AGV:
Vad menar du att Skåne skulle livnära sig på?
Vad skulle autonomin innebära rent praktiskt?
Tack för frågan, du är den förste som vill diskutera regionalism. De andra kommentarerna har mest handlat om "Käften, du skall veta din plats!"
Idag är det ju kommunal skatteutjämning så kan det bli sämre ur ditt perspektiv? Vad gnäller ni över?
Det handlar ju inte om någon drastisk omställning rent ekonomiskt utan snarare politiskt. Men jag kan ju inte diktera politiken, jag blir ju inte diktator.
Skåne skiljer sig inte så mycket från Danmark rent industriellt. Så jag skulle tro att t ex Bacon blir den största exportprodukten, i stil med pappersmassa för Sverige. Du kan ju titta på Danmarks handelsstatistik jämte Sveriges. Sveriges handelsöverskott beror på skog och LKAB/SSAB i stort sett. Danmark exporterar enorma mängder jordbruksprodukter.
Men skall det ske krävs en jordbrukspolitik som påminner om dansk/holländsk/tysk. Dvs stordrift och att vi skrotar djurskyddslagen i sitt nuvarande utförande.
Sedan är ju frågan hur vi får industrin och handeln att funka. Mycket flyttar till S-holm tyvärr. Nu senast Gambro som Wallenbergarna sedan sålde till huvudkonkurrenten Baxter. Draco som sedan blev Astra Draco osv lades med ner häromsistens. Volvo köpte Åkermans och flyttade det till Korea. Nu senast åker delar av Arjo till Polen.
Men visst, Tetra Pak, Alfa Laval och Axis växer så det knakar. Och nu har jag bara snackat om Lund och Eslöv. Peab och Lindab uppe på Bjäre är livskraftiga. Höganäs går bra. Nolato har hittat kunder igen.
Lund och Bjärehalvön är livskraftigt så det knakar.
Så har ju både Thule (skibox) och IKEA flyttat HQ till Malmö från Småland. Men det vanliga är väl att företagen flyttar från Skåne? Skanska t ex och en gång i tiden även Scania såklart.
Motorn i utvecklingen lär ju bli Lund och Ideon. Axis har växt från 0 till 1000 anställda på 15 år. Doro knatar på bra. Kanske kan lilla Lindinvent få ett genombrott. Får man det blir man skitstora.
Skåne är mer industri än du kanske tror?
I ett federalt Sverige har vi gemensam migrationspolitik och försvarspolitik. Det är ju bara att googla på federalism om du vill veta vad det är liksom.
I ett självständigt Skåne lär invandringspolitiken bli mer restriktiv så att städerna kan bli motorer i ekonomin och inte som nu då de är stödområden. Men ett federalt Sverige har fri rörlighet och därmed ´samma migrationspolitik.
Allvarligt talat. Skåne mår inte bra ekonomiskt men vilka områden, förutom Stockholm gör det i Sverige? Centralismen börjar bli absurd.