Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
*Edit* Jo, angående min hoj... Starta du gärna en tråd om den. Den är fabriksny, har aldrig varit påställd, har stått still i mitt garage sedan den kom till försäljaren efter jag beställt den. Så det blir nog en kort tråd. :7peta

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111248

N.Blomqvist skrev:
2062301 Det har aldrig varit något problem att vare sig kränga mina bilar eller hojar tidigare, så jag ser inga problem med det i framtiden heller. -Men tack ändå. :)

Kanske för att ingen skriver en massa obefogad skit om dem på nätet...

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
freddexwing skrev:
2062304 http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111248

Kanske för att ingen skriver en massa obefogad skit om dem på nätet...
Eller kanske för att det inte finns någon skit att skriva om dom?

Har något blivit utbytt/reparerat/lackerat/whatever så talar jag om det. Inget konstigt i det.

Jag sålde tex. en Mercedes CLK -04 förra året där huven var omlackad. Det var givetvis det första jag talade om när köparen frågade.

Dessutom hade köparen utdrag från Mercedes, bilregistret, och Fan och hans moster med sig när han kom. Han visste exakt vad bilen varit med om.

-Han köpte bilen... :tummenupp Ärlighet varar längst.

Jag sålde även en av mig specialbyggd Audi A4 som jag tävlade med i SASCA.
Den var omlackad på en skärm.

Det talade jag också om för köparen. Bilen var f.ö. så radikalt ombyggd och extrautrustad att det var en omöjlighet att återställa den till originalskick igen.

Detta upplystes också köparen om, samt påvisades alla modifikationer på kaross och inredning.

Jag fattar inte varför det skulle vara en nackdel att spela med öppna kort?

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
freddexwing skrev:
2062287
Jag stör mig på att Blomqvist skriver på ett väldigt negativt sätt om en hoj som har inte har en jävla aning om, när han sen blir motbevisad vänder han kapan efter viden och försöka snacka bort vad han skrivit.

Det är i mina ögon fegt och ansvarslöst, eller vad tycker du?

//Fredde
Om man startar en tråd om en hoj man är spekulant på och ber om råd inför ett köp gör han väl helt rätt i att berätta att ett försäkringsbolag varit ägare och att det bör tända en varningslampa. Det är väl en av fördelarna med forumet, att hjälpa folk göra bra hoj affärer?

Sen är det ju bara för köparen att fråga säljaren om bakrunden, nu hade säljaren inte själv koll på det, men det kom ju fram till slut.

Du tycker inte du överreagerar lite?

/N

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
freddexwing skrev:
2062287 Söte tid...

Du är inte den ljusaste kritan i asken...

Lycka till när du ska kränga din hoj...

/Fredde

Självklart är det så, det är inte det jag stör mig på, jag stör mig inte ett skit på vilka affärer folk gör, vad skit de köper och säljer.

Jag stör mig på att Blomqvist skriver på ett väldigt negativt sätt om en hoj som har inte har en jävla aning om, när han sen blir motbevisad vänder han kapan efter viden och försöka snacka bort vad han skrivit.

Det är i mina ögon fegt och ansvarslöst, eller vad tycker du?

//Fredde
Kappan efter vinden? Fegt? Ansvarslöst?
Ge mig konkreta fakta där jag vridit på den berömda kappan.
Du verkar ha tagit denna sak till dig som en slags prestige, där du till varje pris inte vill förlora, även om jag för din skull faktiskt hoppas att även du inser att du har fel.

Att sedan ta en bild jag tagit på mitt avgassystem efter att jag bränt fast textil på det som avatar bevisar bara vilken nivå du ligger på. Där argumenten tar slut tar desperationen vid... :hihi

Men, som sagt. Jag har inte något att dölja. Jag har alltid kört med öppna kort, och skulle en ev. framtida köpare fråga mig om den lilla kvarvarande fläcken på avgasröret så ska jag sanningsenligt berätta vad som hänt.

Förlåt att jag glömde bort det, det är ju nästan i klass med att hojen redan varit inlöst och reparerad. Eller hur? :7peta

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Tycker bara det var onödigt av Blomqvist att spela hjälte och tycka en massa som han inte har någon kolla på. Om man svarar och ger någon råd tycker jag att det är vitkigt att de är underbyggda med fakta och inte spekulationer.

