Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
N.Blomqvist skrev:
2049270 Men ditt jävla påskägg! :fatta!
Du harFORTFARANDE inte läst vad jag skrivit, eller så skiter du helt enkelt i det för att du ska ha något att gnälla över. :va

Jag harklart och tydligt skrivit att hojen kan vara hur bra som helst, eller hur?

Jag har inte dömt ut den, bara sagt att han ska kolla den noga.

Nu är frågan hur noga JAG måste påpeka detta för att DU ska fatta? :huvet

Kan inte freddexwing och N.Blomqvist ta och kasta paj på varandra via PM så vi andra slipper bläddra flera sidor i onödan.
(Inget ont menat i övrigt)
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Smedis skrev:
2049408 Säljaren måste vara helt störd ju.
Han verkar inte fatta ett smack.
Sälja hojen för att han är för gammal. 38 år.
Pyttsan.... :confused:

Lite OT kanske men det hände för 12 år sen att jag själv sålde värstninghojen för att jag blev skraj, rädd om livet. Fast 7 månader senare sålde jag bilen och köpte en hoj igen. :yoparty
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
blackis skrev:
2049814 Kan inte freddexwing och N.Blomqvist ta och kasta paj på varandra via PM så vi andra slipper bläddra flera sidor i onödan.
(Inget ont menat i övrigt)
Jag har slutat kasta nu. :pannkyss
Jag lägger ner diskutionen eftersom om man inte vill fatta, så fattar man aldrig, hur mycket någon än försöker förklara.
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
Kent W skrev:
2047760 Hur många av er har läst vad som SKALL utföras på en service på er hoj......`

När man följer en sån här tråd så upptäcker man vad många som egentligen
bara "tycker" nånting utan att "veta" speciellt mycket.

Om serviceboken finns så länge garantin finns så är det en sak....annars gäller
ju inte garantin...
Men egentligen så säger serviceboken bara en sak, NÅGON har stämplat den och
"krafsat" ner nått oläsligt till signatur.
Men ska du vara säker på att nått verkligen gjorts så skall alla KVITTON också finnas kvar...eller hur?
Då står det troligtvis inte mer än
- Olja 4l
- Oljefilter 1st
- Verkstadsmaterial övrigt.
Finns det nån hojåkare som inte klarar av att byta olja och filter....?

Vad som oroar mig MYCKET mer när jag spekulerar hoj är hur den körts....!!
Har den körts mycket på bakhjulet........DET borde verkligen dra ner VÄRDET..
Vet ni hur och vid vilken vinkel oljepickupen börjar suga luft.....?

Resultat = vevlagerknack.....hörs vid gaspådrag under belastning, hur kolla...?

Ta hjälp av en kompis låt honom sitta på hojen och lägga i en växel,
sen släpper han ut kopplingen samtidigt som han bromsar så att motorn får jobba.
DU tar en lång skruvmejsel, eller rundstång, trycker den mot vevhuset på hojen,
och lägger örat mot änden på skruvmejseln med tummen emellan,
OM du hör ett klart knackande ljud.........då....

Sen tar du bakhjulslyften och hissar upp bakhjulet och kör igenom alla växlarna,
har lådan fått dålig med smörjning så hör du det direkt när du får i dom högre växlarna.


Om ramen är bytt på en hoj, eller om den är fackmannamässigt riktad,
om framgaffel är utbytt eller om alla kåpor är utbytt så är det ju nya
grejor....men om vevlagren och växellådan har fått dåligt med olja ...ja då
kostar det ordentligt med pengar att fixa.....OCH SÅNT SKA PÅVERKA PRISET.

KentW

leta knack på ditt sätt är ju helt dumt, belasta en hoj med broms i , fan du lär ju höra kamkedjesträckarn låta som fan knack vadnrar ju hur som helst och är mkt svåravläst att placera om delen inte är totalt slut, du har toleranser som inte funkar för än du är öppe över ca 3000rpm dummaste jag hört att belasta och bromsa då lär du ju höra varje knack som finnes i hela hojjen,
däremot är jag dig helt enig med att en "stämplat bok" inte ger mig så mkt om den är kladdad i efter garantin gått ut, nu har jag det bra och jobbar på en auktoriserad mc verkstad så jag kan både stämpla och göra jobbet själv. Men som privat person som kanske bara har måttlig mekvana rekomenderar jag att när det gäller olje/luft,filter/wire/smörjning/kontroll av lager
så skulle jag aldrig lämna in det utan göra själv och spara kvitto,därimot synkning samt ventil spel "om man inte kan det" så skulle jag lämna in där skall man inte chansa som hempulare med lite mekvana.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Palmas skrev:
2049382 Ja det haller jag fullt med om. Jag vädrade min asikt pa ett provokativt sätt för att samtidigt belysa att det finns andra "kossor" i hagen. Jag tycker att du ger bra svar.

