Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Twin skrev:
2046595 Och en sak till, när du ändå kollar hoj, kolla så att du kan skriva den på dig själv, för vad tycker vi på SH om skenförsäkringar?! Någon....?

Vad vi tycker?..tja för egen del på ren svenska..skiter högaktningsfullt i om det skenförsäkras.Här leker alla farbror polis och är så duktiga.
Och nej..min är inte skenförsäkrad min slöa moped
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
N.Blomqvist skrev:
2046919 Du kan inte ha läst tillräckligt noga.
Jag skrev klart och tydligt att det inte behöver vara en sämre hoj bara för att den varit krockad. Jag skrev bara att den bör kollas noga.

Men tycker du inte att det bör informeras om att den varit inlöst? Och att hojen ska ha ett pris därefter?

Svarar du nej på dom två frågorna så är du ettdera själv i köp-reparera-sälj-branchen, eller så är du bara helt verklighetsfrämmande.

Jag skulle i alla fall inte betala lika mycket för en reparerad hoj som för en hoj som aldrig varit klotad.

Mycket möjligt att den reparerade är lika bra, eller bättre, som en som aldrig lagats, men faktum kvarstår: marknaden betalar inte lika mycket för en krockad hoj, och det är marknaden som sätter priserna.

"Som någon sade så behöver inte hojen vara sämre efter en totalskada.
Det är ju sant, men PRISET ska vara avsevärt lägre!"
Vet inte vad jag inte läser tillräckligt noga...
Men varför ska priset vara lägre om hojen inte är sämre?

En normalstor verkstad köper in gissningsvis 10 hojar per år från bolaget. Säg att detta gäller 50 firmor i sverige hur många hojar blir det? 500 stycken/år.
En ganska avsevärd mängd hojar. Hur många trådar läser du varje år om "hjälp jag köpte en inlösthoj som verkstaden fusklagat?" typ 0. Varför? En verkstad är såklart rädd om möjligheten att få köpa hojar av försäkringsbolaget eftersom det är en inkomst för dem och ser såklart till att de är i bra skick när de säljs.

Du vet säkert hur man lägger ihop 1 + 1 och får det till 2 men jag kan dra det ändå. Det är liksom inte så att det enbart är uppeldade ramsneda lik som kommer tillbaka.
Om det kostar 40.000 att repa hojen lönar det sig att låta firman köpa hojen för värdet-39.000. Kan ju vara så att firman har gott om delar till den hojen.

En annan sak som du kanske inte förstått är att det stjäls väldigt mycket hojar i detta landet (valår i år) och vad händer med de som återfinns efter 30 dagar, jo de tillfaller bolaget, som då kan ha en kalasfin hoj som gått 0 stulna mil, men med trasigt tändningslås. Vad tror du händer med den hojen? 5000 spänn senare står den på begavdelningen.

Bara för att en hoj varit inlöst är den inte sämre och ska inte kosta varken mer eller mindre.

Bara för att inte du kan avgöra om en hoj är i ett bra skick utan att kolla vilka som tidigare ägt och basera priset på det innebär det inte att andra inte klarar att värdera en hoj utan att se mer än hojen.

Det är ju precis så det funkar idag, du vet inte ett skit om vilka hojar som är inlösta tidigare, de är varken bättre eller sämre.

Så frågan är vem som är verklighetsfrämmande?

"Svarar du nej på dom två frågorna så är du ettdera själv i köp-reparera-sälj-branchen, eller så är du bara helt verklighetsfrämmande."
Nej jag är inte verklighetsfrämmande.
Nej jag är inte i hojbranschen men har uppenbarligen betydligt större erfarenhet och insyn i den är du har.

"Men tycker du inte att det bör informeras om att den varit inlöst?" Visst varför inte? Du är en minoritet i sammanhanget.
"Och att hojen ska ha ett pris därefter?" Pris efter skick.

Tror att det underlättar för dej om du inser skillnaden på en "krockad" och en "reparerad hoj". Givetvis betalar man inte lika mycket för en krockad hoj.

Berätta varför en hoj som du köper ny hos handlaren skulle vara bättre än en hoj som jag byggt ihop av lösa reservdelar?

"marknaden betalar inte lika mycket för en krockad hoj, och det är marknaden som sätter priserna" Jodå, dessbättre är det fortfarande pris efter skick som gäller.