Kolla tex Blomqvists förra utspel:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111624

Där klarar han ju tillslut göra en dementi och "ta tillbaka" det som han skrivit. Kul för mecken som köpte den om kunden söker på sh... Det är ju inte skicket som sänker priset utan Blomqvist korkade inlägg.

isse skrev:
Du tycker inte du överreagerar lite?
/N

Absolut! Men jag tycker säljaren blev jävligt orättvist behandlad. Men vi kan ju sitta tysta och låta folk behandla varann hur de vill...?

/Fredde

N.Blomqvist skrev:
2062363 Kappan efter vinden? Fegt? Ansvarslöst?
Ge mig konkreta fakta där jag vridit på den berömda kappan.

Att du inte svarade på Thomas inlägg där han skrev om vad dina inlägg inneburit.

Ett väldigt konkret fakta som visar på feghet och ansvarslöshet.
Räcker det?

/Fredde

N.Blomqvist skrev:
Men, som sagt. Jag har inte något att dölja. Jag har alltid kört med öppna kort, och skulle en ev. framtida köpare fråga mig om den lilla kvarvarande fläcken på avgasröret så ska jag sanningsenligt berätta vad som hänt.

Ojfan, jag tyckte precis du skrev fabriksny...

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
freddexwing skrev:
2062372 Tycker bara det var onödigt av Blomqvist att spela hjälte och tycka en massa som han inte har någon kolla på. Om man svarar och ger någon råd tycker jag att det är vitkigt att de är underbyggda med fakta och inte spekulationer.

Kolla tex Blomqvists förra utspel:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111624

Där klarar han ju tillslut göra en dementi och "ta tillbaka" det som han skrivit. Kul för mecken som köpte den om kunden söker på sh... Det är ju inte skicket som sänker priset utan Blomqvist korkade inlägg.

Att du inte svarade på Thomas inlägg där han skrev om vad dina inlägg inneburit.

Ett väldigt konkret fakta som visar på feghet och ansvarslöshet.
Räcker det?

/Fredde
Dementi? Kunden?!

Meken köpte hojen för eget bruk, vilket jag inte visste innan jag talat med honom. (Ja, jag har pratat med meken).

Det finns i det fallet ingen "kund".

Och, skulle det funnits en kund så hade det väl varit skitbra att kunden fått veta vad hojen varit med om, och att den stått indränkt i saltlake en längre tid?

Nu snackar vi ju om MIN EGEN HOJ, som jag själv kraschat, och som jag VET vad som var skadat på. Bättre fakta än så kan man ju knappast ha.

Vem tror du att jag är? -Gud? Tror du att jag som enskilld person kan sitta här och sänka hela begagnatmarknaden? Då är du ju dummare än jag trodde.
Om jag däremot lyckas sänka priset på hojar med en historia som skadade på ett eller annat sätt så är ingen gladare än jag. :)
-Hoppas jag gjort någon köpare en tjänst!

Angående kappan efter vinden så måste jag ju ha missuppfattat det hela jättemycket.

Eftersom jag inte har svarat på ett inlägg eller två så vred jag så klart jättemycket på kappan just då. Jag vred faktiskt så mycket på kappan att den kom bak-och-fram när jag läste hans inlägg.
I och med det fastnade mina armar bakom ryggen och jag kunde tyvärr inte nå tangentbordet.

Förlåt. :pannkyss
Jag ska aldrig vrida så mycket på kappan igen...

freddexwing skrev:
2062372 Ojfan, jag tyckte precis du skrev fabriksny...
Sorry... Jag visste inte att det var förbjudet för fabriksnya hojar att ha fläckar på avgasröret. :lol

Den är provstartad i garaget. :gråta
Nu vet ni. :gnissla
Jag är avslöjad! :huvet
Min värld går under! :pangihuve
Hela SH vet att jag PROVSTARTAT min fabriksnya hoj! :skrämd

-Vad ska jag ta mig till...? :va

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
Om jag däremot lyckas sänka priset på hojar med en historia som skadade på ett eller annat sätt så är ingen gladare än jag.

Ahh okej, då fattar jag ditt syfte med dina inlägg och du verkar uppnått precis det som du önskade.

Så kör på med dina osakliga skvallertrådar så mycket du bara orkar.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
freddexwing skrev:
2062415 Ahh okej, då fattar jag ditt syfte med dina inlägg och du verkar uppnått precis det som du önskade.