Du kanske kan halla med om att det inte är den enklaste hojen att börja sin karriär pa? Som nagon lite förskönande skrev, TLRen är lite egen (bangstyrig)

Kan dock inte förlika mig med att man vill ha sa mycket betalt för dem.

Min asikt fullt ut även om andra far tycka annat.


Jag har ju bara kört S:en, och det var min första hoj, men det där beror ju på hur man är som person.

Jag är en ganska lugn kille, kör väl kanske inte så :tungan men från början tog jag det lugnt och lärde känna hojen. Sen var det bara att gasa, och nu så kommer jag aldrig sälja den här hojen, blir jag sugen på nåt annat så kommer jag köpa en till.

Men det finns ju en hel del som har börjat sina karriärer på 600 och dom anser ju att man ska börja på mindre hojar, just för att man ska få rutin på körningen.

Inget fel i det, jag hittade min hoj till rätt pris så jag köpte den.
Och det var nästan det bästa jag har gjort.

:banana
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Zee skrev:
2048642 Nej, du kanske är en av dom som kör halvförsäkrat och när du klotar hojen gräver du ner den i skogen och anmäler den stulen ist?

Sorry grabben..den är helförsäkrad så varför skulle jag gräva ner den?!?!
Och du...betalar 1243 i mån helföräskrad för min slöa moped...cash is king!!!!
 
Last edited:

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Teddy skrev:
2046552 Hör du inte själv hur du låter? Stanna upp ett tag, blunda, andas in, pusta ut. Sen glömmer du den där hojen för en stund. Världen kommer att fortsätta snurra utan den, du kommer vakna upp imorgon bitti också, solen kommer gå upp på samma ställe. Det finns miljarders miljarder hojar där ute och du blir inte lyckligare av att du byter 57000 kronor mot just den TLR'en. Gör en väl genomtänkt affär och skaffa en fin hoj som DU vill ha istället för att bara härma din bästis. Ni kommer inte att paråka tillsammans resten av livet.

Word..
Tycker du ska lyssna på Teddy, han e både kramgo och smart :hihi
Gjorde iofs ett ganska hetsigt köp med min hoj. Affären tog väl ca 1,5 veckor men så åkte vi ju 100 mil under 1 dag för att få hem den oxo.
Är J*VLIGT nöjd! :banana
 

sandstream

Guest
Kent W skrev:
2049649 Om alla delar som skadats bytts ut mot nya.....?
Det har ingen betydelse i normala fall då allt som varit med om någon typ av olycka brukar värderas lägre än ett "felfritt" exemplar.

Kent W skrev:
Jag vill nog mena att en hoj som körts mycket på bakhjulet, har varit med om "något som inte är normalt".
Och det har väl ingen sagt emot?
Men hur många säljare berättar att de brukar slanga med hojen?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
mikael n skrev:
2046934 Eftersom du lider med killen som säljer, så bör du lida med killen som ska köpa också. Han ska i en framtid också försöka sälja en kraschad hoj, utan dokumentation.

Själv köper jag gärna en kraschad hoj, bara priset är det rätta. Det är ju det allt handlar om. Priset alltså.

En tillhörande servicebok är inget som finns för skoj skull.
I den ska du kunna läsa vad som är gjort, och när det är dags att göra något.
En stor service för 3-4000 ska självklart dokumenteras.