Om du träffar en böna på krogen ringer du hennes ex och börjar tjata eller skaffar du dej en egen uppfattning?

Du har helförsäkring va?

Lägg av med din skrämselpropaganda.

mikael n skrev:
2046934 Eftersom du lider med killen som säljer, så bör du lida med killen som ska köpa också. Han ska i en framtid också försöka sälja en kraschad hoj, utan dokumentation.

Själv köper jag gärna en kraschad hoj, bara priset är det rätta. Det är ju det allt handlar om. Priset alltså.

En tillhörande servicebok är inget som finns för skoj skull.
I den ska du kunna läsa vad som är gjort, och när det är dags att göra något.
En stor service för 3-4000 ska självklart dokumenteras.

Men det är samma där, jag köper gärna en hoj utan några papper, men då ska priset vara det rätta.

Det är skillnad på en kraschad hoj och en reparerad hoj.
/fredde
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Hmm jag har nu tänkt över det hela.

eftersom hojjen är besiktigad och den är i bra skick. så borde det ju inte vara några fel på hojjen. så det enda som är nackdel är att det kommer bli trubbel om jag ska sälja en sån hoj senare.. har jag fattat det rätt..

men om jag tar med mig en kompis som kan ganska bra om cyklar. ber han kolla den och se så att det inte är några sprickor i ram och kolla så att den spårar m.m samt begär en ganska bra pris press. så e det ändå inget dåligt köp..

det är ju ändå en grym hoj som sägs vara i grymt skick (återstår att se) med nya kåpor och dämpare.

jag vet att jag sa att jag skulle lägga ner dealen. vilket jag också gör om han inte pressar priset. men ska nog åka kolla på den iaf. :D
 

Sirjerry

Vill ha riktig hoj igen!
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Ockelbo
Hoj
Kawa ZX9R -98
Ang att hojen varit inlöst av trygg-hansa, så tror jag att en skadehandläggare varit ut till firman som köpte den och besiktigat den innan firman fick "lov" att skriva över den på den anställde. Jag jobbar på en plåtverkstad som har kontrakt med TH, t.ex om våran firma köpt en löst bil av TH, så kommer dom alltid ut för att kolla hur skicket på bilen är när man reparerat den och är inte handläggaren nöjd med vad han ser så kan man glömma att få köpa något av det bolaget i framtiden. Jag personligen tycker inte att det verkar vara nå mer mysko med den här hojen än nån annan hoj :tummenupp !
//Jerry
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Sirjerry skrev:
2047620 Ang att hojen varit inlöst av trygg-hansa, så tror jag att en skadehandläggare varit ut till firman som köpte den och besiktigat den innan firman fick "lov" att skriva över den på den anställde. Jag jobbar på en plåtverkstad som har kontrakt med TH, t.ex om våran firma köpt en löst bil av TH, så kommer dom alltid ut för att kolla hur skicket på bilen är när man reparerat den och är inte handläggaren nöjd med vad han ser så kan man glömma att få köpa något av det bolaget i framtiden. Jag personligen tycker inte att det verkar vara nå mer mysko med den här hojen än nån annan hoj :tummenupp !
//Jerry

Och likadant fungerar det hos oss i våran verkstad
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Servicebok....?

Hur många av er har läst vad som SKALL utföras på en service på er hoj......`

När man följer en sån här tråd så upptäcker man vad många som egentligen
bara "tycker" nånting utan att "veta" speciellt mycket.

Om serviceboken finns så länge garantin finns så är det en sak....annars gäller
ju inte garantin...
Men egentligen så säger serviceboken bara en sak, NÅGON har stämplat den och
"krafsat" ner nått oläsligt till signatur.
Men ska du vara säker på att nått verkligen gjorts så skall alla KVITTON också finnas kvar...eller hur?
Då står det troligtvis inte mer än
- Olja 4l
- Oljefilter 1st
- Verkstadsmaterial övrigt.
Finns det nån hojåkare som inte klarar av att byta olja och filter....?

Vad som oroar mig MYCKET mer när jag spekulerar hoj är hur den körts....!!
Har den körts mycket på bakhjulet........DET borde verkligen dra ner VÄRDET..
Vet ni hur och vid vilken vinkel oljepickupen börjar suga luft.....?

