. vad ska de göra när biltrafiken står still?) De verkar nästan ha sopat den nyligen,, inge skit som ligger där just nu iaf.
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Hört nånstans att polisen kan se mellan fingrarna på bussfiler där mc inte är tillåtet... men väggren är det big no no på.
Du har passerat spärrlinje plus att du inte har där att göra då det ligger massa skit där.

Antar att det beror på om de fått :ligga eller inte.

Testade själv för ett par veckor sedan att köra om en polisbil som stod i vägrenen bredvid bussfilen på Nynäsvägen för att, antar jag, sätta dit bilar. Mig brydde de sig överhuvudtaget inte om.
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
körde i GBG från gårda mot tingstadstunneln igår. I den stora rondellen stod det still så jag kröp emellan filerna. Första gången jag gjorde detta då jag inte haft MC så länge.

Gick ju skitsmidigt tyckte jag. Men tråkigt att nån jäkel börjar tuta. Men då är det OK att göra som jag gjorde....?
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Står det tokstilla så kör jag såklart om där jag kan, till vänster i första hand om det går.

Men jag orkar inte smita före om det står 2-3 bilar framför vid ett rödljus. Då retar man bara upp folk i onödan.

Jag håller med dig!
Vad jag vet så är det ok med omkörning till vänster och vid dubbelfiligt borde detta innebära emellan också.
Till höger kan väl hända också om man inte kommer förbi.

Man får dock vara väldigt vaken för dörrar och prejningar.

Vill man reta upp någon kan man göra en burnout framför :hojbusa
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Det här med dörrar fattar jag inte riktigt.

Menar ni att det finns puckon som i farten slänger upp en dörr av nån anledning?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Finns garanterat, har lyckligtvis inte drabbats själv (än).

Sen behöver det ju inte vara meningen, det kunde ju vara dags att byta snus när han ändå stod still i kön och det där med backspeglar är ju ändå överskattat.

/Anders
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
oooja, sånna utan ac

när jag var is thlm när ja var lten och att fast i en bilkö så satt man alltid och spanade coh hoppades att det skulle komma en grym mc oh tränga sig förbi 8)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror väl lite på hur det ser ut. Går det att smita mellan så gör jag det. Man vill ju ha en fördel av att ha bara 2 hjul liksom.

Det är ju dessutom lagligt att göra det om vägen är skyltad till max 70 och det är köbildning. Då får man köra om både på höger och vänster sida.
Är det 90 eller 110 så är det väl egentligen inte tillåtet att köra mellan köerna men det gör jag ändå om situationen tillåter det utan att man riskerar livet onödigt mycket.

så länge man kör om till vänster är det fine fine. Jag ids aldrig sitta i kö, har ju hoj för fa...

Är det skyltat max 70 och köbildning får du köra om både till höger och vänster. I alla fall enligt polisen. Är det över 70 så brukar jag modifiera lagen lite om situationen tillåter och hävda för mig själv att det är om det går under 70 km/h som det gäller. Hittills har inte polisen stoppat mig för det.

Ehhhhh........... :va
Är det!

Beror väl på vad som menas med bilkö.

Får väl inte köra om på höger sida, m det ex. inte är vid en avfart eller nåt.

Fast vad vet jag, jag kör om allt, överallt. :)

Det är lagligt att köra om på höger sida också om det är skyltat max 70 och köbildning.

en grej jag funderar lite över? är det olagligt att köra mellan bilarna?

Nej. Skyltat max 70 och köbildning så får man bilda en egen fil om det går att göra på ett säkert sätt och man inte använder vägrenen.

En fråga där... Det är 4a filer, jag kör i andra filen från höger och kör om i tredje filen. Då kör jag ju om till vänster men till höger om man räknar från andra hållet... Vad gäller då?

Ja jag är blond...

Ritade en fin bild men kan inte ladda upp den....

Om det är skyltat till max 70 och köbildning så får man köra om både på höger och vänster sida enligt polisen.
Jag gissar att det har att göra med att det måste fungera. Annars skulle det ju bli så att man inte får passera bilar i vänsterfilen som ska svänga fast det är tomt framför och man ska rakt fram.

om du kör om en tex civil snutbil vad ska han göra om du bara kör vidare mellan bilarna när han sitter fast med sin bil i bilkön?

Han kan ju låta dig åka eftersom du inte brutit mot lagen till exempel.

Precis.
Är det nån överhuvutaget som torskat för att "smitit" genom köerna.?
anser att dom som står still med bilarna å gökar har missat grejen med att hojpendla.
Att man har stor hoj å yada yada är ju bara BS. är hur många custom å skit som helst som saxar i rusningen ju.