Men det är samma där, jag köper gärna en hoj utan några papper, men då ska priset vara det rätta.
Precis. Hur kul är det att försöka sälja en cykel som man vet varit kraschad. Berätta som det är och förlora stort eller göra sig själv till skojare? Det är det valet man måste göra om man betalar "normalt" pris för en kraschad båge.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Men hur många säljare berättar att de brukar slanga med hojen?[/QUOTE]


Jag kom på bakhjulet till mötesplatsen sist jag sålde hojen, vill man inte ha en slangad hoj så bör man nog köpa custom hoj eller en ny.
Tror den här tråden har gett grabben skaplig huvudbry. :huvet

Är hojen ok är det väl bara att köpa om det är till ett bra pris.När han sen själv ska sälja så får han ligga lägre i pris då med, och med åren minskar ju vitsen med s-bok med tanke på garantier och dyl.

Har själv bara haft cyklar som tidigare varit lagade , utan problem (hitills)
och en lätt marksyning gör väl knppast en cykel värdelös, eller?
Dom funkar lika bra ,har nyare komponenter och är billigare,ser inget problem!!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
mojjsan skrev:
2049851 leta knack på ditt sätt är ju helt dumt, belasta en hoj med broms i , fan du lär ju höra kamkedjesträckarn låta som fan knack vadnrar ju hur som helst och är mkt svåravläst att placera om delen inte är totalt slut, du har toleranser som inte funkar för än du är öppe över ca 3000rpm dummaste jag hört att belasta och bromsa då lär du ju höra varje knack som finnes i hela hojjen.


Du och jag har egentligen samma uppfattning, som jag också skrev....

Jag tycker dock att alla som åker hoj borde intressera sig så pass mycket att
dom klarar av att byta olja och filter, smörja wirar osv.

Sen vid 2500mil ska de flesta hojar enl. service anvisningarna...
"kontrollera ventilspel" , "byta stift" mm som man måste ha lite mer både
kunskap och verktyg för att klara av, och det kan jag förstå att många gärna
lämnar in och får utfört.

Intresserar man sig lite mer för såna här grejor på sin hoj så får man också
mer förståelse för hur grejorna fungerar, och kan hålla sin hoj i bättre skick.

När det sen gäller att kontrollera , som jag gav exempel på, hur motorn mår
så har jag nog rivit och reparerat fler hoj-motorer än du tror.
Och hitills har min diagnosmetod aldrig svikit mig.
Många kommer med hojar och undrar..."ska det verkligen låta så här...?".
"Håller den på att skära ihop...? Och är oroliga för både det ena och det
andra ljudet dom "hör".
Lyssna innuti en motor funkar kanonbra med en skruv mejsel...prova!

Varför jag skrev inlägget var också en reaktion på just det som tråden kom
att handla om......

"En skadad hoj som reparerats är mindre värd!"

"En hoj utan servicebok är mindre värd!"

En hoj är värd precis så mycket som det skick den är i ...jämfört med andra
av samma årsmodell.

Ex.
En Suzuki GSXR1000 som körts av en kille som verkligen kunde åka på
bakhjulet byttes bort när den gått c:a 1800mil...

Den hojen var växellådan det första man hörde när han kom åkandes mot en.

Men .....serviceboken var fullstämplad...!

Jag hade inte köpt den hojen utan att fått kvitton på att lagren i växelådan hade bytts.

Mitt tips!
Kolla skicket.....det är det viktigaste när du ska köpa beg. hoj.
Har du inte kunskap själv...ta hjälp av nån som KAN...inte nån som tror sig kunna.

KentW
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Hej! Jag köpte en -98ans R1a för ett par år sedan. Den hade varit rejält klotad samt att den saknade servicebok. Den hade sen blivit iordninggjord till originalskick med nya kåpor. Denna hoj funkade kanon. Du måste åka dit och få dig en egen uppfattning. Nu för tiden så kör jag en TL1000R och förmodligen så kommer jag aldrig att sälja den. Den är så skön!!!! Lycka till!
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
Kent W skrev:
2050194 Du och jag har egentligen samma uppfattning, som jag också skrev....

Jag tycker dock att alla som åker hoj borde intressera sig så pass mycket att
dom klarar av att byta olja och filter, smörja wirar osv.

Sen vid 2500mil ska de flesta hojar enl. service anvisningarna...
"kontrollera ventilspel" , "byta stift" mm som man måste ha lite mer både
kunskap och verktyg för att klara av, och det kan jag förstå att många gärna
lämnar in och får utfört.

Intresserar man sig lite mer för såna här grejor på sin hoj så får man också
mer förståelse för hur grejorna fungerar, och kan hålla sin hoj i bättre skick.

