Sjuka hundar

Sen - att människor som du, Watson m.fl faktiskt tar ett stort ansvar, och uppfostrar desa hundar på ett föredömligt sätt är ju inget annat än beundransvärt.

Tackar, bugar och bockar. Du är lite brun om nosen nu faktiskt :D .

Det som gör mej förbannad är att ingen utom du erkänner att det finns välavlade hundar med kamphundsbakgrund. Ni drar alla över en kam, och det stör mej. Att vara så inskränkta som ni är, är farligt för er hälsa.

/Carin

Att vara så inskränkta som ni är, är farligt för er hälsa.

/Carin

Varför då? Ska du bussa jycken på oss? :tungan

Ni som äger hundar av den här typen - Hur skulle ni reagera om någon känner sig hotat av er hund och skadar hunden i självförsvar? Ingen vill givetvis att detta ska hända, men hur skulle ni ställa er till en sådan situation.

Anledning till att jag frågar är att jag var uppe vid Devils Lake (nationalpark) igår där det råder koppeltvång på stigarna i skogen. Helt plötsligt kommer det två hundar (boxer och schäfer) springande emot mig med ägaren halvspringades långt bakom. Okopplade givetvis.
Eftersom jag blev oprovocerat biten av en schäfer för ca ett år sedan och ogärna vill vara med om det igen, drog jag försiktigt fram en jaktkniv samtidigt som jag flyttade mig till sidan av stigen. Lyckligtvis sprang hundarna förbi och alla var nöjda och glada utom ägaren som, efter att ha kopplat sina djur, gav mig en blick av is... :rolleyes:

Jag har levt med hundar hela mitt liv och det sista jag vill är skada en hund, men ägarna måste ju också förstå att det finns människor som känner sig hotade av okända hundar som springer lösa. Om alla bara kopplade sina hundar (och var starka nog att hålla emot när det gäller) så skulle det största problemet vara löst. Många hundägare är så förbannat nonchalanta och det retar mig så inihelvete! Om man är ute och går med sin hund så kostar det väl inget extra att hålla lite avstånd till folk man möter, även om mn har en dvärgpudel?? :confused:

Har man hund oavsett ras/storlek får man visa andra respekt, finns folk som är rädda för även små hundar.
Skulle jag mot all förmodan ha en lös hund som springer fram till någon okänd är det jag som klantat mig, då får jag bära hundhuvet. Jag kan inte begära att någon annan kan läsa hunden om den vill leka eller få sig en måltid.

Även om hojdoktorn har tonat ner lite i sin framtoning här ;) så gillar jag inte att han använder ordet "rosaskimmrande" för det antyder att man har en felaktig eller icke sanningsenlig bild av något tycker jag.

Dom som har dessa hundar och som talar i dessa trådar (tyvärr äger jag inte en sådan hund även om jag GÄRNA skulle ha en Staffe) och verkligen lyckas och är utmärkta hundägare FÅR inte ses som någon slags babblande lyckospridre som lullat runt i sin daddavärld och har "ullegullehundar". Dom skall ses som föredömmen!
Det är dessa människor som skall visa vägen för hur hundarna skall uppfostras. Och någonslags lämplighetskoll är inte fel...fan nu börjar jag känna igen mig. Jag skall inte falla tillbaka i detta igen..

Vill bara poängtera att jag tycker det är synd att folk drar alla över en kam. Mycket synd.

Även om hojdoktorn har tonat ner lite i sin framtoning här ;) så gillar jag inte att han använder ordet "rosaskimmrande" för det antyder att man har en felaktig eller icke sanningsenlig bild av något tycker jag.

Dom som har dessa hundar och som talar i dessa trådar (tyvärr äger jag inte en sådan hund även om jag GÄRNA skulle ha en Staffe) och verkligen lyckas och är utmärkta hundägare FÅR inte ses som någon slags babblande lyckospridre som lullat runt i sin daddavärld och har "ullegullehundar". Dom skall ses som föredömmen!
Det är dessa människor som skall visa vägen för hur hundarna skall uppfostras. Och någonslags lämplighetskoll är inte fel...fan nu börjar jag känna igen mig. Jag skall inte falla tillbaka i detta igen..