Så kör på med dina osakliga skvallertrådar så mycket du bara orkar.
Jupp! Du har fattat exakt rätt. -Efter hur lång tid, och hur mycket gap och skrik? :va

Mitt syfte var att uppmärksamma en eventuell köpare på att det kunde vara läge att kolla hojen extra noga, eftersom den ANTAGLIGEN, (återigen detta "antagligen"), kunde ha varit inlöst av försäkringsbolaget och reparerad och återigen utsläppt på begagnatmarknaden.

-Vilket nu också visade sig stämma.

Några konstigheter angående det?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
2062433 Jupp! Du har fattat exakt rätt. -Efter hur lång tid, och hur mycket gap och skrik? :va

Mitt syfte var att uppmärksamma en eventuell köpare på att det kunde vara läge att kolla hojen extra noga, eftersom den ANTAGLIGEN, (återigen detta "antagligen"), kunde ha varit inlöst av försäkringsbolaget och reparerad och återigen utsläppt på begagnatmarknaden.

-Vilket nu också visade sig stämma.

Några konstigheter angående det?

Skämt å sido, jag trodde inte att du på allvar menade att det var ditt syfte.

Tips till nästa gång, det går säkert jättebra att uppmärksamma en köpare genom att skriva som du skriver ovan och ta bort skrämmselpropagandan och hålla dej till sanning och fakta utan att lida in det med "antagligen" eller "troligtvis"?

Last edited:

Molgan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Trajja
Köpa grisen i säcken?
Givetvis tar man reda på så mycket information som bara är möjligt om/av det objekt man är intresserad av.
Har man då dessutom ett forum som detta är det ju ännu bättre och fråga om hjälp.

Hatten av för N.Blomqvist :fyllisar

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Nä,nu får ni vila lite så även jag får säga något....jag har pippat idag..så..nu kan ni fotrsätta :banana

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kent W skrev:
Hela tråden kom ju att handla om RÄTT eller FEL och "kraschade hojar" är värda mindre än "okrascahde".
Du blandar ihop bruksvärde och marknadsvärde. En hoj som är kraschad och sedan reparerad till nyskick är mindre värd en en hoj som inte är kraschad och även den i nyskick. De är lika bra hojar, men den okraschade får man mindre betalt för. Kanske inte av dig, men definitivt av den genomsnittlige köpare.

Kent W skrev:
För mig som KÖPARE...är det ju SKICKET som det allra viktigaste!

Eller har jag missat nått under alla år jag köpt..och sålt fordon...?
Du har köpt och sålt i så många år att du kan värdera skicket. Du vet hur det skall låta och kännas och upptäcker avvikelser från bra skick. De flesta gör inte det. Det är därför de är villiga att betala mer för en cykel med ren historik, såsom servicebok.

Vi kan tycka att det är dumt, löjligt, ett bevis på att folk är dummare än man tror, eller vad som helst. Men vi kommer inte runt att det är så det är.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
N.Blomqvist skrev:
2062335 Eller kanske för att det inte finns någon skit att skriva om dom?

Har något blivit utbytt/reparerat/lackerat/whatever så talar jag om det. Inget konstigt i det.

Jag sålde tex. en Mercedes CLK -04 förra året där huven var omlackad. Det var givetvis det första jag talade om när köparen frågade.

Dessutom hade köparen utdrag från Mercedes, bilregistret, och Fan och hans moster med sig när han kom. Han visste exakt vad bilen varit med om.

-Han köpte bilen... :tummenupp Ärlighet varar längst.

Jag sålde även en av mig specialbyggd Audi A4 som jag tävlade med i SASCA.
Den var omlackad på en skärm.

Det talade jag också om för köparen. Bilen var f.ö. så radikalt ombyggd och extrautrustad att det var en omöjlighet att återställa den till originalskick igen.

Detta upplystes också köparen om, samt påvisades alla modifikationer på kaross och inredning.

Jag fattar inte varför det skulle vara en nackdel att spela med öppna kort?

Du KAN inte mena allvar som jämför en omlackad flygel med en lagd hoj? Lagd hoj ligger höll jag på att säga, men allvarligt så är det flera hundra smågrejer på en hoj som kan ta stryk utan att blivit bytt.

Ville du bara skryta om bilarna? Finns bättre trådar.......i andra forum :hihi

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
Jag är en hojköpare.

Jag är en hojköpare som gillar att köra men inte skruva.

Jag är en ganska stor del av landets hojköpare.

Efterssom jag inte är en guru eller mäster-mekaniker så har jag bara två saker att titta på vid köp.