Resultat = vevlagerknack.....hörs vid gaspådrag under belastning, hur kolla...?

Ta hjälp av en kompis låt honom sitta på hojen och lägga i en växel,
sen släpper han ut kopplingen samtidigt som han bromsar så att motorn får jobba.
DU tar en lång skruvmejsel, eller rundstång, trycker den mot vevhuset på hojen,
och lägger örat mot änden på skruvmejseln med tummen emellan,
OM du hör ett klart knackande ljud.........då....

Sen tar du bakhjulslyften och hissar upp bakhjulet och kör igenom alla växlarna,
har lådan fått dålig med smörjning så hör du det direkt när du får i dom högre växlarna.


Om ramen är bytt på en hoj, eller om den är fackmannamässigt riktad,
om framgaffel är utbytt eller om alla kåpor är utbytt så är det ju nya
grejor....men om vevlagren och växellådan har fått dåligt med olja ...ja då
kostar det ordentligt med pengar att fixa.....OCH SÅNT SKA PÅVERKA PRISET.

KentW
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Zeb_Macahan skrev:
2046119 Ärligt talat så nej. I detta fallet är ju inte heller priset satt efter förutsättningarna.

Jag är hellre 5000 fattigare och har en bil/MC som är dels lättare att sälja och dels utsatt för mindre pill.

//jaG

Här är en till, kanske den är ett bättre ex?

http://www.blocket.se/vi/7671360.htm?ca=17_s

//jaG


Göteborgshojen är i bra skick och det är en väldigt noggrann kille som har den. Kolla på den.
 

tge431

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
peking
Hoj
tl1000r
vad skall man säga....

Tja. Det är jag som är ägare till den "omdiskuterade" TL:en i tråden.

Vilket j-la hallå.

Hur svårt är det? Blir man sugen på en hoj; åk och kolla, provkör och kör eventuellt in den för en check. Fine. Känns den bra och det känns rätt i magen; köp den. Skit i det annars. Det finns ju fler hojar, som sagt.

Och alla priser är diskuterbara.

Kalla mig blåögd, eller vad ni vill, men jag fick tag i en skön hoj till ett bra pris och slog till. Jag höll inte på och grävde i vad som hänt tidigare.

Nu fick jag genom er reda på att den har varit i TH´s ägo, och visst, det kan vara bra att veta. Men när jag köpte hojen gjorde ju jag det för att åka hoj, inte för att bedriva undersökande detektivarbete.

TH skulle aldrig släppa en hoj till en firma om dom inte visste att den skulle vara helt säker efter reparation. Det skulle vara ekonomiskt självmord. Ni kan väl bara tänka er vad som skulle inträffa om en ramsne hoj som varit i deras ägo orsakade en olycka eller kostade någon livet.

Killen som jag tog över den efter 2003 jobbar numera på MC-montörerna i Norrköping(Mc-service kursade) och han är riktigt duktig på hojar. Vad som än hänt hojen innan jag fick den, är grundligt och professionellt fixat.
Ring och fråga efter Benny på Montörerna så kan han nog reda ut en del frågetecken.

Efter min lilla har-incident(förbannade långöron) 2004 lämnade jag in hojen till Bike-Tech i Norrköping, och där jobbar banne mig inga amatörer.

Angående besiktningen så tyckte inte jag att det var lönt eftersom jag inte hade tänkt att köra 2005. Föreläggande om kontrollbesiktning kom som ett brev på posten, men hojen var på nytt avställd innan brevet hunnit lämna VV. Snutnoja ligger inte för mig, så de få mil som jag avverkade för transport till och från förvaring oroade inte mig.

Sen kan man ju diskutera huruvida en TL är en bra nybörjarhoj!?! Jag har haft en del hojar och det finns mer lättkörda. Kanske inte snabbaste hojen på marknaden, men dom kräver sin man för att hanteras rätt. Mitt tips är att en nybörjare utan vana vid tunga hojar, kraschar innan första "vi har tagit studenten"-sången har klingat ut.....

Handla eller skit i det. Ge mig ett bra pris och det kanske blir deal. Säg mig den som inte försöker få ut så mycket som möjligt vid en affär?