Vill bara poängtera att jag tycker det är synd att folk drar alla över en kam. Mycket synd.

Njaaa...njaa! ;)

Nu läser du min text med de "svarta glasögonen"!
Det var INTE vad jag skrev, och DIN tolkning av vad rosaskimrande är får stå för dig! :)
Du vet så väl att jag inte hånar människor med flit. Inte offentligt iaf, så om du uppfattade det hela som en lite "von oben" ton, så kan jag låta meddela att så var det inte menat.
Däremot talar vi allt som oftast om olika saker när vi tror att vi talar om samma, från de olika falangerna för/emot.
DET är olyckligt.

:krama

Problemet emellertid, är att ALL kamphunsavel inte är lika rosenskimrande.
Långt därifrån.
Tyvärr.
Och det gör mig SÅ förbannad, för det är ett slags gamblande med oskyldiga djur såsom handelsvara/modeattribut/statussymbol.
Det är DEN aveln som JAG vänder mig emot.
Det är SÅNA hundar jag inte vill ha på våra gator.

Om alla dessa kamphundar, oavsett hur de avlades fick samma kärlek som din hund...så skulle jag nog kunna tänka mig att klä ut mig i en kamphunds-valp-overall och smita in i din lägenhet! :D

Men det är den aveln vi alla vänder oss mot. Men Starstrikers linje är inte lösningen :)..och inte heller Starstrickers ;)

Sedan får du komma o leka i kamphundskläder när du vill ;)
Ta med dig verktygslådan så kan du porta min topp också som en duktig kamphund :tungan

Last edited by a moderator:
Hoppas verkligen att det införs hundkörkort och obligatoriskt mental-test på alla hundar. Då skulle inte sånt här svammel existera. Då finns det svart på vit vem som är bra ägare och vilka hundraser som tillhör dom stabilaste!!

Hehe ja dessa didär mentaltesten är rätt skoj...Anders Hallgren har Ni möjlighet, kika in på Hans föredrag, en kul prick!

Näe avla på alla hundar så blir värden lika fin...

Bifogat

• sam220 hund.jpg
    sam220 hund.jpg
    17.3 KB · Visningar: 35
Ja men då kan du ju säkert förklara varför det inte är några collies eller små hårbollar på filmerna ovan eller i alla andra hundattacker man läser om. Nu när dom är så farliga enligt dig.

För att de inte ser farliga ut, fast de är det.

De har inte synliga muskler, fluff är inte macho. (Men om folk visste att det är okbenets bredd käkstyrkan hänger på, så skulle det definitivt vara mer taxar i skräckfilmerna... :rolleyes: )

Jag kan tyvärr inte förklara varför hundattacker av fluffiga hundar inte är med i tidningarna. Förmodligen för att det skulle ta allt ljus från "kamphundsfenomenet" om det dagligen skrevs om hundbett och hundslagsmål... då tappar man ju lösnummerförsäljningen och får helt förlita sig på Linda Rosing :tuttar

1. Den var väl mentalt störd.
2. Den ville väl skydda sig från dig "attackeraren" som skulle in i dess ögon.
3. För ratt hårbollar är rädda för allt. Men bitskador? Kom igen... bättre kan du.
4. De märker väl att du är likadan som de ;) Skämt åsido, de är väl bra exemplar såklart. Men oroa dig istället för den dan ett dåligt ex dyker upp på mottagningen...

