Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
N.Blomqvist skrev:
2045947
Det finns alltså indikationer om att cykeln varit såpass kraschad att försäkringsbolaget löst in den.
Å andra sidan har nuvarande ägare haft cykeln i över tre år, så man kan tycka att han borde märkt om något var fel på dom åren. (Men det skulle han å andra sidan aldrig tala om för dig)...

På en sån hoj kostar kåporna mer att köpa nya än vad hojen är värd, dvs inlösen.
Jag har sett hojar med endast plastskador som blivit inlösta, bra med höga försäkringspremier? ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Måndag idag va?

visst var det igår du skulle ha kollat på den?

Hur gick det?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
2055167 :hihi -Den var faktiskt bra...


"En reparerad hoj är inte sämre än en oreparerad om det görs rätt, det håller jag med dig om."
Bra, då ska den heller inte automatiskt vara värd mindre. Skicket avgör pris.

"Men du måste hålla med mig om att en hoj som varit föremål för inlösen förtjänar att kollas upp extra noga."
Nej, man ska alltid kolla så noga man kan. Bara för att jag vet att en hoj inte varit krockad skulle jag inte medvetet kolla mindre och lämna saker åt slumpen. I dagens läge med väldigt mycket halv- / trafikförsäkrade sporthojar är nog risken större att få problem med en hoj som blivit lagad av "Händige Herbert" efter en vurpa istället för att ett bolag har löst in den och och sålt den till ett företag som seriöst reparerat den och sålt den med garanati.

"En klotad hoj är väl som en krockad bil? Har bilen varit krockad så är den något mindre värd på begagnatmarknaden, det måste vi ju kunna enas om."
Nej. En bil är inte en hoj. En hoj består av små byggstenar som alla helt oberoende kan bytas ut till nya till skillnad från en bil. Jag har aldrig varit i bilsvängen men jag har polare som lagar krockskador på bilar. På bilar LAGAR man delar i större utsträckning, på en mc BYTER man till nya delar. På en bil lackar man de SKADADE karrossseri-delarna på en hoj lackerar man istort sett alltid hela hojen (om det inte byts till nya kåpor). De flesta sporthojar har aluramar, de byts om de är skadade. De flesta bilar består av riktningsbara ståldelar. Att "laga" en mc är istortsett att byta trasiga delar mot nya, att "laga" en bil är att "laga" trasiga delar i betydligt större omfattning.

"Om en hoj tippat på parkeringen och fått nya fabrikslackerade kåpor, ny fabrikslackad tank, etc. så påverkar det ju naturligtvis endast priset i possitiv riktning eftersom då skicket förbättrats till näst intill nyskick kosmetiskt."
Du sa det själv, det är skicket som avgör priset inte vad den varit med om.

"Visar det sig att det bara är kosmetiska reparationer där tex. plast bytts ut så är det ju självklart inget att bry sig om, men om det är fråga om en skaplig smäll med tex. riktning av ram eller liknande så kommer ju det fordonet aldrig att bli lika attraktivt som ett oskadat."
Och eftersom man inte riktar ramar eller andra aludelar på sporthojar (precis som jag skrev i förra tråden) så är det inget problem och inget man behöver bry sig om.

"Jag ber om ursäkt om jag låtit som en domedagsprofet, det har inte varit min mening, och jag hoppas att du nu förstår hur jag menar."
Visst, det är bra att uppmärksamma folk på att vara observanta när de köper begagnat men att peka ut enskilda objekt bara för att de varit inlösta tycker jag som sagt bara gör skada för den som vill sälja sin hoj. Att varna för stula hojar eller de som är fusklagade tycker jag är kalasbra!

" :pannkyss -Bättre smiley nu?"
:)

blackis skrev:
2049814 Kan inte freddexwing och N.Blomqvist ta och kasta paj på varandra via PM så vi andra slipper bläddra flera sidor i onödan.
(Inget ont menat i övrigt)

Jag tycker det är av allmänintresse.

/fredde
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kent W skrev:
2049649 Om alla delar som skadats bytts ut mot nya.....?

Jag vill nog mena att en hoj som körts mycket på bakhjulet, har varit med om
"något som inte är normalt".

KentW

Grejen är att folk tycker som folk tycker, gilla läget. Det behöver inte vara nå´t fel på den alls med sen kanske man ska sälja den vidare själv och då sitter man i samma båt, precis som med saknad av verkstadshandbok.
 

sandstream

Guest
freddexwing skrev:
2055723 "En reparerad hoj är inte sämre än en oreparerad om det görs rätt, det håller jag med dig om."
Bra, då ska den heller inte automatiskt vara värd mindre. Skicket avgör pris.
Tanken är god men så fungerar det inte i verkligheten.
"Folk" är misstänksamma mot hojar som varit inlösta oavsett vad skadan var och så kommer det alltid att vara.
 

tge431

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
peking
Hoj
tl1000r
vad vill vissa uppnå?

tja, ägaren till trådhojen här.

En liten hälsning till alla förståsigpåare som med sina inte alltid genomtänkta inlägg i detta forum gör vissa hojar oförtjänt svårsålda.

Nu är det utrett; hojen blev stulen 2002 och övertagen av MC-Service 2003. Skador som uppstått efter stöld var rent kosmetiska. Serviceboken försvann i stöldvevan, den tidigare ägaren hade väl inte något som helst intresse att styra med den saken.

Så var det med det.

Nu har det visat sig att jag äger en TL som gått få mil och är utrustad med många nya fräscha delar. Vilket skit, den går väl aldrig att sälja.........

Ni som lagt in lite mer subjektiva svar i forumet kanske ska fundera över om ni skulle tjäna eller förlora på om någon satte igång en liknande jättediskusion om er hoj den dagen ni tänker sälja?

En sak är väl att hålla sig objektiv till frågan och seriöst diskutera vad det egentligen handlar om; skrotad/reparerad, servicebokens vara eller inte vara, vem gör servicen bäst?, vad är en hoj värd osv. osv.
Men att skriva ner, snacka skit eller komma med lösa påståenden om en specifik hoj tycker jag är rent jävla meningslöst. De flesta beghojar som rullar idag har nog någon gång råkat ut för något som man kanske inte talar om det första man gör när man skall sälja.

Men om erat syfte är att få ner priserna så mycket som möjligt, då är ni kanske på god väg.
Skit i ena näven och önska i den andra så får ni se vilken ni får mest i.

Tja
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
tge431 skrev:
2061185 tja, ägaren till trådhojen här.


Nu har det visat sig att jag äger en TL som gått få mil och är utrustad med många nya fräscha delar. Vilket skit, den går väl aldrig att sälja.........
Jag skulle personligen inte bry mig om jag var intresserad av en hoj som varit utsatt för diverse händelser. Däremot skulle jag kolla hojen lite extra, känna efter hur den känns och lyssna på magen.

Jag köpte min hoj utan bok, hade gått omkull 1gång, fick rakarns bra pris på den oxå...

Men hur gick det, var han dit o provkörde eller?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
isse skrev:
2055610

-Det är så det är, jag förstår inte varför du säger emot detta. Det är ju uppenbart. Men jag kan helt förstå ditt argument att det är fel.

- Däremot är det ovesänligt eftersom tråden handlar om att denna köpare inte ska göra en dålig affär, vilket han gör om han köper en krashad & lagad hoj till samma pris som en okrashad.

- Sen finns det självklart andra saker som också påverkar värdet som du säger, men det är det är det ingen som ifrågasätter heller.


/N

- För mig är det inte alls UPPENBART att det är så.....för vissa "förståsigpåare"
är det tydligen så. Varför är för mig en gåta...
"Om man spottar tillräckligt många gånger på stenen blir den blöt....."
Du verkar ju också ha samma uppfattning.

Hela tråden kom ju att handla om RÄTT eller FEL och "kraschade hojar" är värda
mindre än "okrascahde".

Men det är inte så många som skriver om de variablerna heller.......


Nu har han ju själv konstaterat i vilket skick hojen är, och varför "serviceboken"
fattades, och sen i alla fall bestämmt sig för att det var ett bra köp.

Kan bara avsluta med att säga till honom:

Lycka Till med ditt hojåkande och ta det lungt!

KentW
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
tge431 skrev:
2061185 tja, ägaren till trådhojen här.

En liten hälsning till alla förståsigpåare som med sina inte alltid genomtänkta inlägg i detta forum gör vissa hojar oförtjänt svårsålda.

Ska bli kul att läsa vad du får för svar från domedagsprofeterna.
Men det är kanske inte längre är så enkelt att gissa och tro när det ligger fakta på bordet.

Lycka till!

/Fredde
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Kent W skrev:
2061499 -
"Om man spottar tillräckligt många gånger på stenen blir den blöt....."
Du verkar ju också ha samma uppfattning.

Hela tråden kom ju att handla om RÄTT eller FEL och "kraschade hojar" är värda
mindre än "okrascahde".
Jag känner inte till det där ordspråket men vi har iaf olika uppfattningar kring detta ämne. Om vi skulle ta och fråga runt bland säljare av fordon om ett fordon som varit krashat och sen lagat förlorar i värde tror jag du får svårt att hitta en säljare som säger nej.

Det har ingeting med det specefika skicket att göra, och det kan säkert finnas nåt undatagsfall, men jag pratar generellt.

edit: nu va ju inte denna mc krashad så det gäller inte den, men bara en sak som att servicebok saknas, även om annledningen är god kan självklart också påverka.

/N
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
isse skrev:
2061556 Jag känner inte till det där ordspråket men vi har iaf olika uppfattningar kring detta ämne. Om vi skulle ta och fråga runt bland säljare av fordon om ett fordon som varit krashat och sen lagat förlorar i värde tror jag du får svårt att hitta en säljare som säger nej.

Det har ingeting med det specefika skicket att göra, och det kan säkert finnas nåt undatagsfall, men jag pratar generellt.
/N


Det är precis det jag tycker är så märkligt........

För mig som KÖPARE...är det ju SKICKET som det allra viktigaste!

Eller har jag missat nått under alla år jag köpt..och sålt fordon...?

KentW
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Kent W skrev:
2061684 Det är precis det jag tycker är så märkligt........

För mig som KÖPARE...är det ju SKICKET som det allra viktigaste!

Eller har jag missat nått under alla år jag köpt..och sålt fordon...?

KentW
Och skicket får man reda på genom att...?

-Just det. KOLLA NOGA. Som jag skrev i mitt första inlägg. Varför var det någon som hängde upp sig på det?

Jag skrev inte att en totalkrashad hoj automatiskt blir sämre efter att den lagats, bara att den bör kollas extra noga efter att fakta om en skada framkommit. Det är väl inte så konstigt?

Dessutom så värderar jag som köpare en oskruvad hoj högre än en skruvad, förutsatt att båda är i samma skick! (Det trodde jag var en självklarhet i diskutionen, men måste tydligen påpekas särskillt noga att det avser hojar i likvärdigt skick).

Att serviceboken saknas behöver inte vara något stort problem, OM det finns kvitton där det framkommer att just den specifika hojen servats enligt rekomendationer när det gäller dom stora och viktiga posterna.

Oljebyte och stift klarar vilken idiot som helst, nu snackar jag om kamkedjor, spännrullar, ev. garantiaktioner eller utbyte av detaljer förordade av tillverkare pga. bristfällig kvalitet/funktion.

Den TL det skrivits om i tråden ska värderas efter skicket, och om det finns dokumenterat att dom viktiga posterna i serviceschemat gjorts. Punkt slut.
Däremot ska den i mina ögon inte vara i samma prisklass som en hoj som aldrig varit skadad, inlöst, och som har serviceboken under kontroll.
Det är det jag som köpare som bestämmer, inte säljaren.

Vill inte säljaren sälja till det pris köparen är villig att betala får han ha hojen kvar eller vänta tills någon vill betala. Det är köparens marknad, cash is king...
Ingen vara är dyrare än vad köparen vill betala.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
2061745 Och skicket får man reda på genom att...?

-Just det. KOLLA NOGA. Som jag skrev i mitt första inlägg. Varför var det någon som hängde upp sig på det?

Ditt första inlägg: "Har ägaren talat om att den TROLIGEN har varit med om en totalskada 2002 och varit inlöst av Trygg-Hansa?

Har han talat om att MC-Service i Norrköping TROLIGEN köpt in den som skrot av försäkringsbolaget i Januari 2003 och plockat ihop den och i sin tur sålt den och gjort en fin förtjänst på den?"

Nikolaus, det var nog orden "totalskada", "skrot", "plockat ihop" osv gör att folk hänger upp sig.

Nu vet vi ju exakt vad som hänt hojen och vi vet att dina spekulationer och gissningar var fel, och att de lett till att Thomas hoj blivit onödigt svårsåld, tack vare det.

Den är som jag tydligt skrivit en väldigt skillnad på att BYTA UT skadade delar och LAGA skadade delar.

Fast det enda jag undrar är, vad fan är "spännrullar"...?
//Fredde

EHDHIT
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
freddexwing skrev:
2062095 Nikolaus, det var nog orden "totalskada", "skrot", "plockat ihop" osv gör att folk hänger upp sig.

Nu vet vi ju exakt vad som hänt hojen och vi vet att dina spekulationer och gissningar var fel, och att de lett till att Thomas hoj blivit onödigt svårsåld, tack vare det.

Den är som jag tydligt skrivit en väldigt skillnad på att BYTA UT skadade delar och LAGA skadade delar.

Fast det enda jag undrar är, vad fan är "spännrullar"...?
//Fredde

EHDHIT
Ingen som hängde upp sig på ordet "TROLIGEN"? :tungan

På en bil så byter man spännrullar samtidigt som kamrem. Kanske finns någon hoj som har spännrullar också... Vad vet jag?

Jag fattar inte varför den hojen blivit onödigt svårsåld bara för att jag och många andra i den här tråden påpekat att man ska kolla den noga?

Är det som det påstås, att det inte är något som helst fel på den, så ska den ju tåla en noggrann granskning.

Och om det är som du och vissa andra säger så ska det väl inte spela någon roll att jag berättat att den varit föremål för en inlösen? Det är ju dagsskicket som ska avgöra, det är ju dom flesta tydligen införstådda med, så jag förstår inte problemet?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
2062171 Ingen som hängde upp sig på ordet "TROLIGEN"? :tungan

På en bil så byter man spännrullar samtidigt som kamrem. Kanske finns någon hoj som har spännrullar också... Vad vet jag?

Jag fattar inte varför den hojen blivit onödigt svårsåld bara för att jag och många andra i den här tråden påpekat att man ska kolla den noga?

Är det som det påstås, att det inte är något som helst fel på den, så ska den ju tåla en noggrann granskning.

Och om det är som du och vissa andra säger så ska det väl inte spela någon roll att jag berättat att den varit föremål för en inlösen? Det är ju dagsskicket som ska avgöra, det är ju dom flesta tydligen införstådda med, så jag förstår inte problemet?


N.Blomqvist skrev:

Vet inte... berätta...?

Tror alla på jorden är överens om att det är skicket som avgör priset och det är valfritt att lägga in sina egna önskemål i det, någon vill inte ha en blå hoj någon vill inte ha en röd. Det är ju knappast det som är problemet i denna tråden.

Problemet är att du inte verkar inse vilka konsekvenser det kan få för en enskild säljare av en hoj att någon skriver som du gjort om objektet han vill sälja. Vi kanske ska lägga upp en tråd om din hoj och gissa och tro en massa om vad som hänt med den, så kan du sitta där med din jävla faxjävel och byta spännrullar på den?

Du borde ta ansvar för vad du skriver.

/Fredde
 

sandstream

Guest
freddexwing skrev:
Problemet är att du inte verkar inse vilka konsekvenser det kan få för en enskild säljare av en hoj att någon skriver som du gjort om objektet han vill sälja. Vi kanske ska lägga upp en tråd om din hoj och gissa och tro en massa om vad som hänt med den, så kan du sitta där med din jävla faxjävel och byta spännrullar på den?

Du borde ta ansvar för vad du skriver.
Och du kanske skulle lugna ner dig ett par hekto?

Hur svårt kan det vara att förstå att de flesta, oavsett om det är en hoj eller en båt, tycker att det känns bäst att köpa ett objekt som inte varit inblandad i några problem som finns dokumenterade?

Om jag var spekulant på en hoj och frågade om den på SH skulle jag bli glad för all info jag kunde få, tex om någon tidigare ägare skrev några rader, om den varit inlöst/ägd av ett försäkringsbolag osv.

Om den akutella hojen blivit mer svårsåld av att det framkommit sånt som säljaren inte berättat/visste om så ser jag inget negativt med det.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
freddexwing skrev:
2062220 Vet inte... berätta...?

Tror alla på jorden är överens om att det är skicket som avgör priset och det är valfritt att lägga in sina egna önskemål i det, någon vill inte ha en blå hoj någon vill inte ha en röd. Det är ju knappast det som är problemet i denna tråden.

Problemet är att du inte verkar inse vilka konsekvenser det kan få för en enskild säljare av en hoj att någon skriver som du gjort om objektet han vill sälja. Vi kanske ska lägga upp en tråd om din hoj och gissa och tro en massa om vad som hänt med den, så kan du sitta där med din jävla faxjävel och byta spännrullar på den?

Du borde ta ansvar för vad du skriver.

/Fredde
Men är du analfabet?!
Vet du vad ordet "TROLIGEN" har för innebörd?
Ska du citera mig, så citera mig riktigt. :fatta!

Du talar ju mot dig själv när du ena stunden skriver att det jag nämnt i tråden saknar betydelse eftersom jag är heeeeelt ute och cyklar, och i nästa stund har jag försvårat en försäljning!

Om säljaren har rent mjöl i påsen så ska det väl för i helvete inte spela någon roll om en ev. köpare får veta att hojen varit inlöst? -Särskillt inte enligt din uppfattning om att det är skicket som avgör.

Återigen, vad är det du inte fattar?

-Skicket avgör.
-Dokumentation på servicear avgör. Avsaknad av servicebok drar självklart ner priset.
-Hojens historia avgör. Har hojen varit krockad så ska den kosta mindre än en likvärdig som är helt oskruvad, förutsatt att båda är i samma skick.

Nu var ju tydligen hojen som avses i detta fall inte farligt smälld, utan bara kosmetiskt, så vad är problemet? -Kolla dokumentatioen och köp hojjäveln om skicket motsvarar köparens förväntningar och att det finns dokumenterat att alla viktiga punkter i serviseschemat är gjorda. Skitenkelt.

Men det är bra mycket mer problem att få ut värdet på en hoj som har varit skadad och som dessutom saknar servicebok än på en oskadad hoj med alla papper i ordning.

Och det är ju självklart, det ska ju vara så, annars är någonting galet.

Jag har aldrig sagt att man inte kan köpa skadade/vurpade/stöldskadade/trasiga/ej kompletta hojar. Man kan tom. köpa renoveringsobjekt. Men jag känner ingen som skulle betala lika mycket för en sådan som för en oskadad hoj som aldrig varit föremål för reparation av större art eller en renovering.

Sluta gör det här till en principsak och inse fakta.

*Edit* Jo, angående min hoj... Starta du gärna en tråd om den. Den är fabriksny, har aldrig varit påställd, har stått still i mitt garage sedan den kom till försäljaren efter jag beställt den. Så det blir nog en kort tråd. :7peta
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
och inse fakta.

Söte tid...

Du är inte den ljusaste kritan i asken...

Lycka till när du ska kränga din hoj...

/Fredde

sandstream skrev:
2062251 Och du kanske skulle lugna ner dig ett par hekto?

Hur svårt kan det vara att förstå att de flesta, oavsett om det är en hoj eller en båt, tycker att det känns bäst att köpa ett objekt som inte varit inblandad i några problem som finns dokumenterade?

Om jag var spekulant på en hoj och frågade om den på SH skulle jag bli glad för all info jag kunde få, tex om någon tidigare ägare skrev några rader, om den varit inlöst/ägd av ett försäkringsbolag osv.

Om den akutella hojen blivit mer svårsåld av att det framkommit sånt som säljaren inte berättat/visste om så ser jag inget negativt med det.

Självklart är det så, det är inte det jag stör mig på, jag stör mig inte ett skit på vilka affärer folk gör, vad skit de köper och säljer.

Jag stör mig på att Blomqvist skriver på ett väldigt negativt sätt om en hoj som har inte har en jävla aning om, när han sen blir motbevisad vänder han kapan efter viden och försöka snacka bort vad han skrivit.

Det är i mina ögon fegt och ansvarslöst, eller vad tycker du?

//Fredde
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
freddexwing skrev:
2062287Lycka till när du ska kränga din hoj...

/Fredde
Det har aldrig varit något problem att vare sig kränga mina bilar eller hojar tidigare, så jag ser inga problem med det i framtiden heller. -Men tack ändå. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top