http://www.scania.org/
Här finns en historieskrivning ur ett skånskt perspektiv.
Skåne var en gång Skandinaviens kanske rikaste landsdel. Jag snackar nu om innan industrialismen då jordbruket var basen i ekonomin. Kanske Själland kan konkurrera men Skåne var ju större.
Det ledde till kamp mellan Danmark och Sverige om vem som skulle få beskatta den kassakon, en kamp som vi vet Sverige vann. Det finns ingen del i Skandinavien där så mycket blod flutit. Så att som Old Badger ovan hävda att ingen vill ha Skåne är lite infantilt.
Nu när det svenska förtrycket har börjat lätta har Skåne återhämtat sig. Vi får ju till och med vara med i TV och Radio, och våra artister kan uttrycka sig offentligt på skånska. En förändring som skett de sista 20 åren. Jan Malmsjö vill inte tala Skånska offentligt så det gamla sitter kvar fortfarande, men förbättringar har skett. I och med EU-inträdet kan man även vid lärosätena forska kring skånsk historia något som tidigare varit svårt att få finansierat av stadsmakten. Och vips: Uppåkra!
Betänk var vi stod efter att krigsdammet börjat lägga sig. All verksamhet över sundet tvangs att avslutas. All handel, allt utbyte av kunskap och kultur, ni kan tänka hur det slog mot ekonomin? Skåningar fick inte inneha myndighetsämbeten, ännu mindre representera sig själva i ståndsriksdagen.
Men nu är det annat det medges. Rasismen mot skåningar är iofs stark fortfarande, det är bara att läsa i denna tråd, och även om jag aldrig skulle kunna få ett jobb bakom en servicedisk i Stockholm (det låter ju äckligt när jag pratar) så kan vi ibland ge igen med samma mynt. För 4-5 år sedan blev ju en Stockholmare nekad jobb som säljare i Lund pga av hans dialekt.
Jag är separatist av den enkla anledningen att jag tror det skulle gynna Skåne. Men inte som det skrivs ovan med en analogi till Katalonien. Skåne är inte rikare än övriga Sverige. Skåne är inte särskilt rikt idag, tvärtom, vår stora stad Malmö slukar ju 4 miljarder om året i kommunal utjämning. Jämför det med Stockholm!
Nej, Skåne skulle gynnas då vi kan bedriva en självständig jordbrukspolitik. Vi kan ta vårt miljöansvar i skogen istället, eller i gruvpolitiken. Där ju Sverige skiter i miljön, där handlar det bara om pengar. Men skånska mjölkbönder och skånska svinuppfödare skall kunna konkurrera, överleva, mot danska och holländska bönder. Jordbruket i Skåne är lika viktigt som skogsbruket i Sverige.
Skåne skulle även gynnas då vi kan ha en idrottspolitik som är lämpad mot de idrotter man faktiskt kan bedriva här nere. Ut med vintersportseländet. In med cykling och ännu mera fotboll.
Vad gäller jordbruk, skog, mineraler, industrier, idrott med mera med mera så är förutsättningarna i Skåne väldigt annorlunda än Sverige i övrigt.
Jag vill även ha ett självständigt för jag vill se ett skånskt landslag tvåla till Sverige i fotboll. Bara skåningar har varit med och vunnit Champions. Sverige är bedrövligt i fotboll. Ett sänke, en boja.