N.Blomqvist skrev:
2055167 -Den var faktiskt bra...
"En reparerad hoj är inte sämre än en oreparerad om det görs rätt, det håller jag med dig om."
Bra, då ska den heller inte automatiskt vara värd mindre. Skicket avgör pris.
"Men du måste hålla med mig om att en hoj som varit föremål för inlösen förtjänar att kollas upp extra noga."
Nej, man ska alltid kolla så noga man kan. Bara för att jag vet att en hoj inte varit krockad skulle jag inte medvetet kolla mindre och lämna saker åt slumpen. I dagens läge med väldigt mycket halv- / trafikförsäkrade sporthojar är nog risken större att få problem med en hoj som blivit lagad av "Händige Herbert" efter en vurpa istället för att ett bolag har löst in den och och sålt den till ett företag som seriöst reparerat den och sålt den med garanati.
"En klotad hoj är väl som en krockad bil? Har bilen varit krockad så är den något mindre värd på begagnatmarknaden, det måste vi ju kunna enas om."
Nej. En bil är inte en hoj. En hoj består av små byggstenar som alla helt oberoende kan bytas ut till nya till skillnad från en bil. Jag har aldrig varit i bilsvängen men jag har polare som lagar krockskador på bilar. På bilar LAGAR man delar i större utsträckning, på en mc BYTER man till nya delar. På en bil lackar man de SKADADE karrossseri-delarna på en hoj lackerar man istort sett alltid hela hojen (om det inte byts till nya kåpor). De flesta sporthojar har aluramar, de byts om de är skadade. De flesta bilar består av riktningsbara ståldelar. Att "laga" en mc är istortsett att byta trasiga delar mot nya, att "laga" en bil är att "laga" trasiga delar i betydligt större omfattning.
"Om en hoj tippat på parkeringen och fått nya fabrikslackerade kåpor, ny fabrikslackad tank, etc. så påverkar det ju naturligtvis endast priset i possitiv riktning eftersom då skicket förbättrats till näst intill nyskick kosmetiskt."
Du sa det själv, det är skicket som avgör priset inte vad den varit med om.
"Visar det sig att det bara är kosmetiska reparationer där tex. plast bytts ut så är det ju självklart inget att bry sig om, men om det är fråga om en skaplig smäll med tex. riktning av ram eller liknande så kommer ju det fordonet aldrig att bli lika attraktivt som ett oskadat."
Och eftersom man inte riktar ramar eller andra aludelar på sporthojar (precis som jag skrev i förra tråden) så är det inget problem och inget man behöver bry sig om.
"Jag ber om ursäkt om jag låtit som en domedagsprofet, det har inte varit min mening, och jag hoppas att du nu förstår hur jag menar."
Visst, det är bra att uppmärksamma folk på att vara observanta när de köper begagnat men att peka ut enskilda objekt bara för att de varit inlösta tycker jag som sagt bara gör skada för den som vill sälja sin hoj. Att varna för stula hojar eller de som är fusklagade tycker jag är kalasbra!
"
-Bättre smiley nu?"
blackis skrev:
2049814 Kan inte freddexwing och N.Blomqvist ta och kasta paj på varandra via PM så vi andra slipper bläddra flera sidor i onödan.
(Inget ont menat i övrigt)
Jag tycker det är av allmänintresse.
/fredde