Ja, ja och jo... hade jag inte haft arbetshandskar när jag brottades med den lilla jäveln hade jag nog varit sjukskriven nu. Det är tryck även i små käkar och människohud är sorgligt skör.:D
Det är munkorg på alla hundar som är rädda för mig. Så... jag förebygger. Men jag har bara träffat en rädd "kamphund", staffekryss från Irland, förmodligen hade den använts som fotboll eller nåt... jag har aldrig sett nått skaka så jäkligt i min närvaro. :(

Last edited:
Hoppas verkligen att det införs hundkörkort och obligatoriskt mental-test på alla hundar. Då skulle inte sånt här svammel existera. Då finns det svart på vit vem som är bra ägare och vilka hundraser som tillhör dom stabilaste!!
Ungefär som teori och körprovet för fordonskörkort?

naa. Jag tror faktiskt inte detta är någon lösning?
Det kommer ändå finnas olika synsätt?

Ahamen... ;) Såg han så rolig ut!?

Sa han nåt?
:D

Jag frågade hur jag skulle gå vidare i min träning med att Kia hoppar vid dörren när det kommer någon. Hon har slutat hoppa, men bär iväg på våra skor istället (kompensationsbeteende). Han frågade då vad det var för ras på hunden. Hmmm.... En staff, sa jag. Då sa han att det skulle ta lite tid men att det inte behövdes någon speciell träning... Aha... Sa jag, hur menar du nu!? Jo, sa han... Det kommer ta ung 15 år. Sen är du av med problemet! :D :yoparty
Han är helt ok, även om jag inte håller med allt han säger, så är hans tankar om utredning av problemhundar på helt rätt väg!

Angående MH så kommer Kia beskrivas på lördag. Återkommer med info angående resultatet. Det finns ju egentligen inga restriktioner för att staffar ska mentalbeskrivas innan avel, men nu försöker vi beskriva så många som möjligt för att få svart på vitt att våra hundar är stresståliga. Tråkigt bara att vi inte har tillgång till så många platser.... Jädra brukshundar!!:mad: :D

/Carin

Ännu en av demokratins baksidor. Alla ska få vara med och bestämma och inget blir bra.

Föreställ er om jag hade varit diktator i det här landet, och sagt; "Skjut allihop." Och hade någon haft några invändningar hade jag sagt "Skjut dom också."

Problem solved. :tummenupp

:kupp

Gå på en föreläsning...och njut!!
Ståupp komik och kunskap i samma gubbe..kan det bli bättre?

Som mig då?? ;)

Ännu en av demokratins baksidor. Alla ska få vara med och bestämma och inget blir bra.

Föreställ er om jag hade varit diktator i det här landet, och sagt; "Skjut allihop." Och hade någon haft några invändningar hade jag sagt "Skjut dom också."

Problem solved. :tummenupp

:kupp

Ja pipaan...dummokrati är värsta sortens förtryck! :D

Jag frågade hur jag skulle gå vidare i min träning med att Kia hoppar vid dörren när det kommer någon. Hon har slutat hoppa, men bär iväg på våra skor istället (kompensationsbeteende). Han frågade då vad det var för ras på hunden. Hmmm.... En staff, sa jag. Då sa han att det skulle ta lite tid men att det inte behövdes någon speciell träning... Aha... Sa jag, hur menar du nu!? Jo, sa han... Det kommer ta ung 15 år. Sen är du av med problemet! :D :yoparty
Han är helt ok, även om jag inte håller med allt han säger, så är hans tankar om utredning av problemhundar på helt rätt väg!

Angående MH så kommer Kia beskrivas på lördag. Återkommer med info angående resultatet. Det finns ju egentligen inga restriktioner för att staffar ska mentalbeskrivas innan avel, men nu försöker vi beskriva så många som möjligt för att få svart på vitt att våra hundar är stresståliga. Tråkigt bara att vi inte har tillgång till så många platser.... Jädra brukshundar!!:mad: :D

/Carin

:D

Kul! Det lät som när jag tröstar uppgivna tonårsföräldrar: "Det går över om 10-15 år när NN flyttar hemifrån! :)

Hoppas det går bra då - och varför inte göra rasen till en brukshund?

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...