N.Blomqvist skrev:
2046919 Du kan inte ha läst tillräckligt noga.
Jag skrev klart och tydligt att det inte behöver vara en sämre hoj bara för att den varit krockad. Jag skrev bara att den bör kollas noga.
Men tycker du inte att det bör informeras om att den varit inlöst? Och att hojen ska ha ett pris därefter?
Svarar du nej på dom två frågorna så är du ettdera själv i köp-reparera-sälj-branchen, eller så är du bara helt verklighetsfrämmande.
Jag skulle i alla fall inte betala lika mycket för en reparerad hoj som för en hoj som aldrig varit klotad.
Mycket möjligt att den reparerade är lika bra, eller bättre, som en som aldrig lagats, men faktum kvarstår: marknaden betalar inte lika mycket för en krockad hoj, och det är marknaden som sätter priserna.
"Som någon sade så behöver inte hojen vara sämre efter en totalskada.
Det är ju sant, men PRISET ska vara avsevärt lägre!"
Vet inte vad jag inte läser tillräckligt noga...
Men varför ska priset vara lägre om hojen inte är sämre?
En normalstor verkstad köper in gissningsvis 10 hojar per år från bolaget. Säg att detta gäller 50 firmor i sverige hur många hojar blir det? 500 stycken/år.
En ganska avsevärd mängd hojar. Hur många trådar läser du varje år om "hjälp jag köpte en inlösthoj som verkstaden fusklagat?" typ 0. Varför? En verkstad är såklart rädd om möjligheten att få köpa hojar av försäkringsbolaget eftersom det är en inkomst för dem och ser såklart till att de är i bra skick när de säljs.
Du vet säkert hur man lägger ihop 1 + 1 och får det till 2 men jag kan dra det ändå. Det är liksom inte så att det enbart är uppeldade ramsneda lik som kommer tillbaka.
Om det kostar 40.000 att repa hojen lönar det sig att låta firman köpa hojen för värdet-39.000. Kan ju vara så att firman har gott om delar till den hojen.
En annan sak som du kanske inte förstått är att det stjäls väldigt mycket hojar i detta landet (valår i år) och vad händer med de som återfinns efter 30 dagar, jo de tillfaller bolaget, som då kan ha en kalasfin hoj som gått 0 stulna mil, men med trasigt tändningslås. Vad tror du händer med den hojen? 5000 spänn senare står den på begavdelningen.
Bara för att en hoj varit inlöst är den inte sämre och ska inte kosta varken mer eller mindre.
Bara för att inte du kan avgöra om en hoj är i ett bra skick utan att kolla vilka som tidigare ägt och basera priset på det innebär det inte att andra inte klarar att värdera en hoj utan att se mer än hojen.
Det är ju precis så det funkar idag, du vet inte ett skit om vilka hojar som är inlösta tidigare, de är varken bättre eller sämre.
Så frågan är vem som är verklighetsfrämmande?
"Svarar du nej på dom två frågorna så är du ettdera själv i köp-reparera-sälj-branchen, eller så är du bara helt verklighetsfrämmande."
Nej jag är inte verklighetsfrämmande.
Nej jag är inte i hojbranschen men har uppenbarligen betydligt större erfarenhet och insyn i den är du har.
"Men tycker du inte att det bör informeras om att den varit inlöst?" Visst varför inte? Du är en minoritet i sammanhanget.
"Och att hojen ska ha ett pris därefter?" Pris efter skick.
Tror att det underlättar för dej om du inser skillnaden på en "krockad" och en "reparerad hoj". Givetvis betalar man inte lika mycket för en krockad hoj.
Berätta varför en hoj som du köper ny hos handlaren skulle vara bättre än en hoj som jag byggt ihop av lösa reservdelar?
"marknaden betalar inte lika mycket för en krockad hoj, och det är marknaden som sätter priserna" Jodå, dessbättre är det fortfarande pris efter skick som gäller.
Om du träffar en böna på krogen ringer du hennes ex och börjar tjata eller skaffar du dej en egen uppfattning?
Du har helförsäkring va?
Lägg av med din skrämselpropaganda.
mikael n skrev:
2046934 Eftersom du lider med killen som säljer, så bör du lida med killen som ska köpa också. Han ska i en framtid också försöka sälja en kraschad hoj, utan dokumentation.
Själv köper jag gärna en kraschad hoj, bara priset är det rätta. Det är ju det allt handlar om. Priset alltså.
En tillhörande servicebok är inget som finns för skoj skull.
I den ska du kunna läsa vad som är gjort, och när det är dags att göra något.
En stor service för 3-4000 ska självklart dokumenteras.
Men det är samma där, jag köper gärna en hoj utan några papper, men då ska priset vara det rätta.
Det är skillnad på en kraschad hoj och en reparerad hoj.
/fredde