Självplågeri...

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Här kommer ett fantastiskt tips i ämnet självplågeri. Gör som jag!

1. Beställ ett slipon till din hoj mitt i mörkaste vintern, som julklapp till dig själv. Till exempel ett Remus Revolution, eller något annat som faller dig i smaken.

2. När du efter några veckors lidande och bråk med sällsynt puckad och oärlig leverantör äntligen får sliponet, montera det genast!!

3. Bli skitnöjd! Provstarta inte, eftersom du är pedant vill du ju inte starta en vinterkonserverad hoj med nybytt olja mitt i vintern.:rolleyes:

4. Nu har du ett par månaders lidande framför dig tills du får provstarta och höra ljudet för första gången!:tummenupp
 

Bifogat

  • Remus.JPG
    Remus.JPG
    96.5 KB · Visningar: 262

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
det pågår myrornaskrig på din nummerplåt till råga på allt

Jo, jag måste nog inhandla lite Myrr till Garaget..:rolleyes:

Kan det vara den första BMW jag sett med slip-on, ja kanske.

Det är faktiskt rätt vanligt numera. Boxern låter ju som en blöt fis med originalsystem. Nu kommer den förmodligen låta som en torr fis i alla fall. :näsblod Men inte vet jag, jag skall ju inte prova ljudet förrän om ett par månader...
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Inget speciellt händer om du provstartar, den rasar inte!!!

Hade för mig att Remus inte lät speciellt mycket, har jag fel????

Jo, jag måste nog inhandla lite Myrr till Garaget..:rolleyes:



Det är faktiskt rätt vanligt numera. Boxern låter ju som en blöt fis med originalsystem. Nu kommer den förmodligen låta som en torr fis i alla fall. :näsblod Men inte vet jag, jag skall ju inte prova ljudet förrän om ett par månader...
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Javisst. Så var det för mig också. Remus svenska agent är G-partner. De överskred den utlovade leveranstiden flerfaldigt och gissade eller hittade på nya datum till min lokala handlare, upprepade gånger.

Du har haft tur på två sätt.
1. Det tog "bara" några veckor för dig att få ditt slip-on.
2. Du beställde på vintern när du ändå inte kan köra med hojen. (Föreställ dig frustrationen att gå och vänta mitt i säsongen.)

Provstarta och se om du blir nöjd. Om det fortfarande är fisigt ljud, kolla om det finns en katalysator att ta bort mellan grenrör och slip on? Hög tid att beställa ersättningsrör i så fall. Om du tar bort kat:en vill du säkert installera PCIII och mappa om i bromsbänk. Om du ändå ska göra det kan du lika gärna byta till högflödesluftfilter innan du bänkar den osv. Vintern går fort!!!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Remus med db-killer låter lika upphetsande som original. Utan buttplugg låter det minst sagt högt, märklig konstruktion på Remus.

Starta och varmkör hojen nu så du vet om du måste inrikta dig på att tillverka en egen killer som dämpar något mellanting.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tycker BMW boxrarana är coola.
Väldigt annorlunda hojjar, utan att vara konstiga.

Men:
Min åsikt om BMW är att de skall inte dåna.
Lite mer muller än original vill jag ha, men inte mycket.
Att plocka bort katalysatorn, tycker jag bara är dumt.
Den stjäl inte mycket flöde, och är man någorlunda frisk i skallen så känns det inte bra att släppa ut mer än nödvändigt.
Behåll katalysatorn, öppna på insugssidan (insugsljud är mulligare än utblås).
Med optimerad bränsleblandning och tändkurva så får du en motor som går lika bra som konstruktören tänkt sig.
Räcker inte effekten ändå?
Då har du köpt fel hoj.
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Headhunter:

Jag beställde faktiskt från www.nippynormans.com. Den värsta lallaren jag varit med om. Efter beställningen mailade han och sade att den inte fanns på lager, skulle dröja några veckor. Han frågade om det var "acceptable". Jag svarade att det inte var det och att han skulle skicka tillbaka pengarna på kortet och cancellera min order. Jag skickade ett flertal sådana mail under 2 veckors tid, men fick ingen kreditering. Till slut mailar han att han skickat min order! När jag väl fick den så visade det sig att han skickat fel slipon MED FLIT! Han menade att jag skulle använda det så länge...

Det system jag beställt skulle dröja 3 veckor till... Eftersom jag faktiskt gillade det slipon han skickade skrev jag tillbaka till honom att han fick ge mig mellanskillnaden så var saken ur världen. Bara jag slapp ha med honom att göra mer.. Han skickade in mellanskillnaden igår.

VARNING för Nippynorman, alltså.


Ni andra: Nej, nej, här skall inte provstartas. Här skall lidas.. Angående ljudet så visst går det att byta ut grenrör och kat. Men det kostar. Jag är ju primärt ute efter ljudet, effekt (110 hk) och så räckte till för mig redan innan, jag är ju fan gammal. (33..) Det är ju en löstagbar DB-killer i burken, skall givetvis prova både med och utan.

Sedan, alltså...:D


Skrotnisse:
Instämmer till fullo. Har faktiskt ett miljösamvete, katten blir kvar där den är. Det är heller inte volymen jag vill åt, det är tonen..
 
Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Att plocka bort katalysatorn, tycker jag bara är dumt.
Den stjäl inte mycket flöde, och är man någorlunda frisk i skallen så känns det inte bra att släppa ut mer än nödvändigt.
Behåll katalysatorn, öppna på insugssidan (insugsljud är mulligare än utblås).
Med optimerad bränsleblandning och tändkurva så får du en motor som går lika bra som konstruktören tänkt sig.
Räcker inte effekten ändå?
Då har du köpt fel hoj.