Precis. Dessutom är det ju tillåtet om det sker på ett sätt som inte innebär onödiga risker. Är det 90 eller 110 väg och köbildning är det inte tillåtet men jag har aldrig sett någon polis bry sig om det.
 
Last edited:

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
tror polisen har viktigare saker för sig än att gripa massa hojåkare som smiter imellan. Såg till och med en bumsesnut(mcpolis) som bara visade lite "ajjabajja":)ajjabajja) med pekfingret åt en kille som smet före vid ett rödljus
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det finns en anledning till att det heter BILKÖ, den är helt enkelt till för just bilar.
Jag tar mig fram melllan dem lungt och försiktigt i 11 fall av 10 och har inte mött några sura bilister än.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enl herr konstapeln jag rådfrågade ser man varje körfält som en separat körbana, kör du om innanför linjen mellan filerna, skall du befinna dig vänster om bilen och höger om linjen i samma fil.

Det är väl i så fall om det inte är frågan om köbildning. Är det köbildning får man köra om på båda sidorna så vart man ligger i förhållande till linjer och andra bilar spelar ingen roll så länge som man inte är ute på vägrenen.
Är det inte köbildning får man inte köra om på höger sida. Är det köbildning räknas det inte som omkörning utan passering och det får man göra på både höger och vänster sida. I alla fall enligt polisen som svarade i ett nummer av Bike för ett tag sedan.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bilköer? Med en hoj?? :confused::confused::confused:
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
körde i GBG från gårda mot tingstadstunneln igår. I den stora rondellen stod det still så jag kröp emellan filerna. Första gången jag gjorde detta då jag inte haft MC så länge.

Gick ju skitsmidigt tyckte jag. Men tråkigt att nån jäkel börjar tuta. Men då är det OK att göra som jag gjorde....?

Klart det är OK! Bara det inte finns någon större risk för olycka eller skrap av bilar.
De som tutar är trötta avundsjuka svenssons i svettiga plåtburkar som också vill köra hoj men som inte får för kärringen där hemma. Griniga gubbar i kombination med avundsjuka är nog det värsta som finns. :mad:

Alternativt, så är det personer med såpass låg IQ att de inte förstår att vi inte tar någon plats när vi kör förbi och därmed kortar ner köerna. Trött blir man...

Det är bara köra på men var observant. :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kö är det värsta som finns en varm sommardag med skinnstället på. FY FAN!
Jag kör om där det är lämpligt, men det brukar inte vara så mycket kö när jag kör på kvällarna. På dagen går det inte att köra pga värmen....
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Bilkö != hojkö.
Bara att glida förbi. Orkar inte ens bli irriterad på bilister som försöker stänga. Slänger de upp en dörr däremot ...

PS Hojkö = karavan o dessa är det förbjudet enl lag (trafikförodning 1998:1276 Kap 2 §6) att bryta. Brott mot detta kan bestraffas med böter (brottskod: 008A 1000kr)
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Klart det är OK! Bara det inte finns någon större risk för olycka eller skrap av bilar.
De som tutar är trötta avundsjuka svenssons i svettiga plåtburkar som också vill köra hoj men som inte får för kärringen där hemma. Griniga gubbar i kombination med avundsjuka är nog det värsta som finns. :mad:

Alternativt, så är det personer med såpass låg IQ att de inte förstår att vi inte tar någon plats när vi kör förbi och därmed kortar ner köerna. Trött blir man...

Det är bara köra på men var observant. :)


Gott, då gör jag likadant idag kl 1616! =)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Finns det plats är det klart man kör förbi!

Men jag orkar inte smita före om det står 2-3 bilar framför vid ett rödljus. Då retar man bara upp folk i onödan.

Jag orkar inte ligga bakom bilarna som tar en evighet på sig att masa sig upp i hastighet. F.ö. ett av mina största irritationsmoment då jag sitter i bil och på hoj kan jag ju slippa detta.

Vajerväg är lite läskigt att köra om på, har bara gjort det nån gång bland annat då det var en lastbil som var snäll och flyttade ut sig till höger :tummenupp.
 

ludde__mannen

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Tibro
Hoj
letar
Jag kontrar med färjeköer i GBG. I måndags tjänade vi nog mellan 2-4 färjor genom att göra som vi brukar, köra förbi och på först :)


Det där är inte okej! På färjor tar motorcyklar upp lika mycket plats som bilar (Eller?) Varför ska mc:n då få företräde?

Jag antar att du inte tar bilen i bussfilen och ställer dig först "bara för att det går"?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top