mojjsan skrev:
2049851 leta knack på ditt sätt är ju helt dumt, belasta en hoj med broms i , fan du lär ju höra kamkedjesträckarn låta som fan knack vadnrar ju hur som helst och är mkt svåravläst att placera om delen inte är totalt slut, du har toleranser som inte funkar för än du är öppe över ca 3000rpm dummaste jag hört att belasta och bromsa då lär du ju höra varje knack som finnes i hela hojjen.
Du och jag har egentligen samma uppfattning, som jag också skrev....
Jag tycker dock att alla som åker hoj borde intressera sig så pass mycket att
dom klarar av att byta olja och filter, smörja wirar osv.
Sen vid 2500mil ska de flesta hojar enl. service anvisningarna...
"kontrollera ventilspel" , "byta stift" mm som man måste ha lite mer både
kunskap och verktyg för att klara av, och det kan jag förstå att många gärna
lämnar in och får utfört.
Intresserar man sig lite mer för såna här grejor på sin hoj så får man också
mer förståelse för hur grejorna fungerar, och kan hålla sin hoj i bättre skick.
När det sen gäller att kontrollera , som jag gav exempel på, hur motorn mår
så har jag nog rivit och reparerat fler hoj-motorer än du tror.
Och hitills har min diagnosmetod aldrig svikit mig.
Många kommer med hojar och undrar..."ska det verkligen låta så här...?".
"Håller den på att skära ihop...? Och är oroliga för både det ena och det
andra ljudet dom "hör".
Lyssna innuti en motor funkar kanonbra med en skruv mejsel...prova!
Varför jag skrev inlägget var också en reaktion på just det som tråden kom
att handla om......
"En skadad hoj som reparerats är mindre värd!"
"En hoj utan servicebok är mindre värd!"
En hoj är värd precis så mycket som det skick den är i ...jämfört med andra
av samma årsmodell.
Ex.
En Suzuki GSXR1000 som körts av en kille som verkligen kunde åka på
bakhjulet byttes bort när den gått c:a 1800mil...
Den hojen var växellådan det första man hörde när han kom åkandes mot en.
Men .....serviceboken var fullstämplad...!
Jag hade inte köpt den hojen utan att fått kvitton på att lagren i växelådan hade bytts.
Mitt tips!
Kolla skicket.....det är det viktigaste när du ska köpa beg. hoj.
Har du inte kunskap själv...ta hjälp av nån som KAN...inte nån som tror sig kunna.
KentW