Ok, så jag säger inte att jag är frisk i skallen :rolleyes:
Släppa ut vadå? Katalysatorn minskar utsläppen av nitrösa gaser och oförbrända kolväten. Optimerad bränsleblandning innebär bänkkörning med mappning som garanterat ger en rikare inställning, därmed mer CO2 utsläpp. Kontruktören tänker nämligen inte alls bara på att motorn ska gå bra, tillverkarna har även utsläppskrav att ta hänsyn till och där är CO2 utsläpp dvs bränsleförbrukningen en viktig faktor. Du skrotnisse förespråkar att behålla katalysatorn men jag menar att mappningen med upprikning av bränslekurvan är en väl så stor miljöpåverkan som att ta bort katalysatorn. Själv har jag inga problem med någondera. Katen tar jag bort för att hojen ska låta som den ska. Mappningen justerar jag så att motorn ska gå bra. Effekten på effekten är liten. Den mängd bensin jag bränner med min hoj på en säsong kan jag stå för.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
VARNING för Nippynorman, alltså.


D

Lustigt, så olika man kan vara, hela ditt inlägg tycker jag snarare tyder på en seriös handlare, som gör det bästa av situationen, och som snarare borde rekommenderas.
 
Last edited:

nille^80

Snart ännu Snabbare
Gick med
11 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
naked 675
tsss. det där är inget plågeri. Riktigt självplågeri är att köpa sprillans ny hoj i mellandagarna, köra hem den på släp och vänta på vårsolen. om 3v får jag dessutom dubbla Zard slipons som skall på innan det skall köras 1m.

detta skall jag aldrig göra igen även om man får bra pris. inga pengar är värt denna lidelse.. nästan =)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Självplågeri är att köpa ny hoj på vintern och sedan gå och vänta till våren...
Vill ha sommar nu!!!!
Kanske provkörning i helgen? :).
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Äh !! Sparka igång knarren för böveln. Se bara till att varmköra ordentligt och eventuellt dra en repa innan du stänger av den igen. :tummenupp
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Lustigt, så olika man kan vara, hela ditt inlägg tycker jag snarare tyder på en seriös handlare, som gör det bästa av situationen, och som snarare borde rekommenderas.

Det var inte jag som skrev det du citerade.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok, så jag säger inte att jag är frisk i skallen :rolleyes:
Släppa ut vadå? Katalysatorn minskar utsläppen av nitrösa gaser och oförbrända kolväten. Optimerad bränsleblandning innebär bänkkörning med mappning som garanterat ger en rikare inställning, därmed mer CO2 utsläpp. Kontruktören tänker nämligen inte alls bara på att motorn ska gå bra, tillverkarna har även utsläppskrav att ta hänsyn till och där är CO2 utsläpp dvs bränsleförbrukningen en viktig faktor. Du skrotnisse förespråkar att behålla katalysatorn men jag menar att mappningen med upprikning av bränslekurvan är en väl så stor miljöpåverkan som att ta bort katalysatorn. Själv har jag inga problem med någondera. Katen tar jag bort för att hojen ska låta som den ska. Mappningen justerar jag så att motorn ska gå bra. Effekten på effekten är liten. Den mängd bensin jag bränner med min hoj på en säsong kan jag stå för.
Utvecklingen av motorer sker i flera steg.
På slutet brukar det handla om att kompromissa för att sänka utsläpp, ljudnivå, knackningstolerans och bränsleförbrukning.
Detta sker oftast (alltid?) på bekostnad av effekt.
Tillåter man lite högre ljud, högre bränsleförbrukning,något högre utsläpp och håller sig till kvalitetsbensin med tillräckligt oktantal, så kan man återställa till fulleffektversion.
Katalysatorn anser jag gott kan sitta kvar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, så jag säger inte att jag är frisk i skallen :rolleyes:
Släppa ut vadå? Katalysatorn minskar utsläppen av nitrösa gaser och oförbrända kolväten. Optimerad bränsleblandning innebär bänkkörning med mappning som garanterat ger en rikare inställning, därmed mer CO2 utsläpp. Kontruktören tänker nämligen inte alls bara på att motorn ska gå bra, tillverkarna har även utsläppskrav att ta hänsyn till och där är CO2 utsläpp dvs bränsleförbrukningen en viktig faktor. Du skrotnisse förespråkar att behålla katalysatorn men jag menar att mappningen med upprikning av bränslekurvan är en väl så stor miljöpåverkan som att ta bort katalysatorn. Själv har jag inga problem med någondera. Katen tar jag bort för att hojen ska låta som den ska. Mappningen justerar jag så att motorn ska gå bra. Effekten på effekten är liten. Den mängd bensin jag bränner med min hoj på en säsong kan jag stå för.

I fråga om CO2 har inte katalysatorn någon effekt så varför du blandar in CO2 utsläppen i det resonemanget förstår jag inte.
Katalysatorn omvandlar CO till den mindre giftiga CO2 samt renar bort SOX och NOX.
CO är kraftigt giftig medan SOX och NOX är kraftigt försurande.
Dom utsläppen förvärrar du avsevärt genom att ta bort katalysatorn. Domj är inte på något sätt jämförbara med CO2 utsläppen i farlighetsgrad. Vare sig för miljö eller omgivande människor.

Ta bort katalysatorn är inget annat än ansvarslöst.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top