Skåne är Svenskt!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ett behov här på SH att diskutera Skåne, Danmark men även Blekinge och Halland som, till skillnad från Finland, inte var en fullvärdig del av det Svenska Riket utan erövrades i krig.
Här diskuterar vi allt som har med Skåne att göra!:tummenupp

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Det ända som behöver sägas är: Gör Skåne självständigt. Skåne behöver inte Sverige för att överleva. Däremot behöver Sverige Skåne för att gå runt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är platt och trist och folk låter som de är fulla. Vad mer behövs sägas? Man åker bara igenom det på väg till övriga Europa, inget mer.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det ända som behöver sägas är: Gör Skåne självständigt. Skåne behöver inte Sverige för att överleva. Däremot behöver Sverige Skåne för att gå runt.

Det är en sådan våg i Europa. Katalanerna vill bli självständiga från Spanien av samma anledning. Katalonien går bra ekonomiskt och behöver inte Spanien men Spanien behöver Kataloniens överskott.
Skottarna tror att självständighet från Engelsmännen är lösningen också.

Jag tror att vi behöver hjälpas åt istället och Norden borde sammarbeta mer.

Men det kan kanske bli svårt att få Danmark att subventionera Norsk, Svensk och Finsk glesbygd i Norrland...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag håller ställningarna på gränsen. :smasha

Men lämna EU och gör en union av Sverige Danmark Island Norge Finland.schysst innanhav.
Sen kan Europa få köpa el, virke, olja, fisk, stål till mer för oss gynnsamma priser. :banana

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
http://www.scania.org/

Här finns en historieskrivning ur ett skånskt perspektiv.

Skåne var en gång Skandinaviens kanske rikaste landsdel. Jag snackar nu om innan industrialismen då jordbruket var basen i ekonomin. Kanske Själland kan konkurrera men Skåne var ju större.

Det ledde till kamp mellan Danmark och Sverige om vem som skulle få beskatta den kassakon, en kamp som vi vet Sverige vann. Det finns ingen del i Skandinavien där så mycket blod flutit. Så att som Old Badger ovan hävda att ingen vill ha Skåne är lite infantilt.

Nu när det svenska förtrycket har börjat lätta har Skåne återhämtat sig. Vi får ju till och med vara med i TV och Radio, och våra artister kan uttrycka sig offentligt på skånska. En förändring som skett de sista 20 åren. Jan Malmsjö vill inte tala Skånska offentligt så det gamla sitter kvar fortfarande, men förbättringar har skett. I och med EU-inträdet kan man även vid lärosätena forska kring skånsk historia något som tidigare varit svårt att få finansierat av stadsmakten. Och vips: Uppåkra!

Betänk var vi stod efter att krigsdammet börjat lägga sig. All verksamhet över sundet tvangs att avslutas. All handel, allt utbyte av kunskap och kultur, ni kan tänka hur det slog mot ekonomin? Skåningar fick inte inneha myndighetsämbeten, ännu mindre representera sig själva i ståndsriksdagen.

Men nu är det annat det medges. Rasismen mot skåningar är iofs stark fortfarande, det är bara att läsa i denna tråd, och även om jag aldrig skulle kunna få ett jobb bakom en servicedisk i Stockholm (det låter ju äckligt när jag pratar) så kan vi ibland ge igen med samma mynt. För 4-5 år sedan blev ju en Stockholmare nekad jobb som säljare i Lund pga av hans dialekt. :D

Jag är separatist av den enkla anledningen att jag tror det skulle gynna Skåne. Men inte som det skrivs ovan med en analogi till Katalonien. Skåne är inte rikare än övriga Sverige. Skåne är inte särskilt rikt idag, tvärtom, vår stora stad Malmö slukar ju 4 miljarder om året i kommunal utjämning. Jämför det med Stockholm!

Nej, Skåne skulle gynnas då vi kan bedriva en självständig jordbrukspolitik. Vi kan ta vårt miljöansvar i skogen istället, eller i gruvpolitiken. Där ju Sverige skiter i miljön, där handlar det bara om pengar. Men skånska mjölkbönder och skånska svinuppfödare skall kunna konkurrera, överleva, mot danska och holländska bönder. Jordbruket i Skåne är lika viktigt som skogsbruket i Sverige.

Skåne skulle även gynnas då vi kan ha en idrottspolitik som är lämpad mot de idrotter man faktiskt kan bedriva här nere. Ut med vintersportseländet. In med cykling och ännu mera fotboll.

Vad gäller jordbruk, skog, mineraler, industrier, idrott med mera med mera så är förutsättningarna i Skåne väldigt annorlunda än Sverige i övrigt.

Jag vill även ha ett självständigt för jag vill se ett skånskt landslag tvåla till Sverige i fotboll. Bara skåningar har varit med och vunnit Champions. Sverige är bedrövligt i fotboll. Ett sänke, en boja.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Skåne ligger ca 10 år före resten av Sverige politiskt. :Bugar

Mycket av svensk politik börjar här nere. Skandinavismen, environmentalismen med mera.

Sedan gillar jag inte att Skånepartiet utvecklades till ett fascistiskt parti, men det kan vi kanske ta en annan gång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sedan gillar jag inte att Skånepartiet utvecklades till ett fascistiskt parti, men det kan vi kanske ta en annan gång.

Jag tycker det passar bra i den här tråden, hur kan man diskutera Skåne utan att diskutera deras säregna politiska landskap? Vet nästan noll och ingenting om Skånepartiet, men jag betvivlar kraftigt att de beskriver sig själva som fascister, att den indoktrinerade massan gör det betyder faktiskt ingenting. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år