1 Serviceboken
2 Hur blank är lacken

Förutom detta är jag pedant, manisk och misstänksam. Jag är desutom smart och följer alla råd som finns att läsa i "köpa hoj guiden" nere på macken. Det första jag läser är att man ska backa ur vid minsta tecken på konstigheter.

Vätskan i behållaren på styren är under min sträcket = inget köp.

Förra årets besiktningspapper är smutsigt, kan det vara en förfalskning? = Inget köp.

Serviceboken SAKNAS = Absolut inget köp.

Kvar är dom köpare som vet mer och törs mer som hamnar i ett fint prutläge. Vad som händer med priset är inga konstigheter, en bortslarvad servicebok kanske inte borde ge ett lägre pris men gör oftast det i praktiken.

Detta måste föresten vara bland det dummaste jag läst i år.

"Bästa botemedlet mot okunskap är inte en fax eller att gissa det är TYSTNAD."

Så man får inte varna nån för vad som kan vara en rejäl blåsning? Säljare ska få skriva vad som helst och lura vem som helst i fred? (OBS, inte riktat mot just denna affär)

Jag kunde då se tydligt vad som var fakta (från faxen) och vad som var spekulationer i inläggen. Bättre och mer välforulerad information än så kan man väl inte få? En eloge till alla som lägger sig i andras affärer och kommer med fakta och gissningar.

IronMike

Guest
Köpt å sålt över 30 fordon senaste 5 åren...

Det som stör mig oerhört mycket som säljare, är att i princip alla som köper, beteer sig som att de tror att mitt fordon varit smällt. Alla tycks utgå från att den blivit smälld + omlackad någon gång.

Är fordonet efter undersökning ok, dvs ej omlackad, ej reparerad kring detaljer som tar stryk vid kollision - ja, då är et tydligen ett stort +.

Resten då..

Har sålt både bilar och hojjar som varit till hälften lik - men inte omlackade. Trasiga hjullager, taskigt drivpaket ..eller på bil, sliten framvagn, trötta bussningar.

Många stirrar sig blint på fel saker.

"har den service-bok"
"omlackad någon gång"
"miltal,..antal ägare"

Sen är det klart.

Själv går jag bara på skick .. jag struntar helt i detaljer som kan tyckas vara suspekta. Herregud!!! Skicket är a-o, struntar inte i att åka och syna ett objekt för att något verkar konstigt per telefon eller mail.

Man får göra en bedömning av allt, och sedan dra slutsatser.

Tråkigt som säljare, när alla är misstänksamma och korta, tycker det är kränkande, man tar det lätt personligt.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Chronic skrev:
2063071 Du KAN inte mena allvar som jämför en omlackad flygel med en lagd hoj? Lagd hoj ligger höll jag på att säga, men allvarligt så är det flera hundra smågrejer på en hoj som kan ta stryk utan att blivit bytt.

Ville du bara skryta om bilarna? Finns bättre trådar.......i andra forum :hihi
Jag ville bara jämföra, och framhäva att det inte är bara skicket som avgör alltid.
Historiken bakom varje fordon, speciellt lite dyrare, är minst lika viktig, samt dokumentationen.

Skulle det ha gällt en Volvo 244 DL från 1981 eller en Yamaha XT 600 från 1988 så hade naturligtvis historiken varit av mindre betydelse, men när det gäller nyare bilar och hojar så tycker jag, och dom flesta KÖPARE, att det är A och O.

-Jag har inget behov av att skryta om mina bilar...
Jag har fått uppmärksamhet i biltidningar så jag är nöjd. :)

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Ionizer skrev:
Så man får inte varna nån för vad som kan vara en rejäl blåsning? Säljare ska få skriva vad som helst och lura vem som helst i fred? (OBS, inte riktat mot just denna affär)

Öhh joo... men det är knappast det som det handlar om.
Blomqvist ljuger och lägger fram det som att hojen är kraschad, när den inte var det. DET tycker jag är att luras...

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
freddexwing skrev:
2064040 Öhh joo... men det är knappast det som det handlar om.
Blomqvist ljuger och lägger fram det som att hojen är kraschad, när den inte var det. DET tycker jag är att luras...
Nu får du ta och ge dig.
Nu är det du som ljuger.
Jag har aldrig påstått att hojen varit kraschad. Någonsin.
Jag vägrar ta ansvar för att du är en imbecill analfabet som vinklar saker till det abnorma.
Stå för att du har fel istället för att skylla ifrån dig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln