Ska köpa 1000cc men vilken!?

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Suck... jag minns när man åkte runt på en RD350F och tyckte mig vara hetast i byn. Wheelisar duggade tätt och den då "nya" FZR1000 var det riktiga monstret som alla ville ha! (Deltabox ram och EXUP -D NI!!!)
Med tanke på att man på den tiden hade oförskämt mycket kul på hoj så tror jag att oavsett vilken av supersport hojarna man köper så får man otroligt mycket för pengarna. Galnast brukar ändå vinna i slutändan...
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det är bara för R1an har en sunkig fjädring....

Hehe...

Å med den moppemotorn du har i din spelar det ingen roll vilken fjädring du har...

:D :D

/D.

Suck... jag minns när man åkte runt på en RD350F och tyckte mig vara hetast i byn. Wheelisar duggade tätt och den då "nya" FZR1000 var det riktiga monstret som alla ville ha! (Deltabox ram och EXUP -D NI!!!)
Med tanke på att man på den tiden hade oförskämt mycket kul på hoj så tror jag att oavsett vilken av supersport hojarna man köper så får man otroligt mycket för pengarna. Galnast brukar ändå vinna i slutändan...

Så sant !

Kommer ihåg då man precis köpt sin Rg 125 Gamma och stod och dreglade på en ny kolsvart GSX1100R med en skylt på sadeln som visade "0-100 km/h på 2,6 sekunder".

/D.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Vad var det för "fel" på körställningen på kawan? Är du över eller under medellängd?

Är själv liite spekulant på en kawa fast då ska det vara 06-07 ..

jag testade en -05 och det jag upptäckte var att jag satt mer på hojen än i vilket gjorde att rygg och knävinkeln blev fel.

och jag e 179 lång...
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
OK välj bana och tid så antar jag utmaningen......(Söderåsen-Ring går oxå bra) :arsele

Haha...varför visste jag att det skulle trigga fram en duell på liv o död:D

Jag brukar annars ta Färingtofta/Forestad-Perstorp GP, hela rundan är på 17 mil från helsingborg. Hänger du på där skall du få min R1-07:a, men den vill du säkert inte ha, den har inte bladfjädring:D

Skämt åsido,

Jag är för gammal och har för många barn för att ge mig på sådant, du vinner säkert. Har dessutom drevat ner min en kugge fram så den gör bara 283 km/h (GPS) på ekebyleden nuförtiden...

/D.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det enda råd man kan ge är att prova ALLA modeller själv. Skit i vad andra tycker, framförallt journalister och racerförare. Det är du som skall leva med hojen så det är bara du som kan avgöra om du fixar det.

Jag testar allt jag kommer över och jämfört med R1:an så känns Kawan som en turbohoj, så stor skillnad är det.

Må så vara att hjulandet är ineffektivt men det är f-n så skoj:tummenupp
Kan ju tillägga att torparkurvan och krönet ut på långrakan på Sviestad är vansinnigt skoj, enda skillnaden mot i filmen är att Kawan inte går ner när man växlar mellan 2:an och 3:an...:D

Kan tillägga att Gixxer 1000 är lika mycket motor som Kawan men den är lite snällare i registret... R1-07 skall ju vara bättre än -06 men på dom effektdiagram som jag har sett så var skillnanden inte så stor, men känslan kan ju vara annan.

Men som sagt, prova först och lyssna inte på andra:)
 

Nicotin

Guest
Det enda råd man kan ge är att prova ALLA modeller själv. Skit i vad andra tycker, framförallt journalister och racerförare. Det är du som skall leva med hojen så det är bara du som kan avgöra om du fixar det.

Jag testar allt jag kommer över och jämfört med R1:an så känns Kawan som en turbohoj, så stor skillnad är det.

Må så vara att hjulandet är ineffektivt men det är f-n så skoj:tummenupp
Kan ju tillägga att torparkurvan och krönet ut på långrakan på Sviestad är vansinnigt skoj, enda skillnaden mot i filmen är att Kawan inte går ner när man växlar mellan 2:an och 3:an...:D

Kan tillägga att Gixxer 1000 är lika mycket motor som Kawan men den är lite snällare i registret... R1-07 skall ju vara bättre än -06 men på dom effektdiagram som jag har sett så var skillnanden inte så stor, men känslan kan ju vara annan.

Men som sagt, prova först och lyssna inte på andra:)

det håller jag med dig om niklas, det är skit samma vad proffsen/reportar fått för varvtiden osv..
Man ska prova, och gärna alla..:D

Det enda som avgjorde mitt köp var igentligen två saker, när jag stod och velade mellan kawan ( en -05 ) och gixxern så avgjorde körställningen och framför allt försäkringen.
Gixxern i mitt fall var snorbillig jämfört med kawan och yamahan

Men trådskaparen har det roliga framför sig, alla provkörningar..:D
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det enda råd man kan ge är att prova ALLA modeller själv. Skit i vad andra tycker, framförallt journalister och racerförare. Det är du som skall leva med hojen så det är bara du som kan avgöra om du fixar det.

Jag testar allt jag kommer över och jämfört med R1:an så känns Kawan som en turbohoj, så stor skillnad är det.

Må så vara att hjulandet är ineffektivt men det är f-n så skoj:tummenupp
Kan ju tillägga att torparkurvan och krönet ut på långrakan på Sviestad är vansinnigt skoj, enda skillnaden mot i filmen är att Kawan inte går ner när man växlar mellan 2:an och 3:an...:D

Kan tillägga att Gixxer 1000 är lika mycket motor som Kawan men den är lite snällare i registret... R1-07 skall ju vara bättre än -06 men på dom effektdiagram som jag har sett så var skillnanden inte så stor, men känslan kan ju vara annan.

Men som sagt, prova först och lyssna inte på andra:)

Shit, om zx10:an från 06 känns som en turbohoj kontra R1:an vore det spännande att prova 04-05 versionens zx10:a. Läs intervjun med ZX10:ans projekledare i nya Allt om MC.

"Första generationens ZX10 var en mycket aggressiv hoj medan 2006 års version var mycket snällare. Nu rätar man upp kursen igen enligt projekledaren Yasuhisa Okabe

- En del sa att ZX-10:an blivit tråkig.

Vi tror att Kawasaki köparna vill ha aggressiva maskiner för att vi vet att de är lite galna...Förra modellen var lite som en Honda men nu har vi återvänt till Kawasaki, säger Okabe och skrattar"

Om du har en 06:a har du med andra ord en Honda snäll hoj. Och tycker du den är en Turbohoj skulle du kanske provat förra versionens ZX10:a :D :D

(och om nu din "Honda" känns som en Turbohoj jämfört mot min R1-07:a måste jag ringa till Folksam och be dem sänka min preimie, inte skall jag betala fullpris för en sparkcykel :D )

/D.
 

Nicotin

Guest
Shit, om zx10:an från 06 känns som en turbohoj kontra R1:an vore det spännande att prova 04-05 versionens zx10:a. Läs intervjun med ZX10:ans projekledare i nya Allt om MC.

"Första generationens ZX10 var en mycket aggressiv hoj medan 2006 års version var mycket snällare. Nu rätar man upp kursen igen enligt projekledaren Yasuhisa Okabe

- En del sa att ZX-10:an blivit tråkig.

Vi tror att Kawasaki köparna vill ha aggressiva maskiner för att vi vet att de är lite galna...Förra modellen var lite som en Honda men nu har vi återvänt till Kawasaki, säger Okabe och skrattar"

Om du har en 06:a har du med andra ord en Honda snäll hoj. Och tycker du den är en Turbohoj skulle du kanske provat förra versionens ZX10:a :D :D

(och om nu din "Honda" känns som en Turbohoj jämfört mot min R1-07:a måste jag ringa till Folksam och be dem sänka min preimie, inte skall jag betala fullpris för en sparkcykel :D )

/D.

Om du vill se hur en kawa går så kolla in sporthojs ftp och sök efter bushracers 2 filmen..den e grym..:D
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Ja provkör så många hojar som möjligt, till slut hittar man en man trivs med. Eller så köper man första bästa(första hojen man äger).

En sak som jag har funderat över på , är att på sporthoj så sägs det att 1000cc ska ju gå så innehelvete och att man knappt vågar ge fullt med dem. Hade kört superduke,z1000, vtr1000 med mera men alldrig en riktigt sporthoj. Så då man fick sätta sig på en zx10r och skulle få ge gärnet med den på ett inhägnat område så var man lite nervös och nyfiken.
La i 1:an och tog det rätt lungt med gasen då man släppte kopplingen men efter man varit uppe på 10000 varv så gick 2:an i och sen höll man stumt tills man var uppe i 280+. Kan säga att jag inte blev imponerad ialf, noll fartkänsla och inget speciellt sug i magen, bara en känsla av att var det inte mera.

Så personligen så tycker jag man har det roligare på en naken hoj(s3, superduke).
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
det håller jag med dig om niklas, det är skit samma vad proffsen/reportar fått för varvtiden osv..
Man ska prova, och gärna alla..:D

Det enda som avgjorde mitt köp var igentligen två saker, när jag stod och velade mellan kawan ( en -05 ) och gixxern så avgjorde körställningen och framför allt försäkringen.
Gixxern i mitt fall var snorbillig jämfört med kawan och yamahan

Men trådskaparen har det roliga framför sig, alla provkörningar..:D

Hur kom det sig att Suzukin var billigare att försäkra än Kawan och Yamahan? Vilket bolag?
 

Nicotin

Guest
Hur kom det sig att Suzukin var billigare att försäkra än Kawan och Yamahan? Vilket bolag?

jag tittade förvisso bara på dom stora bolagen, alltså folkskam trygg osv..

För mig som är 30+ så kändes skillnaden på nästan 600 kr i månaden mycket.

Förklaringen jag fick från folkskam var att den modellen (-04 och -05 ) var enligt deras satistik mer inblandad i försäkringsärenden ( olyckor,stölder osv ) än gixxern..
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ja provkör så många hojar som möjligt, till slut hittar man en man trivs med. Eller så köper man första bästa(första hojen man äger).

En sak som jag har funderat över på , är att på sporthoj så sägs det att 1000cc ska ju gå så innehelvete och att man knappt vågar ge fullt med dem. Hade kört superduke,z1000, vtr1000 med mera men alldrig en riktigt sporthoj. Så då man fick sätta sig på en zx10r och skulle få ge gärnet med den på ett inhägnat område så var man lite nervös och nyfiken.
La i 1:an och tog det rätt lungt med gasen då man släppte kopplingen men efter man varit uppe på 10000 varv så gick 2:an i och sen höll man stumt tills man var uppe i 280+. Kan säga att jag inte blev imponerad ialf, noll fartkänsla och inget speciellt sug i magen, bara en känsla av att var det inte mera.

Så personligen så tycker jag man har det roligare på en naken hoj(s3, superduke).

Det var en 06:a eller 07:a antar jag...:D

/D.
 

MikkE

Guest
Hondan helt klart!
HUr de är att köra vet jag inte men Hondan är ju klart snyggare än Yamahan =)
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Om man ska sammanfatta de år då en tillverkare släppt en ny modell som varit så bra att den stuckit ut från mängden, så vore det väl i stil med följande.

1998: Yamaha R1
2000: Suzuki GSX-R1000
2004: Kawasaki ZX-10R
2005: Suzuki GSX-R1000
2006: Honda CBR1000RR
2007: Yamaha R1

Dessa är så vitt jag vet respektive års bästa hoj i literklassen.

EDIT: Observera att jag inte bygger detta på egen erfarenhet utan på vad jag läst i tidningar osv.
 
Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det var en 06:a eller 07:a antar jag...:D

/D.

Det var ett jävla tjöt om att r1an är det ena & det andra. Hel löjligt.
Jag slår vad om att de flesta här inne inte hade märkt någon avgörande skillnad i tid på banan oavsett vilken cykeln personen väljer från samma årgång.

Du tycker r1an är jättebra. Kul :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Shit, om zx10:an från 06 känns som en turbohoj kontra R1:an vore det spännande att prova 04-05 versionens zx10:a. Läs intervjun med ZX10:ans projekledare i nya Allt om MC.

"Första generationens ZX10 var en mycket aggressiv hoj medan 2006 års version var mycket snällare. Nu rätar man upp kursen igen enligt projekledaren Yasuhisa Okabe

- En del sa att ZX-10:an blivit tråkig.

/D.

Jag gick från en CBR1000RR -04, med helsystem och PCIII, drevad och fibblad med. Och jag håller med Mr Okabe om att -06:an blev hondafierad. Men, nu skall vi lägga märke till definitionen här, det är inte motorn som är Hondafierad. 06-07 hade lite mer effekt och var precis lika hysterisk som -04/05, det var chassiet som blev tråkigt (hondalikt) så draget i 06:an var det inget fel på.

Men problem är till för att lösas och anledningen till att jag valde Kawan var att den var mest klar för banan från fabrik. (Jag kör i stort sett bara bana...)
Fjädringen är betydligt fastare än dom övriga och det går med enkla medel att justera den. En 6mm spacer uppe på stötdämparen gjorde den minst lika svängvillig som -04 och Akrapipor istället för stålklumparna fixade både vikten och var den var placerad. Ett kugg mindre fram och stålomspunna bromsslangar fixade resten (men har faktiskt en ny, oerhört sexig bromspump i garaget som skall på:) )

Detta blir min tredje säsong med Kawan och med mina mått mätt (jag byter hoj minste en gång per år annars...) är det för mej ett mycket bra betyg. Jag kör hoj för att det är roligt och därför väljer jag den hoj som har roligast motor, och så tweakar jag chassi och bromsar tills jag är nöjd. Sen får det vara 100 journalister som tycker annat, det skiter jag i...:tungan

Jag var för några år sedan på en bandag på Mittsverige med en arrangör från Tokholm, han som körde som instruktör i snabba gruppen körde en CB400 från -82...

I somras var jag på Gelleråsen på en SMC-kurs, där körde Björn C, som är instruktör i SMC-Fjollträsk, på sin sons Yamaha CG125, enstånka, fyrtaktare med 11Kw...med en hand på styret, och kollade bakåt var alla deltagarna (med R1:eek:r, Gixxers och liknande) tog vägen...

Kort sagt, hojen har absolut ingenting med saken att göra, välj den hoj som du tycker är roligast att köra, och som du kan leva med...:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top