När det sen gäller att kontrollera , som jag gav exempel på, hur motorn mår
så har jag nog rivit och reparerat fler hoj-motorer än du tror.
Och hitills har min diagnosmetod aldrig svikit mig.
Många kommer med hojar och undrar..."ska det verkligen låta så här...?".
"Håller den på att skära ihop...? Och är oroliga för både det ena och det
andra ljudet dom "hör".
Lyssna innuti en motor funkar kanonbra med en skruv mejsel...prova!

Varför jag skrev inlägget var också en reaktion på just det som tråden kom
att handla om......

"En skadad hoj som reparerats är mindre värd!"

"En hoj utan servicebok är mindre värd!"

En hoj är värd precis så mycket som det skick den är i ...jämfört med andra
av samma årsmodell.

Ex.
En Suzuki GSXR1000 som körts av en kille som verkligen kunde åka på
bakhjulet byttes bort när den gått c:a 1800mil...

Den hojen var växellådan det första man hörde när han kom åkandes mot en.

Men .....serviceboken var fullstämplad...!

Jag hade inte köpt den hojen utan att fått kvitton på att lagren i växelådan hade bytts.

Mitt tips!
Kolla skicket.....det är det viktigaste när du ska köpa beg. hoj.
Har du inte kunskap själv...ta hjälp av nån som KAN...inte nån som tror sig kunna.

KentW
jo då visst håller jag med dig , det jag menar är att vissa kan gå ut och börja lyssna och få helt fel tolkningar om vad som är fel och vad som skall låta,ljud och skrammel är olika för olika hojjar,vissa skrammlar och låter som yamaha medans hondan är typ ljudlös,jag menar man måste ha lite tränat öra och veta vilka ljud som låter hur
jag har rivit många hojjar samt renoverat och felsökt mkt hojjar mestadels H-D "då förstår du vilken skrammel öra jag måste ha :) "eftersom jag jobbar mkt med det,men det det är frågan om är att veta vilka olika ljud som kan vara fel,det gör inte en hemmapulare med en mejsel,mejsel kan funka på dom som har lite ljud/mekvana/felsöknings vana bakom sig, och inte dom som bara åker hoj tillvardags "obs jag drar nu inte alla över en kant"
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
mojjsan skrev:
2050320 ............jag menar man måste ha lite tränat öra och veta vilka ljud som låter hur...

Helt rätt!
Och där har du "pudelns kärna"............DOM som är snabbast att ha en uppfattning
om olika saker...är oftast dom som egentligen inte kan ett skit
om det dom skriver tvärsäkra kommentarer om.

Såg i "Allt om Mc", tror jag det var, att AVA MC hade ordnat en "kurs" för
tjejer som ville lära sig lite mer om hur man tar hand om sin hoj........
Det skulle behövas fler såna kurser....

P.S Skruvade Triumph, Norton innan jag fick händerna på min första Honda.

KentW
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
2049270 Men ditt jävla påskägg! :fatta!
Du harFORTFARANDE inte läst vad jag skrivit, eller så skiter du helt enkelt i det för att du ska ha något att gnälla över. :va

Jag harklart och tydligt skrivit att hojen kan vara hur bra som helst, eller hur?

Jag har inte dömt ut den, bara sagt att han ska kolla den noga.

Nu är frågan hur noga JAG måste påpeka detta för att DU ska fatta? :huvet

Hmmm...

Du har klart och tydligt skrivit att den är värd mindre än om den inte skulle vara ägd av ett f-bolag och en hojfirma, för vad som hänt med den har du ingen aning om.

Du verkar inte förstå att en motorcykel som köps som lösa reservdelar och monteras av en kunnig person skulle vara lika bra som en som köps som ny.

Du verkar tro att det är en magisk kunskap att reparera en skadad hoj och att nersvärtningen av hojens själ som skadan inneburit aldrig kommer att gå att få bort.
Kul att du har en så mänsklig syn på en motorcykel men det är kanske dags att inse att det inte är ett levande väsen utan inget annat än en hoper fullständigt utbytbara delar som är monterade på ett trevligt sätt.

Jag begär inte att du ska förstå bara att du ska sluta med dina skrämmsel-inlägg som jag tycker gör mer enskild skada än allmän nytta.

