För ett antal år sedan var jag och en kompis på väg hem efter en helkväll i stan. Vi tog nattbussen ut till förorten där jag skulle slagga på polarens soffa.
Det är runt februari och det ligger en dec snö på marken sedan någon vecka tillbaka. Vi är på väg från nattbussen mot polarens lägenhet och går på en öde gata mellan hyreshusen med bilar parkerade längs med.
Plötsligt får vi syn på ett ben som sticker fram under en gammal Volvo.
Vi undrar vad fan det handlar om så vi går lite närmare. Vi ser hur "benet" liksom stelnar till i ett försök att inte synas men när vi är lite närmare hajar vi att det ligger en snubbe på rygg, under bilen med benen på varsin sida om framhjulet.
Bilen är parkerad så att den måste backa ut om den skall iväg och han ligger alltså bakom framhjulet och skulle vara ivägen om bilen skall iväg....
- Hallå, vafan gör du under volvon?!
- Gå härifrån!
- Men vaffan, klockan är snart halv fem söndag morgon och här ligger du under en volvo. Varför det för?!
.....inte en käft synts till så långt ögat kan nå. Vi ser f.ö, inte benets käft heller eftersom resten av kroppen är under bilen.
- Men kom fram nu, där under kan du inte ligga!
- Låt mig vara, jag ska ta livet av mig!
- TA Livet av dig?! Vaddå?! hur då?! Menar du att volvon skall backa över dig?!
- JA!!
- För det första är det mitt i natten så ingen lär köra nu. För det andra är bilen insnöad och det har inte snöat på en vecka vilket troligen lär innebära att de inte kommer köra på ytterligare en vecka och för det tredje kommer de ju snava på ditt ben om de ska in i bilen och då lär de ju knappast köra ut härifrån innan du har flyttat dig?!
- Men låt mig bara få ligga här och ta livet av mig!
- Du fattar väl att du inte kommer bli ihjälkörd. I bästa fall fryser du ihjäl och det suger ju lite!
- Jag vill inte frysa ihjäl, jag vill ta livet av mig!
- Varfördårå?!
- För polarna trackade mig på festen och sen blev jag utkastad!
- Det är väl knappast värt att frysa ihjäl under en volvo för!
- JO, det är det fan!
- Ge dig, fryser'ru ihjäl missar du ju en massa saker, du kommer aldrig kunna njuta av schyssta bullar igen eller bara kunna smaska i dig en påse ostbågar till nån risig film!
........inget svar men plötsligt börjar benet röra sig lite och några sekunder senare kommer det fram en snubbe i 40-årsåldern som f.ö inte såg så nedgången ut som vi hade väntat oss..
- Jag gillar bullar!
- Fatta hur gott det vore med bullar och något varmt nu, de vill man ju inte frysa ifrån!
- Näe, du hart fan rätt, jag ska nog inte ta livet av mig!
- Låter bra, gå hem och ta ett långt varmt bad istället.
- Det ska jag nog fa göra.... Fyfan vad schysst grabbar, jag ska inte ta livet av mig.. fan vad schysst, ni har räddat mitt liv...!!
...sen får vi en bamsekram av snubben som därefter knallar bort i vintermörkret....
Tystnaden lägger sig återigen och vi fortsätter hemåt med knarrande steg...
Jag tror inte jag kommer hitta så många snubbar liggandes under parkerade volvos på nätterna framöver men man kan ju aldrig veta...