Skåne är Svenskt!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Klubbliv kallas det.

Vi har förvisso en festival i stan. Golden hits heter den och ligger på Kungsgatan.

Rätt kul. Så stolta man var över Vattenfestivalen. En person från Stockholm tyckte det var bra att även vi på landsbygden fick en festival när han besökte Lundakarnevalen på 90-talet. :hej

Nej, klubbar finns ju inte i andra städer än Stockholm. Men vi brukar ha en Sibyllakiosk som centrum för nöjeslivet. I Skåne har vi i alla fall 5 korvkiosker som jag känner till. Det är inte illa.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Rätt kul. Så stolta man var över Vattenfestivalen. En person från Stockholm tyckte det var bra att även vi på landsbygden fick en festival när han besökte Lundakarnevalen på 90-talet. :hej

Nej, klubbar finns ju inte i andra städer än Stockholm. Men vi brukar ha en Sibyllakiosk som centrum för nöjeslivet. I Skåne har vi i alla fall 5 korvkiosker som jag känner till. Det är inte illa.

Här i skåne samlas vi utanför kebabmojen på helgerna, ung som gammal och gasar lite.
Pojkarna börnar och flickorna drömmer om storstadsliv och ljusena i stockholm (inte landsbygden).
:fyllisar

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Här i skåne samlas vi utanför kebabmojen på helgerna, ung som gammal och gasar lite.
Pojkarna börnar och flickorna drömmer om storstadsliv och ljusena i stockholm (inte landsbygden).
:fyllisar

I min hemby samlas motorburen ungdom på Statoil och ställer bilarna där med huven öppen för det är väl alltid någon läcka som ska åtgärdas? Knuttarna är över 50 och de samlas på mc-klubben där de planerar nästa tur (ej längre än 5-10 mil, sen måste man ha övernattning..) det var bättre förr..

Vad det har med tråden att göra? Pratar ungdomen ens om Stockholm??

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Tja, stöd är ju något Skåne lär behöva.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/regionen-loste-inte-jobben/
Skåne halkar efter. För femton år sedan skulle Region Skåne och Öresundsbron ge ökad tillväxt och lägre arbetslöshet.
Men verkligheten blev en annan: idag har Skåne lägst sysselsättningsgrad i Sverige. Och landets fyra värsta krisorter ligger alla i Skåne.

Ville bara kommentera detta. I grunden ett korrekt påstående men för att förstå det här med att det är storstadskommunerna som är värst ute behöver man se hur Skåne är befolkat.

Skåne påminner en hel del om USA med nedgångna städer och rika villaförorter. Det ser väl likadant ut i övriga Sverige, men här nere bor man i en kommun och jobbar i en annan. I städerna bor invandrare och studenter och där är många hyresgäster. Inkomsterna är låga. I kranskommunerna bor medel- och överklass med höga löner och köpkraft och där är många villor.

Det leder till att även om ekonomin är seg, så har Skåne landets lägsta kommunalskatter. T o m lite lägre än gräddhyllorna uppe i Stockholm. 10-i-topp har 5 Skånekommuner och 5 Stockholmskommuner och ingen från någon annan landsända. De lägsta skatterna finns i Vellinge (m) och Kävlinge (s).

Topp 10 lägst i Sverige för 2014 (källa SCB)

Vellinge: 29,19

Kävlinge: 29,20

Solna: 29,22

Stockholm: 29,43

Örkelljunga: 29,45

Danderyd: 29,45

Staffanstorp: 29,48

Täby: 29,73

Lomma: 29,93

Sollentuna: 30,20

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
I min hemby samlas motorburen ungdom på Statoil och ställer bilarna där med huven öppen för det är väl alltid någon läcka som ska åtgärdas? Knuttarna är över 50 och de samlas på mc-klubben där de planerar nästa tur (ej längre än 5-10 mil, sen måste man ha övernattning..) det var bättre förr..

Jag drev med stockholmarens fördomar om "landet" utanför stockholms stadsgräns.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Ville bara kommentera detta. I grunden ett korrekt påstående men för att förstå det här med att det är storstadskommunerna som är värst ute behöver man se hur Skåne är befolkat.