Jag skulle vilja se hur väl du står för dina argument den dagen du ska sälja din mc efter att den vält på parkeringen och blivit krockskadad...

Vad betyder denna? :fatta! Att du inte tänker längre än denna pinnen räcker eller?

/Fredde
 

lassemix

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 954 -02
Börjar nästa ångra att jag ramlat in i mc svängen igen. tänk när jag ska sälja bladen om nåt år om det skrivs liknande teorier om min affär. :rolleyes:
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
freddexwing skrev:
2054282 Vad betyder denna? :fatta! Att du inte tänker längre än denna pinnen räcker eller?

/Fredde
:hihi -Den var faktiskt bra...

Nej, men seriöst.
En reparerad hoj är inte sämre än en oreparerad om det görs rätt, det håller jag med dig om.

Men du måste hålla med mig om att en hoj som varit föremål för inlösen förtjänar att kollas upp extra noga.

En klotad hoj är väl som en krockad bil? Har bilen varit krockad så är den något mindre värd på begagnatmarknaden, det måste vi ju kunna enas om.

Om en hoj tippat på parkeringen och fått nya fabrikslackerade kåpor, ny fabrikslackad tank, etc. så påverkar det ju naturligtvis endast priset i possitiv riktning eftersom då skicket förbättrats till näst intill nyskick kosmetiskt.

Vad jag menat hela tiden är att om man vet att en hoj, -eller bil, varit smälld så ska man alltid göra en noggrann koll av fordonet.

Visar det sig att det bara är kosmetiska reparationer där tex. plast bytts ut så är det ju självklart inget att bry sig om, men om det är fråga om en skaplig smäll med tex. riktning av ram eller liknande så kommer ju det fordonet aldrig att bli lika attraktivt som ett oskadat.

Jag ber om ursäkt om jag låtit som en domedagsprofet, det har inte varit min mening, och jag hoppas att du nu förstår hur jag menar.

:pannkyss -Bättre smiley nu?
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
Kent W skrev:
2054248 Helt rätt!
Och där har du "pudelns kärna"............DOM som är snabbast att ha en uppfattning
om olika saker...är oftast dom som egentligen inte kan ett skit
om det dom skriver tvärsäkra kommentarer om.

Såg i "Allt om Mc", tror jag det var, att AVA MC hade ordnat en "kurs" för
tjejer som ville lära sig lite mer om hur man tar hand om sin hoj........
Det skulle behövas fler såna kurser....

P.S Skruvade Triumph, Norton innan jag fick händerna på min första Honda.

KentW

jo jag vet oftast blir det så, det du säger om kurser är ju helt kanon jag vet en hel hög med killar med som borde gå den med :) bra att få en "liten mek grund", för mig faller det helt naturligt att hugga tag i motorer samt skruva
kanske bara för jag tycker det är kul ser det inte som ngt jobbigt utan som en kul sak,men så har man ju haft en bland dom bästa att bli lärd av med :)
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Kent W skrev:
2054248 Helt rätt!
Och där har du "pudelns kärna"............DOM som är snabbast att ha en uppfattning
om olika saker...är oftast dom som egentligen inte kan ett skit
om det dom skriver tvärsäkra kommentarer om.

Såg i "Allt om Mc", tror jag det var, att AVA MC hade ordnat en "kurs" för
tjejer som ville lära sig lite mer om hur man tar hand om sin hoj........
Det skulle behövas fler såna kurser....

P.S Skruvade Triumph, Norton innan jag fick händerna på min första Honda.

KentW

KLOCKRENT :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Kent W skrev:
2050194
Varför jag skrev inlägget var också en reaktion på just det som tråden kom
att handla om......

"En skadad hoj som reparerats är mindre värd!"

"En hoj utan servicebok är mindre värd!"
Det är så det är, jag förstår inte varför du säger emot detta. Det är ju uppenbart. Men jag kan helt förstå ditt argument att det är fel. Däremot är det ovesänlitgt eftersom tråden handlar om att denna köpare inte ska göra en dålig affär, vilket han gör om han köper en krashad & lagad hoj till samma pris som en okrashad.

Sen finns det självklart andra saker som också påverkar värdet som du säger, men det är det är det ingen som ifrågasätter heller.
/N
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top