Var lite smart. Pruta, köp hojen, sätt på orginalsystemet och kräng de sprillans nya Leo Vince för många sköna tusenlappar.

Jaja, pust och stön.......jag får väl behålla skithojen... det skall bli såååå tråkigt att behöva köra den en säsong till......not.

Förresten, är någon intresserad av en Öhlinare till en FZR1000-93? Den ligger och skräpar i källaren. mail to tehlert@bbafiberweb.com.

Fast det är klart... den kan ju ha varit krockad.......


Tja / Tomas

Skönt inlägg förresten, FREDDEXWING.

/ T
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
freddexwing skrev:
2047396 Det är skillnad på en kraschad hoj och en reparerad hoj.
/fredde

Visst är det skillnad på en krashad hoj och en som är reparerad. MEN! Den som inte är krashad och reparerad löper ingen risk för värdeminskning och framtida svårigheter till försäljning för att ett bolag ägt hojen. Känner jag den som reparerat hojen eller bilen och till 100% vet att det är en kille som gör 100%iga arbeten så kanske kanske, men aldrig annars.

Kollade på en bil för ett par år sedan, en nästan helt ny Honda Civic type R med 300 mil på mätaren. Han verkade ha svårt att sälja den och priset var ändå lågt, därför kollade jag bilregistret lite noggrannare. Visst hade TH varit ägare och bilen var reparerad för ungefär 120.000 (konsumentpris) efter en bakåtglidning in i ett träd i 100 km/h. Mycket tar stryk i en sån kollision, kanske mer än vad ögat kan uppfatta? Därför hade han svårt att sälja den!

Sensmoral: Kolla alltid historik, det är mycket viktigt, kanske det viktigaste. Upptäcker man något skumt så pruta eller köp annat. Hellre vara klok i förväg än efterklok!

Till nuvarande ägaren: Hade du betalt det du betalade när du köpte den om du visste att det som gjort den inlöst hade hänt med hojen?

//jaG
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Vad är problemet egentligen? Antingen är en hoj i bra skick eller inte.

Anledningen till att en hoj är i risigt skick kan vara vurpa, men det kan också bero på andra saker.

Om något blivit skadat vid vurpa byter man de delarna, och sedan är problemet ur världen (om man lagar proffsigt vill säga, och det tror jag att auktoriserade firmor gärna gör). Där är en stor skillnad med bil, eftersom man riktar, får materialutmattning, försämrar rostskydd osv. De problemen har man inte på hojsidan.

Jag har själv köpt-reparerat-ägt-kört-sålt några hojar. Jag har alltid berättat historien bakom varje hoj vid försäljning, inga problem då alla varit seriöst reparerade.

/Stefan M
 

tge431

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
peking
Hoj
tl1000r
tja

nja, hade alla detaljer kommit i dager om att den gått i ordentligt hade jag nog försökt komma ner i pris. Men köpt den hade jag gjort ändå. Jag var riktigt TL´r-kåt just då.
Och priset var långt under listpris redan.

/ t
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
freddexwing skrev:
2047396 Det är skillnad på en kraschad hoj och en reparerad hoj. /fredde
Absolut!
Därför skrev jag att den TROLIGEN varit kraschad. -Jag visste inte.
Du har naturligtvis helt rätt i att en hoj som tex. varit stulen med skrapade kåpor, bulig tank och uppbrutet tändningslås självklart inte är mindre värd än en oskruvad hoj. -Tvärtom, ny tank och nya kåpor resulterar ju i nyskick rent kosmetiskt.

Om hojen däremot varit krashad så skulle jag nog kolla upp den våldigt noga, som jag skrev i mitt första inlägg.

Jag skrev även att den absolut inte behöver vara i sämre skick än en annan hoj av motsvarande modell. Allt beror på hur den är reparerad.

Det hela är ju så enkelt. -Kör in hojen till ett M-test eller till en oberoende handlare som får kika på den. Är den ok, så är det bara att köpa, om man kan stå ut med att vara utan serviceboken, och om man är beredd på att ta samma diskution en gång till när man en dag ska sälja hojen.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Jag sköter mina servicar själv och har för vana att skriva i serviceboken vad jag gjort, anteckna miltal och häfta fast kvitton. Tycker det ger en hygglig fingervisning om hur hojen är skött.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nybörjare skrev:
2047288 Vad vi tycker?..tja för egen del på ren svenska..skiter högaktningsfullt i om det skenförsäkras.Här leker alla farbror polis och är så duktiga.
Och nej..min är inte skenförsäkrad min slöa moped


Nej, du kanske är en av dom som kör halvförsäkrat och när du klotar hojen gräver du ner den i skogen och anmäler den stulen ist?
 

sandstream

Guest
Kanske lite OT men ändå en parallell om hur jag uppfattar att folk i allmänhet värderar saker som varit lagade.

På mitt jobb skickar vi i väg hemelektronik på lagning för små och stora fel.
Utav olika anledningar får kunden ibland en ny produkt och vi får tillbaka den lagade från verkstaden.
Att sälja en lagad produkt till nypris är bara att glömma, oavsett hur länge produkten är använd eller vad som är lagat och trots att man skulle ge full garanti.

Folk i allmänhet är skeptiska mot saker som lagats och det är något som kan ge problem när man ska sälja hojen vidare.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Dagens slit och släng samhälle. :fakta

Förr i tiden var det betydligt vanligare att man lagade saker. Men i dag kanske folk tycker "inte det är fint nog" (med näsan i vädret) med lagade saker.


Min TL var krachad och lagad och jag är förbannat nöjd med min TL. (jag har haft den nu i ett par år och planerar inte att byta ut den än på ett tag)
Jag har dock service bok :hihi

Jag kan dock hålla med tge431 att en nybörjare bör ta det försikigt i början, TLRen är lite egen (läs bångstyrig).
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
PutteLiten skrev:
2048724 Dagens slit och släng samhälle. :fakta

Jag kan dock hålla med tge431 att en nybörjare bör ta det försikigt i början, TLRen är lite egen (läs bångstyrig).

Jo jag är mycket medveten om att hojjen inte är en nybörjar hoj. men jag har stor respekt för den och kommer garanterat att köra omdömmes fullt.

för det är ändå min dröm hoj och vilket ljud i v twin .. mumms.

blir den för svår för mig får jag väl ta svansen melan benen och byta
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
tge431 skrev:
2048181 Tja. Det är jag som är ägare till den "omdiskuterade" TL:en i tråden.

Vilket j-la hallå.

Skönt inlägg förresten, FREDDEXWING.

/ T

Tack!
Ja jag tycker bara det är så fördjävligt när typ "N Blomqvist" hänger ut och smutskastar hojar som varit inne för reparation på en seriös verkstad genom att skriva så som han gör, nu och tidigare.

Han har absolut ingen aning om vilket skick det är på hojen utan stödjer sig på några papper i faxen och utfrån det kan han ta ställning och ge råd till killen som vill köpa hojen.

"Därför skrev jag att den TROLIGEN varit kraschad. -Jag visste inte"
Bästa botemedlet mot okunskap är inte en fax eller att gissa det är TYSTNAD.

Jag hoppas att killen åker och kollar på hojen och bildar sig en egen uppfattning istället för att lyssna på skvallerkärringen.
Synd att det inte är i sth då hade jag gärna hängt på och gjort ett "M-test" på hojen.

/Fredde
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
freddexwing skrev:
2048754 Tack!
Ja jag tycker bara det är så fördjävligt när typ "N Blomqvist" hänger ut och smutskastar hojar som varit inne för reparation på en seriös verkstad genom att skriva så som han gör, nu och tidigare.

Han har absolut ingen aning om vilket skick det är på hojen utan stödjer sig på några papper i faxen och utfrån det kan han ta ställning och ge råd till killen som vill köpa hojen.

"Därför skrev jag att den TROLIGEN varit kraschad. -Jag visste inte"
Bästa botemedlet mot okunskap är inte en fax eller att gissa det är TYSTNAD.

Jag hoppas att killen åker och kollar på hojen och bildar sig en egen uppfattning istället för att lyssna på skvallerkärringen.
Synd att det inte är i sth då hade jag gärna hängt på och gjort ett "M-test" på hojen.

/Fredde

jo åker och kollar på den gör jag nog. och jag har inget emot att den varit inlöst. men jag ger inte 57000 för den. han visste ju inte själv att den hade varit i TH´s ägo..jag ska prata med killen idag
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top