Skåne påminner en hel del om USA med nedgångna städer och rika villaförorter. Det ser väl likadant ut i övriga Sverige, men här nere bor man i en kommun och jobbar i en annan. I städerna bor invandrare och studenter och där är många hyresgäster. Inkomsterna är låga. I kranskommunerna bor medel- och överklass med höga löner och köpkraft och där är många villor.

Det leder till att även om ekonomin är seg, så har Skåne landets lägsta kommunalskatter. T o m lite lägre än gräddhyllorna uppe i Stockholm. 10-i-topp har 5 Skånekommuner och 5 Stockholmskommuner och ingen från någon annan landsända. De lägsta skatterna finns i Vellinge (m) och Kävlinge (s).

Topp 10 lägst i Sverige för 2014 (källa SCB)

Vellinge: 29,19

Kävlinge: 29,20

Solna: 29,22

Stockholm: 29,43

Örkelljunga: 29,45

Danderyd: 29,45

Staffanstorp: 29,48

Täby: 29,73

Lomma: 29,93

Sollentuna: 30,20

;)

( <---- )

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Vi skojar med Pelle som menar att Stockholm har ett klubbliv till skillnad mot Skåne.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Personligen tycker jag som är till ena hälften från Skåne och andra från Blekinge (rätt sida= Listerlandet) att en union mellan Skåne, Blekinge, Halland och Småland hade suttit som en räkmacka i en sportkeps. Vi var ju tvungna att stänga Barsebäck av olika anledningar, vilket ledde till högre elpriser i Skåne då tydligen Oskarshamn och Ringhalls tillhör mellansverige :va. Hade vi fått till en union mellan dessa landskap hade vi haft en näst intill egen elförsörjning och kunnat hålla en vettig jordbrukspolitik. Fisket från Blekinge och Halland tillsammans med den småländska skogen hade kunnat göra oss mer eller mindre självförsörjande om man bortser från saker som nästan alla länder importerar, typ olja och bananer. Visst, det finns en stor arbetslöshet i Skåne, vilket knappast kan beskyllas landskapet. Det skulle finnas mängder med sätt att utveckla industrier och företag om vi hade sluppit styras av en handfull idioter som ser Stockholm som världens mittpunkt. Var det inte huvudstaden i norden de kallade sig för ett tag sedan? (eeeehh Köpenhamn??) Inte så att jag avskyr alla Stockholmare eller andra nordbor, de finns guldkorn från alla delar av vårt land, och resten av världen för den delen.

Saken är den att det gnälls en jävla massa på oss sydlänningar, sen åker packet hit och häller ut skumpa och härjar runt i seglarskor, för korta shorts och spelar SHM. Om vi nu är så dryga, dumma, svårförståeliga, inskränkta, rasistiska, inavlade och oönskade (Ge Skåne till Danmark så höjs IQ:n i båda länderna...) så är det ingen som tvingar er att åka hit. Tänk va jobbigt det hade varit för alla nordbor om vi faktiskt varit självständiga, då hade ni kanske fått ta färjan till Tyskland si sådär 30 mil norrut. Kanske skulle vi upprätta lite tullar också när vi ändå är i farten, alla vet ju att skåningar skiter blankt i EU när det inte handlar om att sälja vin i mataffärer. Begära skadestånd för tiden vi varit ockuperade efter freden i Roskilde? :D

Hoppas att folk förstår att det ligger en viss portion ironi och humor i detta inlägget, det är ju trots allt skrivet på förhållandevis korrekt svenska, för någon som skulle få stämpeln som "dansk-jävel" av många på detta forum.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det verkar vara svårt med vidsynthet för många här?:rolleyes:

Nu är jag varken Skåning eller Stockholmare så jag kanske inte kan uttala mig men dryg, överlägsen och stöddig kan många vara oavsett var man kommer ifrån eller bor.

Om man istället för att polarisera försökte bygga broar skulle många fördomar undvikas. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år