Åter i Linköping och tillbaka i skolbänken sen augusti. Efter tidernas mest groteska tentaperiod behövde jag något för att återställa balansen och vad passar då bättre än lite ordentligt pill i vår extremt fina verkstadsförening? Strippade hojen när jag var hemma över jul och slängde in ramen i bilen.
Detta forum innehåller oändligt duktiga personer vars byggen håller kvalité och omtanke utan dess like, detta är ju verkligen inte ett av dom men när jag jämför mitt arbete med hur det såg ut innan känner jag mig tillfreds med vad jag gör med hojen.
Folk har börjat tröttna på att läsa om okunniga personer som hackar sönder motorcyklar och ger upp halvvägs. Jag kan till viss del hålla med men samtidigt vet jag ju hur extremt mycket detta projekt lär mig, hur roligt jag tycker det är och framförallt - om inte jag hade väckt denna skapelse till liv, vem skulle då ha gjort det?
Gillade inte fotpinneplattorna jag gjorde i våras så de rök illa kvickt. Värt att komma ihåg är att de som satt på när jag köpte den var 20mm rör som var fyllda med spackel och sedan hålborrade. De nya är gjorda i 60x60 fyrkantsprofil med M8-svetsmutter.
Jag tror jag fick lägga 10st i skrotlådan innan jag gav upp med handmassagen och gjorde notcharna i fräsen. Brände dit dom med MIG först men det blev sådär så jag bättrade på det med TIG. Vänstra sidan vart okej så den visar jag bild på.
Näst på listan var ett ljuddämparfäste. Det gamla hittade jag i bilen när jag lyfte ur ramen. En inspektion visade att stumsvetsa ett ljuddämparfäste utan, i stort sett nån, genombränning var en dålig idé. Vem hade ens kunnat ana det.
Hur jag skulle göra ett gummiupphängt fäste hade jag ingen aning om men jag bestämde mig för att prova.
Fästörat blev i 40x40 fyrkant, frästa notchar och centrumhål. I mitten sitter en vanlig gummigenomföring med en tvådelad aluminiumbussning så gummit inte kläms, M8 här också då M6 såg klent ut. Från denna gör jag en aluplåt ner till ljuddämparen och om den ska fästas bakom alubussningen eller mellan vet jag inte än, båda är möjliga.
Ett av hojens största irritationsmoment är tanken på dessa jävla spackelfyllda hål, varför ens? Pillade ut spackelpluggarna, slipade snyggt, knackade dit en plåt och putsade rent.
Utöver det har jag kapat bort, gamla fästen(som inte användes ändå), svetsade vanliga muttrar(där det skulle finnas ersatte jag med nitmutter) och annat skräp som stör friden. Lite fortsatt putsning krävs men inget som är värt att dokumentera.
Om någon råkar tycka att detta är en hädelse så kommer nedan bl.a en bild på förra ägarens bästa svetsjobb, dvs det som inte ramlat av än. Den andra bilden är på SVn jag köpte.
I övrigt går jakten på större förgasare dåligt.